Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties Suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 223.198 | ‒ 80.237 | 142.961 |
Uitgaven | 99.326 | ‒ 21.575 | 77.751 | |
17.1 | Luchtvaart | 99.326 | ‒ 21.575 | 77.751 |
Opdrachten | 26.214 | ‒ 4.162 | 22.052 | |
Geluidsisolatie Schiphol | 131 | 0 | 131 | |
Caribisch Nederland | 392 | ‒ 53 | 339 | |
NGF Project - Luchtvaart in Transitie | 701 | ‒ 214 | 487 | |
GIS-4 regeling | 5.739 | ‒ 2.999 | 2.740 | |
Programma Omgeving Luchthaven Schiphol | 3.321 | ‒ 416 | 2.905 | |
Luchtruim Regio Luchthaven | 2.129 | ‒ 36 | 2.093 | |
Luchtruimherziening | 2.747 | ‒ 500 | 2.247 | |
KF: Luchtvaartverkeer energie | 0 | 125 | 125 | |
Overige opdrachten | 11.054 | ‒ 69 | 10.985 | |
Subsidies (regelingen) | 68.606 | ‒ 17.727 | 50.879 | |
Tarieven Bonaire | 1.670 | 0 | 1.670 | |
Omploegen graanresten | 1.900 | ‒ 199 | 1.701 | |
Klimaatbeleid | 250 | ‒ 225 | 25 | |
NGF-project Luchtvaart in transitie | 62.500 | ‒ 17.761 | 44.739 | |
Subsidie Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) | 1.205 | 0 | 1.205 | |
Overige subsidies | 1.081 | 458 | 1.539 | |
Bijdrage aan agentschappen | 1.719 | 464 | 2.183 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 457 | 27 | 484 | |
Bijdrage aan agentschap KNMI | 30 | 0 | 30 | |
Bijdrage aan agentschap RVO | 636 | ‒ 50 | 586 | |
Bijdrage aan agentschap RIVM | 331 | 169 | 500 | |
Bijdrage aan agentschap RWS (Caribisch Nederland) | 265 | 0 | 265 | |
Bijdrage aan agentschap RVO (NGF) | 0 | 318 | 318 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 80 | 0 | 80 | |
Bijdrage Caribisch Nederland | 80 | 0 | 80 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.667 | ‒ 18 | 1.649 | |
ICAO (HGIS) | 1.455 | 0 | 1.455 | |
Overige bijdragen | 212 | ‒ 18 | 194 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.040 | ‒ 132 | 908 | |
Overige bijdragen | 1.040 | ‒ 132 | 908 | |
Ontvangsten | 1.795 | ‒ 74 | 1.721 | |
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties Suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 223.198 | ‒ 80.237 | 142.961 |
waarvan garantieverplichtingen | 51.800 | 5.500 | 57.300 |
waarvan overige verplichtingen | 171.398 | ‒ 85.737 | 85.661 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget op artikel 17 wordt met € 80,2 miljoen verlaagd. Dit wordt met name verklaard door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties. De grootste mutatie is het verschuiven van het verplichtingenbudget voor Luchtvaart in Transitie van € 74,9 miljoen van 2024 naar 2025. Daarnaast wordt er € 10,3 miljoen aan verplichtingen voor GIS-4 verschoven van 2024 naar latere jaren, waarvan € 5,6 miljoen naar 2025 en € 4,7 miljoen naar 2026. Er zijn in 2024 minder middelen nodig dan begroot.
Uitgaven
Artikel 17.01 Luchtvaart
Opdrachten
Per saldo is het budget voor opdrachten in 2024 met € 4,2 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Middelen GIS-4: een deel van het budget voor de vierde GIS-regeling wordt verschoven naar 2025. Na het formele akkoord op het projectvoorstel is de raming geactualiseerd. Doordat het project later is gestart dan voorheen verwacht is het kasritme bijgesteld. Dit heeft onder andere te maken met het later afronden van de opdrachtverlening. Er zijn in 2024 minder middelen nodig dan voorheen begroot. Er schuift € 3 miljoen door naar 2025.
Middelen POLS: wegens rechtszaken en andere lopende zaken in Brussel loopt het Programma Omgeving Luchthaven Schiphol vertraging op, waardoor er budget wordt verschoven. Hierdoor gaat € 0,9 miljoen naar 2026 en € 0,1 miljoen naar 2027. Verder wordt er met een overboeking vanuit de bijdrage aan RIVM voor gezorgd dat de programmakosten op het juiste instrument staan. Tot slot wordt er, verspreid over 2024 en 2025, € 0,5 miljoen overgeboekt naar subsidies. Hiermee kan de subsidie Fieldlab aan TU Delft op het juiste instrument vastgelegd kan worden.
Luchtruimherziening: in verband met een administratieve wijziging wordt wordt € 0,5 miljoen overgeboekt naar inhuur (artikel 98).
Klimaatbeleid: het betreft meerdere overboekingen naar opdrachten vanuit subsidies, bijdragen aan agentschappen en inhuur en een herschikking binnen het luchtvaartbudget. In totaal wordt € 0,7 miljoen aan het budget van 2024 toegevoegd.
Middelen ILT: de ILT voert verschillende taken uit op het beleidsterrein Luchtvaart. Hiervoor wordt vanuit het opdrachtenbudget budget overgeboekt naar de ILT (artikel 24), in totaal € 0,7 miljoen. Het gaat onder andere om de Aangepaste Regeling Vergunning Modelvliegverenigingen en een aanpassing in de capaciteit voor de uitvoering van de Europese kaderverordening voor U-Space. Daarnaast worden er middelen verschoven naar 2027, zodat het budget beter aansluit op de ramingen van de ILT.
Diverse kleine mutaties verklaren het resterende verschil.
Subsidies
Per saldo is het budget voor subsidies in 2024 met € 17,7 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
Kasschuif Luchtvaart in Transitie: een aantal subsidies wordt later vastgelegd dan gepland vanwege een scopewijziging bij een van de deelprojecten en een wijziging in de bevoorschotting op basis van een risicoanalyse. Door de wijziging in de bevoorschotting wordt er in 2024 minder uitbetaald en verschuiven de uitbetalingen naar latere jaren. Er wordt € 17,4 miljoen verschoven naar latere jaren. Daarnaast wordt er € 0,3 miljoen overgeboekt naar bijdragen voor agentschappen, zodat het budget op het juiste instrument komt te staan. Deze middelen hebben betrekking op de RVO.
Diverse kleine mutaties verklaren het resterende verschil.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
Wettelijke grondslag subsidieverlening
In de tabel Budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel is een bedrag van maximaal € 750.000 aan subsidieverplichtingen voor het jaar 2024 opgenomen. Een bedrag van maximaal € 350.000 heeft betrekking op de mogelijke verlening van een subsidie voor de bouw van het kennisplatform Luchtvaartveiligheid aan de Stichting Search & Rescue Saba. Een bedrag van maximaal € 400.000 heeft betrekking op de mogelijke verlening van een subsidie voor AIS- en ARO-kosten voor Bonaire, Sint Eustatius en Saba, om te voldoen aan ICAO annex 15 aan Dutch Carribbean Air Navigation Service Provider (DC-ANSP). Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.