A. Budgettaire gevolgen
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 45.114 | 46.090 | 199.573 | 42.207 | 12.206 | 12.252 | 12.252 |
Uitgaven | 45.566 | 116.340 | 199.823 | 42.457 | 12.456 | 12.252 | 12.252 | |
12.0 | Algemeen | 45.566 | 116.340 | 199.823 | 42.457 | 12.456 | 12.252 | 12.252 |
Subsidies (regelingen) | 1.226 | 1.112 | 796 | 659 | 658 | 423 | 423 | |
Diverse subsidies | 1.176 | 1.053 | 737 | 600 | 599 | 364 | 364 | |
Koninklijk Paleis Amsterdam | 50 | 59 | 59 | 59 | 59 | 59 | 59 | |
Opdrachten | 268 | 605 | 635 | 686 | 686 | 719 | 719 | |
(Inter)nationale samenwerking | 151 | 225 | 193 | 244 | 244 | 277 | 277 | |
Diverse opdrachten | 117 | 380 | 442 | 442 | 442 | 442 | 442 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 245 | 58 | 116 | 118 | 118 | 116 | 116 | |
Diverse bijdragen | 165 | 11 | 15 | 17 | 17 | 15 | 15 | |
POK - BZK transparant | 80 | 47 | 101 | 101 | 101 | 101 | 101 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 47 | 70.067 | 175.800 | 30.000 | 0 | 0 | 0 | |
Kwijtschelden publieke schulden | 0 | 70.000 | 160.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verzameluitkeringen | 47 | 67 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Schuldregeling ex-partners | 0 | 0 | 15.800 | 30.000 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 6.538 | 12.608 | 12.748 | 1.266 | 1.266 | 1.266 | 1.266 | |
Eigenaarsbijdrage | 5.500 | 11.550 | 11.482 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
POK - BZK transparant | 1.006 | 1.053 | 1.257 | 1.257 | 1.257 | 1.257 | 1.257 | |
Diverse bijdragen | 32 | 5 | 9 | 9 | 9 | 9 | 9 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 37.242 | 31.890 | 9.728 | 9.728 | 9.728 | 9.728 | 9.728 | |
Financiën (IXB) | 37.242 | 31.890 | 9.728 | 9.728 | 9.728 | 9.728 | 9.728 | |
Ontvangsten | 33.645 | 17.968 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
B. Toelichting op de financiële instrumenten
12.1 Algemeen
Bijdrage aan medeoverheden
Kwijtschelden publieke schulden
In 2021 is in samenwerking met de publieke schuldeisers en de verantwoordelijke departementen het kwijtschelden van publieke schulden verder uitgewerkt. Met de medeoverheden is afgesproken dat compensatie van de uitgaven en de derving van inkomsten plaats vindt op basis van nacalculatie (werkelijke kosten). Ook de uitvoeringskosten van de kwijtscheldingsregelingen en de uitvoeringskosten die samenhangen met het compenseren van gemeenten worden vergoed. Het uiteindelijke aantal ouders dat recht heeft op de herstel-regelingen en de hoogte van de publieke schulden is onzeker.
Schuldregeling ex-partners
Deze middelen worden onder andere besteed aan het kwijtschelden van publieke schulden van ex-partners van gedupeerden van de toeslagenaffaire. Hiermee wordt bereikt dat ex-partners van gedupeerden van de toeslagenaffaire niet verder in de financiële problemen komen, door het gemeenten en waterschappen mogelijk te maken om publieke schulden kwijt te schelden en de gemeenten alsmede waterschappen hiervoor financieel te compenseren.
Bijdrage aan agentschappen
Eigenaarsbijdrage
Het betreft middelen voor de doorontwikkeling van SSC-ICT.
POK - BZK transparant
Naar aanleiding van de kabinetsreactie POK, zijn middelen beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding. Daardoor ontvangt elk departement een structureel basisbudget. Dit betreft het basisbudget voor BZK.
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken
Financiën (IXB)
Over de winst op een aantal activiteiten op de begroting van het ministerie van BZK en daaronder vallende agentschappen moet vennootschapsbelasting (Vpb) worden afgedragen. De uitgaven aan Vpb betreffen de aanslagen over de belastbare winst op de generale ontvangsten en een deel van de specifieke ontvangsten van artikel 9 (Uitvoering Rijksvastgoedbeleid) van deze begroting.