Artikel 1 Belastingen
Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW, ISB, motie en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2019 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutaties 2020 | Mutaties 2021 | Mutaties 2022 | Mutaties 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.716.883 | 0 | 2.716.883 | 126.035 | 2.842.918 | 163.031 | 156.629 | 112.546 | 86.402 |
|
|
|
|
|
| ||||
Uitgaven (1) + (2) | 2.776.428 | 0 | 2.776.428 | 126.404 | 2.902.832 | 163.031 | 156.629 | 112.546 | 86.402 |
|
|
|
| ||||||
(1) Programma-uitgaven | 407.952 | 0 | 407.952 | 78.914 | 486.866 | 81.556 | 76.563 | 66.211 | 56.183 |
Waarvan juridisch verplicht | 63,2% | 63,2% | 73% | ||||||
Bekostiging | 4.178 | 0 | 4.178 | 0 | 4.178 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige bekostiging | 4.161 | 0 | 4.161 | 0 | 4.161 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige programma-uitgaven | 17 | 0 | 17 | 0 | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 245 | 0 | 245 | 0 | 245 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Proces risico's | 245 | 0 | 245 | 0 | 245 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 6.514 | 0 | 6.514 | 6.714 | 13.228 | 6.714 | 6.714 | 6.714 | 6.714 |
Waarderingskamer | 1.925 | 0 | 1.925 | 0 | 1.925 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kadaster | 1.971 | 0 | 1.971 | 0 | 1.971 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kamer van Koophandel | 2.618 | 0 | 2.618 | 0 | 2.618 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 6.714 | 6.714 | 6.714 | 6.714 | 6.714 | 6.714 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 175 | 0 | 175 | 0 | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Internationale Douaneraad | 175 | 0 | 175 | 0 | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 292.853 | 0 | 292.853 | – 33.361 | 259.492 | – 47.485 | – 43.618 | – 42.132 | – 41.965 |
ICT opdrachten | 195.395 | 0 | 195.395 | 1.220 | 196.615 | 1.224 | 1.224 | 1.224 | 1.224 |
Overige opdrachten | 97.458 | 0 | 97.458 | – 34.581 | 62.877 | – 48.709 | – 44.842 | – 43.356 | – 43.189 |
Bijdrage agentschappen | 31.197 | 0 | 31.197 | 68.351 | 99.548 | 73.117 | 64.257 | 52.419 | 42.224 |
Logius | 31.007 | 0 | 31.007 | 68.351 | 99.358 | 73.117 | 64.257 | 52.419 | 42.224 |
CIBG | 190 | 0 | 190 | 0 | 190 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rente | 72.790 | 0 | 72.790 | 37.210 | 110.000 | 49.210 | 49.210 | 49.210 | 49.210 |
Belasting- en invorderingsrente | 72.790 | 0 | 72.790 | 37.210 | 110.000 | 49.210 | 49.210 | 49.210 | 49.210 |
(2) Apparaatsuitgaven | 2.368.476 | 0 | 2.368.476 | 47.490 | 2.415.966 | 81.475 | 80.066 | 46.335 | 30.219 |
waarvan: Uitvoering fiscale wet- en regelgeving en douanetaken Caribisch Nederland | 13.000 | 0 | 13.000 | 0 | 13.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Personele uitgaven | 2.051.262 | 0 | 2.051.262 | 26.101 | 2.077.363 | 41.861 | 40.722 | 9.052 | – 1.446 |
waarvan: Eigen personeel | 1.828.176 | 0 | 1.828.176 | 13.307 | 1.841.483 | 18.867 | 34.322 | 9.052 | – 1.446 |
waarvan: Inhuur externen | 215.370 | 0 | 215.370 | 12.794 | 228.164 | 22.994 | 6.400 | 0 | 0 |
waarvan: Overig Personeel | 7.716 | 0 | 7.716 | 0 | 7.716 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële uitgaven | 317.214 | 0 | 317.214 | 21.389 | 338.603 | 39.614 | 39.344 | 37.283 | 31.665 |
waarvan: ICT | 23.083 | 0 | 23.083 | – 8.256 | 14.827 | – 2.890 | 1.610 | 1.109 | – 1.891 |
waarvan: Bijdrage SSO's | 166.230 | 0 | 166.230 | 26.762 | 192.992 | 41.739 | 37.689 | 36.204 | 36.176 |
waarvan: Overige | 127.901 | 0 | 127.901 | 2.883 | 130.784 | 765 | 45 | – 30 | – 2.620 |
Ontvangsten (3) + (4) | 154.158.692 | 0 | 154.158.692 | – 281.789 | 153.876.903 | 89.431 | 88.711 | 85.569 | 82.979 |
(3) Programma-ontvangsten | 154.127.662 | 0 | 154.127.662 | – 384.337 | 153.743.325 | 82.277 | 82.277 | 79.210 | 79.210 |
waarvan: Belastingontvangsten | 153.306.358 | 0 | 153.306.358 | – 483.547 | 152.822.811 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rente | 418.900 | 0 | 418.900 | 84.210 | 503.110 | 67.277 | 67.277 | 64.210 | 64.210 |
Belasting- en invorderingsrente | 418.900 | 0 | 418.900 | 84.210 | 503.110 | 67.277 | 67.277 | 64.210 | 64.210 |
Boetes en schikkingen | 204.577 | 0 | 204.577 | 0 | 204.577 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten boetes en schikkingen | 204.577 | 0 | 204.577 | 0 | 204.577 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 197.827 | 0 | 197.827 | 15.000 | 212.827 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Kosten vervolging | 197.827 | 0 | 197.827 | 15.000 | 212.827 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
(4) Apparaatsontvangsten | 31.030 | 0 | 31.030 | 102.548 | 133.578 | 7.154 | 6.434 | 6.359 | 3.769 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Opdrachten (– € 33,4 mln.)
Per saldo is het budget voor opdrachten met € 33,4 mln. verlaagd. De belangrijkste mutatie is het overhevelen van budget van opdrachten (– € 34,3 mln.) naar onder andere bijdrage SSO’s (€ 27,2 mln.) en naar bijdrage aan ZBO’s/RWT’s (€ 6,7 mln.). Dit betreft een technische mutatie. In de Ontwerpbegroting IX 2019 is de budgetstructuur bij de Belastingdienst gewijzigd, conform de Rijksbegrotingsvoorschriften. Op basis van de verbeterde inzichten is de raming bijgesteld.
Bijdrage agentschappen (+ € 68,4 mln.)
Het budget is in lijn gebracht met de raming van de uitgaven aan Logius voor de ICT-dienstverlening. Vanaf 2018 zijn de rijksbrede afspraken van kracht dat kosten voor generieke ICT-diensten worden doorbelast naar gebruik. De Belastingdienst is een grote gebruiker van diensten als bijvoorveeld DigiD, mijnoverheid en Digipoort. In 2018 zijn de kosten incidenteel ingepast. Bij 1e suppletoire begroting 2019 zijn de meerjarige kosten ingepast. De hogere uitgaven worden intertemporeel gecompenseerd door de incidentele specifieke meevaller op de begroting van het Ministerie van Financiën uit hoofde van de terugontvangen RVU-middelen. Daarnaast worden de hogere uitgaven structureel gecompenseerd door per saldo hogere ontvangsten van de belasting- en invorderingsrente en hogere ontvangsten voor kosten vervolging.
Rente (+ € 37,2 mln.)
De uitgaven voor de belasting- en invorderingsrente zijn naar verwachting ca. € 37,2 mln. hoger in 2019 en structureel € 49,2 mln hoger. Dit is het gevolg van hogere belastingaanslagen waarover rente moet worden betaald. Daarnaast wordt er een andere verdeelsleutel verwacht voor de verdeling van de rente tussen het Ministerie van Financiën en de Sociale Fondsen.
Personele uitgaven (+ € 26,1 mln.)
Per saldo is het budget voor de personele uitgaven opgehoogd met € 26,1 mln. De voornaamste oorzaken van deze mutaties zijn:
-
– Het budget wordt meerjarig in lijn gebracht met de formatiekaders, cumulatief € 47 mln. (€ 7 mln. in 2020, € 31 mln. in 2021 en € 9 mln. in 2022). De verwachte meevaller van € 47 mln. in 2019 bij de belasting- en invorderingsrente wordt als dekking ingezet. Deze meevaller wordt, via een kasschuif, naar toekomstige jaren geschoven om aan te sluiten bij het juiste tempo. Per saldo heeft dit geen effect op de personele uitgaven in 2019, maar is dekking voor de benodigde capaciteit voor de taakuitvoering in 2020–2022;
-
– Er worden middelen van de Aanvullende Post naar de begroting van het Ministerie van Financiën overgeheveld voor de belastingtelefoon, bedrijfsvoering, managementinformatie en risicomanagement (€ 20,1 mln.);
-
– Er is een overboeking vanuit artikel 10 voor de uitvoeringskosten van fiscale wetgeving (€ 4,2 mln.). Het gaat onder andere om de uitvoeringskosten volgend uit het Regeerakkoord en het Belastingplan 2019;
-
– Daarnaast zijn er diverse kleine mutaties. Zo levert de Belastingdienst meer facilitaire diensten aan andere overheidspartijen die gebruik maken van de huisvesting van de Belastingdienst. Tegenover deze uitgaven staan ontvangsten van gelijke hoogte (€ 2,8 mln.).
Materiële uitgaven (+ € 21,4 mln.)
Per saldo is het budget voor de materiële uitgaven met € 21,4 mln. verhoogd. De belangrijkste mutatie is het overhevelen van budget van opdrachten naar bijdragen aan SSO’s (€ 27,2 mln.). Daarnaast zijn er diverse kleine mutaties waaronder de vertraging van het Europees project om douaneprocesen te digitaliseren via de harmoniatie van het Douane Wetboek van de Unie (– € 5,5 mln.). Naar verwachting wordt het bedrag in latere jaren uitgegeven.
Ontvangsten
Belastingontvangsten (– € 483,5 mln.)
In de Voorjaarsnota 2019 worden de mutaties van de belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:
Vastgestelde begroting 2019 (1) | Mutatie 1e suppletoire begroting (2) | Stand 1e suppletoire begroting 2019 (3) = (1+2) | |
---|---|---|---|
Totaal belastingontvangsten | 189.125.265 | 546.613 | 189.671.878 |
–/– Afdracht Gemeentefonds | 30.147.959 | 1.011.733 | 31.159.692 |
–/– Afdracht Provinciefonds | 2.407.659 | 11.729 | 2.419.388 |
–/– Afdracht Btw-compensatiefonds | 3.225.010 | 2.172 | 3.227.182 |
–/– Afdracht BES-fonds | 38.279 | 4.526 | 42.805 |
Belastingontvangsten IX | 153.306.358 | – 483.547 | 152.822.811 |
Rente (+ € 84,2 mln.)
De ontvangsten voor de belasting- en invorderingsrente zijn naar verwachting ca. € 84 mln. hoger in 2019 aflopend tot € 64 mln. in 2022 en verder. Dit is het gevolg van hogere belastingaanslagen waarover rente moet worden betaald. Daarnaast wordt er een andere verdeelsleutel verwacht voor de verdeling van de rente tussen het Ministerie van Financiën en de Sociale Fondsen.
Bekostiging (+ € 15,0 mln.)
Aan belastingschuldigen worden de kosten doorberekend van invorderingsresultaten (aanmaning, dwangbevel, beslaglegging, enz.). Op basis van de realisatiecijfers van de afgelopen jaren en de verwachtingen voor de komende jaren wordt de raming van de verwachte ontvangsten voor kosten vervolging opwaarts bijgesteld. Dit wordt deels ingezet ter dekking van de negatieve eindejaarsmarge 2018.
Apparaatsontvangsten (+ 102,6 mln.)
Als gevolg van het besluit van de inspecteur om het bezwaarschrift van de Belastingdienst inzake de RVU te honoreren, worden naar verwachting in 2019 de in het verleden betaalde middelen terugontvangen op de begroting van het Ministerie van Financiën (ca. € 95 mln.). Daarnaast zijn er diverse kleine mutaties waaronder de vergoedingen die de Belastingdienst ontvangt voor facilitaire diensten aan andere overheidspartijen die gebruik maken van de huisvesting van de Belastingdienst (€ 2,8 mln.).
Artikel 2 Financiële markten
Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW, ISB, motie en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2019 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutaties 2020 | Mutaties 2021 | Mutaties 2022 | Mutaties 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 25.023 | 0 | 25.023 | – 1.004 | 24.019 | – 1.021 | – 890 | – 890 | – 890 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Garantie DGS BES | 0 | 0 | 0 | – 4.000 | – 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie schatkistbankieren AFM | 0 | 0 | 0 | 3.000 | 3.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 25.023 | 0 | 25.023 | – 4 | 25.019 | – 1.021 | – 890 | – 890 | – 890 |
Waarvan juridisch verplicht | 82,8% | 82,8% | 86,2% | ||||||
Subsidies | 436 | 0 | 436 | – 436 | 0 | – 436 | – 436 | – 436 | – 436 |
Vakbekwaamheid | 436 | 0 | 436 | – 436 | 0 | – 436 | – 436 | – 436 | – 436 |
Bekostiging | 10.602 | 0 | 10.602 | – 543 | 10.059 | – 200 | – 150 | – 150 | – 150 |
Accountantskamer | 1.459 | 0 | 1.459 | 0 | 1.459 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Muntcirculatie | 8.893 | 0 | 8.893 | – 593 | 8.300 | – 150 | – 150 | – 150 | – 150 |
Afname munten in circulatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IMVO Convenanten | 150 | 0 | 150 | – 150 | 0 | – 50 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 100 | 0 | 100 | 200 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 1.875 | 0 | 1.875 | 0 | 1.875 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotatie begrotingsreserve DGS BES | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotatie begrotingsreserve NHT | 875 | 0 | 875 | 0 | 875 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 6.293 | 0 | 6.293 | – 55 | 6.238 | – 450 | – 344 | – 344 | – 344 |
Wijzer in geldzaken | 1.383 | 0 | 1.383 | 55 | 1.438 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vakbekwaamheid | 4.910 | 0 | 4.910 | – 410 | 4.500 | – 450 | – 344 | – 344 | – 344 |
Overig | 0 | 0 | 0 | 300 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s | 5.417 | 0 | 5.417 | 990 | 6.407 | 25 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage AFM BES-toezicht | 405 | 0 | 405 | 200 | 605 | 25 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage DNB toezicht & DGS BES | 1.300 | 0 | 1.300 | 800 | 2.100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage FEC | 2.927 | 0 | 2.927 | 0 | 2.927 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage Toezicht en Handhaving MIF | 260 | 0 | 260 | – 10 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage PSD II | 525 | 0 | 525 | 0 | 525 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 400 | 0 | 400 | 40 | 440 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Caribean Financial Action Taskforce | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IASB | 380 | 0 | 380 | 40 | 420 | 40 | 40 | 40 | 40 |
Ontvangsten | 7.441 | 0 | 7.441 | 2.170 | 9.611 | – 1.741 | – 641 | – 941 | – 1.741 |
Bekostiging | 2.600 | 0 | 2.600 | – 600 | 2.000 | – 600 | – 600 | – 600 | – 600 |
Ontvangsten muntwezen | 2.600 | 0 | 2.600 | – 600 | 2.000 | – 600 | – 600 | – 600 | – 600 |
Toename munten in circulatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 1.111 | 1.111 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzer in geldzaken | 0 | 0 | 0 | 1.111 | 1.111 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 4.841 | 0 | 4.841 | 1.659 | 6.500 | – 1.141 | – 41 | – 341 | – 1.141 |
Toelichting
Verplichtingen
Garantie DGS BES (– € 4 mln.)
De uitstaande garantieverplichtingen voor het Depositogarantiestelsel (DGS) van de BES-eilanden, worden aangepast aan de hand van de meest recente wisselkoersramingen van het Centraal Planbureau (CPB). Derhalve wordt de garantie met € 4 mln. verlaagd.
Garantie schatkistbankieren AFM (+ € 3 mln.)
Omdat langlopende leningen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aflopen, heeft de AFM behoefte aan een additionele leenfaciliteit. Het leenplafond van de AFM (en de bijbehorende interne garantie vanuit het ministerie), wordt derhalve netto met € 3 mln. opgehoogd.
Ontvangsten
Overig (+ € 1,7 mln.)
De overige ontvangsten nemen toe met € 1,7 mln. Dit komt met name doordat de lege-ontvangsten van het College Deskundigheid Financiële Dienstverlening (CDFD) in 2019 hoger uitvallen dan eerder geraamd.
Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector
Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW, ISB, motie en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2019 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutaties 2020 | Mutaties 2021 | Mutaties 2022 | Mutaties 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 15.708 | 744.396 | 760.104 | 199.391 | 959.495 | 101.470 | 99.970 | 99.970 | 99.970 |
Waarvan betalingsverplichtingen | 15.708 | 744.396 | 760.104 | 199.391 | 959.495 | 101.470 | 99.970 | 99.970 | 99.970 |
Schikking Alawwal Bank | 94.000 | 94.000 | |||||||
Overige betalingsverplichtingen | 15.708 | 744.396 | 760.104 | 105.391 | 865.495 | 101.470 | 99.970 | 99.970 | 99.970 |
Waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
Garantie DNB Winstafdracht | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 294.050 | 744.396 | 1.038.446 | 105.866 | 1.144.312 | 101.470 | 99.970 | 99.970 | 99.970 |
Waarvan juridisch verplicht | 97,2% | 99,2% | 99,4% | ||||||
Vermogensverschaffing | 280.000 | 744.396 | 1.024.396 | 0 | 1.024.396 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie TenneT | 280.000 | 0 | 280.000 | 0 | 280.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verwerving vermogenstitels | 0 | 744.396 | 744.396 | 0 | 744.396 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vermogensonttrekking | 0 | 0 | 0 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Afdrachten Staatsloterij | 0 | 0 | 0 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NLFI | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 4.850 | 0 | 4.850 | – 30 | 4.820 | – 30 | – 30 | – 30 | – 30 |
Regeling BF | 50 | 0 | 50 | – 30 | 20 | – 30 | – 30 | – 30 | – 30 |
Dotatie begrotingsreserve TenneT | 4.800 | 0 | 4.800 | 0 | 4.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 4.200 | 0 | 4.200 | 5.896 | 10.096 | 1.500 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 4.200 | 0 | 4.200 | 1.550 | 5.750 | 1.500 | 0 | 0 | 0 |
Opstart Invest-NL | 0 | 0 | 0 | 4.346 | 4.346 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 1.204.300 | 0 | 1.204.300 | 808.148 | 2.012.448 | 552.000 | 892.000 | 856.000 | 452.000 |
Vermogensonttrekking | 1.195.000 | 0 | 1.195.000 | 807.000 | 2.002.000 | 552.000 | 892.000 | 856.000 | 452.000 |
Opbrengst verkoop vermogenstitels | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dividenden en afdrachten staatsdeelnemingen | 1.064.000 | 0 | 1.064.000 | 661.000 | 1.725.000 | 451.000 | 441.000 | 456.000 | 456.000 |
Afdrachten Staatsloterij | 0 | 0 | 0 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Winstafdracht DNB | 131.000 | 0 | 131.000 | 46.000 | 177.000 | 1.000 | 351.000 | 300.000 | – 104.000 |
waarvan: Griekse inkomsten ANFA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: Griekse inkomsten SMP | 14.250 | 0 | 14.250 | 20.000 | 34.250 | – 6.500 | – 4.500 | – 3.600 | – 3.600 |
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NLFI | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 4.800 | 0 | 4.800 | 0 | 4.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Premieontvangsten garantie TenneT | 4.800 | 0 | 4.800 | 0 | 4.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Premieontvangsten garantie Propertize | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 1.148 | 1.148 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Terug te vorderen kosten staatsdeelnemingen | 0 | 0 | 0 | 1.148 | 1.148 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Schikking Alawwal Bank (+ € 94 mln.)
Door de fusie tussen Alawwal Bank en de Saudi British Bank en de als gevolg daarvan gewijzigde schikkingsovereenkomst (zie Kamerstukken II 2018–2019, 31 789, nr. 96) zal er een betalingsverplichting van € 94 mln. worden aangegaan.
Afdrachten Staatsloterij (+ € 100 mln.)
Om te voldoen aan de wettelijke bepalingen in de WOK dat alle afdrachten van de Staatsloterij aan de Staat toekomen, wordt structureel zowel bij uitgaven als ontvangsten een reeks opgenomen voor afdrachten Staatsloterij.
Ontvangsten
Dividenden en afdrachten staatsdeelnemingen (+ € 661 mln.)
Vanwege goede resultaten van de staatsdeelnemingen (o.a. ABN Amro en de Volksbank) worden de dividendramingen structureel naar boven bijgesteld.
Afdrachten Staatsloterij (+ € 100 mln.)
Om te voldoen aan de wettelijke bepalingen in de WOK dat alle afdrachten van de Staatsloterij aan de Staat toekomen, wordt structureel zowel bij uitgaven als ontvangsten een reeks opgenomen voor afdrachten Staatsloterij.
Winstafdracht DNB (+ € 46 mln.)
In 2018 maakte DNB meer winst dan verwacht, met name doordat rentepercentages gunstiger bleken dan vooraf ingeschat. De Staat heeft daarom in 2019 van DNB een hogere winstafdracht ontvangen.
Artikel 4 Internationale financiële betrekkingen
Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW, ISB, motie en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2019 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutaties 2020 | Mutaties 2021 | Mutaties 2022 | Mutaties 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.274.076 | 0 | 2.274.076 | 1.011.957 | 3.286.033 | – 697.711 | 23.759 | 21.379 | – 6.641 |
Waarvan garantieverplichtingen: | |||||||||
Wereldbank | 0 | 0 | 0 | 774.871 | 774.871 | – 707.000 | 0 | 0 | 0 |
Garantie aan DNB inzake IMF | 0 | 0 | 0 | 264.493 | 264.493 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kredieten EU-betalingsbalanssteun | 50.000 | 0 | 50.000 | 0 | 50.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EFSM | 60.000 | 0 | 60.000 | 0 | 60.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
AIIB | 0 | 0 | 0 | 3.125 | 3.125 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EIB | 1.900.425 | 0 | 1.900.425 | 0 | 1.900.425 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 359.220 | 0 | 359.220 | 3.899 | 363.119 | – 170.630 | 23.759 | 21.379 | – 6.641 |
Waarvan juridisch verplicht | 99,6% | 99,6% | 99,7% | ||||||
Bijdrage aan internationale organisatie | 324.509 | 0 | 324.509 | 36.910 | 361.419 | – 179.919 | 0 | 0 | 0 |
Wereldbank | 290.722 | 0 | 290.722 | 34.558 | 325.280 | – 179.919 | 0 | 0 | 0 |
AIIB | 33.787 | 0 | 33.787 | 2.352 | 36.139 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 33.030 | 0 | 33.030 | – 33.030 | 0 | 9.270 | 23.740 | 21.360 | – 6.560 |
Teruggave winsten SMP/ANFA | 33.030 | 0 | 33.030 | – 33.030 | 0 | 9.270 | 23.740 | 21.360 | – 6.560 |
Opdrachten | 1.681 | 0 | 1.681 | 19 | 1.700 | 19 | 19 | 19 | – 81 |
Technische assistentie kiesgroeplanden | 1.681 | 0 | 1.681 | 19 | 1.700 | 19 | 19 | 19 | – 81 |
Ontvangsten | 15.257 | 0 | 15.257 | – 3.217 | 12.040 | – 15.408 | – 18.505 | – 16.660 | – 6.557 |
Deelname aan internationale organisaties | 4.655 | 0 | 4.655 | 0 | 4.655 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten IFI's | 4.655 | 0 | 4.655 | 0 | 4.655 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 10.602 | 0 | 10.602 | – 5.217 | 5.385 | – 15.408 | – 18.505 | – 16.660 | – 6.557 |
Renteontvangsten lening Griekenland | 10.602 | 0 | 10.602 | – 5.217 | 5.385 | – 15.408 | – 18.505 | – 16.660 | – 6.557 |
Terugbetaling lening Griekenland | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 0 | 0 | 0 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ESM | 0 | 0 | 0 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Wereldbank (+ € 774,9 mln.)
De uitstaande garantieverplichtingen aan de Wereldbank worden aangepast aan de hand van de meest recente wisselkoersramingen van het CPB. Daarnaast zal het garantieplafond voor de International Bank for Reconstruction and Development (IBRD) niet in 2020, maar al in 2019 worden opgehoogd.
Garantie aan DNB inzake IMF (+ € 264,5 mln.)
De uitstaande garantieverplichtingen via DNB aan het Internationaal Monetair Fonds (IMF) worden aangepast aan de hand van de meest recente wisselkoersramingen van het CPB.
Uitgaven
Wereldbank (+ € 34,6 mln.)
De uitgaven aan de IDA van de Wereldbank stijgen in 2019 per saldo met € 34,6 mln. Dit komt door een verschuiving in het betaalritme aan de Wereldbank tussen 2018, 2019 en 2020 om beter aan te sluiten bij het kasritme van de Staat. De totale uitgaven aan IDA blijven intertemporeel gelijk.
Teruggave winsten SMP/ANFA (– € 33 mln.)
In de Eurogroep van juni 2018 is besloten om de teruggave van de inkomsten uit het Single Market Programme/Agreement on Net Financial Assets (SMP/ANFA) aan Griekenland te hervatten. Hiervoor is in december 2018 binnen de Eurozone een nieuw schema afgesproken, waaraan het in de begroting opgenomen verwachte ritme nu wordt aangepast. De teruggave van de SMP/ANFA-gelden is onder de voorwaarde dat Griekenland afgesproken hervormingen implementeert en geen hervormingen terugdraait.
Ontvangsten
Renteontvangsten lening Griekenland (– € 5,2 mln.)
Op basis van de meest recente renteramingen van het CPB worden de verwachte ontvangsten van de lening aan Griekenland bijgesteld.
ESM (+ € 2 mln.)
De Nederlandse Staat ontvangt in 2019 een eenmalig bedrag van het European Stability Mechanism (ESM) t.w.v. € 2 mln. Dit vloeit voort uit het feit dat Slovenië van het ESM voor een bepaalde periode «korting» had gekregen op haar inleg. Nu deze periode verstreken is, moet Slovenië haar aandelenkapitaal verhogen. Omdat het totale bedrag aan aandelenkapitaal voor het ESM vaststaat, betekent dit dat andere lidstaten een deel van het ingelegde kapitaal terugkrijgen. Gebaseerd op de verdeelsleutel van het ESM is dit voor Nederland € 2 mln.
Artikel 5 Exportkredietverzekeringen, -garanties en investeringsverzekeringen
Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW, ISB, motie en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2019 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutaties 2020 | Mutaties 2021 | Mutaties 2022 | Mutaties 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10.015.244 | 0 | 10.015.244 | 0 | 10.015.244 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan garantieverplichtingen: | |||||||||
Exportkredietverzekeringen | 10.000.000 | 0 | 10.000.000 | 0 | 10.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: nieuwe verplichtingen | 10.000.000 | 0 | 10.000.000 | 0 | 10.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: vervallen verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 83.444 | 0 | 83.444 | 121.800 | 205.244 | – 6.200 | – 6.200 | – 11.000 | – 10.900 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | 100% | ||||||
Garanties | 68.200 | 0 | 68.200 | 121.800 | 190.000 | – 6.200 | – 6.200 | – 11.000 | – 10.900 |
Schade-uitkering ekv | 68.200 | 0 | 68.200 | 121.800 | 190.000 | – 6.200 | – 6.200 | – 11.000 | – 10.900 |
Dotatie begrotingsreserve ekv | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schade-uitkering Seno-Gom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 15.187 | 0 | 15.187 | 0 | 15.187 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kostenvergoeding Atradius DSB | 15.187 | 0 | 15.187 | 0 | 15.187 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 57 | 0 | 57 | 0 | 57 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige uitgaven | 57 | 0 | 57 | 0 | 57 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 256.172 | 0 | 256.172 | – 37.875 | 218.297 | 332 | 3.726 | – 3.025 | – 2.926 |
Garanties | 256.172 | 0 | 256.172 | – 37.875 | 218.297 | 332 | 3.726 | – 3.025 | – 2.926 |
Premies ekv | 77.650 | 0 | 77.650 | – 7.406 | 70.244 | – 9.006 | 8.567 | 8.567 | 8.567 |
Premies investeringsverzekeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schaderestituties ekv | 178.522 | 0 | 178.522 | – 30.469 | 148.053 | 9.338 | – 4.841 | – 11.592 | – 11.493 |
Onttrekking begrotingsreserve Seno-Gom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schaderestituties Seno-Gom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Schade-uitkering ekv (+ € 121,8 mln.)
In 2019 zal zich naar alle waarschijnlijkheid een grote schade voordoen op een ekv-polis in Mexico, die niet eerder was geraamd. Hierdoor wordt de raming voor uitgaven aan schade-uitkeringen naar boven bijgesteld. Vanaf 2019 zijn nog niet afgesloten schade-dossiers niet meer relevant voor het EMU-saldo, dus deze tegenvaller leidt niet meer direct tot een onttrekking aan de risicovoorziening. Pas zodra duidelijk is welk deel van de schade gerecupereerd kan worden, zal het netto-schadebedrag ten laste worden gebracht van de risicovoorziening.
Ontvangsten
Premies ekv (– € 7,4 mln.)
Uit de meest recente premie-prognoses blijkt dat er naar verwachting dit jaar minder premie-inkomsten zullen worden gerealiseerd dan geraamd.
Schaderestituties ekv (– € 30,5 mln.)
Uit de meest recente recuperatie-prognoses blijkt dat er naar verwachting dit jaar minder recuperatie-inkomsten zullen worden gerealiseerd dan eerder geraamd.
Artikel 6 Btw-compensatiefonds
Stand ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW, ISB, motie en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2019 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutaties 2020 | Mutaties 2021 | Mutaties 2022 | Mutaties 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.225.010 | 0 | 3.225.010 | 2.172 | 3.227.182 | 66 | 66 | 0 | 0 |
Uitgaven | 3.225.010 | 0 | 3.225.010 | 2.172 | 3.227.182 | 66 | 66 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | 100% | ||||||
Bijdrage aan medeoverheden | 3.225.010 | 0 | 3.225.010 | 2.172 | 3.227.182 | 66 | 66 | 0 | 0 |
Waarvan bijdragen aan gemeenten en kaderwetgebieden | 2.821.355 | 0 | 2.821.355 | 735 | 2.822.090 | 66 | 66 | 0 | 0 |
Waarvan bijdragen aan provincies | 403.655 | 0 | 403.655 | 1.437 | 405.092 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 3.225.010 | 0 | 3.225.010 | 2.172 | 3.227.182 | 66 | 66 | 0 | 0 |
Artikel 9 Douane
Ontwerpbegroting (1) | Mutaties via NvW, ISB, motie en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2019 (3) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5=3+4) | Mutaties 2020 | Mutaties 2021 | Mutaties 2022 | Mutaties 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 416.151 | 0 | 416.151 | 0 | 416.151 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven (1) + (2) | 416.151 | 0 | 416.151 | 0 | 416.151 | 0 | 0 | 0 | 0 |
(1) Programma-uitgaven | 33.129 | 0 | 33.129 | – 95 | 33.034 | – 95 | – 95 | – 95 | – 95 |
waarvan juridisch verplicht | 53,2% | 53,2% |
| 57% |
|
|
|
| |
Opdrachten | 31.029 | 0 | 31.029 | – 2.295 | 28.734 | – 2.195 | – 2.195 | – 2.195 | – 2.195 |
ICT opdrachten | 3.322 | 0 | 3.322 | 0 | 3.322 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige opdrachten | 27.707 | 0 | 27.707 | – 2.295 | 25.412 | – 2.195 | – 2.195 | – 2.195 | – 2.195 |
Bijdrage aan agentschappen | 2.100 | 0 | 2.100 | 2.200 | 4.300 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 |
Bijdrage overige agentschappen | 2.100 | 0 | 2.100 | 2.200 | 4.300 | 2.100 | 2.100 | 2.100 | 2.100 |
(2) Apparaatsuitgaven | 383.022 | 0 | 383.022 | 95 | 383.117 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Personele uitgaven | 374.212 | 0 | 374.212 | 95 | 374.307 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Eigen personeel | 368.402 | 0 | 368.402 | 0 | 368.402 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inhuur externen | 5.750 | 0 | 5.750 | 0 | 5.750 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig personeel | 60 | 0 | 60 | 95 | 155 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Materiële uitgaven | 8.810 | 0 | 8.810 | 0 | 8.810 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ICT | 7.581 | 0 | 7.581 | 0 | 7.581 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 1.229 | 0 | 1.229 | 0 | 1.229 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 605 | 0 | 605 | 0 | 605 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsontvangsten | 605 | 0 | 605 | 0 | 605 | 0 | 0 | 0 | 0 |