Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1 Volksgezondheid.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 646.009 | 0 | 646.009 | – 1.165 | 644.844 | – 3.393 | 163 | 587 | 2.125 | ||
Uitgaven | 653.099 | 0 | 653.099 | – 8.851 | 644.248 | 779 | 3.774 | 3.575 | 2.325 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 96,1% | ||||||||||
1. Gezondheidsbescherming | 104.232 | 0 | 104.232 | 7.595 | 111.827 | 2.332 | 2.571 | 2.571 | 2.651 | ||
Subsidies | 4.251 | 0 | 4.251 | 2.251 | 6.502 | 1.455 | 1.721 | 1.721 | 1.801 | ||
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma Preventie | 4.247 | 0 | 4.247 | 2.044 | 6.291 | 1.461 | 1.727 | 1.727 | 1.807 | ||
Overig | 4 | 0 | 4 | 207 | 211 | – 6 | – 6 | – 6 | – 6 | ||
Opdrachten | 1.450 | 0 | 1.450 | 3.073 | 4.523 | 339 | 339 | 339 | 339 | ||
Aanschaf Jodiumtabletten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 1.450 | 0 | 1.450 | 3.073 | 4.523 | 339 | 339 | 339 | 339 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 98.430 | 0 | 98.430 | 2.260 | 100.690 | 527 | 500 | 500 | 500 | ||
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit | 81.550 | 0 | 81.550 | 0 | 81.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed | 15.846 | 0 | 15.846 | 2.333 | 18.179 | 600 | 500 | 500 | 500 | ||
Overig | 1.034 | 0 | 1.034 | – 73 | 961 | – 73 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan medeoverheden | 101 | 0 | 101 | 11 | 112 | 11 | 11 | 11 | 11 | ||
College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden | 101 | 0 | 101 | 11 | 112 | 11 | 11 | 11 | 11 | ||
Lokaal verbinden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
2. Ziektepreventie | 477.291 | 0 | 477.291 | – 19.100 | 458.191 | – 5.108 | – 2.187 | – 1.885 | – 1.885 | ||
Subsidies | 247.469 | 0 | 247.469 | – 15.333 | 232.136 | – 4.986 | – 3.302 | – 1.000 | – 1.000 | ||
Ziektepreventie | 16.337 | 0 | 16.337 | – 6.333 | 10.004 | – 4.486 | – 3.302 | – 1.000 | – 1.000 | ||
RIVM: Regelingen publieke en seksuele gezondheid | 204.824 | 0 | 204.824 | – 3.000 | 201.824 | – 500 | 0 | 0 | 0 | ||
Niet Invasieve Prenatale Test (NIPT) | 26.308 | 0 | 26.308 | – 6.000 | 20.308 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 11.528 | 0 | 11.528 | – 80 | 11.448 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
(Vaccin)onderzoek | 10.270 | 0 | 10.270 | 0 | 10.270 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 1.258 | 0 | 1.258 | – 80 | 1.178 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 217.315 | 0 | 217.315 | – 3.687 | 213.628 | – 122 | 1.115 | – 885 | – 885 | ||
RIVM: Opdrachtverlening Centra | 217.315 | 0 | 217.315 | – 3.687 | 213.628 | – 122 | 1.115 | – 885 | – 885 | ||
Bijdragen aan medeoverheden | 979 | 0 | 979 | 0 | 979 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 979 | 0 | 979 | 0 | 979 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3. Gezondheidsbevordering | 53.827 | 0 | 53.827 | 1.583 | 55.410 | 3.016 | 2.833 | 2.830 | 1.500 | ||
Subsidies | 33.744 | 0 | 33.744 | 3.491 | 37.235 | 2.516 | 2.333 | 2.330 | 1.500 | ||
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak) | 7.515 | 0 | 7.515 | 782 | 8.297 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Gezonde leefstijl en gezond gewicht | 12.270 | 0 | 12.270 | 890 | 13.160 | 836 | 833 | 830 | 0 | ||
Letselpreventie | 4.207 | 0 | 4.207 | 0 | 4.207 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg | 4.472 | 0 | 4.472 | 1.631 | 6.103 | 1.680 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | ||
Bevordering van seksuele gezondheid | 2.767 | 0 | 2.767 | 0 | 2.767 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 2.513 | 0 | 2.513 | 188 | 2.701 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 4.814 | 0 | 4.814 | – 1.083 | 3.731 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 3.100 | 0 | 3.100 | 0 | 3.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Communicatie verhoging leeftijdsgrenzen alcohol en tabak | 1.060 | 0 | 1.060 | – 1.060 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 654 | 0 | 654 | – 23 | 631 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 190 | 0 | 190 | 451 | 641 | 500 | 500 | 500 | 0 | ||
Overig | 190 | 0 | 190 | 451 | 641 | 500 | 500 | 500 | 0 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 700 | 0 | 700 | – 666 | 34 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 700 | 0 | 700 | – 666 | 34 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan medeoverheden | 14.379 | 0 | 14.379 | – 610 | 13.769 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 13.932 | 0 | 13.932 | – 510 | 13.422 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 447 | 0 | 447 | – 100 | 347 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
4. Ethiek | 17.749 | 0 | 17.749 | 1.071 | 18.820 | 539 | 557 | 59 | 59 | ||
Subsidies | 16.688 | 0 | 16.688 | 1.012 | 17.700 | 480 | 498 | 0 | 0 | ||
Abortusklinieken | 15.523 | 0 | 15.523 | 111 | 15.634 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Beleid Medische Ethiek | 1.165 | 0 | 1.165 | 901 | 2.066 | 480 | 498 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 332 | 0 | 332 | 0 | 332 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 332 | 0 | 332 | 0 | 332 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 729 | 0 | 729 | 59 | 788 | 59 | 59 | 59 | 59 | ||
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek | 729 | 0 | 729 | 59 | 788 | 59 | 59 | 59 | 59 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
ZiNL: Rijksbijdrage abortusklinieken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 7.403 | 0 | 7.403 | 1.000 | 8.403 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | ||
Bestuurlijke boetes | 4.252 | 0 | 4.252 | 0 | 4.252 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 3.151 | 0 | 3.151 | 1.000 | 4.151 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
Artikel 1 Volksgezondheid
1. Gezondheidsbescherming
Opdrachten
Overig
Binnen artikel 1 is € 3 miljoen van artikelonderdeel 2 Ziektepreventie naar dit artikelonderdeel overgeboekt voor de distributie van jodiumtabletten naar ongeveer 1,5 miljoen huishoudens. Daarnaast is er een aantal kleinere mutaties verwerkt (€ 0,1 miljoen).
2. Ziektepreventie
Subsidies
Ziektepreventie
Voor de uitvoering van projecten in het kader van de antibioticaresistentie is € 2,4 miljoen overgeheveld naar artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning, € 0,5 miljoen naar artikel 2 Curatieve zorg en € 0,7 miljoen naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
Daarnaast is toegezegd om de kosten voor het project het project Dutch Wildlife Healthcare Centre (DWHC) op basis van 50/50 te delen met het Ministerie van Economische Zaken. De ministeries van EZ en VWS zijn een meerjarige verplichting voor dit project aangegaan (2014–2018). De totale kosten voor 2017 bedragen voor VWS € 0,3 miljoen. Dit budget is overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van EZ.
Tot slot wordt er € 2,5 miljoen binnen het artikelonderdeel Ziektepreventie van het instrument Subsidies overgeheveld naar het instrument Bijdragen aan agentschappen. Deze middelen worden gebruikt voor de werkzaamheden die het Centrum Infectieziektebestrijding van het RIVM uitvoert voor de aanpak van antibioticaresistentie.
RIVM Regelingen publieke en seksuele gezondheid
Er is € 3 miljoen overgeheveld van dit artikelonderdeel naar artikelonderdeel 1 Gezondheidsbescherming voor de distributie van jodiumtabletten naar ongeveer 1,5 miljoen huishoudens.
Niet Invasieve Prenatale test (NIPT)
Als gevolg van de latere inwerkintreding van de subsidieregeling NIPT, namelijk per 1 april 2017, valt een deel van het voor 2017 beschikbaar gestelde budget vrij.
Bijdragen aan agentschappen
RIVM: Opdrachtverlening Centra
In de brief van 27 mei 2016 van de Staatssecretaris van Economische Zaken (TK 33 935, nr. 33) is een meerjarige financiële dekking opgenomen met betrekking tot de extra bijdrage aan de NVWA. Voor 2017 wordt door VWS een extra bijdrage geleverd van € 3,8 miljoen. Via dit instrument is € 3 miljoen overgeheveld naar het Ministerie van Economische Zaken. De overige € 0,8 miljoen is via artikel 11 Nominaal en onvoorzien overgeheveld.
Daarnaast zijn er middelen binnen het artikelonderdeel Ziektepreventie van het instrument Subsidies overgeheveld naar het instrument Bijdragen aan agentschappen. Deze middelen worden gebruikt voor de werkzaamheden die het Centrum Infectieziektebestrijding van het RIVM uitvoert voor de aanpak van antibioticaresistentie. Het betreft hier een mutatie van € 2,5 miljoen.
Tijdens de behandeling van de VWS-begroting 2016 heeft de Kamer het amendement De Lange en Bouwmeester (TK 34 300-XVI, nr. 140) aangenomen om € 1 miljoen te reserveren voor een stimuleringssubsidie voor de stichtingen HartveiligWonen en HartslagNu.nl. Deze stichtingen zijn er vorig jaar niet tijdig in geslaagd een subsidieaanvraag in te dienen. Om dit amendement toch uit te voeren worden er nu opnieuw middelen gereserveerd voor de jaren 2017 en 2018. Het budget voor 2017 hiervoor is overgeheveld naar artikel 2 Curatieve zorg (€ 0,5 miljoen). Voor 2018 is reeds budget gereserveerd.
Als gevolg van ramingsbijstellingen van de bevolkingsonderzoeken en de aanschaf van antivirale middelen is € 1 miljoen afgeboekt.
Als gevolg van een interne herschikking is € 1,4 miljoen overgeheveld binnen de instrumenten van artikel 1. Tot slot is er nog een aantal kleinere mutaties verwerkt voor in totaal € 0,3 miljoen.
Artikel 2 Curatieve zorg
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 2 Curatieve zorg.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 675.197 | 0 | 675.197 | 8.609 | 683.806 | – 15.845 | – 12.376 | – 2.822 | – 1.190 | ||
Uitgaven | 3.816.813 | 0 | 3.816.813 | – 33.188 | 3.783.625 | 9.153 | 4.893 | – 2.822 | – 1.190 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99,5% | ||||||||||
1. Kwaliteit en veiligheid | 163.134 | 0 | 163.134 | 12.606 | 175.740 | 11.843 | 8.468 | 2.567 | 4.674 | ||
Subsidies | 154.054 | 0 | 154.054 | 3.653 | 157.707 | 5.661 | 3.050 | – 1.422 | – 831 | ||
IKNL en NKI | 51.730 | 0 | 51.730 | 0 | 51.730 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Zwangerschap en geboorte | 3.819 | 0 | 3.819 | 3.000 | 6.819 | 3.000 | 500 | 0 | 0 | ||
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA) | 3.647 | 0 | 3.647 | 0 | 3.647 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nictiz | 5.412 | 0 | 5.412 | 0 | 5.412 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontsluiten patiëntgegevens ziekenhuizen | 35.000 | 0 | 35.000 | 0 | 35.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Orgaandonatie en transplantatie | 11.214 | 0 | 11.214 | – 933 | 10.281 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Onderzoek Onco XL | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
FES/LSH projecten | 1.085 | 0 | 1.085 | 0 | 1.085 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
UMC Groningen: Lifelines project | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Expertisefunctie zintuigelijk gehandicapten | 21.633 | 0 | 21.633 | 0 | 21.633 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Antibioticaresistentie | 7.500 | 0 | 7.500 | 0 | 7.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Inloophuizen kankerpatiënten | 450 | 0 | 450 | 0 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Uitvoering Agenda gepast gebruik en transparantie ggz | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Prinses Maxima Centrum (PMC) | 0 | 0 | 0 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 0 | 0 | ||
Overig | 8.064 | 0 | 8.064 | – 2.414 | 5.650 | – 1.339 | – 1.450 | – 1.422 | – 831 | ||
Opdrachten | 5.631 | 0 | 5.631 | 2.336 | 7.967 | 2.714 | 1.735 | 3.006 | 4.472 | ||
Publiekscampagne orgaandonatie | 1.720 | 0 | 1.720 | 128 | 1.848 | 47 | 47 | 47 | 47 | ||
Overig | 3.911 | 0 | 3.911 | 2.208 | 6.119 | 2.667 | 1.688 | 2.959 | 4.425 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 3.449 | 0 | 3.449 | 4.517 | 7.966 | 3.468 | 3.683 | 983 | 1.033 | ||
CIBG: Donorregister | 2.380 | 0 | 2.380 | 1.012 | 3.392 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 1.069 | 0 | 1.069 | 3.505 | 4.574 | 3.468 | 3.683 | 983 | 1.033 | ||
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 2.100 | 2.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Beschikbaarheid Medische produkten | 0 | 0 | 0 | 2.100 | 2.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 3.468.912 | 0 | 3.468.912 | 7.215 | 3.476.127 | 18.239 | 14.809 | 12.335 | 8.700 | ||
Subsidies | 31.217 | 0 | 31.217 | 3.546 | 34.763 | 4.279 | 3.731 | 4.257 | 622 | ||
Sluitende aanpak verwarde personen | 14.000 | 0 | 14.000 | 0 | 14.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Eerstelijns gezondheidscentra in VINEX-gebieden | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Anonieme e-mental health | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Vertrouwenspersoon in de ggz | 6.204 | 0 | 6.204 | 0 | 6.204 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Suïcidepreventie | 4.062 | 0 | 4.062 | 150 | 4.212 | 300 | 300 | 300 | 300 | ||
Kwaliteitsimpuls apothekers | 2.823 | 0 | 2.823 | – 2.587 | 236 | – 1.059 | 914 | 2.723 | 0 | ||
Overig | 2.128 | 0 | 2.128 | 4.736 | 6.864 | 2.233 | 1.738 | 1.234 | 322 | ||
Bekostiging | 3.424.884 | 0 | 3.424.884 | 4.440 | 3.429.324 | 4.824 | 4.824 | 4.824 | 4.824 | ||
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- | 2.490.500 | 0 | 2.490.500 | 0 | 2.490.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Rijksbijdrage dempen premie ten gevolgen van HLZ | 902.000 | 0 | 902.000 | 0 | 902.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 32.384 | 0 | 32.384 | 4.440 | 36.824 | 4.824 | 4.824 | 4.824 | 4.824 | ||
Opdrachten | 10.852 | 0 | 10.852 | – 4.585 | 6.267 | 2.288 | – 1.315 | – 3.166 | – 3.166 | ||
Uitvoeren visie geneesmiddelen | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Kwailteit, veiligheid, doelmatigheid hulpmiddelen | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 7.852 | 0 | 7.852 | – 4.585 | 3.267 | 2.288 | – 1.315 | – 3.166 | – 3.166 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 1.328 | 0 | 1.328 | 312 | 1.640 | 254 | 410 | 410 | 410 | ||
CIBG: WPG/GVS/APG | 1.328 | 0 | 1.328 | 312 | 1.640 | 254 | 410 | 410 | 410 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 631 | 0 | 631 | 3.502 | 4.133 | 6.594 | 7.159 | 6.010 | 6.010 | ||
ZiNL: Uitvoering Compensatie kosten van zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen | 631 | 0 | 631 | – 631 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Gepast gebruik medische producten | 0 | 0 | 0 | 3.125 | 3.125 | 5.586 | 6.151 | 5.002 | 5.002 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 1.008 | 1.008 | 1.008 | 1.008 | 1.008 | 1.008 | ||
3. Ondersteuning van het stelsel | 184.767 | 0 | 184.767 | – 53.009 | 131.758 | – 20.929 | – 18.384 | – 17.724 | – 14.564 | ||
Subsidies | 1.362 | 0 | 1.362 | 3.720 | 5.082 | 3.220 | 2.560 | 0 | 680 | ||
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 1.221 | 0 | 1.221 | 0 | 1.221 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg | 0 | 0 | 0 | 2.720 | 2.720 | 2.720 | 2.560 | 0 | 680 | ||
Overig | 141 | 0 | 141 | 1.000 | 1.141 | 500 | 0 | 0 | 0 | ||
Inkomensoverdrachten | 105.926 | 0 | 105.926 | – 1.784 | 104.142 | – 1.784 | – 1.784 | – 1.784 | – 1.784 | ||
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 24.836 | 0 | 24.836 | – 1.800 | 23.036 | – 1.800 | – 1.800 | – 1.800 | – 1.800 | ||
Schadevergoeding Erasmus MC | 81.000 | 0 | 81.000 | 0 | 81.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 90 | 0 | 90 | 16 | 106 | 16 | 16 | 16 | 16 | ||
Opdrachten | 4.593 | 0 | 4.593 | 668 | 5.261 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | ||
Risicoverevening | 1.906 | 0 | 1.906 | 365 | 2.271 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Uitvoering zorgverzekeringstelsel | 502 | 0 | 502 | 345 | 847 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Patiëntenvervoer Waddeneilanden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 2.185 | 0 | 2.185 | – 42 | 2.143 | – 100 | – 100 | – 100 | – 100 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 15.586 | 0 | 15.586 | – 10 | 15.576 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 15.586 | 0 | 15.586 | – 10 | 15.576 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 53.147 | 0 | 53.147 | – 51.513 | 1.634 | – 22.265 | – 19.060 | – 15.840 | – 13.360 | ||
Zorginstituut Nederland: Onverzekerden en wanbetalers | 42.642 | 0 | 42.642 | – 41.483 | 1.159 | – 17.800 | – 14.900 | – 12.200 | – 9.700 | ||
Zorginstituut Nederland: Doorlichten pakket | 10.355 | 0 | 10.355 | – 10.355 | 0 | – 4.465 | – 4.160 | – 3.640 | – 3.660 | ||
Overig | 150 | 0 | 150 | 325 | 475 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 4.153 | 0 | 4.153 | – 4.090 | 63 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
VenJ: Bijdrage C2000 | 4.153 | 0 | 4.153 | – 4.090 | 63 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 60.955 | 0 | 60.955 | 18.100 | 79.055 | 4.100 | 0 | 0 | 0 | ||
Wanbetalers en onverzekerden | 59.902 | 0 | 59.902 | 17.100 | 77.002 | 4.100 | 0 | 0 | 0 | ||
IJsselmeerziekenhuizen | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 1.053 | 0 | 1.053 | 0 | 1.053 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. Kwaliteit en veiligheid
Subsidies
Prinses Maxima Centrum (PMC)
In de periode 2017–2019 ontvangt het Prinses Maxima Centrum € 4 miljoen per jaar voor kinderoncologisch onderzoek. De middelen zijn overgeheveld van het Budgettair Kader Zorg vanuit de beschikbare ruimte binnen het budget voor de beschikbaarheidbijdrage academische zorg.
Zwangerschap en geboorte
Een deel van deze middelen wordt ingezet om partijen te ondersteunen om te komen tot integrale bekostiging. Het andere deel wordt ingezet voor een aanvulling op het vervolgprogramma Zwangerschap en Geboorte (Zwangerschap en geboorte 2, een gezonde start voor moeder en kind. Integrale zorg rondom zwangerschap en geboorte). De voortzetting en uitbreiding van het eerste programma zwangerschap en geboorte heeft als doel een daling van de babysterfte en een gezonde start voor moeder en kind.
Bijdragen aan agentschappen
Overig
Ten behoeve van investeringen in de EU-geneesmiddelenautoriteit (EMA) ter compensatie van de gevolgen van de Brexit wordt er voor 3 jaar (2017–2019) jaarlijks € 2,7 miljoen beschikbaar gesteld vanuit de HGIS middelen.
Daarnaast is er binnen dit artikelonderdeel € 0,6 miljoen overgeheveld van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdragen aan agentschappen voor de vaccinbewaking door het aCBG. Tot slot is er een aantal kleinere mutaties verwerkt (€ 0,3 miljoen).
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Subsidies
Overig
Als gevolg van een herschikking binnen dit artikelonderdeel is € 2,7 miljoen overgeheveld van Opdrachten naar Subsidies. Daarnaast is € 1,6 miljoen overgeheveld van artikelonderdeel 1 Kwaliteit en veiligheid naar dit artikelonderdeel. Tot slot is er een aantal kleinere mutaties verwerkt (€ 0,4 miljoen).
Bekostiging
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen
Voor de dekking van de regeling voor vergoeding van zorg aan illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen is € 4,8 miljoen overgeheveld van het Budgettair Kader Zorg. Daarnaast is voor de uitvoeringskosten van het CAK illegalen 2017 een bedrag van € 0,4 miljoen overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
Opdrachten
Overig
Als gevolg van een herschikking binnen dit artikelonderdeel is € 2,7 miljoen overgeheveld van Opdrachten naar Subsidies. Daarnaast is € 1,1 miljoen overgeheveld naar artikelonderdeel Kwaliteit en veiligheid ten behoeve van de dekking van de kosten voor het verbeteren van de medicatieveiligheid onder andere door middel van het verbeteren van de ICT en onderzoeken die hiermee verband houden.
Tot slot is € 0,8 miljoen overgeheveld van het instrument Opdrachten naar het instrument Bijdragen aan agentschappen voor de ZonMw programma 's op het gebied van doelmatigheid, goed geneesmiddelen gebruik en goed gebruik hulpmiddelen.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Gepast gebruik medische producten
Voor het verbeteren van een veilige, doelmatige en kwalitatief goede hulpmiddelenzorg is in 2017 een bedrag van € 2,1 miljoen beschikbaar gesteld vanuit het Budgettair Kader zorg.
Daarnaast is binnen dit artikelonderdeel € 0,8 miljoen overgeheveld van het instrument Opdrachten naar het instrument Bijdragen aan agentschappen voor de ZonMw programma 's op het gebied van doelmatigheid, goed geneesmiddelen gebruik en goed gebruik hulpmiddelen.
Tot slot is € 0,3 miljoen overgeheveld van het Instrument Opdrachten naar het instrument Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s ten behoeve van de medische hulpmiddelen.
3. Ondersteuning van het stelsel
Subsidies
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
Eerder zijn voor de subsidieregelingen in 2015 en 2016 voor overstap van medisch specialisten naar loondienst middelen overgeheveld vanuit het MSZ-kader naar het begrotingsgefinancierde deel van het BKZ. Reden hiervoor is dat de subsidies vanaf de begroting worden betaald (80% bij verlening, 20% achteraf bij vaststelling). Ook in de periode 2017–2019 blijft die faciliteit bestaan om voor een beperkt aantal specialisten alsnog zo'n overstap mogelijk te maken.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Zorginstituut Nederland: Onverzekerden en wanbetalers
Voor de kosten van burgerregelingen die per 1 januari 2017 door het CAK uitgevoerd worden is € 20,3 miljoen overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
Daarnaast is in de begroting 2016 zowel de uitgaven- als de ontvangstenraming voor de uitvoering van de wanbetalersregeling met € 25 miljoen verhoogd, vooruitlopend op de gevolgen van de invoering van het wetsvoorstel Wet verbetering wanbetalers. Nu meer zicht is op de budgettaire gevolgen van de invoering van dit wetsvoorstel wordt de meerjarenraming vanaf 2017 bijgesteld. Dit leidt tot een bijstelling in 2017 van € 21 miljoen.
Zorginstituut Nederland: Doorlichten pakket
De uitgaven van het Zorginstituut vallen lager uit dan geraamd. De onderuitputting doet zich met name voor bij het onderzoek dat zich richt op de doorlichting van het pakket (stringent pakketbeheer). Verder ontstaat ruimte doordat een groot deel van het onderzoek door het Zorginstituut zelf wordt uitgevoerd – en niet tegen hogere kosten wordt uitbesteed. Voor 2017 is het budget met € 4,3 miljoen verlaagd. Daarnaast is voor het onderzoek Zinnig en zuinig, de systematische doorlichting pakket en de uitvoeringstoets voorwaardelijke toelating (welke uitgevoerd worden door het ZiNL0 € 6,1 miljoen overgeheveld naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Ven J: Bijdrage C2000
Dit betreft een overboeking naar het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor de jaarlijkse VWS-bijdrage aan de exploitatiekosten C2000 (€ 4,1 miljoen).
Ontvangsten
Wanbetalers en onverzekerden
In de begroting 2016 is zowel de uitgaven- als de ontvangstenraming voor de uitvoering van de wanbetalersregeling met € 25 miljoen verhoogd, vooruitlopend op de gevolgen van de invoering van het wetsvoorstel Wet verbetering wanbetalers. Nu meer zicht is op de budgettaire gevolgen van de invoering van dit wetsvoorstel wordt de meerjarenraming van de ontvangsten in het kader van de regeling wanbetalers is bijgesteld. Dit leidt tot een bijstelling in 2017 van € 15 miljoen.
In het kader van de Wet Opsporing en verzekering onverzekerden zorgverzekering wordt beoogd dat onverzekerden worden opgespoord en gemaand zich te verzekeren. Op basis van een nieuwe raming van het Zorginstituut Nederland worden voor 2017 en 2018 meevallende ontvangsten voorzien (€ 2,1 miljoen per jaar).
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 317.872 | 0 | 317.872 | – 17.914 | 299.958 | 34.437 | 64.051 | 87.099 | 101.358 | ||
Uitgaven | 3.768.067 | 0 | 3.768.067 | 32.282 | 3.800.349 | 35.016 | 64.051 | 87.099 | 101.358 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99,4% | ||||||||||
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | 87.815 | 0 | 87.815 | 9.731 | 97.546 | – 220 | – 191 | – 191 | – 191 | ||
Subsidies | 21.435 | 0 | 21.435 | 11.540 | 32.975 | – 29 | 0 | 0 | 0 | ||
Movisie | 7.225 | 0 | 7.225 | 0 | 7.225 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Volwaardig meedoen | 1.700 | 0 | 1.700 | 0 | 1.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Wmo-werkplaatsen | 2.600 | 0 | 2.600 | 0 | 2.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Systeemverantwoordelijkheid | 0 | 0 | 0 | 8.146 | 8.146 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ondersteuning vrijwilligers | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mezzo | 3.160 | 0 | 3.160 | 0 | 3.160 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Siriz (opvang specifieke groepen) | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Aanpak Laaggeletterdheid | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Werkagenda informele voorziening | 0 | 0 | 0 | 2.770 | 2.770 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
VN-voorziening rechten van personen met een handicap | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 2.250 | 0 | 2.250 | – 376 | 1.874 | – 29 | 0 | 0 | 0 | ||
Inkomensoverdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
INK Mantelzorg ondersteuning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 66.380 | 0 | 66.380 | – 1.809 | 64.571 | – 191 | – 191 | – 191 | – 191 | ||
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 60.652 | 0 | 60.652 | 0 | 60.652 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Evaluatie Wmo 2015 | 1.680 | 0 | 1.680 | – 1.180 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Categorale opvang slachtoffers mensenhandel | 1.700 | 0 | 1.700 | 0 | 1.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 2.348 | 0 | 2.348 | – 629 | 1.719 | – 191 | – 191 | – 191 | – 191 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
SVB: uitvoering Regeling maatschappelijke ondersteuning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | 3.680.252 | 0 | 3.680.252 | 22.551 | 3.702.803 | 35.236 | 64.242 | 87.290 | 101.549 | ||
Subsidies | 107.261 | 5.500 | 112.761 | 2.549 | 115.310 | – 2.975 | – 226 | – 5.202 | – 5.243 | ||
Compensatieregeling pgb-trekkingsrechten | 0 | 0 | 0 | 13.200 | 13.200 | 2.167 | 2.167 | 2.167 | 0 | ||
Vilans | 4.689 | 0 | 4.689 | 65 | 4.754 | 65 | 65 | 65 | 65 | ||
Centrum Consultatie en Expertise (CCE) | 11.158 | 0 | 11.158 | 243 | 11.401 | 243 | 243 | 243 | 243 | ||
InVoorZorg! (IVZ) | 6.933 | 0 | 6.933 | – 2.151 | 4.782 | 2.151 | 0 | 0 | 0 | ||
Joodse en Indische instellingen | 2.415 | 0 | 2.415 | 0 | 2.415 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Palliatieve zorg | 23.610 | 0 | 23.610 | 541 | 24.151 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Dementie | 3.200 | 0 | 3.200 | 206 | 3.406 | 212 | 212 | 212 | 0 | ||
Waardigheid en trots | 25.000 | 0 | 25.000 | 0 | 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Anitibioticaresistentie | 2.000 | 0 | 2.000 | 1.400 | 3.400 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 | ||
Kwaliteit gehandicaptenzorg | 5.800 | 0 | 5.800 | – 3.500 | 2.300 | – 1.800 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 22.456 | 5.500 | 27.956 | – 7.455 | 20.501 | – 5.013 | – 1.913 | – 6.889 | – 4.551 | ||
Bekostiging | 3.463.300 | 0 | 3.463.300 | 20.300 | 3.483.600 | 45.800 | 72.700 | 92.800 | 107.100 | ||
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 3.463.300 | 0 | 3.463.300 | 20.300 | 3.483.600 | 45.800 | 72.700 | 92.800 | 107.100 | ||
Opdrachten | 3.407 | 0 | 3.407 | – 838 | 2.569 | 1.266 | 1.424 | 1.424 | 1.424 | ||
Overig | 3.407 | 0 | 3.407 | – 838 | 2.569 | 1.266 | 1.424 | 1.424 | 1.424 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 55 | 0 | 55 | – 55 | 0 | – 54 | – 54 | – 54 | – 54 | ||
CIBG: Opdrachtgeverschap | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 55 | 0 | 55 | – 55 | 0 | – 54 | – 54 | – 54 | – 54 | ||
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s | 106.229 | – 5.500 | 100.729 | 595 | 101.324 | – 8.801 | – 9.602 | – 1.678 | – 1.678 | ||
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten | 35.100 | 0 | 35.100 | 5.500 | 40.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Centrum Indicatiestelling Zorg | 68.573 | – 5.500 | 63.073 | – 2.349 | 60.724 | – 9.445 | – 9.045 | – 1.120 | – 1.120 | ||
ZiNL: iWlz | 2.000 | 0 | 2.000 | – 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 556 | 0 | 556 | – 556 | 0 | 644 | – 557 | – 558 | – 558 | ||
Ontvangsten | 3.441 | 0 | 3.441 | 6.750 | 10.191 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 3.441 | 0 | 3.441 | 6.750 | 10.191 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Subsidies
Systeemverantwoordelijkheid en transformatie
Per 1 januari 2015 zijn de verantwoordelijkheden op het gebied van zorg, begeleiding, jeugdhulp, werk en inkomen van Rijk (en provincie) gedecentraliseerd naar gemeenten. Na twee jaren van implementatie waarin de continuïteit van zorg en ondersteuning centraal stond is het nu zaak dat de uitvoering volledig aan de bedoelingen van de decentralisatie gaat beantwoorden. Rijk en gemeenten trekken samen op, ieder vanuit zijn eigen rol, om de meest voorname transformatieopgaven en randvoorwaarden voor een effectieve uitvoering te realiseren. Een bedrag van structureel € 8 miljoen zal worden aangewend voor onder andere het (door)ontwikkelen en vernieuwen van het zorgaanbod, het versterken van de positie van de cliënt en professionalisering.
VN-verdrag rechten van personen met een handicap
Met de middelen voor het VN-verdrag (€ 1 miljoen in 2017, € 1,5 miljoen in 2018–2019, € 0,75 miljoen in 2020 en structureel vanaf 2021 € 0,5 miljoen) worden activiteiten gefinancierd die het Rijk in het kader van de implementatie van het VN-verdrag samen met de bestuurlijke partners (Alliantie namens de doelgroep, VNG namens gemeenten, VNO-NCW en MKB Nederland namens bedrijven en ondernemers) onderneemt.
Werkagenda informele voorziening
Vanuit artikel 3 wordt een subsidie (circa € 2,8 miljoen) aan de VNG gefinancierd ten behoeve van de werkagenda informele voorziening (dit is inclusief een bijdrage van € 1,4 miljoen van artikel 5).
Opdrachten
Evaluatie HLZ
Een bedrag van circa € 1,2 miljoen is overgeboekt naar het SCP voor de uitvoering van het Jaarprogramma 2017 waarin de evaluatie HLZ is opgenomen.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappij aanvaardbare kosten
Subsidies
Compensatieregeling pgb
In 2016 heeft de aanloopfase richting uitvoering van de compensatieregeling trekkingsrechten meer tijd gekost dan beoogd. De voor de regeling gereserveerde middelen zijn daarom doorgeschoven van 2016 naar 2017. In 2017 is € 12,5 miljoen beschikbaar ten behoeve van de uitvoering en uitkering van de compensatieregeling. Tevens zijn middelen doorgeschoven naar toekomstige jaren zodat in de periode 2017–2020 in totaal € 7,5 miljoen beschikbaar is voor het verder verbeteren van het trekkingsrecht mede door subsidies aan Per Saldo (branchevereniging van mensen met een pgb) en de Branchevereniging Kleinschalige Zorg (BVKZ).
Kwaliteitsagenda gehandicaptenzorg
Bij de ontwikkeling van het kwaliteitsplan voor de gehandicaptensector is ervoor gekozen om eerst samen met betrokken partijen na te gaan welke aanpak goed past bij de gehandicaptensector. Dit heeft geleid tot een gezamenlijke kwaliteitsagenda «Samen werken aan een betere gehandicaptenzorg» die op 1 juli jl. aan de Tweede Kamer is gestuurd. Vanwege de latere start worden de bij begroting 2017 (TK 34 550-XVI, nr. 1) aangekondigde beschikbare subsidiemiddelen niet geheel besteed. Inmiddels is samen met veldpartijen hard gewerkt aan een meerjarenplan inclusief begroting voor de komende periode.
Bekostiging
De uitgavenraming voor de BIKK is op basis van het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) bijgesteld (€ 20,3 miljoen).
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Op basis van een voorlopige inschatting is een bedrag van € 3,5 miljoen overgeboekt van het Budgettair Kader Zorg naar de VWS-begroting ten behoeve van benodigde ICT-investeringen bij de SVB. Daarnaast is een bedrag van € 2 miljoen naar artikel 3 overgeboekt in verband met de uitvoering van de salarisadministratie door de SVB voor Zvw-PGB’s (wijkverpleegkunde en Intensieve Kindzorg), omdat de betaling aan de SVB via de begroting plaatsvindt.
Overig
De mutatie van circa € 7,5 miljoen betreft een saldo van mutaties naar andere begrotingsartikelen, zoals structurele de financiering voor het SCP (€ 0,7 miljoen), de uitvoering van Amendement 31 (34 550 XVI, nr 31) (0,5 miljoen) en het ZonMW-programma Memorabel (€ 3,1 miljoen).
Ontvangsten
Overig
Het jaar 2015 is het laatste jaar dat de SVB de Regeling Waardering Mantelzorg heeft uitgevoerd. Op basis van de eindafrekening van het mantelzorgcompliment 2015 ontvangt VWS een bedrag van € 6,8 miljoen terug.
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 4 Zorgbreed beleid.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 811.100 | 0 | 811.100 | – 82.093 | 729.007 | – 10.286 | 16.471 | 18.678 | 7.948 | ||
Uitgaven | 915.450 | 0 | 915.450 | 66.252 | 981.702 | 42.314 | 27.471 | 18.678 | 7.948 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 97,0% | ||||||||||
1. Positie cliënt | 24.796 | 0 | 24.796 | 2.128 | 26.924 | – 10 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies | 20.615 | 0 | 20.615 | 0 | 20.615 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties | 20.337 | 0 | 20.337 | 0 | 20.337 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 278 | 0 | 278 | 0 | 278 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 4.181 | 0 | 4.181 | 2.128 | 6.309 | – 10 | 0 | 0 | 0 | ||
Ondersteuning cliëntorganisaties | 3.798 | 0 | 3.798 | 0 | 3.798 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 383 | 0 | 383 | 2.128 | 2.511 | – 10 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
CIBG: Landelijk Meldpunt Zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | |||||||||||
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 439.622 | 0 | 439.622 | 11.783 | 451.405 | 18.971 | 15.000 | 7.000 | 0 | ||
Subsidies | 424.856 | 0 | 424.856 | 4.930 | 429.786 | 10.870 | 6.899 | – 1.100 | – 8.100 | ||
Kwaliteitsimpuls personeel ziekenhuiszorg | 200.000 | 0 | 200.000 | 0 | 200.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stageplaatsen zorg / Stagefonds | 112.020 | 0 | 112.020 | 0 | 112.020 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Publieke Gezondheidszorgopleidingen | 21.000 | 0 | 21.000 | 0 | 21.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Vaccinatie stageplaatsen zorg | 4.800 | 0 | 4.800 | 0 | 4.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant | 38.800 | 0 | 38.800 | – 12.000 | 26.800 | – 6.000 | 0 | 0 | 0 | ||
Opleidingsplaatsen jeugd ggz | 1.550 | 0 | 1.550 | 0 | 1.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Versterking regionaal onderwijs- en arbeidsmarktbeleid | 11.500 | 0 | 11.500 | 25.000 | 36.500 | 25.000 | 15.000 | 7.000 | 0 | ||
Innovatie, beroepen en opleidingen | 12.000 | 0 | 12.000 | 0 | 12.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Vernieuwing arbeidsmarkt sociaal domein | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Veilige gegevensuitwisseling en authenticatie in de zorg | 5.122 | 0 | 5.122 | 0 | 5.122 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Pilots Opleiding tot ziekenhuisarts | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 11.564 | 0 | 11.564 | – 8.070 | 3.494 | – 8.130 | – 8.101 | – 8.100 | – 8.100 | ||
Opdrachten | 8.293 | 0 | 8.293 | – 843 | 7.450 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Arbeidsmarktonderzoek | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Celsus | 800 | 0 | 800 | 0 | 800 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 5.493 | 0 | 5.493 | – 843 | 4.650 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 6.473 | 0 | 6.473 | 7.696 | 14.169 | 8.101 | 8.101 | 8.100 | 8.100 | ||
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register en SVB-Z | 6.073 | 0 | 6.073 | 7.696 | 13.769 | 8.101 | 8.101 | 8.100 | 8.100 | ||
RIVM: opleiding publiekegezondheidssector en kosten van ziekten | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
ZiNL: sectie Zorgberoepen en opleidingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | |||||||||||
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling | 147.789 | 0 | 147.789 | 11.193 | 158.982 | 19.068 | 10.194 | 9.801 | 6.471 | ||
Subsidies | 13.524 | 0 | 13.524 | 804 | 14.328 | 7.254 | 4.962 | 5.000 | 5.000 | ||
Nivel | 5.682 | 0 | 5.682 | 0 | 5.682 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Programma Innovatie en zorgvernieuwing | 7.842 | 0 | 7.842 | – 4.196 | 3.646 | 2.254 | – 38 | 0 | 0 | ||
Jaar van de transparantie | 0 | 0 | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 1.797 | 0 | 1.797 | 0 | 1.797 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Programma Innovatie en zorgvernieuwing | 1.300 | 0 | 1.300 | 0 | 1.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 497 | 0 | 497 | 0 | 497 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 4.550 | 0 | 4.550 | – 500 | 4.050 | – 180 | – 180 | – 180 | – 180 | ||
CIBG: WTZi en JMV | 4.000 | 0 | 4.000 | – 180 | 3.820 | – 180 | – 180 | – 180 | – 180 | ||
Overig | 550 | 0 | 550 | – 320 | 230 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 127.918 | 0 | 127.918 | 10.889 | 138.807 | 11.994 | 5.412 | 4.981 | 1.651 | ||
ZonMw: programmering | 127.768 | 0 | 127.768 | 10.569 | 138.337 | 11.994 | 5.412 | 4.981 | 1.651 | ||
Overig | 150 | 0 | 150 | 320 | 470 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten | 187.343 | 0 | 187.343 | 37.353 | 224.696 | 3.935 | 2.277 | 1.877 | 1.477 | ||
Subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Uitvoering Wtcg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 401 | 0 | 401 | 0 | 401 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Uitvoering Wtcg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 401 | 0 | 401 | 0 | 401 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 186.912 | 0 | 186.912 | 37.353 | 224.265 | 3.935 | 2.277 | 1.877 | 1.477 | ||
CAK | 76.353 | 0 | 76.353 | 40.084 | 116.437 | 2.246 | 988 | 888 | 888 | ||
NZa | 55.794 | 0 | 55.794 | 0 | 55.794 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Zorginstituut Nederland | 52.207 | 0 | 52.207 | – 2.731 | 49.476 | – 2.300 | – 2.300 | – 2.400 | – 2.800 | ||
CSZ | 2.558 | 0 | 2.558 | 0 | 2.558 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
CBZ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.989 | 3.589 | 3.389 | 3.389 | ||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 30 | 0 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
EZ: ACM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 30 | 0 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | |||||||||||
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | 113.945 | 0 | 113.945 | 3.415 | 117.360 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bekostiging | 113.945 | 0 | 113.945 | 3.415 | 117.360 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Zorg en welzijn | 111.607 | 0 | 111.607 | 3.023 | 114.630 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 2.338 | 0 | 2.338 | 392 | 2.730 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6. Voorkomen oneigenlijk gebruik en aanpak fraude | 1.955 | 0 | 1.955 | 380 | 2.335 | 350 | 0 | 0 | 0 | ||
Subsidies | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 455 | 0 | 455 | 380 | 835 | 350 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 455 | 0 | 455 | 380 | 835 | 350 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 4.858 | 0 | 4.858 | 0 | 4.858 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 4.858 | 0 | 4.858 | 0 | 4.858 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistent
Als gevolg van een lagere instroom bij de opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistent is in 2017 € 12 miljoen vrijgevallen.
Versterking regionaal onderwijs- en arbeidsmarktbeleid
Zowel in de intramurale ouderenzorg, de ziekenhuizen, de geestelijke gezondheidszorg, de wijkverpleegkundige zorg, de eerstelijnszorg als het sociaal domein leidt de veranderende zorg tot een vernieuwingsopgave voor de arbeidsmarkt. Dit vraagt om een integrale agenda gericht op vernieuwing en het voeren van strategisch arbeidsmarktbeleid. Het is van belang dat organisaties via strategisch personeels- en opleidingsbeleid investeren in duurzaam inzetbare medewerkers om hun organisatie toekomstbestendig te maken. De komende jaren is een investering noodzakelijk in het aanpassen van de opleidingsinfrastructuur. Daarnaast is een inspanning nodig om de zorg weer als aantrekkelijke werkgever neer te zetten. Voor 2017 wordt voor deze doelen € 25 miljoen beschikbaar gesteld.
Overig
Voor het BIG-register en de bijdrage aan de uitvoering en ontwikkeling van de UZI-pas door het CIBG is budget overgeheveld van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdragen aan agentschappen (€ 8 miljoen).
Bijdragen aan agentschappen
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register en SVB-Z
Voor de uitvoering en ontwikkeling van de UZI-pas door het CIBG is budget overgeheveld van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdragen aan agentschappen (circa € 8 miljoen).
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
Subsidies
Programma Innovatie en zorgvernieuwing
Dit voorjaar is € 6,1 miljoen overgeheveld naar het Ministerie van Economische Zaken voor de uitvoering van de Seed-Capital-regeling binnen het Fast Track Initiatief. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert deze regeling uit. Met deze regeling komen middelen beschikbaar voor fondsen die de mogelijkheid geven om impactvolle e-Health toepassingen op te schalen.
Tevens wordt € 0,3 miljoen overgeboekt naar het instrument bijdrage aan agentschappen voor een opdracht aan het RIVM ten aanzien van de doelstellingen binnen het programma Innovatie en Zorgvernieuwing. Tot slot is budget overgeheveld van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s ten behoeve van het initiatief Zorgvraagindex (Zvi) vanuit Zorginstituut Nederland, de Nederlandse Zorgautoriteit, ZonMw en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hiermee wordt een impuls gegeven aan innovatoren en de samenwerking tussen verschillende partijen (€ 0,5 miljoen).
Jaar van de transparantie
Voor de subsidiëring van de transparantie over de kwaliteit van zorg is € 5 miljoen overgeheveld van het instrument Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s naar het instrument Subsidies. Deze subsidieregeling wordt in mandaat van het Ministerie van VWS uitgevoerd door het Zorginstituut Nederland.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
ZonMw: programmering
Voor de uitvoering van de sportimpuls door ZonMw is € 6,1 miljoen overgeheveld van artikel 6 Sport en bewegen naar artikel 4 Zorgbreed beleid.
Een belangrijk onderdeel van het Deltaplan Dementie is het wetenschappelijk onderzoek naar alle aspecten van dementie. Dit krijgt vorm in het ZonMw-programma Memorabel, dat tegelijk de nationale implementatie is van de JPND strategic research agenda. Hiervoor is budget overgeheveld van artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning (€ 3,1 miljoen).
Voor de dekking van de kosten voor de voortzetting van het Nationaal Programma Preventie en het stimuleringsprogramma lokale aanpak gezondheidsachterstanden is € 2 miljoen overgeheveld van artikel 4 Zorgbreed beleid naar artikel 1 Volksgezondheid.
De kwaliteit van langdurige zorg hangt mede af van samenhang met huisartsenzorg, ziekenhuiszorg, welzijn en preventie. De cliënten van de langdurige zorg kunnen vaak minder goed zelf samenhang aanbrengen. Uit ervaring met programma’s zoals het Nationaal Programma Ouderen (NPO) blijkt dat verbeteringen in de samenhang vanuit (regionale) netwerkverbanden moeten plaatsvinden (€ 2 miljoen).
Verder is budget overgeheveld van het instrument Subsidies naar het instrument Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s in verband met het initiatief Zvi vanuit Zorginstituut Nederland, de Nederlandse Zorgautoriteit, ZonMw en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Hiermee wordt een impuls gegeven aan innovatoren en de samenwerking tussen verschillende partijen (€ 0,5 miljoen).
Tot slot zijn er voor diverse onderzoeken die uitgevoerd worden door ZonMw budgetten overgeheveld, zoals alternatieven voor dierproeven en translationeel onderzoek (totaal € 0,7 miljoen).
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
CAK
Voor de kosten van verschillende burgerregelingen welke door het CAK uitgevoerd worden is € 20,3 miljoen overgeheveld van artikel 2 Curatieve zorg.
Het CAK heeft de afgelopen jaren veelvuldig te maken gehad met wijzigingen in wet- en regelgeving. Door het jarenlang stapelen van wetswijzigingen is een deel van de programmatuur verouderd. Hierdoor worden de systemen minder efficiënt in onderhoud en beheer en wordt het realiseren van aanpassingen in de toekomst steeds complexer. Voor de investering in de ICT is € 2,9 miljoen gereserveerd voor 2017.
De uitvoering van de buitenlandregeling en gemoedsbezwaren is overgenomen door het CAK. Het budget is overgeheveld vanuit het ZiNL (€ 11,3 miljoen).
Zorginstituut Nederland
Voor de subsidiëring van de transparantie over de kwaliteit van zorg is € 5 miljoen overgeheveld van het instrument Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s naar het instrument Subsidies. Deze subsidieregeling wordt in mandaat van het Ministerie van VWS uitgevoerd door het Zorginstituut Nederland.
Daarnaast is als gevolg van de overheveling van de uitvoering van verschillende burgerregelingen (onverzekerden, wanbetalers, gemoedsbezwaarden, illegalen en buitenland) bij het Zorginstituut sprake van een budgettair knelpunt in verband met frictiekosten. Het betreft o.a. uitgaven voor achterblijvende functies, doorlopende ICT-licenties en de positionering van het Zorginstituut nieuwe stijl (€ 3,8 miljoen).
Voor het onderzoek Zinnig en zuinig, de systematische doorlichting pakket en de uitvoeringstoets voorwaardelijke toelating is € 6,1 miljoen gereserveerd. Deze worden uitgevoerd door het ZiNL.
De uitvoering van de buitenlandregeling en gemoedsbezwaren is overgenomen door het CAK. Het budget is overgeheveld (€ 11,3 miljoen).
Het Zorginstituut heeft de wettelijke taak om de standaarden voor de gegevensuitwisseling binnen de Wlz-keten te beheren. Hiervoor is € 3,5 miljoen overgeheveld van artikel 3 Langdurige zorg.
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
Bekostiging
Zorg en welzijn
De zorguitgaven op Caribisch Nederland worden in dollars verwerkt. Als gevolg van de wisselkoers is sprake van hogere uitgaven (€ 3 miljoen).
Artikel 5 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 5 Jeugd.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 115.531 | – 33.000 | 82.531 | 12.685 | 95.216 | 16.775 | 1.000 | 1.000 | 0 | ||
Uitgaven | 115.531 | – 33.000 | 82.531 | 25.185 | 107.716 | 16.775 | 1.000 | 1.000 | 0 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 44,5% | ||||||||||
1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
2. Noodzakelijke en passende zorg | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel | 115.531 | – 33.000 | 82.531 | 25.185 | 107.716 | 16.775 | 1.000 | 1.000 | 0 | ||
Subsidies | 104.971 | – 33.000 | 71.971 | 25.702 | 97.673 | 17.000 | 1.000 | 1.000 | 0 | ||
Schippersinternaten | 18.577 | 0 | 18.577 | 0 | 18.577 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Participatie | 2.050 | 0 | 2.050 | 980 | 3.030 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Kennis, beleidsinformatie en kindermishandeling | 8.879 | 0 | 8.879 | – 1.183 | 7.696 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Jeugdhulp | 20.791 | 0 | 20.791 | 6.905 | 27.696 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 0 | ||
Transitie jeugd | 54.674 | – 33.000 | 21.674 | 19.000 | 40.674 | 16.000 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 9.280 | 0 | 9.280 | – 517 | 8.763 | – 225 | 0 | 0 | 0 | ||
Kennis, beleidsinformatie en kindermishandeling | 3.434 | 0 | 3.434 | 158 | 3.592 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Jeugdhulp | 2.631 | 0 | 2.631 | 0 | 2.631 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Transitie jeugd | 2.465 | 0 | 2.465 | – 675 | 1.790 | – 225 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 750 | 0 | 750 | 0 | 750 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 1.258 | 0 | 1.258 | 0 | 1.258 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 1.258 | 0 | 1.258 | 0 | 1.258 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 22 | 0 | 22 | 0 | 22 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
OCW: Onderwijskosten JeugdzorgPlus en kijkwijzer | 22 | 0 | 22 | 0 | 22 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 4.508 | 0 | 4.508 | 0 | 4.508 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien | 4.423 | 0 | 4.423 | 0 | 4.423 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Noodzakelijke en passende zorg | 85 | 0 | 85 | 0 | 85 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Subsidies
Jeugdhulp
Op basis van bezetting ontvangen gesloten jeugdzorginstellingen een subsidie ter dekking van hun kapitaallasten in verband met huisvesting. Aangezien de subsidies over meerdere jaren gespreid diende te worden (om hoge boetes met het aflossen van leningen te voorkomen) is voor de periode 2017 tot en met 2020 extra budget nodig. Dit budget is in 2016 vrijgevallen.
Transitie jeugd
Door vertraging in de uitvoering van de subsidieregeling Bijzondere transitiekosten Jeugd is in 2017 extra budget nodig (€ 19 miljoen). Voorts is de subsidieregeling met 1 jaar verlengd tot eind 2018.
Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 6 Sport en bewegen.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 112.747 | 0 | 112.747 | – 56.474 | 56.273 | – 7.857 | – 449 | – 2.238 | – 1.374 | ||
Uitgaven | 126.704 | 0 | 126.704 | – 57.939 | 68.765 | – 6.822 | 81 | – 2.238 | – 1.374 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 97,7% | ||||||||||
1. Passend sport- en beweegaanbod | 79.514 | 75 | 79.589 | – 60.669 | 18.920 | – 8.822 | – 1.919 | – 1.738 | – 874 | ||
Subsidies | 22.272 | 75 | 22.347 | – 7.531 | 14.816 | – 8.997 | – 1.919 | – 1.738 | – 874 | ||
Gehandicaptensport | 1.849 | – 185 | 1.664 | – 100 | 1.564 | – 100 | 0 | 0 | 0 | ||
Verantwoord sporten en bewegen | 292 | – 15 | 277 | – 275 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Sport en bewegen in de buurt | 12.880 | 275 | 13.155 | – 7.626 | 5.529 | – 9.117 | – 2.119 | – 1.738 | – 874 | ||
Stimuleren van een veiliger sportklimaat | 7.251 | 0 | 7.251 | 470 | 7.721 | 220 | 200 | 0 | 0 | ||
Bekostiging | 3.000 | 0 | 3.000 | 0 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Compensatie van betaalde energiebelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Energiebesparing en duurzame energie | 3.000 | 0 | 3.000 | 0 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 940 | 940 | 175 | 0 | 0 | 0 | ||
Sport en bewegen in de buurt | 0 | 0 | 0 | 940 | 940 | 175 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan medeoverheden | 47.755 | 0 | 47.755 | – 47.679 | 76 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Sport en bewegen in de buurt | 47.755 | 0 | 47.755 | – 47.679 | 76 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Energiebesparing en duurzame energie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 6.487 | 0 | 6.487 | – 6.399 | 88 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Energiebesparing en verduurzaming | 6.487 | 0 | 6.487 | – 6.399 | 88 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
2. Uitblinken in sport | 38.343 | 0 | 38.343 | 3.400 | 41.743 | 2.500 | 2.500 | 0 | 0 | ||
Subsidies | 27.748 | 0 | 27.748 | 3.350 | 31.098 | 2.450 | 2.450 | – 50 | – 50 | ||
Topsportevenementen | 7.231 | 0 | 7.231 | 2.200 | 9.431 | 2.500 | 2.500 | 0 | 0 | ||
Topsportprogramma's | 19.016 | 0 | 19.016 | 1.150 | 20.166 | – 70 | – 95 | – 50 | – 50 | ||
Dopingbestrijding | 1.501 | 0 | 1.501 | 0 | 1.501 | 20 | 45 | 0 | 0 | ||
Inkomensoverdrachten | 10.415 | 0 | 10.415 | 0 | 10.415 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stipendiumregeling | 10.415 | 0 | 10.415 | 0 | 10.415 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 180 | 0 | 180 | 50 | 230 | 50 | 50 | 50 | 50 | ||
Dopingbestrijding | 180 | 0 | 180 | 50 | 230 | 50 | 50 | 50 | 50 | ||
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling | 8.847 | – 75 | 8.772 | – 670 | 8.102 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | ||
Subsidies | 8.479 | 0 | 8.479 | – 670 | 7.809 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | ||
Kennis als fundament | 8.479 | 0 | 8.479 | – 670 | 7.809 | – 500 | – 500 | – 500 | – 500 | ||
Opdrachten | 306 | – 75 | 231 | 0 | 231 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Kennis als fundament | 306 | – 75 | 231 | 0 | 231 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 62 | 0 | 62 | 0 | 62 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 62 | 0 | 62 | 0 | 62 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 740 | 0 | 740 | 0 | 740 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 740 | 0 | 740 | 0 | 740 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. Passend sport- en beweegaanbod
Subsidies
Sport en bewegen in de buurt
Voor de uitvoering van de sportimpuls door ZonMw is € 6,1 miljoen overgeheveld van artikel 6 Sport en bewegen naar artikel 4 Zorgbreed beleid. Verder is als gevolg van interne herschikkingen is € 1,5 miljoen overgeheveld binnen de instrumenten van artikel 6.
Bijdragen aan medeoverheden
Sport en bewegen in de buurt
Voor 2017 hebben 373 gemeenten een aanvraag ingediend voor de Brede impuls combinatiefuncties (Buurtsportcoaches). Gemeenten willen hiermee 2.888 fte realiseren in 2017. VWS en OCW dragen hiertoe gezamenlijk 40% bij en de gemeenten dragen zorg voor de organisatie van 60% cofinanciering. Voor 2017 heeft VWS een bedrag van € 47,7 miljoen overgeboekt naar het Gemeentefonds.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Energiebesparing en verduurzaming
Voor de bijdrage aan RVO voor het uitvoeren van de regeling energiebesparende maatregelen en duurzame energie in de sport is het budget overgeboekt naar het Ministerie van Economische Zaken (€ 6,4 miljoen).
Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WO II
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 7 Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 273.515 | 0 | 273.515 | 9.935 | 283.450 | 10.497 | 8.990 | 8.501 | 8.147 | ||
Uitgaven | 273.515 | 0 | 273.515 | 10.135 | 283.650 | 10.497 | 8.990 | 8.501 | 8.147 | ||
Waarvan juridisch verplicht (%) | 99,2% | ||||||||||
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WO II | 21.127 | 0 | 21.127 | 2.354 | 23.481 | 3.520 | 2.720 | 2.720 | 2.720 | ||
Subsidies | 20.300 | 0 | 20.300 | 2.354 | 22.654 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | ||
Nationaal Comité 4 en 5 mei | 4.837 | 0 | 4.837 | 0 | 4.837 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nationale herinneringscentra | 1.791 | 0 | 1.791 | 0 | 1.791 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Zorg- en dienstverlening | 7.745 | 0 | 7.745 | 0 | 7.745 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Collectieve erkenning Indisch Nederland | 0 | 0 | 0 | 500 | 500 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | ||
Verhuizing uitbreiding Indisch Herinneringscentrum | 0 | 0 | 0 | 500 | 500 | 300 | 300 | 300 | 300 | ||
Namenmonument | 0 | 0 | 0 | 1.500 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 5.927 | 0 | 5.927 | – 146 | 5.781 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bekostiging | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Opdrachten | 403 | 0 | 403 | 0 | 403 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 403 | 0 | 403 | 0 | 403 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 24 | 0 | 24 | 0 | 24 | 1.920 | 1.120 | 1.120 | 1.120 | ||
Nationaal Holocaust Museum | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.120 | 1.120 | 1.120 | 1.120 | ||
Overig | 24 | 0 | 24 | 0 | 24 | 800 | 0 | 0 | 0 | ||
0 | |||||||||||
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WO II | 252.388 | 0 | 252.388 | 7.781 | 260.169 | 6.977 | 6.270 | 5.781 | 5.427 | ||
Inkomensoverdrachten | 239.213 | 0 | 239.213 | 7.781 | 246.994 | 6.977 | 6.270 | 5.781 | 5.427 | ||
Wetten en regelingen verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen | 239.213 | 0 | 239.213 | 7.781 | 246.994 | 6.977 | 6.270 | 5.781 | 5.427 | ||
Backpay | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 13.175 | 0 | 13.175 | 0 | 13.175 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
SVB | 10.292 | 0 | 10.292 | 0 | 10.292 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
PUR | 2.299 | 0 | 2.299 | 0 | 2.299 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 584 | 0 | 584 | 0 | 584 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 901 | 0 | 901 | 0 | 901 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 901 | 0 | 901 | 0 | 901 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WO II
Subsidies
Collectieve Erkenning Indisch Nederland en het Indisch Herinneringscentrum
Na de individuele «backpay» wordt invulling gegeven aan de collectieve erkenning van het onrecht aangedaan aan Indisch Nederland. Hiermee wordt de toezegging aan Tweede Kamer gestand gedaan en wordt het sluitstuk geleverd van de erkenning van het leed van Indisch Nederland. Het gaat om structureel € 1,1 miljoen vanaf 2022.
Namenmonument
Betreft een bijdrage aan het Auschwitz Comité voor het oprichten van een Namenmonument.
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WO II
Inkomensoverdrachten
Wetten en regelingen verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen
De kosten voor de uitkeringen aan oorlogsgetroffenen en pensioenen voor verzetsdeelnemers vallen vanaf 2017 hoger uit (€ 7,8 miljoen). Dit is onder andere het gevolg van een verschil in de wijze van indexeren van de uitkomsten en de wijze van indexeren van het budget voor de uitkeringen.; Dit verschil wordt nu opgelost. Daarnaast leidt de wijziging van de rendementsheffing op vermogen in de belastingwetgeving tot hogere kosten. Het gaat in totaal in 2017 om een bedrag van.
Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten.
Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendementen | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.448.121 | 0 | 4.448.121 | 234.471 | 4.682.592 | 12.482 | 55.869 | 97.627 | 296.071 | ||
Uitgaven | 4.448.121 | 0 | 4.448.121 | 234.471 | 4.682.592 | 12.482 | 55.869 | 97.627 | 296.071 | ||
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||||||
Inkomensoverdrachten | 4.448.121 | 0 | 4.448.121 | 234.471 | 4.682.592 | 12.482 | 55.869 | 97.627 | 296.071 | ||
1. Zorgtoeslag | 4.405.980 | 0 | 4.405.980 | 237.313 | 4.643.293 | 12.482 | 55.869 | 97.627 | 296.071 | ||
2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) | 3.842 | 0 | 3.842 | – 2.842 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
3. Tegemoetkoming specifieke zorgkosten | 38.299 | 0 | 38.299 | 0 | 38.299 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting mutaties 1e suppletoire begroting
Inkomensoverdrachten
1. Zorgtoeslag
De uitgavenraming 2017 van de zorgtoeslag is op basis van het Centraal Economisch Plan (CEP) van het Centraal Planbureau (CPB) bijgesteld (€ 237,3 miljoen).
2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg)
Op basis van zorggegevens is ruimte ontstaan op het budget voor uitbetalingen van de tegemoetkomingen voor de Wtcg (€ 2,8 miljoen).