Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 114.121 | 0 | 114.121 | 109.077 | 223.198 | 55.518 | 78.492 | 60.880 | 926 | 13.995 |
Uitgaven | 62.788 | 0 | 62.788 | 36.538 | 99.326 | 58.606 | 58.145 | 39.758 | 49.226 | 59.761 | |
17.1 | Luchtvaart | 62.788 | 0 | 62.788 | 36.538 | 99.326 | 58.606 | 58.145 | 39.758 | 49.226 | 59.761 |
Opdrachten | 26.050 | 0 | 26.050 | 164 | 26.214 | 10.487 | 2.710 | 917 | 958 | 6.369 | |
Geluidsisolatie Schiphol | 0 | 0 | 0 | 131 | 131 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Caribisch Nederland | 467 | 0 | 467 | ‒ 75 | 392 | ‒ 399 | 0 | 0 | 0 | 465 | |
NGF Project - Luchtvaart in Transitie | 80 | 0 | 80 | 621 | 701 | 0 | 0 | 0 | 0 | 80 | |
GIS-4 regeling | 10.366 | 0 | 10.366 | ‒ 4.627 | 5.739 | 3.953 | 1.176 | 0 | 0 | 0 | |
Programma Omgeving Luchthaven Schiphol | 4.275 | 0 | 4.275 | ‒ 954 | 3.321 | ‒ 111 | ‒ 100 | 0 | 0 | 0 | |
Luchtruim Regio Luchthaven | 1.071 | 0 | 1.071 | 1.058 | 2.129 | 981 | 0 | 0 | 0 | 1.489 | |
Luchtruimherziening | 1.402 | 0 | 1.402 | 1.345 | 2.747 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.118 | |
Overige opdrachten | 8.389 | 0 | 8.389 | 2.665 | 11.054 | 6.063 | 1.634 | 917 | 958 | 3.217 | |
Subsidies (regelingen) | 34.270 | 0 | 34.270 | 34.336 | 68.606 | 48.031 | 55.479 | 38.838 | 48.265 | 51.481 | |
Tarieven Bonaire | 310 | 0 | 310 | 1.360 | 1.670 | 550 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Omploegen graanresten | 1.701 | 0 | 1.701 | 199 | 1.900 | 6.418 | 11.000 | 20.000 | 20.000 | 18.500 | |
Klimaatbeleid | 0 | 0 | 0 | 250 | 250 | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
NGF-project Luchtvaart in transitie | 30.405 | 0 | 30.405 | 32.095 | 62.500 | 35.935 | 35.507 | 5.378 | 14.800 | 21.300 | |
Subsidie Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) | 1.205 | 0 | 1.205 | 0 | 1.205 | 0 | 0 | 0 | 0 | 269 | |
Overige subsidies | 649 | 0 | 649 | 432 | 1.081 | 5.100 | 8.972 | 13.460 | 13.465 | 11.412 | |
Bijdrage aan agentschappen | 627 | 0 | 627 | 1.092 | 1.719 | ‒ 126 | ‒ 84 | 3 | 3 | 56 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 473 | 0 | 473 | ‒ 16 | 457 | ‒ 297 | ‒ 244 | 3 | 3 | 56 | |
Bijdrage aan agentschap KNMI | 14 | 0 | 14 | 16 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschap RVO | 0 | 0 | 0 | 636 | 636 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschap RIVM | 140 | 0 | 140 | 191 | 331 | 171 | 160 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschap RWS (Caribisch Nederland) | 0 | 0 | 0 | 265 | 265 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 80 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage Caribisch Nederland | 0 | 0 | 0 | 80 | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.626 | 0 | 1.626 | 41 | 1.667 | 20 | 0 | 0 | 0 | 1.625 | |
ICAO (HGIS) | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 1.455 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.455 | |
Overige bijdragen | 171 | 0 | 171 | 41 | 212 | 20 | 0 | 0 | 0 | 170 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 215 | 0 | 215 | 825 | 1.040 | 194 | 40 | 0 | 0 | 230 | |
Overige bijdragen | 215 | 0 | 215 | 825 | 1.040 | 194 | 40 | 0 | 0 | 230 | |
Ontvangsten | 12.263 | 0 | 12.263 | ‒ 10.468 | 1.795 | ‒ 116 | 5.801 | 1.453 | 0 | 575 | |
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutaties 2025 | Mutaties 2026 | Mutaties 2027 | Mutaties 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 114.121 | 0 | 114.121 | 109.077 | 223.198 | 55.518 | 78.492 | 60.880 | 926 |
waarvan garantieverplichtingen | 51.800 | 51.800 | 0 | 51.800 | |||||
waarvan overige verplichtingen | 62.321 | 0 | 62.321 | 109.077 | 171.398 | 55.518 | 78.492 | 60.880 | 926 |
Toelichting
In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden vanaf 2024 ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties van t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt. In onderstaande toelichtingen wordt de extrapolatie van de begroting buiten beschouwing gelaten.
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget op artikel 17 is in 2024 met € 109,1 miljoen toegenomen en cumulatief in de periode 2025 t/m 2029 met € 176,4 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
2024:
– Het verplichtingenbudget wordt met € 5,7 miljoen opgehoogd vanwege het toekennen van de eindejaarsmarge 2023.
2024 en verder:
– Het verplichtingenbudget voor het NGF-project Luchtvaart in Transitie is in 2024 met € 96,9 miljoen opgehoogd. Het verplichtingenbudget is opgehoogd met de verplichtingenruimte die in 2023 niet is ingezet (€ 36,1 miljoen) en aanvullende middelen vanuit het NGF (€ 73,3 miljoen). Daarnaast verschuift er verplichtingenruimte van 2024 (- € 12,5 miljoen) en 2029 (- € 20,3 miljoen) naar 2025 (€ 5,8 miljoen) en 2026 (€ 27 miljoen). Er is meer tijd nodig voor het opstellen van de subsidieregelingen en het doen van risicoanalyes dan voorheen gepland. Daarnaast verschuift er verplichtingenruimte vanuit 2029 naar eerdere jaren vanwege de actualisatie van de programmering.
Het resterende bedrag wordt verklaard door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Uitgaven
1 Luchtvaart
Opdrachten
Per saldo is het kasbudget voor opdrachten op artikel 17 in 2024 met € 0,2 miljoen verhoogd en cumulatief in de periode 2025 t/m 2029 met € 15,5 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende aanpassingen:
2024 en verder:
– Het opdrachtenbudget wordt in 2024 (€ 4,7 miljoen) en in 2025 (€ 4,3 miljoen) opgehoogd om de de wettelijke en overige beleidstaken uit te kunnen voeren. Hiervoor is dekking gevonden binnen verschillende begrotingsposten, zie voor een verdere toelichting het Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties.
– Het budget voor de vierde gevelisolatieregeling (GIS-4) neemt in 2024 af met € 5,1 miljoen. Deze middelen worden doorgeschoven naar de jaren 2025 (€ 4 miljoen) en 2026 (€ 1,1 miljoen). Het beoordelen van de aanvragen neemt meer tijd in beslag dan voorheen gepland. Vandaar dat een deel van het budget naar achteren geschoven wordt.
– Het opdrachtenbudget neemt in de jaren 2024 t/m 2029 met € 3,1 miljoen toe vanwege het toevoegen van de prijsbijstelling.
Subsidies
Per saldo is het kasbudget voor subsidies op artikel 17 in 2024 met € 34,4 miljoen verhoogd en cumulatief in de periode 2025 t/m 2029 met € 218 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de onderstaande mutaties.
2024:
– Het subsidiebudget voor de Commissies regionaal overleg bij de luchthavens van Eelde, Maastricht en Rotterdam wordt verhoogd voor de versterking, professionalisering en opleiding van deelnemers van de overlegorganen bij de regionale burgerluchthavens van nationale betekenis. Het maximale bedrag per commissie bedraag € 77.500.
– Het subsidiebudget voor Dutch Carribbean Air Navigation Service Provider (DC-ANSP) is verhoogd. Voor een deel van de kosten van de levering van luchtverkeersdienstverlening op en rond Bonaire International Airport. Zonder deze bijdrage zouden de tarieven dusdanig sterk stijgen dat een mogelijke verstoring van de markt zal optreden, met bijbehorend negatief effect op de lokale gemeenschap. Het bedrag van € 400.000 is exclusief eventuele koersverschillen.
2024 en verder:
– Het subsidiebudget voor het NGF-project Luchtvaart in Transitie is voor de jaren 2024 t/m 2029 met in totaal € 121,4 miljoen opgehoogd.
• Het subsidiebudget voor het NGF-project Luchtvaart in Transitie is in 2024 met € 32,1 miljoen opgehoogd. Dit komt door het toevoegen van het budget dat in 2023 niet tot besteding is gekomen aan het budget voor 2024 (€ 48,1 miljoen) en het toekennen van voorheen voorwaardelijk toegekende middelen vanuit het NGF (€ 10 miljoen). Daarnaast neemt het budget in 2024 met € 26 miljoen af door een kasschuif waarmee subsidiebudget vanuit 2024 naar de jaren 2025 t/m 2027 verplaatst wordt. Dit heeft te maken met vertragingen. Er is meer tijd nodig voor het opstellen van de subsidieregelingen en het doen van risicoanalyes dan voorheen gepland.
• Het subsidiebudget voor het NGF-project Luchtvaart in Transitie is in de jaren 2025 t/m 2029 met € 89,3 miljoen opgehoogd. Dit komt door het toekennen van een deel van de middelen die vanuit het NGF voorwaardelijk aan het project waren toegekend (€ 63,3 miljoen). Daarnaast is € 26 miljoen vanuit 2024 naar de jaren 2025 t/m 2029 geschoven.
– Het subsidiebudget wordt in 2024 (€ 1,3 miljoen) en in 2025 (€ 3,1 miljoen) opgehoogd. De programmabudgetten van Luchtvaart zijn niet toereikend om alle wettelijke en beleidstaken uit te kunnen voeren. Daarom is ervoor gekozen om de budgetten voor 2024 en 2025 op te hogen om knelpunten op de korte termijn op te kunnen lossen en de continuïteit van het beleidsterein te kunnen borgen. Hiervoor is dekking gevonden binnen verschillende begrotingsposten, zie voor een verdere toelichting het Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties.
2025 en verder:
– Vanuit het Klimaatfonds wordt het subsidiebudget in de jaren 2025 t/m 2030 met € 150 miljoen opgehoogd. Aan artikel 17 wordt € 150 miljoen toegevoegd voor de volgende projecten:
• Duurzame luchtvaartbrandstoffen (€ 60 miljoen): Het doel van dit project is het stimuleren van de opschaling van e-fuels, zodat voldoende capaciteit beschikbaar is om de luchtvaart verder te verduurzamen.
• Alcohol-to-jet (€ 90 miljoen): Het doel van dit project is het stimuleren van de opschaling van Alcohol-to-jet-brandstoffen (ATJ) op basis van laagwaardige reststromen, zodat voldoende capaciteit beschikbaar is om de luchtvaart verder te verduurzamen.
Ontvangsten
Per saldo is het ontvangstenbudget op artikel 17 in 2024 met € 10,5 miljoen verlaagd en cumulatief in de periode 2025 t/m 2029 met € 7,1 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door het aanpassen van de ontvangstenreeks voor GIS-4:
– Het ontvangstenbudget is met € 3,9 miljoen verlaagd vanwege het verrekenen van het overschot aan middelen van de GIS-3 regeling met de kosten voor de GIS-4 regeling. Door de luchtvaartmaatschappijen is € 3,9 miljoen te veel betaald voor de GIS-3 regeling. In samenspraak met de luchtvaartmaatschappijen is ervoor gekozen om dit overschot te verrekenen met de kosten voor de GIS-4 regeling. Hierdoor betalen luchtvaartmaatschappijen minder voor de GIS-4 regeling. Daar wordt de ontvangstenreeks op aangepast.
– De ontvangstenreeks voor GIS-4 is geactualiseerd naar aanleiding van de afspraken die met de luchtvaartmaatschappijen is gemaakt over het moment waarop de GIS-heffing betaald gaat worden. De GIS-4 regeling wordt gefinancierd door de luchtvaartmaatschappijen die gebruik maken van luchthaven Schiphol door middel van de GIS-heffing.
Wettelijke grondslag subsidieverlening
In de tabel Budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel:
– is in regel NGF-project Luchtvaart in transitie een bedrag van € 22,2 miljoen aan subsidieverplichtingen voor het jaar 2024 opgenomen.
• Van dit bedrag heeft een bedrag van ten hoogste € 11,5 miljoen betrekking op een subsidie aan Stichting Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum ten behoeve van ondersteunend onderzoek.
• Van dit bedrag heeft een bedrag van ten hoogste € 8,5 miljoen betrekking op een subsidie aan TU Delft ten behoeve van ondersteunend onderzoek.
• Bovengenoemde subsidies maken onderdeel uit van het deelproject DASAL. Het deelproject DASAL ondersteunt het NGF-project Luchtvaart in Transitie door middel van analyse en monitoring van duurzaamheids-, economische en maatschappelijke effecten (impact) van innovaties in luchtvaarttechnologie, -operaties en -beleid.
– is in de regel subsidies tarieven Bonaire een bedrag van € 0,4 miljoen aan subsidieverplichtingen voor het jaar 2024 opgenomen.
• Van dit bedrag heeft een bedrag van ten hoogste € 0,4 miljoen (exclusief eventuele koersverschillen, omdat de subsidie in US dollars wordt uitgekeerd) betrekking op een subsidie aan DC-ANSP voor het verlagen van luchtverkeersdienstverleningstarieven. Om een onaanvaardbare stijging in de tarieven voor het gebruik van luchtverkeersdienstverlening op en rond Bonaire International Airport te voorkomen, zal IenW een deel van de kosten voor het leveren van de dienst door Dutch Caribbean Air Navigation Service Provider (DC-ANSP) dekken via subsidiering. Zonder deze bijdrage zouden de tarieven dusdanig sterk stijgen dat een mogelijke verstoring van de markt zal optreden, met bijbehorend negatief effect op de lokale gemeenschap.
– is in de regel overige subsidies een bedrag van € 0,65 miljoen aan subsidieverplichtingen voor het jaar 2024 opgenomen.
• Van dit bedrag heeft een bedrag van maximaal € 77.500 per commissie betrekking op een subsidie voor de Commissies regionaal overleg bij de luchthavens van Eelde, Maastricht en Rotterdam.
Bovenstaande begrotingsvermeldingen voor Stichting Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, TU Delft, De Commissies regionaal overleg bij de luchthavens van Eelde, Maastricht en Rotterdam en Dutch Carribbean Air Navigation Service Provider (DC-ANSP) vormen de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverleningen als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.