Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 21.437 | 627.500 | 648.937 | ‒ 218.428 | 430.509 | 12.706 | 12.239 | 13.051 | 13.051 | 21.453 |
Uitgaven | 34.202 | 627.500 | 661.702 | ‒ 215.385 | 446.317 | 12.785 | 12.363 | 13.051 | 13.051 | 21.453 | |
16.1 | Spoor | 13.761 | 627.500 | 641.261 | ‒ 223.798 | 417.463 | 13.060 | 12.363 | 13.051 | 13.051 | 21.453 |
Opdrachten | 4.535 | 0 | 4.535 | ‒ 51 | 4.484 | 9 | ‒ 688 | 0 | 0 | 4.157 | |
ACM | 1.807 | 0 | 1.807 | 0 | 1.807 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige opdrachten | 2.728 | 0 | 2.728 | ‒ 51 | 2.677 | 9 | ‒ 688 | 0 | 0 | 4.157 | |
Subsidies (regelingen) | 5.238 | 75.000 | 80.238 | ‒ 84 | 80.154 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.860 | |
Sociale veiligheid Spoor | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Consumentenorganisaties OV | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 579 | |
Overige subsidies | 3.238 | 75.000 | 78.238 | ‒ 84 | 78.154 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.281 | |
Bijdrage aan agentschappen | 844 | 0 | 844 | 372 | 1.216 | 51 | 51 | 51 | 51 | 895 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 830 | 0 | 830 | 50 | 880 | 50 | 50 | 50 | 50 | 880 | |
Bijdrage aan agentschap KNMI | 14 | 0 | 14 | 1 | 15 | 1 | 1 | 1 | 1 | 15 | |
Bijdrage aan agentschap RVO | 0 | 0 | 0 | 321 | 321 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 3.042 | 552.500 | 555.542 | ‒ 224.035 | 331.507 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.439 | |
CLU Betuweroute en HSL | 2.477 | 0 | 2.477 | 0 | 2.477 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.439 | |
Overige bijdragen | 565 | 552.500 | 553.065 | ‒ 224.035 | 329.030 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 102 | 0 | 102 | 0 | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 | 102 | |
Overige bijdragen | 102 | 0 | 102 | 0 | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 | 102 | |
16.2 | Maatregelenpakket OVS | 20.441 | 0 | 20.441 | 8.413 | 28.854 | ‒ 275 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | 20.441 | 0 | 20.441 | 8.413 | 28.854 | ‒ 275 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Beschikbaarheidsvergoeding OV-sector | 11.356 | 0 | 11.356 | 0 | 11.356 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Transitievangnet OV | 9.085 | 0 | 9.085 | 8.413 | 17.498 | ‒ 275 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 46.584 | 0 | 46.584 | 0 | 46.584 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden vanaf 2024 ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties van t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt. In onderstaande toelichtingen wordt de extrapolatie van de begroting buiten beschouwing gelaten.
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget op artikel 16 is in 2024 met € 218,4 miljoen afgenomen en cumulatief in de periode 2025 t/m 2029 met € 64,1 miljoen toegenomen. Dit komt met name door de overboekingen van IenW naar BZK (- € 226,6 miljoen) en doordat de middelen voor de TVOV in 2023 niet tot besteding zijn gekomen en worden doorgeschoven naar 2024 (€ 8,6 miljoen). Dit komt voort uit de systematiek van betalen middels voorschotten.
Het resterende bedrag wordt verklaard door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Uitgaven
1 OV en Spoor
Subsidies
Per saldo is het kasbudget voor subsidies op het gebied van OV en Spoor in 2024 met € 0,084 miljoen verlaagd en cumulatief in de periode 2025 t/m 2033 met € 117 miljoen verhoogd. Dit komt met name door een overboeking vanuit het MF ter dekking van de aanvraag concessiesubsidie NS als gevolg van de nieuwe HRN concessie (€ 13,0 miljoen structureel van 2025 t/m 2033).
Bijdrage aan medeoverheden
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 224 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– Enkele overboekingen naar het Provinciefonds:
• Voor de uitwerking van de eenmalige compenstatie in 2024 a.g.v. de motie Krul voor de herijking van het studentenreisproduct voor de regionale vervoerders (- € 84,7 miljoen);
• met het oog op het programma op peil houden c.q. verbeteren van het OV worden extra middelen beschikbaar gesteld a.g.v. motie Bikker(- € 74,5 miljoen);
• Ter voorkoming van tariefstijgingen in het regionaal OV zijn extra DU middelen beschikbaar gesteld a.g.v. motie Bikker (- € 67,4 miljoen).
2 Maatregelpakket OVS
Subsidies
Per saldo is het kasbudget voor subsidies op het gebied van maatregelen OV-sector in 2024 met € 8,4 miljoen verhoogd en cumulatief in de periode 2025 t/m 2026 met € 0,3 miljoen verlaagd. Dit komt met name doordat de middelen voor de TVOV die in 2023 niet tot besteding zijn gekomen, worden doorgeschoven naar 2024. Dit komt voort uit de systematiek van betalen middels voorschotten.
Ontvangsten
Er zijn geen ontvangstenmutaties verwerkt in de Eerste suppletoire begroting op dit artikel.