Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutaties 2023 | Mutaties 2024 | Mutaties 2025 | Mutaties 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 145.532 | 0 | 145.532 | 19.244 | 164.776 | ‒ 578 | ‒ 939 | 0 | 0 |
Uitgaven | 152.326 | 460.858 | 613.184 | 58.065 | 671.249 | 483 | 2.000 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 91% | 78% | |||||||
1 OV en Spoor | 40.326 | 0 | 40.326 | 21.125 | 61.451 | 483 | 2.000 | 0 | 0 |
Opdrachten | 7.519 | 0 | 7.519 | 638 | 8.157 | 137 | ‒ 28 | 0 | 0 |
ACM | 1.759 | 0 | 1.759 | 0 | 1.759 | 0 | 0 | 0 | 0 |
OV & Stations | 1.434 | 0 | 1.434 | 470 | 1.904 | 0 | ‒ 28 | 0 | 0 |
Aansturing NS en Prorail | 1.930 | 0 | 1.930 | 175 | 2.105 | 137 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten SU | 972 | 0 | 972 | 0 | 972 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige opdrachten | 1.424 | 0 | 1.424 | ‒ 7 | 1.417 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 24.032 | 0 | 24.032 | 9.885 | 33.917 | 346 | 2.028 | 0 | 0 |
Maatregelenpakket Spoorgoederenvervoer | 18.175 | 0 | 18.175 | ‒ 199 | 17.976 | ‒ 192 | 0 | 0 | 0 |
3e spoor Duitsland | 2.697 | 0 | 2.697 | ‒ 2.697 | 0 | ‒ 1.517 | 0 | 0 | 0 |
NS IC Dordrecht - Breda | 0 | 0 | 0 | 1.490 | 1.490 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Consumentenorganisaties OV | 931 | 0 | 931 | 164 | 1.095 | 84 | 48 | 0 | 0 |
Modal Shift | 0 | 0 | 0 | 400 | 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige subsidies | 2.229 | 0 | 2.229 | 10.727 | 12.956 | 1.971 | 1.980 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 873 | 0 | 873 | 0 | 873 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschap KNMI | 47 | 0 | 47 | 0 | 47 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschap RWS | 826 | 0 | 826 | 0 | 826 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijrdrage aan overige agentschappen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 7.800 | 0 | 7.800 | 10.629 | 18.429 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage medeoverheden OVS | 4.758 | 0 | 4.758 | 11.194 | 15.952 | 565 | 565 | 465 | 0 |
Bijdrage CLU Betuwe en HSL | 3.042 | 0 | 3.042 | ‒ 565 | 2.477 | ‒ 565 | ‒ 565 | ‒ 465 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 102 | 0 | 102 | ‒ 27 | 75 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 Maatregelen OVS | 112.000 | 460.858 | 572.858 | 36.940 | 609.798 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 112.000 | 460.858 | 572.858 | 36.940 | 609.798 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector | 112.000 | 460.858 | 572.858 | 36.940 | 609.798 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget met € 19,2 miljoen is voornamelijk het gevolg van
– een verplichtingenschuif om het verplichtingentekort op de subsidie 3e spoor Duitsland te corrigeren (€ 2 miljoen);
– een overboeking naar HXII doordat de actualisatie lager uitpakte dan de raming op het beschikbaarheidsvergoeding budget (€ 10 miljoen);
– een overheveling van het mobiliteitsfonds voor de spuk OV ambassadeurs (€ 1,5 miljoen)
– een overheveling van het Mobiliteitsfonds naar HXII ten behoeve van de exploitatiebijdrage NS van de uitbreiding dienstregeling Zeeland, onderdeel van het compensatiepakket Zeeland (€ 3,8 miljoen).
– Overige kleinere verplichtingenmutaties van in totaal € 2 miljoen verklaren het resterende verschil.
Uitgaven
1 OV en Spoor
Subsidies
De verhoging van het subsidiebudget met € 9,9 miljoen is voornamelijk het gevolg van:
– Het corrigeren van de subsidie aan de NS omtrent de nachttrein op het 3de spoor Duitsland. Deze subsidie is reeds verstrekt in 2021 en derhalve niet meer nodig (€ 6 miljoen);
– een overheveling van het Mobiliteitsfonds naar HXII ten behoeve van de exploitatiebijdrage NS van de uitbreiding dienstregeling Zeeland (€ 3,8 miljoen);
– een exploitatiebijdrage aan de IC Dordrecht - Eindhoven (€ 1,5 miljoen).
Bijdrage aan medeoverheden
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 10,6 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– een overboeking vanuit het Mobiliteitsfonds naar HXII van € 11,2 miljoen ten behoeve van de spuk Heerlen-Landgraaf (€ 5,8 miljoen);
– Heerlen-Oost (€ 2,7 miljoen) en OV ambassadeurs (€ 1,5 miljoen);
– Daarnaast worden de uitgaven voor de bijdrage CLU Betuwe en HSL verlaagd (€ 0,56 miljoen).
2 Maatregelen OV-sector
Subsidies
Het subsidiepakket voor de Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector wordt met € 36,9 miljoen verhoogd. Dit is voornamelijk het gevolg van een bedrag van € 37,4 miljoen dat niet tot betaling is gekomen in 2021 en via een plafondcorrectie is doorgeschoven naar 2021. Dit betreft het deel van de regeling waarvoor al verplichtingen zijn aangegaan en achteraf nog verrekend en uitgekeerd wordt.
Beschikbaarheidsvergoeding OV (BVOV)
U bent op 14 april geïnformeerd over het besluit van het kabinet om op basis van de raming van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) de beschikbaarheidsvergoeding OV door te trekken tot en met 31 december 2022. Zo maakt het Kabinet de dienstregeling voor de tweede helft van 2022 onder dezelfde voorwaarden mogelijk. Met het doortrekken van de BVOV wordt zekerheid geboden voor de reiziger, NS en de regionale vervoerders in de laatste maanden van 2022.
De hoogte van de beschikbaarheidsvergoeding «ademt mee» met de reizigersinkomsten. Bij de raming van het benodigde budget wordt uitgegaan van de prognose van het KiM over het herstel van het gebruik van het OV. Voor de laatste vier maanden van 2022 is € 25 miljoen budget nodig. Dit bedrag past binnen het budget dat reeds op de begroting van IenW staat (€ 140 miljoen voor de regeling 2022). Mocht het nodig zijn, zullen de middelen op een later moment aan de begroting van IenW worden toegevoegd.