Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties Suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 380.025 | ‒ 34.636 | 345.389 |
Uitgaven | 169.923 | ‒ 56.596 | 113.327 | |
18.1 | Scheepvaart en havens | 169.923 | ‒ 56.596 | 113.327 |
Opdrachten | 42.935 | ‒ 4.108 | 38.827 | |
Topsector Logistiek | 4.482 | ‒ 1.100 | 3.382 | |
Caribisch Nederland | 120 | 0 | 120 | |
NGF Project - Digitale Infrastructuur Logistiek | 13.376 | ‒ 676 | 12.700 | |
Verplicht emissielabel | 334 | ‒ 334 | 0 | |
NGF Project - Maritiem Masterplan | 2 | 85 | 87 | |
Zeehavens/ Zeevaart | 3.059 | 364 | 3.423 | |
Zeevaart | 1.254 | ‒ 1.254 | 0 | |
Opdrachten PBNI | 15.200 | 0 | 15.200 | |
Overige opdrachten | 5.108 | ‒ 1.193 | 3.915 | |
Subsidies (regelingen) | 118.386 | ‒ 51.130 | 67.256 | |
Topsector Logistiek | 1.500 | ‒ 1.500 | 0 | |
Walstroom | 32.793 | ‒ 29.320 | 3.473 | |
Subsidie verduurzaming binnenvaartschepen | 25.454 | 14 | 25.468 | |
NGF Project - Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch | 30.800 | 0 | 30.800 | |
NGF Project - Maritiem Masterplan | 23.540 | ‒ 20.324 | 3.216 | |
Overige subsidies | 4.299 | 0 | 4.299 | |
Bijdrage aan agentschappen | 6.666 | ‒ 1.359 | 5.307 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 3.406 | ‒ 169 | 3.237 | |
NGF Project - Maritiem Masterplan RVO | 641 | ‒ 438 | 203 | |
Overige bijdragen | 2.619 | ‒ 752 | 1.867 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.659 | 1 | 1.660 | |
CCR/ IMO HGIS | 1.155 | 1 | 1.156 | |
Overige bijdragen | 504 | 0 | 504 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 277 | 0 | 277 | |
Overige | 277 | 0 | 277 | |
Ontvangsten | 716 | 179 | 895 | |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget op artikel 18 wordt met € 34,7 miljoen verlaagd. Dit wordt met name verklaard door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties. Daarnaast wordt er een correctie gedaan bij het onvoorwaardelijk deel van het Maritiem Masterplan (MMP). Het kas- en verplichtingenbudget stonden abusievelijk niet aan elkaar gelijk. Er wordt € 8,7 miljoen minder verplichtingen budget naar latere jaren geschoven dan kasbudget om dit recht te trekken.
Uitgaven
1. Scheepvaart en Havens
Opdrachten
Per saldo is het budget voor opdrachten in 2024 met € 4,1 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Topsector Logistiek (TSL): door latere opdrachtverstrekking is er vertraging gekomen in de uitvoering. Hierdoor schuift € 1,1 miljoen naar latere jaren.
Varend ontgassen: voor diverse opdrachten worden middelen overgeboekt van artikel 18 naar de ILT (artikel 24). De grootste hiervan is vanwege varend ontgassen. Varend ontgassen wordt internationaal verboden door een wijziging in het Verdrag inzake de verzameling, afgifte en inname van afval in de Rijn- en binnenvaart (CDNI). Er wordt € 1,1 miljoen overgeboekt naar de ILT om dit te kunnen handhaven.
Het verschil wordt verklaard door diverse kleine mutaties (- € 1,9 miljoen).
Subsidies
De verlaging van de subsidies met € 51,1 miljoen wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Walstroom Rijksligplaatsen: er komt een aanvullende regeling komt voor stikstof walstroom. Een deel van het beschikbare budget vanuit de stikstofmiddelen wordt ingezet voor het verlengen van de subsidieregeling en een deel wordt ingezet voor walstroom op de Rijksligplaatsen. Met deze overboeking wordt het budget (€ 18,9 miljoen) overgeheveld naar de budgetplaats walstroom Rijksligplaatsen op het MF. De Rijksligplaatsen zijn ligplaatsen waar schepen van het Rijk kunnen aanmeren.
KF kas- en verplichtingenschuif walstroom: er is nog eens kritisch gekeken naar het kasritme voor de klimaatregeling walstroom. In samenspraak met RVO is er voor gekozen om in 2024 € 10,3 miljoen naar achter te schuiven.
NGF-Project Maritiem Masterplan: vanuit het Nationaal Groeifonds (NGF) worden er middelen ontvangen voor het Maritiem Masterplan (MMP) met deze boekingen worden de middelen (€ 20,3 miljoen) in de juiste ritmes gezet en verdeeld over de juiste instrumenten.
Het verschil wordt verklaard door diverse kleine mutaties (- € 1,3 miljoen).
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
Wettelijke grondslag subsidieverlening
In de tabel Budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel is een bedrag van maximaal € 3.100.000 aan subsidieverplichtingen voor het jaar 2024 opgenomen. Dit bedrag heeft betrekking op de mogelijke verlening van een subsidie voor activiteiten ter bevordering van de Vroege Fase Opschaling van waterstof in de binnenvaart aan het Samenwerkingsverband Condor dan wel een penvoerder van het samenwerkingsverband dan wel een nog door het samenwerkingsverband op te richten entiteit. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening(en) als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.