A: Algemene doelstelling
Het bevorderen van de Nederlandse en internationale veiligheid en stabiliteit door doelgerichte bilaterale en multilaterale samenwerking en het bevorderen van democratische transitie in prioritaire gebieden, vooral in de ring rond Europa.
Veiligheid is geen vanzelfsprekendheid. De internationale omgeving verandert snel en ingrijpend. Wat er in de wereld om ons heen gebeurt, heeft direct gevolgen voor onze eigen veiligheid en voor onze welvaart. Veel van de grensoverschrijdende dreigingen waaraan Nederland bloot staat, zijn van een dusdanige omvang en complexiteit dat een geïntegreerde aanpak en samenwerking in internationaal verband geboden is. Voorbeelden zijn de proliferatie van massavernietigingswapens, terrorisme en gewelddadig extremisme, vluchtelingenstromen, piraterij, grensoverschrijdende criminaliteit en cyberdreigingen.
B: Rol en verantwoordelijkheid
De basis voor de inzet van het kabinet op internationaal veiligheidsbeleid ligt besloten in de Internationale Veiligheidsstrategie en de Beleidsbrief Internationale Veiligheid. Het bevorderen van de internationale rechtsorde, de bescherming van onze economische veiligheid en de verdediging van onze grenzen en die van bondgenoten staan daarin centraal. Daartoe is de samenhangende inzet nodig van defensie, diplomatie, economie en ontwikkelingssamenwerking. Dit onderwerp strekt zich dus uit naar andere begrotingen, zoals Defensie, Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking, Veiligheid en Justitie, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Economische Zaken. Uitgangspunt is onze veiligheidsbelangen te behartigen door gezamenlijke inzet en samenwerking met andere landen, internationale en maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven.
De Minister van Buitenlandse Zaken is verantwoordelijk voor:
Stimuleren
-
• Bevorderen en bewaken van de coherentie en consistentie van de Nederlandse inzet in bilateraal en multilateraal verband gericht op grotere veiligheid en duurzame stabiliteit, onder andere door:
-
○ Nederlandse bijdragen in het kader van de EU, de VN, de NAVO en de OVSE;
-
○ Deelname aan ad hoc coalities zoals het Non-Proliferation and Disarmament Initiative (NPDI);
-
○ Een katalyserende en initiërende rol te spelen op het gebied van internationaal cyberbeleid als follow up van de Global Conference on Cyber Space 2015;
-
○ Het Nederlandse co-voorzitterschap van het Global Counter Terrorist Forum;
-
○ Grote inzet op fysieke veiligheid van burgers via het Nederlandse humanitair ontmijnen en cluster munitie programma;
-
○ De veiligheidsbehoeftes van de bevolking centraal te stellen en het benadrukken van accountability en good governancevia Security Sector Reform (SSR) programma’s; en
-
○ Deelname aan crisisbeheersingsoperaties in multilateraal verband.
-
Regisseren
-
• Artikel 100-procedures ter voorbereiding van besluitvorming betreffende wereldwijde inzet van de krijgsmacht in crisisbeheersingsoperaties conform het Toetsingskader 2014, in nauwe afstemming met de Ministers van Defensie, de Minister voor Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking en de Minister van Veiligheid & Justitie.
-
• De toepassing van terrorismesancties/Sanctieregeling 2007 als onderdeel van het sanctiebeleid, uitgevoerd in overeenstemming met de Ministers van Financiën en Veiligheid & Justitie.
-
• In het kader van een restrictief en transparant internationaal en Nederlands wapenexportbeleid draagt de Minister van Buitenlandse Zaken verantwoordelijkheid voor de buitenlandpolitieke toetsing van wapenexportaanvragen. De Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking is eindverantwoordelijk voor het wapenexportbeleid.
Financieren
-
• Bijdragen aan goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid, waaronder aan de NAVO.
-
• Bijdragen ter bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit, waaronder aan het International Centre for Counter-Terrorism en het Global Counter Terrorism Forum.
-
• Bijdragen ter bevordering van ontwapening en wapenbeheersing en bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens, waaronder aan het IAEA en de OPCW.
-
• Bijdragen ter bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband vanuit het Budget Internationale Veiligheid, in samenspraak met de Minister van Defensie en de Minister voor BHOS, waaronder bijdragen aan crisisbeheersingsoperaties van de VN, de EU, de NAVO en de OVSE en flankerende activiteiten gefinancierd uit het Stabiliteitsfonds.
-
• Bijdragen ter bevordering van transitie in prioritaire gebieden, met name in de ring rond Europa via het in 2016 ingestelde Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP). Het NFRP bestaat uit het Matra programma gericht op (Zuid)Oost-Europa en het Shiraka-programma, gericht op de Arabische regio. Ook vanuit het Stabiliteitsfonds worden programma’s in een aantal landen in deze regio’s gefinancierd.
-
• Bijdragen aan normstelling en internationaal recht, bevordering van mensenrechten en capaciteitsopbouw in cyber space.
-
• Bijdrage aan de fysieke veiligheid van mensen via meerjarig humanitair ontmijnen en cluster munitie programma.
-
• Bijdragen aan Security Sector Reform (SSR) programma’s ter bevordering van effectiviteit, legitimiteit, «oversight» en «accountability» van veiligheidsactoren.
C: Beleidswijzigingen
-
• Nederland zal in het voorjaar van 2017 het voorzitterschap van de eerste voorbereidende commissie (PrepCom) van het Nucleaire Non-proliferatieverdrag (NPV) bekleden. De PrepCom 2017 is de eerste stap naar de Toetsingsconferentie van het NPV in 2020. Het welslagen daarvan is verre van zeker in het huidige politieke klimaat maar daardoor ook, zeker na het uitblijven van consensus in 2015, topprioriteit. Een goede PrepCom in 2017 is in dat kader een essentiële eerste stap. De PrepCom wordt voorbereid met bilaterale en regionale consultaties en conferenties.
D1: Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen in EUR 1.000 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 274.108 | 292.482 | 236.321 | 232.949 | 230.049 | 228.549 | 228.549 | ||
Uitgaven: | |||||||||
Programma-uitgaven totaal | 245.493 | 301.827 | 250.598 | 246.720 | 246.078 | 245.087 | 245.087 | ||
waarvan juridisch verplicht | 87% | ||||||||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 22.582 | 20.236 | 14.979 | 12.015 | 12.015 | 12.015 | 12.015 | |
Subsidies | |||||||||
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 4.437 | 3.250 | 2.250 | 2.250 | 2.250 | ||||
Atlantische Commissie | 501 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
NAVO | 13.031 | 13.221 | 8.664 | 7.200 | 7.200 | 7.200 | 7.200 | ||
Veiligheidsfonds | 3.940 | 1.700 | 2.000 | 500 | 500 | ||||
WEU | 673 | 565 | 565 | 565 | 565 | 560 | 560 | ||
2.2 | Bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit | 8.893 | 8.130 | 7.765 | 8.265 | 6.151 | 3.351 | 3.351 | |
Subsidies | |||||||||
Anti-terrorisme instituut | 700 | 850 | 765 | 665 | 550 | 550 | 550 | ||
Opdrachten | |||||||||
Global Forum on Cyber Expertise | 5.475 | 480 | 400 | 400 | 400 | ||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
Contra-terrorisme | 6.800 | 6.600 | 7.200 | 5.200 | |||||
2.3 | Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid | 12.673 | 14.294 | 10.794 | 10.794 | 10.794 | 10.794 | 10.794 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
IAEA | 6.968 | 7.317 | 7.317 | 7.317 | 7.317 | 7.300 | 7.300 | ||
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 3.997 | 5.057 | 1.557 | 1.557 | 1.557 | 1.600 | 1.600 | ||
CTBTO | 1.680 | 1.920 | 1.920 | 1.920 | 1.920 | 1.900 | 1.900 | ||
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 179.765 | 236.065 | 195.032 | 195.389 | 196.605 | 196.605 | 196.605 | |
Subsidies | |||||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (Stabiliteitsfonds) | 33.923 | 31.500 | 26.500 | 26.500 | 26.500 | ||||
Nederland Helsinki Comité | 28 | 28 | 28 | 28 | 28 | 30 | 30 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | |||||||||
OVSE | 5.775 | 7.195 | 7.195 | 7.195 | 7.195 | 7.000 | 7.000 | ||
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 73.064 | 126.000 | 99.800 | 99.800 | 99.800 | 99.000 | 99.000 | ||
waarvan landenprogramma's veiligheid voor mensen (Stabiliteitsfonds) | 66.975 | 64.146 | 55.400 | 51.900 | 51.900 | ||||
Training buitenlandse diplomaten | 1.400 | 2.300 | 2.500 | 2.500 | |||||
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 21.580 | 23.102 | 22.028 | 20.257 | 20.513 | 22.322 | 22.322 | |
Bijdragen (inter)nationale organisaties/Subsidies | |||||||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «MATRA» | 10.310 | 11.997 | 10.322 | 7.822 | 7.822 | ||||
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka» | 8.609 | 11.775 | 11.706 | 12.435 | 12.700 | ||||
Ontvangsten | 6.733 | 1.197 | 1.212 | 1.227 | 1.242 | 1.242 | 1.242 | ||
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 167 | 197 | 212 | 227 | 242 | 242 | 242 | |
2.40 | Restituties contributies | 6.566 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
D2: Budgetflexibiliteit
Binnen het artikelonderdeel goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid is 86% juridisch verplicht. Het betreft de uitgaven voor de NAVO, Atlantische Commissie en verplichtingen richting de inmiddels opgeheven West-Europese Unie (WEU). Het onderdeel Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) is grotendeels juridisch verplicht door meerjarige programma’s die in 2015 en 2016 zijn gefinancierd. De vrije ruimte is hierdoor beperkt. Op het artikelonderdeel bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit is het merendeel nog niet juridisch vastgelegd. Het betreft hier programma’s die in het kader van de extra inspanningen op het terrein van contraterrorisme per 2016 zijn toegevoegd aan de begroting van Buitenlandse Zaken. Het artikelonderdeel bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid is volledig juridisch verplicht. Het betreft verdragsrechtelijke contributies. Binnen het artikelonderdeel bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband is het Stabiliteitsfonds voor ruim 80% juridisch vastgelegd. De verdragscontributies aan de VN-crisisbeheersingsoperaties (vredesmissies) zijn juridisch verplicht. Op het artikelonderdeel Bevordering van transitie in prioritaire gebieden zijn de voorziene uitgaven voor het Matra en het Shiraka programma nagenoeg juridisch verplicht.
E: Toelichting op de financiële instrumenten
2.1. Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid
-
• Jaarlijkse verplichte bijdrage aan de NAVO.
-
• Jaarlijkse bijdrage aan het EU-Satellietcentrum ten behoeve van de financiële verplichtingen (uitkering pensioengelden ex-WEU personeel) van de in juli 2011 opgeheven WEU.
-
• Jaarlijkse subsidie aan de Atlantische Commissie, ter ondersteuning van het maatschappelijk debat over de nationale en bondgenootschappelijke veiligheid.
-
• Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB) en Veiligheidsfonds, voor kleinschalige activiteiten met een katalyserende werking die het Nederlandse veiligheidsbeleid ondersteunen.
2.2. Bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en vormen van internationale criminaliteit
-
• Jaarlijkse bijdrage aan het in Den Haag gevestigde onafhankelijke International Centre for Counter-Terrorism(ICCT).
-
• Uit het Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid (POBB, verantwoording onder 2.1) en uit het Stabiliteitsfonds (verantwoording onder 2.4) en middelen die voortkomen uit het besluit tot versterking van de inspanningen op het gebied van contraterrorisme worden activiteiten gefinancierd. De projecten en programma’s op dit artikelonderdeel zijn gericht op de versterking van capaciteit in voor Nederland prioritaire regio’s om gewelddadig extremisme en radicalisering te voorkomen en te bestrijden, evenals op de versterking van capaciteit in derde landen voor de bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit, in het bijzonder internationale drugs- en mensenhandel. In dit kader wordt onder meer een financiële bijdrage geleverd aan het Instituut van de Nationaal Rapporteur Mensenhandel en Seksueel Geweld tegen Kinderen.
-
• Capaciteitsopbouw op het gebied van cyber security, cyber crime, data protectie en e-governance door middel van financiering van Nederlandse initiatieven onder het Global Forum on Cyber Expertise.
2.3. Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid
-
• Jaarlijkse bijdragen aan het IAEA, de OPCW en de CTBTO.
-
• Ondersteuning van kleinschalige initiatieven gericht op uitvoering van het Biologische en Toxische Wapens Verdrag (BTWC), Non-Proliferatie Verdrag (NPV) en de Ottawa Conventie.
-
• Bijdrage aan activiteiten onder auspiciën van het G8 Global Partnershipop het gebied van het tegengaan van proliferatie van radiologische en nucleaire bronnen en bio-security.
-
• Bijdrage aan initiatieven op het gebied van ontwikkeling van internationaal recht en normstelling voor staten op het gebied van cyber met als doel te komen tot een stelsel van ordening van het gebruik van cybermiddelen als onderdeel van (gewapend) conflict.
2.4 Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband
-
• Verbetering van de inzet van civiele expertise door modernisering van de civiele missiepool.
-
• Verdragscontributies aan de VN-crisisbeheersingsoperaties (vredesmissies).
-
• Bijdragen uit het Stabiliteitsfonds voor de inzet op het snijvlak van vrede, veiligheid en ontwikkeling. Het fonds kan o.a. worden ingezet om activiteiten te financieren op gebied van oude en nieuwe dreigingen, zoals aanpak van wapen- en drugssmokkel en grensoverschrijdende criminaliteit, ontmijning en piraterijbestrijding. Daarnaast worden een aantal lopende activiteiten uit het fonds gefinancierd, zoals ontmijningsactiviteiten, training voor Afrikaanse peacekeepers (ACOTA), en centrale bijdragen aan de VN.
-
• Bijdragen ten behoeve van de trainingen van buitenlandse diplomaten in Nederland.
2.5 Bevordering van transitie in prioritaire gebieden
-
• Het Nederlands Fonds voor Regionale Parterschappen (NFRP) wordt gebruikt om organisaties en mensen te ondersteunen bij het verbeteren en versterken van democratische processen, institutionele capaciteit en de rechtsstaat. Het NFRP bestaat uit het Matra programma (Matra: maatschappelijke transformatie) gericht op het Oostelijk Partnerschap en Pre-accessie regio (de Westelijke Balkan en Turkije) en het Shiraka-programma, gericht op de Arabische regio, elk met eigen beleidsaccenten.