Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 303.462 | 0 | 303.462 | 61.363 | 364.825 | 19.224 | 19.038 | 38.033 | 43.293 | 60.910 |
Uitgaven | 195.353 | 0 | 195.353 | ‒ 40.630 | 154.723 | ‒ 7.245 | 91.368 | 70.693 | 44.570 | 56.990 | |
18.1 | Scheepvaart en havens | 195.353 | 0 | 195.353 | ‒ 40.630 | 154.723 | ‒ 7.245 | 91.368 | 70.693 | 44.570 | 56.990 |
Opdrachten | 23.410 | 0 | 23.410 | 4.325 | 27.735 | 9.422 | 9.512 | 5.741 | 84 | 10.241 | |
Topsector Logistiek | 0 | 0 | 0 | 4.482 | 4.482 | 6.500 | 8.600 | 0 | 0 | 0 | |
Caribisch Nederland | 100 | 0 | 100 | 20 | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 | |
NGF Project - Digitale Infrastructuur Logistiek | 14.500 | 0 | 14.500 | ‒ 1.124 | 13.376 | 398 | ‒ 448 | 5.920 | 0 | 0 | |
KF - zero emissie | 2.032 | 0 | 2.032 | ‒ 1.698 | 334 | ‒ 2.062 | ‒ 2.605 | ‒ 2.605 | ‒ 2.605 | 0 | |
NGF Project - Maritiem Masterplan | 142 | 0 | 142 | ‒ 140 | 2 | ‒ 143 | ‒ 150 | 0 | 30 | 0 | |
Zeehavens | 2.196 | 0 | 2.196 | 863 | 3.059 | ‒ 47 | ‒ 65 | ‒ 175 | ‒ 188 | 2.472 | |
Zeevaart | 2.798 | 0 | 2.798 | ‒ 1.544 | 1.254 | ‒ 673 | ‒ 714 | ‒ 764 | ‒ 1.216 | 862 | |
Overige opdrachten | 1.642 | 0 | 1.642 | 3.466 | 5.108 | 5.449 | 4.894 | 3.365 | 4.063 | 6.807 | |
Subsidies (regelingen) | 167.936 | 0 | 167.936 | ‒ 49.550 | 118.386 | ‒ 19.899 | 80.409 | 63.505 | 43.579 | 43.250 | |
Topsector Logistiek | 0 | 0 | 0 | 1.500 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Walstroom | 100.415 | 0 | 100.415 | ‒ 67.622 | 32.793 | ‒ 19.155 | 49.105 | 32.861 | 5.035 | 0 | |
Innovatieve Duurzame Binnenvaart | 13.330 | 0 | 13.330 | 12.124 | 25.454 | 9.725 | 11.750 | 11.750 | 11.750 | 2.000 | |
NGF Project - Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch | 25.100 | 0 | 25.100 | 5.700 | 30.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
NGF Project - Maritiem Masterplan | 29.011 | 0 | 29.011 | ‒ 5.471 | 23.540 | ‒ 13.729 | 9.400 | 2.500 | 2.000 | 5.300 | |
KF - zero emissie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 550 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 0 | |
Overige subsidies | 80 | 0 | 80 | 4.219 | 4.299 | 2.710 | 9.154 | 15.394 | 23.794 | 35.950 | |
Bijdrage aan agentschappen | 2.256 | 0 | 2.256 | 4.410 | 6.666 | 3.201 | 1.416 | 1.416 | 876 | 2.165 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 1.818 | 0 | 1.818 | 1.588 | 3.406 | 1.400 | 615 | 615 | 75 | 1.314 | |
NGF Project - Maritiem Masterplan RVO | 438 | 0 | 438 | 203 | 641 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige bijdragen | 0 | 0 | 0 | 2.619 | 2.619 | 1.601 | 801 | 801 | 801 | 851 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.644 | 0 | 1.644 | 15 | 1.659 | 14 | 14 | 14 | 14 | 1.210 | |
CCR/ IMO HGIS | 1.141 | 0 | 1.141 | 14 | 1.155 | 14 | 14 | 14 | 14 | 1.155 | |
Overige bijdragen | 503 | 0 | 503 | 1 | 504 | 0 | 0 | 0 | 0 | 55 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 107 | 0 | 107 | 170 | 277 | 17 | 17 | 17 | 17 | 124 | |
Overige | 107 | 0 | 107 | 170 | 277 | 17 | 17 | 17 | 17 | 124 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 716 | 716 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden vanaf 2024 ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties van t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt. In onderstaande toelichtingen wordt de extrapolatie van de begroting buiten beschouwing gelaten.
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget op artikel 18 is in 2024 met € 61,4 miljoen verhoogd en cumulatief in de periode 2025 t/m 2029 met € 124,7 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
2024:
– Het verplichtingenbudget neemt met € 5,7 miljoen toe door het toevoegen van de verplichtingenruimte voor het NGF-project Zero Emission Services dat in 2023 niet is ingezet.
2024 en verder:
– Het verplichtingenbudget voor de Walstroomregeling neemt in 2024 met € 14,9 miljoen toe. Dit is deels (€ 8,3 miljoen) een gevolg van verplichtingruimte uit 2023 welke is opgevraagd bij VJN24 en ingezet zal worden op de uitbreiding van de stikstofregeling. Deels (€ 6,6 miljoen) betreft dit een schuif naar voren om de aangepaste planning met inzet op walstroom Rijksligplaatsen te kunnen realiseren.
2025:
– Het verplichtingenbudget voor 2025 wordt met € 3,0 miljoen oppgehoogd voor een bijdrage aan de haven in Saba. De verplichtingenruimte stond voorheen begroot in 2023 maar is wegens vertraging bij de opbouw van de haven in Saba doorgeschoven naar 2025.
Het resterende bedrag wordt verklaard door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Uitgaven
1 Scheepvaart en Havens
Opdrachten
Het kasbudget voor opdrachten is in 2024 met € 4,3 miljoen verhoogd en cumulatief in de periode 2025 t/m 2029 met € 28,7 miljoen. Dit komt met name door de onderstaande mutaties:
2024:
– Het opdrachtenbudget voor het NGF-project Digitale Infrastructuur Logistiek wordt met € 4,7 miljoen verhoogd. Dit zijn de middelen die in 2023 door vertraging van een aantal onderzoeksopdrachten niet tot besteding zijn gekomen.
2024 en verder:
– Naar aanleiding van de verlenging van het programma Topsector Logistiek (TSL) wordt er € 19,3 miljoen overgeboekt vanuit het Mobiliteitsfonds naar de beleidsbegroting. De middelen voor de TSL staan gereserveerd op het Mobiliteitsfonds en worden overgeboekt naar de beleidsbegrotingsbegroting waar de uitgaven worden gedaan en verantwoord in de jaren 2024 t/m 2026.
– Binnen het opdrachtenbudget voor het NGF-project Digitale Infrastructuur Logistiek schuiven er middelen vanuit de jaren 2024 (- € 5,9 miljoen) en 2026 (- € 0,4 miljoen) naar 2025 (€ 0,4 miljoen) en 2027 (€ 5,9 miljoen). De kasschuif is gedaan op basis van de geactualiseerde planning voor het project.
– Aan het opdrachtenbudget wordt een bedrag van € 5,1 miljoen in de jaren 2024 t/m 2029 toegevoegd aan prijsbijstelling.
2025 en verder:
– Het opdrachtenbudget wordt in de jaren 2025 t/m 2029 met in totaal € 11,9 miljoen verhoogd voor de uitgaven in het kader van CER/NIS2. De Critical Entities Resilience Directive (CER-richtlijn) en de Network and Information Security Directive (NIS2-richtlijn) zijn gericht op een versterking van de fysieke, digitale en economische weerbaarheid van Europese lidstaten. Het budget dat aan het opdrachtenbudget op artikel 18 wordt toegevoegd is voor het implementeren van de twee richtlijnen. Hiervoor is dekking gevonden binnen verschillende begrotingsposten, zie voor een verdere toelichting het Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties.
Subsidies
Het kasbudget voor subsidies is in 2024 met € 49,5 miljoen verlaagd en cumulatief in de periode 2025 t/m 2029 met € 193,0 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de volgende mutatie:
2024:
– Vanuit de Aanvullende Post bij het minsterie van Financïen worden stikstofmiddelen toegevoegd aan het subsidiebudget voor de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen (€ 8 miljoen). Het gaat om het laatste deel van de Hordijkgelden voor verduurzaming van de binnenvaart.
– Het opdrachtenbudget voor het NGF-project Zero Emission Services (ZES) wordt met € 5,7 miljoen verhoogd. Dit zijn de middelen die in 2023 door vertraging bij het opstellen van de subsidieregeling niet tot besteding zijn gekomen.
– Het subsidiebudget op artikel 18 wordt in 2024 opgehoogd met € 3,5 miljoen vanuit het Mobiliteitsfonds (€ 3 miljoen) en artikel 97 (€ 0,5 miljoen) voor een subsidiebijdrage aan de Koninklijke Nederlandse reddingsmaatschappij (KNRM).
2024 en verder:
– Het kasritme voor de subsidie Walstroom is op basis van nieuwe prognoses aangepast. Aangezien de eerste voorschotten later zullen worden uitbetaald dan voorheen voorzien verschuift er € 86,6 miljoen uit de jaren 2024 en 2025 naar de jaren 2026 t/m 2028.
– Door een kasschuif worden de middelen die in 2024 vanuit het NGF ontvangen zijn voor het NGF-project Maritiem Masterplan in het meest actuele ritme gezet. Hierbij schuiven er middelen vanuit 2024 en 2025 (- € 19,2 miljoen) naar de jaren 2026 t/m 2028 (€ 19,2 miljoen)
– Vanuit de aanvullende post bij het ministerie van Financien wordt € 50 miljoen ontvangen voor schone motoren als aanvulling op de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen. De ontvangen middelen worden door een kasschuif verdeeld over de jaren en in een realistisch kasritme gezet. Hierbij verschuift € 4 miljoen vanuit 2025 naar 2024 en € 36 miljoen vanuit 2025 naar de jaren 2026 t/m 2028 (€ 12 miljoen per jaar).
– Daarnaast wordt vanuit de aanvullende post € 3,3 miljoen ontvangen voor de verduurzaming van zeevaart. Met deze middelen zullen voorbereidende werkzaamheden worden verricht voor 3 pilots voor de verduurzaming van de zeevaart.
2025:
– Vanuit de aanvullende post bij het ministerie van Financien wordt budget ontvangen voor de stikstofopgave waarbij € 50 miljoen wordt ontvangen voor schone motoren als aanvulling op de subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen. Daarnaast wordt € 3,3 miljoen aan het subsidiebudget toegevoegd voor 3 pilots ten aanzien van verduurzaming van de zeevaart.
2025 en verder:
– Voor de verduurzaming van de zeevaart wordt in de jaren 2025 t/m 2029 € 109,6 miljoen aan het subsidiebudget toegevoegd vanuit het Klimaatfonds. Deze middelen worden ingezet voor duurzame en energiebesparende aandrijftechnieken bij zeeschepen.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties in de 1e suppletoire begroting 2024 zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).