Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 51 200 | 0 | 51 200 | 20 149 | 71 349 | ‒ 2 086 | ‒ 2 386 | ‒ 2 486 | ‒ 1 086 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 53 810 | 0 | 53 810 | 18 650 | 72 460 | ‒ 956 | ‒ 1 256 | ‒ 356 | 1 044 | |
waarvan juridisch verplicht | 52% | 86% | ||||||||
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 10 657 | 0 | 10 657 | 7 284 | 17 941 | ‒ 1 626 | ‒ 1 626 | ‒ 926 | ‒ 826 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 1 560 | 0 | 1 560 | 0 | 1 560 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Inkomensoverdrachten | ||||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 540 | 0 | 540 | 0 | 540 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Consulaire bijstand | 409 | 0 | 409 | ‒ 100 | 309 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Reisdocumenten en verkiezingen | 2 550 | 0 | 2 550 | 0 | 2 550 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Consulaire opleidingen | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Consulaire informatiesystemen | 5 198 | 0 | 5 198 | ‒ 900 | 4 298 | ‒ 1 900 | ‒ 1 900 | ‒ 1 200 | ‒ 1 100 | |
Loket buitenland | 0 | 0 | 0 | 8 284 | 8 284 | 274 | 274 | 274 | 274 | |
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 15 397 | 0 | 15 397 | 6 465 | 21 862 | 1 490 | 1 190 | 1 590 | 1 490 |
Opdrachten | ||||||||||
Ambtsberichtenonderzoek | 150 | 0 | 150 | 0 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Visumverlening | 3 058 | 0 | 3 058 | 0 | 3 058 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Legalisatie en verificatie | 80 | 0 | 80 | 0 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Consulaire informatiesystemen | 11 081 | 0 | 11 081 | 6 390 | 17 471 | 1 490 | 1 190 | 1 590 | 1 490 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Asiel en migratie | 1 028 | 0 | 1 028 | 75 | 1 103 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 8 875 | 0 | 8 875 | ‒ 1 104 | 7 771 | ‒ 1 400 | ‒ 1 400 | ‒ 1 400 | 0 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 6 650 | 0 | 6 650 | ‒ 1 399 | 5 251 | ‒ 1 670 | ‒ 1 310 | ‒ 1 310 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Internationaal cultuurbeleid | 2 225 | 0 | 2 225 | 295 | 2 520 | 270 | ‒ 90 | ‒ 90 | 0 | |
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 18 881 | 0 | 18 881 | 6 005 | 24 886 | 580 | 580 | 380 | 380 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Instituut Clingendael | 420 | 0 | 420 | 380 | 800 | 380 | 380 | 380 | 380 | |
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 3 808 | 0 | 3 808 | 0 | 3 808 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 99 | 0 | 99 | 0 | 99 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Publieksdiplomatie | 2 264 | 0 | 2 264 | ‒ 40 | 2 224 | ‒ 35 | ‒ 35 | ‒ 35 | ‒ 35 | |
Onderzoeksprogramma | 50 | 0 | 50 | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | ||||||||||
Adviesraad Internationale vraagstukken | 525 | 0 | 525 | 0 | 525 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Instituut Clingendael | 2 000 | 0 | 2 000 | 225 | 2 225 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 1 000 | 0 | 1 000 | 0 | 1 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Algemene voorlichting | 590 | 0 | 590 | 0 | 590 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Koninklijk Huis - inkom. en uitg. bezoeken, off. ontvangsten | 2 000 | 0 | 2 000 | 0 | 2 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
China-strategie | 550 | 0 | 550 | 0 | 550 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderzoeksprogramma | 220 | 0 | 220 | 0 | 220 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 0 | 0 | 0 | 3 000 | 3 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kennisplatform Oost-Europa | 0 | 0 | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Algemene voorlichting | 2 400 | 0 | 2 400 | 0 | 2 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's | ||||||||||
Verkeersnotificaties | 400 | 0 | 400 | 0 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Europese bewustwording | 250 | 0 | 250 | 200 | 450 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Publieksdiplomatie | 2 305 | 0 | 2 305 | 40 | 2 345 | 35 | 35 | 35 | 35 | |
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 0 | 0 | 0 | 2 000 | 2 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 71 074 | 0 | 71 074 | ‒ 40 500 | 30 574 | ‒ 38 400 | ‒ 27 300 | ‒ 5 900 | 0 | |
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 7 000 | 7 000 | 2 200 | 9 200 | 2 200 | 2 200 | 11 500 | 0 | |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 63 000 | 0 | 63 000 | ‒ 41 900 | 21 100 | ‒ 39 800 | ‒ 28 700 | ‒ 17 400 | 0 |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 874 | 874 | ‒ 800 | 74 | ‒ 800 | ‒ 800 | 0 | 0 | |
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 200 | 200 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor het onderdeel Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden stijgt omdat aanvullende middelen voor het Loket Buitenland zijn opgenomen. Dit betreft verplichtingen voor de website voor loket buitenland, waardoor de dienstverlening van de agentschappen (o.a. UWV, Belastingdienst en SVB) opgenomen kunnen worden. Verder stijgt het verplichtingenbudget ten behoeve van kwaliteitsbehoud van de consulaire IT-systemen. Ten slotte is er een stijging voor programma’s voor ondersteuning buitenlands beleid (POBB) op het terrein van de bestrijding van COVID-19.
Artikel 4.1
Het budget voor consulaire dienstverlening neemt toe. Een reden hiervoor is dat vertraagde uitgaven uit 2020 voor het loket buitenland en uitgaven voor consulaire informatiesystemen doorschuiven naar 2021.
Daarnaast wordt meerjarig budget verschoven naar artikel 4.2 voor consulaire informatiesystemen. Middelen uit 2022 en 2023 worden met een kasschuif naar 2021 gehaald.
Tot slot wordt EUR 3,9 miljoen overgeheveld van apparaat (artikel 7.1.1) voor het Loket Buitenland.
Artikel 4.2
De stijging voor consulaire informatiesystemen is deels het gevolg van een verschuiving van uitgaven van 2020 naar 2021.
Artikel 4.3
Voor het internationaal cultuurbeleid is sprake van een meerjarige overboeking naar het ministerie van OCW voor de cultuursubsidieperiode 2021-2024. Door deze overboeking dalen de uitgaven op dit artikel.
Artikel 4.4
Het budget voor het Programma Ondersteuning Buitenland Beleid (POBB) COVID neemt in 2021 toe door de toevoeging van de eindejaarsmarge uit 2020 en een intensivering op het terrein van programma’s ten behoeve van de internationale bestrijding van de COVID-19 crisis. Daarmee wordt de mogelijkheid gegarandeerd om landen te blijven ondersteunen in de strijd tegen de wereldwijde COVID-19 crisis.
Ontvangsten
Artikel 4.10
Op dit ontvangstenartikel is een kleine stijging te zien, voornamelijk door een administratieve verschuiving van artikel 4.20. De totale consulaire opbrengsten dalen.
Artikel 4.20
Als gevolg van de COVID-19 pandemie en de wereldwijde reisrestricties, is het de verwachting dat dit jaar het aantal af te geven visa zal dalen. Vooralsnog wordt daarom een verlaging verwacht van de consulaire ontvangsten van EUR 39,7 miljoen. Dit is het saldo van artikel 4.10 en 4.20. Deze lagere opbrengsten worden gedesaldeerd met artikel 7.1.2.