Base description which applies to whole site

4.2 Artikel 12. Algemeen

A. Budgettaire gevolgen

Tabel 26 Budgettaire gevolgen, niet-beleidsartikel 12 Algemeen (bedragen x € 1.000)
 

2019

2020

2021

2022

2023

2024

2025

Verplichtingen

68.482

42.357

12.706

11.308

10.933

10.963

10.948

               

Uitgaven

66.964

42.357

12.706

11.308

10.933

10.963

10.948

               

Subsidies (regelingen)

979

958

906

758

533

463

448

Diverse subsidies

929

906

854

706

481

411

396

Koninklijk Paleis Amsterdam

50

52

52

52

52

52

52

Opdrachten

621

722

822

822

672

772

772

(Inter)nationale samenwerking

385

376

507

507

357

357

357

Diverse opdrachten

236

346

315

315

315

415

415

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

41

0

0

0

0

0

0

Diverse bijdragen

41

0

0

0

0

0

0

Bijdrage aan medeoverheden

119

0

0

0

0

0

0

Diverse bijdragen

119

0

0

0

0

0

0

Bijdrage aan agentschappen

22.435

9.000

0

0

0

0

0

SSC-ICT (eigenaarsbijdrage)

22.435

9.000

0

0

0

0

0

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

42.769

31.677

10.978

9.728

9.728

9.728

9.728

Financiën en Nationale Schuld (Belastingdienst)

42.744

31.677

10.978

9.728

9.728

9.728

9.728

Justitie en Veiligheid (H6)

25

0

0

0

0

0

0

               

Ontvangsten

13.145

13.200

0

0

0

0

0

B. Toelichting op de financiële instrumenten

12.1 Algemeen

Subsidies (regelingen)

Diverse subsidies

Dit betreft voornamelijk een subsidie aan de Stichting Parlementaire Geschiedenis voor exploitatie van het Centrum Parlementaire Geschiedenis (CPG). Daarnaast betreft het een subsidie voor een wetenschappelijk samenwerkingsverband van de AIVD met de Technische Universiteit Delft. Omdat artikel 2 "Nationale veiligheid" een apparaatsartikel is waar geen subsidies opgenomen kunnen worden, wordt de subsidie via artikel 12 "Algemeen" verstrekt.

Koninklijk Paleis Amsterdam

Dit betreft de jaarlijkse subsidie voor de openstelling van het Koninklijk Paleis Amsterdam.

Opdrachten

(Inter)nationale samenwerking

Het betreft middelen voor het versterken van de strategische, constitutionele en wetgevende, internationale en economische advisering voor BZK breed. De advisering dient als verbindende spil tussen de (beleids)directies onderling en de politieke en ambtelijke leiding. Hier worden opdrachten verstrekt die ondersteunend zijn aan bovengenoemd doel en daarbij vaak een (specifiek) beleidsveld overstijgend karakter hebben.

Diverse opdrachten

Een veilige informatievoorziening en verbetering van de ICT is een prioriteit. De CIO-office van het departement zorgt voor samenhang in de informatievoorziening en voor de verdere versterking van de beheersing van projecten met een ICT-component, waaronder het meehelpen bij het doorvertalen van beleidsdoelen naar ICT. Het budget voor de CIO-office wordt aangewend om bij te dragen aan de verdere inrichting van strategische advisering en toezicht, IT-governance en securitygovernance, informatievoorziening en professionalisering.

Voorts zijn middelen bestemd voor de inrichting van de crisisbeheersings-organisatie bij BZK en voor fysieke- en informatiebeveiliging van de organisatie op basis van risicomanagement. Naast bovenstaande zal bijzondere aandacht uitgaan naar de verdere versterking en inrichting van de adviescapaciteit op het gebied van Openbare Orde, Inlichtingen en Veiligheid.

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

Financiën en Nationale Schuld (Belastingdienst)

Over de winst op een aantal activiteiten op de begroting van BZK en daaronder vallende agentschappen moet vennootschapsbelasting (VPB) worden afgedragen. Het Ministerie van BZK ontvangt één aanslag van de Belastingdienst. Deze wordt verantwoord op dit artikel. De uitgave aan VPB betreft de verwachte naheffing over 2019 en de voorlopige aanslag voor 2020 over de winst op de generale en een deel van de specifieke ontvangsten van artikel 9 (Uitvoering Rijksvastgoedbeleid) van deze begroting.

Licence