Base description which applies to whole site

2.6 Artikel 18 Scheepvaart en Havens

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 18 Scheepvaart en Havens(bedragen x € 1.000)
  

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

380.025

‒ 34.636

345.389

     
 

Uitgaven

169.923

‒ 56.596

113.327

     

18.1

Scheepvaart en havens

169.923

‒ 56.596

113.327

 

Opdrachten

42.935

‒ 4.108

38.827

 

Topsector Logistiek

4.482

‒ 1.100

3.382

 

Caribisch Nederland

120

0

120

 

NGF Project - Digitale Infrastructuur Logistiek

13.376

‒ 676

12.700

 

Verplicht emissielabel

334

‒ 334

0

 

NGF Project - Maritiem Masterplan

2

85

87

 

Zeehavens/ Zeevaart

3.059

364

3.423

 

Zeevaart

1.254

‒ 1.254

0

 

Opdrachten PBNI

15.200

0

15.200

 

Overige opdrachten

5.108

‒ 1.193

3.915

 

Subsidies (regelingen)

118.386

‒ 51.130

67.256

 

Topsector Logistiek

1.500

‒ 1.500

0

 

Walstroom

32.793

‒ 29.320

3.473

 

Subsidie verduurzaming binnenvaartschepen

25.454

14

25.468

 

NGF Project - Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch

30.800

0

30.800

 

NGF Project - Maritiem Masterplan

23.540

‒ 20.324

3.216

 

Overige subsidies

4.299

0

4.299

 

Bijdrage aan agentschappen

6.666

‒ 1.359

5.307

 

Bijdrage aan agentschap RWS

3.406

‒ 169

3.237

 

NGF Project - Maritiem Masterplan RVO

641

‒ 438

203

 

Overige bijdragen

2.619

‒ 752

1.867

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

1.659

1

1.660

 

CCR/ IMO HGIS

1.155

1

1.156

 

Overige bijdragen

504

0

504

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

277

0

277

 

Overige

277

0

277

     
 

Ontvangsten

716

179

895

     

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget op artikel 18 wordt met € 34,7 miljoen verlaagd. Dit wordt met name verklaard door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties. Daarnaast wordt er een correctie gedaan bij het onvoorwaardelijk deel van het Maritiem Masterplan (MMP). Het kas- en verplichtingenbudget stonden abusievelijk niet aan elkaar gelijk. Er wordt € 8,7 miljoen minder verplichtingen budget naar latere jaren geschoven dan kasbudget om dit recht te trekken.

Uitgaven

1. Scheepvaart en Havens

Opdrachten

Per saldo is het budget voor opdrachten in 2024 met € 4,1 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

Topsector Logistiek (TSL): door latere opdrachtverstrekking is er vertraging gekomen in de uitvoering. Hierdoor schuift € 1,1 miljoen naar latere jaren.

Varend ontgassen: voor diverse opdrachten worden middelen overgeboekt van artikel 18 naar de ILT (artikel 24). De grootste hiervan is vanwege varend ontgassen. Varend ontgassen wordt internationaal verboden door een wijziging in het Verdrag inzake de verzameling, afgifte en inname van afval in de Rijn- en binnenvaart (CDNI). Er wordt € 1,1 miljoen overgeboekt naar de ILT om dit te kunnen handhaven.

Het verschil wordt verklaard door diverse kleine mutaties (- € 1,9 miljoen).

Subsidies

De verlaging van de subsidies met € 51,1 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

Walstroom Rijksligplaatsen: er komt een aanvullende regeling komt voor stikstof walstroom. Een deel van het beschikbare budget vanuit de stikstofmiddelen wordt ingezet voor het verlengen van de subsidieregeling en een deel wordt ingezet voor walstroom op de Rijksligplaatsen. Met deze overboeking wordt het budget (€ 18,9 miljoen) overgeheveld naar de budgetplaats walstroom Rijksligplaatsen op het MF. De Rijksligplaatsen zijn ligplaatsen waar schepen van het Rijk kunnen aanmeren.

KF kas- en verplichtingenschuif walstroom: er is nog eens kritisch gekeken naar het kasritme voor de klimaatregeling walstroom. In samenspraak met RVO is er voor gekozen om in 2024 € 10,3 miljoen naar achter te schuiven.

NGF-Project Maritiem Masterplan: vanuit het Nationaal Groeifonds (NGF) worden er middelen ontvangen voor het Maritiem Masterplan (MMP) met deze boekingen worden de middelen (€ 20,3 miljoen) in de juiste ritmes gezet en verdeeld over de juiste instrumenten.

Het verschil wordt verklaard door diverse kleine mutaties (- € 1,3 miljoen).

Ontvangsten

De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.

Wettelijke grondslag subsidieverlening

In de tabel Budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel is een bedrag van maximaal € 3.100.000 aan subsidieverplichtingen voor het jaar 2024 opgenomen. Dit bedrag heeft betrekking op de mogelijke verlening van een subsidie voor activiteiten ter bevordering van de Vroege Fase Opschaling van waterstof in de binnenvaart aan het Samenwerkingsverband Condor dan wel een penvoerder van het samenwerkingsverband dan wel een nog door het samenwerkingsverband op te richten entiteit. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening(en) als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.

Licence