Artikel nr | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 (inclusief NvW) | 14.556.514 | 14.943.880 | 15.080.193 | 15.286.502 | 15.774.027 | 0 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
De NIPT betreft een screening tijdens de zwangerschap. De test kan onder andere het downsyndroom opsporen zonder dat sprake is van een verhoogd risico op een miskraam. Omdat opname in het basispakket afhankelijk is van de advisering van het Zorginstituut (en de Gezondheidsraad) kan de NIPT als eerste test niet eerder dan per 2018 opgenomen worden in het basispakket. In 2017 zal de bekostiging daarom lopen via een subsidieregeling. | 01 | 0 | 26.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In een bindend advies is de schadevergoeding die VWS aan Erasmus MC moet betalen vanwege het niet nakomen van twee toezeggingen uit 2009 vastgesteld op € 235,9 miljoen (stand ultimo 2014, exclusief rente). Erasmus MC lijdt schade als gevolg van handelingen en investeringen die het zonder de toezeggingen niet zou hebben verricht respectievelijk gedaan. Erasmus MC heeft op basis van de toezeggingen een nieuwbouwproject met een onrendabele top (lasten ongedekt door relevante inkomsten) ondernomen en zou zonder de toezeggingen een dergelijk nieuwbouwproject niet hebben uitgevoerd (TK 25 268, nrs. 120 en 126). VWS betaalt in 2015 en 2016 een bedrag van € 85 miljoen en het restant in 2017. Aangezien de schadevergoeding die VWS aan Erasmus MC moet betalen wordt betaald vanuit de VWS-begroting, zijn de hiervoor gereserveerde middelen overgeheveld naar de VWS-begroting. Ze blijven behoren tot het Budgettair Kader Zorg. | 02 | 85.000 | 81.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In het hoofdlijnenakkoord medisch-specialistische zorg 2014–2017 is overeengekomen dat betrokken partijen gezamenlijk een agenda opstellen om zorginhoudelijke verbetering te bewerkstelligen binnen een beperktere beschikbare groei. Daarmee moet de sector niet alleen efficiënter gaan werken maar ook inspelen op demografische en maatschappelijke veranderingen. ICT speelt een belangrijke rol bij het vormgeven van de gewenste verbeterslag. Om de agenda van de sector te faciliteren wordt gedurende drie jaar een jaarlijkse bijdrage van € 35 miljoen beschikbaar gesteld voor het programma ICT in ziekenhuizen. | 02 | 0 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 0 | 0 |
De niet-benodigde middelen voor de uitvoering van de subsidieregeling integrale tarieven worden overgeheveld naar het premiegefinancierde BKZ om weer te worden toegevoegd aan de sector medisch-specialistische zorg. | 02 | – 18.840 | – 50.000 | – 25.000 | – 16.000 | 10.000 | 0 |
Dit betreft de bijstelling van de uitgavenraming Rijksbijdrage 18- naar aanleiding van de actuele raming van het CPB. | 02 | 0 | – 216.200 | – 260.900 | – 292.500 | – 286.000 | – 226.000 |
Dit betreft de bijstelling van de Rijksbijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) naar aanleiding van de actuele ramingen van het CPB. | 03 | 14.600 | – 85.700 | – 263.100 | – 436.800 | – 610.300 | – 549.300 |
Dit betreft de reservering van middelen ten behoeve van de bijdrage van de gemeenten aan de uitvoeringskosten van de trekkingsrechten PGB door de SVB. | 03 | 0 | 35.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dit betreft de bijstelling van de uitgavenraming zorgtoeslag naar aanleiding van de actuele ramingen van het CPB. | 08 | – 170.410 | – 809.318 | – 573.853 | – 377.911 | – 165.666 | – 197.024 |
Verhoging van de zorgtoeslag door het structureel lager vaststellen van de normpercentages die de hoogte van de zorgtoeslag vaststellen. | 08 | 0 | 352.000 | 352.000 | 352.000 | 352.000 | 352.000 |
Overige mutaties | 11 | 162.971 | 59.436 | 81.704 | 56.592 | – 5.695 | 15.959.630 |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 14.629.835 | 14.371.198 | 14.426.044 | 14.606.883 | 15.068.366 | 15.339.306 |
Artikel nr | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2016 (inclusief NvW) | 174.663 | 91.663 | 96.663 | 91.663 | 91.663 | 0 | |
Belangrijkste mutaties | |||||||
Overige mutaties | 21.111 | – 2.126 | – 2.178 | 1.276 | 1.172 | 92.826 | |
Stand ontwerpbegroting 2017 | 195.774 | 89.537 | 94.485 | 92.939 | 92.835 | 92.826 |
Overzicht niet-juridisch verplichte uitgaven
In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van voorgenomen uitgaven die naar verwachting op 1 januari 2017 nog niet juridisch zijn verplicht. Het gaat om gereserveerde middelen die later in het begrotingsjaar worden verplicht. In veel gevallen liggen er ook bestuurlijke afspraken aan deze voornemens ten grondslag. De niet-juridisch verplichte uitgaven zijn dan ook niet te beschouwen als middelen die zonder meer vrijelijk beschikbaar zijn voor alternatieve aanwending.
Art. | Naam artikel | Artikeltotaal | Juridisch verplichte uitgaven | Niet-juridische verplichte uitgaven | Bestemming van de niet juridisch verplichte uitgaven | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Volksgezondheid | 653.099 | 627.943 | 96,1% | 25.156 | 3,9% | 949 | voor preventie schadelijke stoffen |
4.697 | voor gezonde leefstijl en gewicht | |||||||
1.300 | voor preventiecoalities | |||||||
500 | voor nader onderzoek naar de doodsoorzaak van kinderen (NODOK) | |||||||
4.474 | voor terugdringen van antibioticaresistentie | |||||||
500 | voor het amendement Voortman: Voorlichting tieners bij zwangerschap | |||||||
3.000 | voor de uitvoering van de subsidieregeling Publieke Gezondheid | |||||||
591 | voor gezondheidsbescherming algemeen | |||||||
325 | voor product en voedselveiligheid | |||||||
70 | voor preventie schadelijke middelengebruik ADT | |||||||
250 | voor het stimuleringsprogramma versterking GGD’en | |||||||
250 | voor de crisisbeheersing volksgezondheid | |||||||
1.000 | voor de preventie van infectieziekten | |||||||
150 | voor ethisch verantwoord handelen | |||||||
2.000 | voor kinkhoestvaccinatie zwangere vrouwen | |||||||
5.000 | voor de aanschaf antivirale middelen | |||||||
100 | voor de bijdrage college toelating bestrijdingsmiddelen | |||||||
2 | Curatieve zorg | 3.816.813 | 3.799.353 | 99,5% | 17.460 | 0,5% | 8.750 | voor ICT in ziekenhuizen |
2.250 | voor antibioticaresistentie | |||||||
1.000 | voor de geneesmiddelenvisie | |||||||
800 | voor de campagne orgaandonatie | |||||||
400 | voor de campagne vervalsingen | |||||||
800 | voor donatie bij leven | |||||||
3.460 | voor overige bestuurlijk gebonden subsidies en opdrachten | |||||||
3 | Langdurige zorg en ondersteuning | 3.768.067 | 3.744.067 | 99,4% | 24.000 | 0,6% | 4.000 | voor de evaluatie van de HLZ en de doorontwikkeling van de monitor langdurige zorg |
5.000 | voor Waardigheid en Trots | |||||||
1.200 | voor informatiebeleid- en voorziening | |||||||
6.000 | voor het zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | |||||||
2.000 | voor antibioticaresistentie | |||||||
5.800 | voor de kwaliteit van de gehandicaptenzorg | |||||||
4 | Zorgbreed beleid | 915.450 | 888.428 | 97,0% | 27.022 | 3,0% | 1.500 | voor opleiden ziekenhuisartsen |
2.500 | voor de toekomstvaste langdurige zorg en ondersteuning | |||||||
2.000 | voor de innovatie beroepen en opleidingen | |||||||
2.000 | voor het versterken van de regionale arbeid- en opleidingsmarkt | |||||||
2.000 | voor de bijdragen onderzoekprogramma’s SCP/CPB/Staat van VenZ/RVS | |||||||
4.600 | voor de taakherschikking & vernieuwing opleidingen | |||||||
2.000 | voor het programma Deltaplan dementie | |||||||
400 | voor het programma Ambient Assistent Living | |||||||
500 | voor het programma Zwangerschap en Geboorte | |||||||
3.900 | voor de financiering van innovatieve zorg of ondersteuning (Nationaal Programma Ouderenzorg) | |||||||
5.622 | voor overige bestuurlijk gebonden subsidies en opdrachten | |||||||
5 | Jeugd | 115.531 | 51.464 | 44,5% | 64.067 | 55,5% | 60.824 | voor de vergoedingen aan jeugdhulporganisaties die te maken hebben met bijzondere transitiekosten |
2.250 | voor de opdrachten, met name voor de aanpak van kindermishandeling, professionalisering, informatievoorziening | |||||||
993 | voor de subsidies die in het kader van kindermishandeling nog verstrekt moeten worden | |||||||
6 | Sport en bewegen | 126.704 | 123.780 | 97,7% | 2.924 | 2,3% | 80 | voor opdrachten op het terrein van Kennis en Innovatie |
194 | voor subsidieaanvragen op het terrein van Gehandicaptensport | |||||||
700 | voor subsidieaanvragen op het terrein van Topsportevenementen | |||||||
1.950 | voor subsidieaanvragen op het terrein van Sport en Bewegen in de buurt | |||||||
7 | Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII | 273.515 | 271.462 | 99,2% | 2.053 | 0,8% | 2.053 | voor programma's op het terrein van educatie en projecten toekomst herinnering |
8 | Tegemoetkoming specifieke zorgkosten | 4.448.121 | 4.448.121 | 100,0% | 0 | 0,0% | 0 | Niet van toepassing |
Totaal aan niet verplichte uitgaven | 162.682 |