Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 345.389 | ‒ 26.238 | 319.151 |
Uitgaven | 113.327 | ‒ 26.355 | 86.972 | |
18.1 | Scheepvaart en havens | 113.327 | ‒ 26.355 | 86.972 |
Opdrachten | 38.827 | ‒ 14.893 | 23.934 | |
Topsector Logistiek | 3.382 | ‒ 332 | 3.050 | |
Caribisch Nederland | 120 | ‒ 65 | 55 | |
NGF Project - Digitale Infrastructuur Logistiek | 12.700 | 0 | 12.700 | |
NGF Project - Maritiem Masterplan | 87 | ‒ 85 | 2 | |
Zeehavens/ Zeevaart | 3.423 | ‒ 697 | 2.726 | |
Opdrachten PBNI | 15.200 | ‒ 13.489 | 1.711 | |
Overige opdrachten | 3.915 | ‒ 225 | 3.690 | |
Subsidies (regelingen) | 67.256 | ‒ 11.804 | 55.452 | |
Walstroom | 3.473 | 0 | 3.473 | |
Subsidie verduurzaming binnenvaartschepen | 25.468 | ‒ 267 | 25.201 | |
NGF Project - Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch | 30.800 | ‒ 11.095 | 19.705 | |
NGF Project - Maritiem Masterplan | 3.216 | ‒ 17 | 3.199 | |
Overige subsidies | 4.299 | ‒ 425 | 3.874 | |
Bijdrage aan agentschappen | 5.307 | 407 | 5.714 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 3.237 | 0 | 3.237 | |
NGF Project - Maritiem Masterplan RVO | 203 | 57 | 260 | |
Overige bijdragen | 1.867 | 350 | 2.217 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.660 | 2 | 1.662 | |
CCR/ IMO HGIS | 1.156 | 0 | 1.156 | |
Overige bijdragen | 504 | 2 | 506 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 277 | ‒ 67 | 210 | |
Overige | 277 | ‒ 67 | 210 | |
Ontvangsten | 895 | 242 | 1.137 | |
Toelichting
Onderstaand wordt op het niveau van financieel instrument, de verplichtingen en de ontvangsten een toelichting gegeven op de mutaties ten opzichte van de september suppletoire begroting 2024. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor 2024 op artikel 18 wordt bij de tweede suppletoire begroting per saldo met € 26,2 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Uitgaven
1 Scheepvaart en havens
Opdrachten
Per saldo wordt het kasbudget voor opdrachten in 2024 op artikel 18 met € 14,9 miljoen verlaagd. De verlaging van het kasbudget is met name het gevolg van:
– Opdrachten PBNI: Het budget wordt in totaal met ‒ € 13,5 miljoen verlaagd. In het voorjaar 2023 is budget vrijgemaakt voor het programma bescherming Noordzee Infrastructuur (PBNI), zoals voorgesteld in de Kamerbrief 2022-2023 33 450 nr 118. IenW coördineert dit programma, maar een deel van de projecten wordt uitgevoerd door KGG, EZ en DEF. Daarom wordt € 12,8 miljoen overgeboekt naar DEF en betreft met name het deel van 2024 voor het inhuren van een patrouilleschip gedurende twee jaar van € 5,0 miljoen, de investering in satellietcapaciteit van € 5,0 miljoen, en de € 2,5 miljoen voor het uitvoeren van een nulmeting van de kritische infrastructuur op de Noordzee. Voor KGG wordt € 0,5 miljoen overgeboekt en betreft een overboeking van € 0,2 miljoen voor TNO voor de hybride AI verkenning en een overboeking van € 0,3 miljoen voor de projectontwikkeling van de publiek-private samenwerking TWO Marsec-Alliantie. Voor EZ wordt € 0,3 miljoen overgeboekt voor de Field Lab Energy Cyber Security project voor de beveiliging van de windparken op de Noordzee.
– Overboeking naar ILT: Er vindt een overboeking plaats van € 0,5 miljoen naar artikel 24 aan de ILT voor de KIWA. De KIWA heeft niet-kostendekkende tarieven, waarvoor ze worden gecompenseerd. De overboeking van € 0,5 naar KIWA loopt via ILT.
– Overboeking naar EZ: Een overboeking naar EZ voor de kosten van de werkzaamheden die de ACM in 2024 uitvoert op het gebied van spoor, loodsen, luchtvaart, personenvervoer en Zeehavenverordening. Hiervoor wordt vanuit artikel 18 € 0,2 miljoen beschikbaar gesteld. In totaal wordt hiervoor ‒ € 1,9 miljoen van HXII naar EZ overgeboekt. Zie ook de financiele toelichting op artikel 16 en artikel 17.
– Het restant van ‒ € 0,7 miljoen wordt verklaard door diverse kleine mutaties.
Subsidies
Per saldo wordt het kasbudget voor subsidies in 2024 op artikel 18 met € 11,8 miljoen verlaagd en is het gevolg van de volgende mutaties:
– NGF-project ZES: Voor NGF-project Zero Emissie Services wordt € 11,1 miljoen teruggeven aan het generale beeld, welke met voorjaarsnota 2025 wordt opgevraagd. Er zijn nieuwe inzichten in de prognose; doordat het aanvragen van de subsidie voor binnenvaartondernemers hogere investeringskosten en operationele kosten met zich meebrengt, is het aantal inschrijvingen voor de subsidie lager dan verwacht.
– Het restant van ‒ € 0,7 miljoen wordt verklaard door diverse kleine mutaties.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.