Op dit artikel worden de producten op het gebied van rijkswegen verantwoord. Dit betreft de onderdelen verkeersmanagement, beheer, onderhoud en vervanging, aanleg, geïntegreerde contractvormen/PPS, netwerkgebonden kosten. Deze producten zijn gerelateerd aan de beleidsdoelen en -instrumenten zoals beschreven in beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid op de begroting Hoofdstuk XII.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.149.433 | 4.060.227 | 2.526.575 | 2.172.553 | 2.823.262 | 3.061.822 | 3.361.495 |
Uitgaven | 2.400.171 | 2.595.304 | 2.879.349 | 2.761.789 | 3.534.685 | 3.501.098 | 3.269.874 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 96% | ||||||
12.01 Verkeersmanagement | 3.812 | 4.109 | 3.871 | 3.868 | 3.867 | 3.866 | 3.864 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 3.812 | 4.109 | 3.871 | 3.868 | 3.867 | 3.866 | 3.864 |
12.02 Beheer onderhoud en vervanging | 638.953 | 713.293 | 823.681 | 868.907 | 892.002 | 902.386 | 850.825 |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 577.089 | 597.022 | 629.657 | 558.822 | 535.451 | 524.688 | 552.166 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 577.089 | 597.022 | 629.657 | 558.822 | 535.451 | 524.688 | 552.166 |
12.02.04 Vervanging | 61.864 | 116.271 | 194.024 | 310.085 | 356.551 | 377.698 | 298.659 |
12.03 Aanleg | 551.171 | 579.557 | 883.367 | 783.294 | 1.288.246 | 1.391.179 | 1.196.371 |
12.03.01 Realisatie | 509.012 | 401.046 | 729.471 | 404.578 | 569.626 | 459.821 | 589.569 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 15.399 | 19.411 | 31.569 | 6.156 | 1.000 | ||
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 42.159 | 178.511 | 153.896 | 378.716 | 718.620 | 931.358 | 606.802 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 18.013 | 24.470 | 23.854 | 17.348 | 12.964 | 12.964 | 12.964 |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 544.906 | 620.196 | 476.835 | 457.786 | 708.646 | 586.776 | 596.771 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 661.329 | 678.149 | 691.595 | 647.934 | 641.924 | 616.891 | 622.043 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 492.731 | 525.665 | 539.755 | 530.642 | 532.576 | 521.703 | 526.748 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 492.731 | 525.665 | 539.755 | 530.642 | 532.576 | 521.703 | 526.748 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 168.598 | 152.484 | 151.840 | 117.292 | 109.348 | 95.188 | 95.295 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 159.998 | 143.884 | 143.240 | 108.792 | 100.848 | 95.188 | 95.295 |
Ontvangsten | 115.453 | 113.989 | 137.433 | 39.971 | 31.870 | 98.880 | 56.008 |
12.09 Ontvangsten | 115.453 | 113.989 | 137.433 | 39.971 | 31.870 | 98.880 | 56.008 |
12.09.01 Ontvangsten | 113.989 | 137.433 | 39.971 | 31.870 | 53.628 | 10.756 | |
12.09.02 Tolopgave | 45.252 | 45.252 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van verkenningen en planuitwerkingen, zijn de budgetten in 2021 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2021.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2034 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2034.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12 | Hoofdwegennet | Uitgaven | 2.595.304 | 2.879.349 | 2.761.789 | 3.534.685 | 3.501.098 | 3.269.874 | 2.825.859 | 2.330.116 |
12.01 | Verkeersmanagement | 4.109 | 3.871 | 3.868 | 3.867 | 3.866 | 3.864 | 3.864 | 3.864 | |
12.02 | Beheer onderhoud en vervanging | 713.293 | 823.681 | 868.907 | 892.002 | 902.386 | 850.825 | 776.685 | 518.349 | |
12.03 | Aanleg | 579.557 | 883.367 | 783.294 | 1.288.246 | 1.391.179 | 1.196.371 | 859.556 | 620.680 | |
12.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 620.196 | 476.835 | 457.786 | 708.646 | 586.776 | 596.771 | 628.603 | 635.173 | |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 678.149 | 691.595 | 647.934 | 641.924 | 616.891 | 622.043 | 557.151 | 552.050 | |
12 | Hoofdwegennet | Ontvangsten | 113.989 | 137.433 | 39.971 | 31.870 | 98.880 | 56.008 | 48.899 | 45.252 |
12.09 | Ontvangsten | 113.989 | 137.433 | 39.971 | 31.870 | 98.880 | 56.008 | 48.899 | 45.252 |
2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2020-2034 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
12 | Hoofdwegennet | Uitgaven | 2.287.894 | 2.023.329 | 2.603.241 | 1.735.096 | 1.820.764 | 1.556.754 | 1.713.592 | 37.438.744 |
12.01 | Verkeersmanagement | 3.872 | 3.872 | 3.872 | 3.872 | 3.872 | 3.872 | 3.872 | 58.277 | |
12.02 | Beheer onderhoud en vervanging | 554.961 | 600.793 | 635.944 | 602.832 | 490.236 | 492.597 | 499.480 | 10.222.971 | |
12.03 | Aanleg | 646.162 | 266.817 | 893.529 | 67.577 | 270.958 | 215.371 | 233.146 | 10.195.810 | |
12.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 524.265 | 597.613 | 515.662 | 506.581 | 501.489 | 290.705 | 422.407 | 8.069.508 | |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 558.634 | 554.234 | 554.234 | 554.234 | 554.209 | 554.209 | 554.687 | 8.892.178 | |
12 | Hoofdwegennet | Ontvangsten | 55.452 | 45.252 | 45.252 | 45.254 | 45.252 | 115.003 | 50.277 | 974.044 |
12.09 | Ontvangsten | 55.452 | 45.252 | 45.252 | 45.254 | 45.252 | 115.003 | 50.277 | 974.044 |
12.01 Verkeersmanagement
Motivering
Met verkeersmanagement streeft IenW naar een veilig en optimaal gebruik van de beschikbare weginfrastructuur en het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur op de meest duurzame manier en met oog voor de leefomgeving. Daarmee worden de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in Nederland bevorderd.
Producten
Verkeersmanagement
De uitgaven voor verkeersmanagement hebben betrekking op het verzamelen en verspreiden van verkeersdata en op besturingssoftware voor informatiepanelen en andere apparatuur. Samen met de weginspecteurs van Rijkswaterstaat resulteert dit in:
– Verkeersgeleiding bij grote drukte, inclusief grootschalige evenementen en crisissituaties zoals bij een weeralarm;
– Hulpverlening, bevorderen doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement);
– Maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag, bijvoorbeeld ter voorkoming van het negeren van rode kruizen en vluchtstrookparkeren;
– Voorlichting over rijkswegen, zoals voorlichting over de gevolgen van wegwerkzaamheden.
De meeste van deze maatregelen zijn ingezet vanuit vijf regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door toepassing van gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking.
De activiteiten die door Rijkswaterstaat (RWS) centraal worden uitgevoerd, worden gefinancierd uit het budget voor netwerkgebonden kosten. De verdeling naar onder meer Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in bijlage 4 'Instandhouding' bij deze begroting.
Meetbare gegevens
Areaalomschrijving | Eenheid | Realisatie 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
Verkeerssignalering | km op rijbaan | 2.839 | 2.854 | 2.859 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 |
Spitsstroken | km | 310 | 309 | 309 |
Toelichting
Voor de verkeerssignalering, dit zijn met name matrixborden, is in 2021 een kleine toename voorzien op de parallelstructuur op de A4 en A44 bij Leiden, ter hoogte van de toekomstige aansluitingen van de Rijnlandroute.
Voor de spitsstroken zijn voor 2021 geen wijzigingen voorzien.
Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Streefwaarde 2020 | Streefwaarde 2021 | |
---|---|---|---|---|
Levering verkeersgegevens: op alle bemeten wegvakken wordt betrouwbare reis en routeinformatie ingewonnen en tijdig geleverd aan de serviceproviders | ||||
1. beschikbaarheid data voor derden: % van de RWS-meetlocaties dat goed functioneert | 92% | 93% | > 90% | > 90% |
2. actualiteit data voor derden: % van de gegevens van een meetminuut, dat binnen 75 sec. daarna door RWS wordt geleverd aan NDW | 99% | 97% | > 95% | > 95% |
Toelichting
Deze indicator geeft aan in welke mate RWS intensiteit- en snelheidsgegevens van de meetlocaties beschikbaar heeft en ze tijdig doorgeeft aan de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW).
De indicator kent twee aspecten, namelijk:
1. de mate van beschikbaarheid van de RWS meetlocaties (aantal x tijd);
2. de mate waarin meetgegevens tijdig (binnen 75 seconden) verstuurd zijn naar de NDW.
De percentages worden berekend ten opzichte van de totalen.
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Het rijkswegennet en de onmiddellijke omgeving daarvan in een dusdanige staat houden dat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is: het faciliteren van veilig, vlot en comfortabel vervoer van personen en goederen, onder de randvoorwaarde van een kwalitatief hoogwaardig milieu. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen regulier beheer en onderhoud enerzijds en vervangingen en renovaties anderzijds.
Producten
Het regulier beheer en onderhoud van rijkswegen omvat maatregelen aan verhardingen, kunstwerken (zoals bruggen, tunnels en viaducten), verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement (zoals signalering en verkeerscentrales).
In bijlage 4 ‘Instandhouding’ van deze begroting wordt uitgebreid ingegaan op de werking van de instandhouding van de netwerken die onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vallen.
12.02.01 Beheer en Onderhoud
Voor het gebruik van het wegennet zet IenW in op een optimale veiligheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid en over de levenscyclus van de infrastructuur van wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales en verkeersvoorzieningen. Daarbij gelden de eisen ten aanzien van het landschap en het milieu rond de rijkswegen als randvoorwaarden. Zowel het preventief als het correctief onderhoud vallen onder het beheer en onderhoud.
De uitgaven voor het beheer en onderhoud bestaan hoofdzakelijk uit:
• Uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan;
• Uitgaven voor onderhoud van kunstwerken;
• Uitgaven voor onderhoud aan DVM-systemen zoals matrixborden, informatiepanelen en verkeerscentrales;
• Klein variabel en vast onderhoud aan verkeersvoorzieningen, zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting;
• Uitgaven voor geluidmaatregelen (landschap en milieu) als gevolg van naleving van geluidproductieplafonds voor zover geen onderdeel van een aanlegproject.
Meetbare gegevens
In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de beheer- en onderhoudskosten voor verhardingen, kunstwerken (bruggen en viaducten), DVM, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu. Deze percentages zijn gebaseerd op een langjarig gemiddelde.
Figuur 7
Eenheid | Realisatie 2019 | 2020 | 2021 | ||
---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte | Hoofdrijbaan | km | 5.843 | 5.834 | 5.834 |
Rijbaanlengte | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1.745 | 1.763 | 1.771 |
Areaal asfalt | Hoofdrijbaan | km2 | 76,9 | 77,1 | 77,1 |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 15,1 | 15,3 | 15,4 |
Groen areaal | km2 | 182 | 182 | 182 |
Toelichting
Voor 2021 zijn geen wijzigingen voorzien in de lengte hoofdrijbaan en voor groen areaal
Het areaal asfalt van de hoofdrijbaan zal in 2021 minimaal toenemen door de verbreding van de A1-Oost tussen Rijssen en Azelo.
De op- en afritten en verbindingswegen zullen in 2021 naar verwachting iets toenemen doordat de nieuwe parallelstructuren op de A4 en de A44 beschikbaar komen bij Leiden, ter hoogte van de toekomstige aansluitingen van de Rijnlandroute.
Areaal | Eenheid | Omvang 2021 | Budget | |
---|---|---|---|---|
Wegen | Oppervlakte wegdek (Exclusief verzorgingsbanen) | km2 | 92,5 | 629.657 |
ToelichtingIn deze tabel wordt het totale areaal exclusief verzorgingsbanen weergegeven. In 2021 betreft dit in totaal 92,5 km².
Realisatie 2018 | Realisatie 2019 | Streefwaarde 2020 | Streefwaarde 2021 | |
---|---|---|---|---|
Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud (1): | 2% | 3% | < 10% | < 10% |
Technische Beschikbaarheid:deel van lengte en tijd (%) dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rij- of vluchtstroken zijn afgesloten als gevolg van aanleg of geplande onderhoudswerkzaamheden | 99% | 99% | > 97% | > 97% |
Veiligheid (2): | ||||
a. voldoen aan norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming) | 99,80% | 99,80% | > 99,7% | > 99,7% |
b. voldoen aan norm gladheidbestrijding (binnen 2 uur preventief strooien). | 97% | 98% | > 95% | > 95% |
Toelichting
Ad 1.
Deze indicator betreft de verhouding ‘Files door aanleg, beheer en onderhoud’ ten opzichte van ‘Alle files’.
Hierbij worden alleen de files meegeteld die een snelheid hebben lager dan 50 km/uur en een lengte van minstens 2 km. De overige vertragingen, namelijk die met een snelheid tussen 50 en 100 km/uur en/of over korte lengte, worden niet benoemd als files, maar als congestie.
Vanaf 2018 wordt deze indicator uitgedrukt in een percentage van het totale ‘reistijdverlies’ (eenheid voertuigverliesuren). Daarvoor werd het uitgedrukt in een percentage van de totale «filezwaarte» (eenheid kilometerminuten).
Ad 2.
De indicator kent twee aspecten, namelijk:
• Het voldoen aan de veiligheidsnormen: dit wordt gemonitord aan de hand van de schadekenmerken stroefheid en spoorvorming.
• Het tijdig bestrijden van wintergladheid: dit wordt gemonitord aan de hand van de situaties waarin tijdig preventief dient te worden gestrooid.
12.02.04 Vervanging
Het is van belang dat de veiligheid en de beschikbaarheid van het Hoofdwegennet in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Door het intensieve gebruik vanaf de jaren '60 van de vorige eeuw valt te verwachten dat deze problematiek geleidelijk toeneemt. Op basis van onderzoek wordt een analyse gemaakt voor welke kunstwerken wanneer vervanging of renovatie aan de orde is.
Op dit artikel staat het merendeel van de beschikbare budgetten voor Vervanging en Renovatie van het Hoofdwegennet. Op begrotingsartikel 18 staan de VenR middelen voor 2031 t/m 2034, die nog moeten worden toebedeeld. In het MIRT projectenoverzicht2 worden onderliggende projecten inzichtelijk gemaakt. RWS bekijkt via inspecties waar maatregelen nodig zijn. Voor een zichtperiode van ongeveer 7 jaar is dit vooruit te plannen in concrete projecten. Voor de periode daarna zijn budgetten beschikbaar, maar wordt de invulling van het programma in latere jaren concreet.
Deze werkwijze staat verder toegelicht in bijlage 4 Instandhouding.
12.03 Aanleg
Motivering
Door middel van voorbereiding en uitvoering van infrastructuurprojecten wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is en komt, met als doel om de verwachte verkeersgroei te faciliteren en een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
12.03.01 Realisatie
Producten
Mijlpalen Realisatieprojecten
In 2021 wil IenW de volgende mijlpalen realiseren:
Mijlpaal | Project |
---|---|
Openstelling | ‒ A15 Papendrecht-Sliedrecht |
‒ A1 Apeldoorn-Azelo: fase 1 en fase 2a | |
Start realisatie | ‒ A73 Zaarderheiken |
Overige maatregelen
Meer veilig
In het kader van Meer Veilig worden maatregelen gerealiseerd voor de drie programma’s Meer Veilig 3, Veilige Bermen Rijkswegen en aanpak veiligheid N-wegen in beheer van het Rijk.
In het programma Meer Veilig 3 wordt gewerkt aan het realiseren van kosteneffectieve maatregelen, waarmee locaties met een relatief hoog veiligheidsrisico worden aangepakt. Concrete voorbeelden van maatregelen zijn het aanleggen van een rotonde, het plaatsen van geleiderail of het aanpassen van invoegers, uitvoegers en de belijning. Van de derde tranche van het servicepakket Meer Veilig zijn tot en met 2019 van de 62 maatregelen 46 maatregelen gerealiseerd. Er worden nog 16 maatregelen uitgevoerd, waarvan er 4 in uitvoering en 12 in voorbereiding zijn.
Het programma Veilige Bermen richt zich volledig op het veiliger maken van de bermen langs autosnelwegen door obstakels in de berm te verwijderen, verplaatsen of af te schermen. Dit met als doel om het relatief grote aantal eenzijdige ongevallen met ernstige afloop, als gevolg van een botsing met een obstakel in de berm terug te dringen. Voor de uitvoering van het programma is € 40 miljoen gereserveerd. Het programma wordt in drie tranches uitgevoerd in de periode 2018-2022.
Bij het BO MIRT in het najaar van 2017 is aangekondigd dat er € 50 miljoen beschikbaar wordt gesteld voor de aanpak van N-wegen, voortkomend uit het regeerakkoord Rutte III. Daarvan is € 25 miljoen beschikbaar voor de aanpak van N-wegen in beheer van het Rijk en € 25 miljoen voor maatregelen op Provinciale N-wegen. De Tweede Kamer is op 23 april 2018 geïnformeerd over de inzet van deze middelen (TK 34775-A nr. 64). De financiële middelen voor N-wegen in beheer van het Rijk ad € 25 miljoen zijn toegevoegd aan het Meer Veilig programma. Het budget wordt ingezet voor maatregelen op de N7, N14, N31, N33, N35, N36 en N48.
Maatregelpakket Verzorgingsplaatsen
Dit pakket was gericht op het oplossen van de meest acute kwantitatieve en kwalitatieve knelpunten op verzorgingsplaatsen langs (inter)nationale vrachtcorridors en is geheel afgerond behoudens de maatregel grensemplacement Venlo. Allereerst zijn om en nabij de 190 extra parkeerplaatsen aangelegd op de internationale corridors. Daarnaast zijn op of in de nabijheid van internationale corridors circa 410 extra parkeerplaatsen gehuurd. Verder is op elf locaties de capaciteit van de bestaande verzorgingsplaatsen uitgebreid met ongeveer 130 parkeerplaatsen. Aanvullend daarop is op circa zeventien locaties de kwaliteit van de verzorgingsplaatsen verbeterd.
MJPO
Dit pakket betreft het Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO). Een voorbeeld van een ontsnipperingsmaatregel is het plaatsen van een ecoduct of een wildtunnel onder de (spoor)weg door. Hierdoor kunnen dieren zich weer bewegen tussen twee natuurgebieden die gescheiden zijn geraakt (versnipperd) door de aanleg van Rijksinfrastructuur. Tevens wordthierdoor het aantal aanrijdingen met dieren beperkt. Het programma is in 2020 formeel afgesloten. Een aantal maatregelen wordt in de periode 2021-2024 uitgevoerd, omdat deze zijn gecombineerd met grotere infrastructurele projecten (werk met werk maken). Hiertoe zijn nadere bestuurlijke en/ of projectafspraken gemaakt. Uitgebreide informatie over de voortgang is te vinden op www.mjpo.nl. In 2020 is ter afsluiting van het MJPO een eindboek opgesteld. Dit eindboek is aangeboden aan de Tweede Kamer en is eveneens te vinden op www.mjpo.nl.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
• A4 Burgerveen-Leiden: Het projectbudget is met € 9 miljoen afgenomen vanwege een positief projectresultaat na decharge. Er hebben zich minder risico’s voorgedaan dan verwacht.
• N57/59 EuroRAP (verkeersveiligheid): Het projectbudget is € 5 miljoen toegenomen door aanvullende middelen voor de korte termijn file-aanpak.
• A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere: Naast een verhoging van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling, is het budget verlaagd met € 80 miljoen als gevolg van een meevaller na herijking van de risico’s en de daaraan gekoppelde risicoreservering. Daarnaast bestaat het uit aanbestedingsmeevallers binnen het programma.
• A12-A15 Ressen – Oudenbroeken: Naast een verhoging van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling, is het budget verhoogd met € 8 miljoen als meevaller uit het project A12 Ede-Grijsoord.
• A1 Apeldoorn Zuid-Beekbergen: Het projectbudget is met € 3 miljoen verlaagd door een positief projectresultaat na afronding van het project.
• A2 Passage Maastricht: Het projectbudget is verhoogd met € 5 miljoen vanwege beleidswijzigingen rondom Rode Diesel en het BTW-percentage.
• A4 Dinteloord-Bergen op Zoom: Het projectbudget is verhoogd met € 3 miljoen vanwege een tegenvaller als gevolg van ingediende claims voor nadeelcompensatie.
• De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van prijsbijstellingen.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | later | huidig | vorig |
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 37 | 43 | 2 | 2 | 0 | 0 | 4 | 29 | ||||
Programma Snelheidsaanpassing | 55 | 54 | 35 | 19 | 1 | |||||||
Programma aansluitingen | 118 | 117 | 81 | 25 | 10 | 3 | ||||||
Quick Wins Wegen | 12 | 12 | 11 | 1 | ||||||||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 1.488 | 1.488 | 1.475 | 2 | 1 | 11 | 2016 | 2016 | ||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||
A10 Amsterdam praktijk-proef FES | 55 | 54 | 35 | 2 | 1 | 16 | 2018 | 2018 | ||||
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas) | 314 | 309 | 41 | 12 | 1 | 43 | 73 | 21 | 6 | 116 | 2032- 2036 | 2028 |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 1.228 | 1.291 | 869 | 27 | 28 | 31 | 28 | 26 | 213 | 4 | 2025- 2027 | 2025- 2027 |
A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken | 20 | 20 | 19 | 1 | 2015 | 2015 | ||||||
A28 Knooppunt Hoevelaken | 796 | 785 | 128 | 13 | 6 | 6 | 87 | 138 | 226 | 193 | 2030 | 2023- 2025 |
A2 Holendrecht-Oudenrijn | 1.210 | 1.210 | 1.209 | 1 | 2012 | 2012 | ||||||
A9 Badhoevedorp | 322 | 321 | 272 | 4 | 46 | 2017 | 2017 | |||||
N50 Ens-Emmeloord | 19 | 20 | 19 | 0 | 2016 | 2016 | ||||||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||
A15 Papendrecht-Sliedrecht | 16 | 16 | 1 | 6 | 7 | 3 | 2020- 2021 | 2021 | ||||
A4/A44 Rijnlandroute | 581 | 575 | 174 | 60 | 134 | 133 | 80 | Regio | Regio | |||
A4 Burgerveen - Leiden | 541 | 550 | 541 | 0 | 0 | 2015 | 2015 | |||||
A4 Delft - Schiedam | 642 | 641 | 642 | 0 | 2015 | 2015 | ||||||
A4 Vlietland / N14 | 16 | 16 | 14 | 2 | 2020- 2022 | 2020- 2022 | ||||||
N57/59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 17 | 12 | 1 | 3 | 6 | 6 | 2022 | 2022 | ||||
N61 Hoek-Schoondijke | 111 | 111 | 110 | 1 | 1 | 2015 | 2015 | |||||
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||||||
A2 Passage Maastricht | 685 | 680 | 676 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 | 1 | 2016 | 2016 | |
A4 Dinteloord-Bergen op Zoom | 263 | 260 | 258 | 0 | 1 | 3 | 2014 | 2014 | ||||
A76 Aansluiting Nuth | 60 | 59 | 45 | 14 | Regio | Regio | ||||||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken | 701 | 683 | 102 | 46 | 378 | 64 | 38 | 64 | 8 | 1 | 2022- 2024 | |
A1 Apeldoorn-Azelo: fase 1 en 2a | 258 | 256 | 95 | 114 | 25 | 24 | 0 | 2023- 2025 | ||||
A1 Apeldoorn Zuid-Beekbergen | 29 | 32 | 29 | 0 | 0 | 2017 | 2017 | |||||
A50 Ewijk - Valburg | 269 | 269 | 269 | 0 | 2017 | 2017 | ||||||
N35 Combiplan Nijverdal | 319 | 319 | 316 | 2 | 0 | 1 | 2015 | 2015 | ||||
N35 Wijthmen - Nijverdal | 21 | 21 | 1 | 3 | 6 | 7 | 5 | 2018 | 2018 | |||
N35 Zwolle - Wijthmen | 50 | 49 | 39 | 11 | 2018 | 2018 | ||||||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 | 714 | 706 | 243 | 85 | 117 | 104 | 64 | 48 | 13 | 41 | 2024 | 2024 |
N31 Leeuwarden (De Haak) | 220 | 219 | 218 | 2 | 0 | 2014 | 2014 | |||||
Overige maatregelen | ||||||||||||
Fileaanpak | 54 | 54 | 14 | 19 | 18 | 4 | ||||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 150 | 150 | 150 | |||||||||
Meer veilig | 55 | 50 | 38 | 1 | 14 | 2 | 1 | |||||
Afrondingen | 1 | 1 | ||||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 11.445 | 11.452 | 8.170 | 463 | 769 | 449 | 423 | 302 | 471 | 399 | ||
Realisatie uitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerking | 61 | 99 | 69 | 24 | 18 | 5 | 6 | |||||
Programma Realisatie | 524 | 868 | 518 | 447 | 320 | 476 | 405 | |||||
Budget Realisatie (IF 12.03.01) | 401 | 729 | 405 | 570 | 460 | 590 | 405 | |||||
Overprogrammering (-) | ‒ 123 | ‒ 139 | ‒ 113 | 123 | 139 | 113 | 0 |
Zoals in de leeswijzer beschreven, is voor projecten in bovenstaande tabel waar mogelijk een digitale verwijzing opgenomen naar de projectbladen in het MIRT Overzicht. Zodra een project is opengesteld, wordt het project in het overzicht «Gerealiseerde projecten» van het MIRT Overzicht opgenomen, waarmee het projectblad komt te vervallen.
In kamerbrief van 23 juli (Kamerstukken II 2018-2019, 27840, nr.1) is de kamer geïnformeerd over de actuele stand van zaken op het project Zuidasdok
12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
• Reserveringen voor Life Cycle Costs (LCC): deze reserveringen zijn geactualiseerd voor de verlenging van het Infrastructuurfonds van 2033 naar 2034.
• Snelfietsroutes: Ten behoeve van een specifieke uitkering aan mede-overheden conform de opgestelde regeling zijn middelen overgeboekt naar het betreffende financiële instrument van artikel 14 op de beleidsbegroting.
• Geluidsanering – Weg: ProRail en RWS zijn bezig met de uitvoering van Fase 1 van het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) en inmiddels ook gestart met Fase 2. Vanuit de ervaringen met Fase 1 en de opgave voor Fase 2 is de recente stand van de budgetspanning in beeld gebracht. De eerder berekende budgetspanning is aanzienlijk verminderd, maar duidelijk is dat deze niet verder omlaag gebracht kan worden zonder het pakket aan geluidmaatregelen te verminderen. Daarmee zouden de hoogbelaste woningen minder worden beschermd dan in de Wet milieubeheer is toegezegd. Om die reden is de budgetspanning eenmalig verlaagd en is vanuit de investeringsruimte Hoofdwegennet (IF 20.05) € 81 miljoen toegevoegd aan het projectbudget.
• A15 Papendrecht – Sliedrecht: Het project A15 Papendrecht - Sliedrecht is overgegaan naar de realisatiefase en is opgenomen bij artikel 12.03.01 Realisatie.
• A4 Haaglanden – N14: Het taakstellend budget voor de A4 Haaglanden-N14 is met € 200 miljoen verhoogd naar € 667 miljoen Er is € 145 miljoen aan het projectbudget toegevoegd vanuit de investeringsruimte wegen (hiervan was € 80 miljoen reeds vorig jaar als reservering uit de investeringsruimte onttrokken en toegevoegd aan het planuitwerkingsprogramma), voornamelijk ten behoeve van de vervanging/aanpassing van de spoorviaducten bij Rijswijk en Leidschendam-Voorburg, zodat de aanwezige vluchtstroken ter plaatse in de toekomst kunnen worden behouden (in plaats van deze te benutten als rijstrook). Aanvullend hierop is in 2020 € 55 miljoen extra toegevoegd vanuit de budgetten voor Beheer & Onderhoud en Vervanging & Renovatie, omdat in het kader van dit project werkzaamheden op dit gebied worden uitgevoerd, zoals vervanging van bestaande geluidschermen, verlichting en DVM-systemen en aanbrengen van nieuw asfalt over het gehele traject.
• N59 Verkeersveiligheid: Het project is overgeboekt van planuitwerking naar realisatie en wordt met ingang van deze begroting verantwoord op artikel 12.03.01.
• N65 Vught - Haaren: Dit betreft de wijzigingen die voortvloeien uit de gewijzigde bestuursovereenkomst voor de aanpassingen aan de N65 Vught-Haaren met de betrokken partijen in Noord-Brabant. Hierbij is afgesproken dat de provincie Noord-Brabant de opdrachtgever wordt van de werkzaamheden. De rijksbijdrage en de in 2017 reeds ontvangen bijdrage van de gemeente 's-Hertogenbosch (in totaal: € 93,3 miljoen) worden via een specifieke uitkering aan de provincie overgemaakt. Vanwege de gewijzigde afspraken worden de geraamde ontvangsten van de andere regionale partijen teruggedraaid.
• Ten slotte zijn de aanlegprojecten in de planuitwerkingsfase geïndexeerd naar prijspeil 2020.
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | TB | Openstelling |
Realisatie uitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | ‒ 573 | ‒ 539 | nvt | nvt |
Projecten Nationaal | ||||
Beter Benutten | 106 | 105 | nvt | |
Geluidsaneringprogramma – weg | 341 | 267 | nvt | |
Kosten voorbereiding tol | 15 | 14 | nvt | |
Lucht - weg (NSL hoofdwegennet) | 3 | 3 | nvt | |
Reservering voor LCC | 329 | 306 | nvt | |
Snelfietsroutes | 5 | 27 | nvt | |
Tolreservering Blankenburgverbinding en ViA15 | 114 | 112 | nvt | |
Vervolgprogramma Meer Veilig | 56 | 55 | nvt | |
Voorbereiding vrachtheffing | 29 | 30 | nvt | |
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 167 | 184 | nvt | |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||
A12/A27 Ring Utrecht | 1.225 | 1.206 | 2017 | |
A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn | 330 | 325 | 2022 | |
Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad Airport: Verbreding A6 | 55 | 54 | 2020 | 2025 |
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 182 | 179 | nvt | Regio |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 28 | 27 | nvt | Regio |
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||
A15 Papendrecht – Sliedrecht | 16 | |||
A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda | 135 | 133 | 2022 | 2026- 2028 |
A4 Leiden/Knooppunt Burgerveen – N14 | 231 | 226 | 2023 | |
A4 Haaglanden – N14 | 676 | 467 | 2021 | 2026- 2028 |
N59 Verkeersveiligheid | 10 | nvt | nvt | |
Projecten Zuid-Nederland | ||||
A2 't Vonderen – Kerensheide | 278 | 273 | 2019 | 2025- 2027 |
A27 Houten – Hooipolder | 1.470 | 1.447 | 2019 | Zuid: 2027- 2029 |
Noord: 2028- 2030 | ||||
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken | 4 | 4 | 2020 | 2021-2022 |
Landzijdige Bereikbaarheid Eindhoven Airport | 27 | 26 | nvt | Regio |
N65 Vught – Haaren | 94 | 125 | nvt | Regio |
Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Geldrop | 157 | 154 | 2020 | |
Programma SmartwayZ.NL: InnovA58 | 440 | 432 | 2021 | 2023- 2026 / 2025- 2029 |
Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility | 32 | 31 | nvt | nvt |
Reservering N65 | 0 | 4 | ||
SmartWayZ.NL programmaorganisatie | 2 | 2 | ||
Projecten Oost-Nederland | ||||
A1 Apeldoorn – Azelo: fase 2b | 195 | 191 | 2018 | 2026- 2028 |
A1/A30 Barneveld | 42 | 42 | 2023 | |
N35 Nijverdal – Wierden | 117 | 116 | 2018 | 2023- 2025 |
N35 Raalte | 13 | 13 | nvt | Regio |
N50 Kampen – Kampen Zuid | 5 | 5 | 2021 | 2022- 2024 |
Reservering terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn – Azelo | 30 | 30 | nvt | nvt |
Projecten Noord-Nederland | ||||
N33 Zuidbroek-Appingedam | 102 | 100 | 2021 | 2026 |
Overige projecten en reserveringen | 162 | 256 | ||
Projecten in voorbereiding | ||||
Projecten Nationaal | ||||
Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken | ||||
Programma DUMO | ||||
Programma Fiets | ||||
Strategisch plan Verkeersveiligheid | ||||
Afrondingen | 3 | |||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 6.622 | 6.461 | ||
Begroting (IF 12.03.02) | 6.622 | 6.461 |
Zoals in de leeswijzer beschreven, is voor projecten in bovenstaande tabel waar mogelijk een digitale verwijzing opgenomen naar de projectbladen in het MIRT Overzicht. Zodra een project is opengesteld, wordt het project in het overzicht «Gerealiseerde projecten» van het MIRT Overzicht opgenomen, waarmee het projectblad komt te vervallen.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
Bij infrastructuurprojecten boven het drempelbedrag van € 60 miljoen wordt middels een Publiek Private Comparator (PPC) getoetst of een DBFM-contract meerwaarde op kan leveren. Infrastructuurprojecten die via een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) contract worden aanbesteed, hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, onderhoud en financiering) aan een private Opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienst uitgevraagd, te weten de beschikbaarheid van de infrastructuur. De betaling voor deze dienst vindt plaats aan de hand van de overeengekomen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. De beschikbaarheidsvergoeding wordt pas uitgekeerd na openstelling van het project; tijdens de bouw dient de DBFM-opdrachtnemer daarom zelf de financiering te regelen. Omdat het project gefinancierd is door banken en/of institutionele beleggers, is sprake van een sterke druk vanuit de financiers op de Opdrachtnemer om de afgesproken prestatie ook te leveren: op tijd en binnen de geraamde kosten. Een lager prestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zekerstellen. In de bouwfase is doorgaans wel sprake van een gedeeltelijke betaling (de partiële beschikbaarheidsvergoeding) als sprake is van de uitbreiding van een bestaande weg die ook tijdens de verbouwing beschikbaar moet blijven voor het wegverkeer. Bij openstelling van de weg wordt overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. Het afronden van een aanbesteding resulteert in een meerjarige verplichting, van zowel aanleg als ook beheer en onderhoud op het desbetreffende project. Op dit begrotingsartikel bestaat daarmee geen enkele budgetflexibiliteit. Slechts bij onderpresteren van de opdrachtnemer kunnen boetes en kortingen worden aangebracht.
De verplichting aan de DBFM-Opdrachtnemer vervalt aan het einde van de looptijd van het contract waarna het beheer en onderhoud van deze wegvakken terugkomen bij RWS en de bijbehorende budgetten gaan vallen onder het reguliere onderhoudsartikel (artikelonderdeel 12.02 Beheer, Onderhoud en Vervanging).
Producten
Bij de projecten N18 Varsseveld – Enschede, N31 Leeuwarden-Drachten, N33 Assen-Zuidbroek, 2e Coentunnel, A12 Lunetten-Veenendaal, A12 Veenendaal – Ede – Grijsoord, A15 Maasvlakte-Vaanplein, A1/A6 Diemen-Almere Havendreef A27/A1 Utrecht Noord–Eemnes–Bunschoten, A6 Almere en A9 Holendrecht-Diemen (Gaasperdammerweg) is sprake van volledige beschikbaarheidsvergoedingen. De looptijd van deze contracten varieert; in onderstaand projectenoverzicht is zichtbaar wanneer de contracten eindigen.
De projecten A16 Rotterdam en A24 Blankenburgverbinding, A9 Badhoevedorp – Holendrecht en A12/A15 Ressen Oudbroeken (Via15) verkeren in de bouwfase en kennen een partiële beschikbaarheidsvergoeding. De volledige beschikbaarheidsvergoeding wordt na openstelling betaald.
Op het moment zijn er geen DBFM-projecten meer in aanbesteding.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
• A12 Ede-Grijsoord: Naast een verhoging van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling, is het budget verlaagd met € 8 miljoen door een meevaller op het project.
Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15): naast de prijsbijstelling is het projectbudget toegenomen door de extrapolatie van de verwachte tolopbrengsten.
• Tolgefinancierde uitgaven A24 Blankenburgtunnel: de resterende tolopbrengsten van € 5 miljoen zijn overgeboekt naar het project A24 Blankenburgtunnelverbinding. De inpassing van het DBFM-contract heeft reeds plaatsgevonden.
• De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van prijsbijstellingen.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | Eind contract | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | Later | Huidg | Vorig | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||
A10 Tweede Coentunnel | 2.172 | 2.152 | 1.230 | 55 | 56 | 54 | 54 | 54 | 54 | 614 | 2013 | 2013 | 2037 |
A12 Lunetten-Veenendaal | 691 | 684 | 371 | 25 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 167 | 2012 | 2012 | 2033 |
A1/A6/A9 SA Badhoevedorp-Holendrecht | 1.242 | 1.232 | 32 | 30 | 27 | 25 | 23 | 20 | 1.084 | 2026 | 2026 | 2040 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A1/A6) | 1.845 | 1.822 | 621 | 67 | 64 | 61 | 60 | 60 | 66 | 845 | 2019 | 2019 | 2042 |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A6 Almere) | 374 | 369 | 62 | 22 | 22 | 17 | 17 | 17 | 20 | 198 | 2019 | 2019 | 2040 |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg) | 1.160 | 1.144 | 317 | 56 | 54 | 61 | 52 | 49 | 49 | 522 | 2020 | 2020 | 2038 |
A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten | 362 | 360 | 55 | 17 | 15 | 15 | 15 | 14 | 14 | 217 | 2019 | 2018- 2020 | 2044 |
Aflossing tunnels | 954 | 950 | 706 | 48 | 48 | 36 | 28 | 28 | 28 | 32 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||
A15 Maasvlakte-Vaanplein | 2.271 | 2.252 | 1.397 | 114 | 60 | 56 | 56 | 56 | 56 | 476 | 2015 | 2015 | 2035 |
A16 Rotterdam | 1.521 | 1.498 | 129 | 36 | 27 | 27 | 171 | 88 | 72 | 970 | 2022- 2024 | 2043 | |
A24 Blankenburgtunnelverbinding | 1.909 | 1.875 | 201 | 55 | 30 | 29 | 170 | 114 | 130 | 1.180 | 2024 | 2043 | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||||||||||
A59 Rosmalen-Geffen | 272 | 272 | 270 | 1 | 1 | 0 | 2005 | 2005 | 2020 | ||||
Projecten Oost-Nederland | |||||||||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken | 37 | 36 | 37 | 2022- 2024 | 2022- 2024 | ||||||||
A12 Ede-Grijsoord | 179 | 184 | 53 | 17 | 13 | 9 | 9 | 9 | 9 | 57 | 2016 | 2016 | 2032 |
N18 Varsseveld-Enschede | 463 | 459 | 230 | 16 | 10 | 19 | 10 | 10 | 12 | 155 | 2018 | 2018 | 2043 |
Projecten Noord-Nederland | |||||||||||||
N31 Leeuwarden - Drachten | 168 | 168 | 143 | 6 | 6 | 6 | 2 | 4 | 2007 | 2007 | 2022 | ||
N33 Assen - Zuidbroek | 344 | 340 | 129 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 131 | 2014 | 2014 | 2034 |
Tolgefinancierde uitgaven (NCW) | |||||||||||||
Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) | 497 | 460 | 25 | 25 | 447 | ||||||||
Tolgefinancierde uitgaven A24 Blankenburgtunnel | 5 | ||||||||||||
Afrondingen | |||||||||||||
Totaal | 16.461 | 16.264 | 5.914 | 620 | 477 | 458 | 709 | 587 | 597 | 7.100 | |||
Begroting (IF 12.04) | 620 | 477 | 458 | 709 | 587 | 597 | 7.100 |
12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (inclusief afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan verkeersmanagement, beheer, onderhoud, vervanging, aanleg en DBFM, en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS worden opgepakt. Het gaat bij deze zogeheten landelijke taken onder meer om het verzamelen van basisinformatie, onderhouden van ICT-systemen, het inspecteren van het areaal en de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing.
Voor cybersecurity is er voor 2020 en 2021 een impulspakket vastgesteld. In totaal is er € 33,6 miljoen aan capaciteit- en programma middelen toegekend voor cybersecurity en hiervan is € 17,4 miljoen beschikbaar voor het hoofdweggennet. Hiervoor is een pakket aan maatregelen vastgesteld om de ARK-aanbevelingen versneld op te pakken, BWR-restmaatregelen uit te voeren en de cyberweerbaarheid te vergroten. Daarmee worden de prestaties op de netwerken die in beheer van RWS zijn preventief beschermd, aanvallen gedetecteerd en verholpen.
12.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden aan de producten op het gebied van Rijkswegen, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.
Producten
Totaal geraamde inkomsten tol
Met de Wet tijdelijke tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, is vastgelegd dat bij de projecten A24 Blankenburgverbinding en A12/A15 Ressen - Oudbroeken (ViA15) tol geheven kan worden. De toekomstige tolontvangsten zijn geraamd op artikel 12.09. Bij tolheffing wordt uitgegaan van een periode van 25 jaar. Als de tolopgave op een wegdeel eerder wordt gerealiseerd, dan zal de tolheffing op dat wegdeel worden beëindigd en vice versa. Voor een overzicht van de totaal geraamde inkomsten tol wordt verwezen naar bijlage 7 Tol.
Bijdragen van derden
Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten in de investeringen van Rijkswegenprojecten.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bijdragen van derden | 114 | 144 | 40 | 52 | 77 | 9 |
Totaal geraamde inkomsten tol | 45 | 45 | ||||
Totaal | 114 | 144 | 40 | 52 | 121 | 54 |
Ten opzichte van de eerste suppletoire wet 2020 zijn de ontvangsten toegenomen als gevolg van:
– A12/15 Ressen: in 2022 wordt voor dit project een Ten-T subsidie ontvangen van € 1,1 miljoen.
– N31 Leeuwarden Haak: In totaal wordt € 1,1 miljoen extra ontvangen in 2020. Dit betreft € 0,4 miljoen van de provincie in verband met zoute kwel. € 0,7 miljoen betreft de verkoop van gronden.
– Bij een aantal projecten zijn ontvangsten aangepast voor de prijsbijstelling 2020 (€ 1,1 miljoen).