Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutaties 2023 | Mutaties 2024 | Mutaties 2025 | Mutaties 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 181.069 | 77.100 | 258.169 | 221.803 | 479.972 | ‒ 119.570 | ‒ 100.285 | ‒ 9.480 | ‒ 6.873 |
Uitgaven | 178.907 | 43.500 | 222.407 | 14.805 | 237.212 | 20.329 | 10.175 | ‒ 760 | ‒ 633 |
Waarvan juridisch verplicht | 83% | 100% | |||||||
1 Netwerk | 17.726 | 0 | 17.726 | 10.072 | 27.798 | 4.024 | 4.085 | 583 | 0 |
Opdrachten | 5.995 | 0 | 5.995 | 6.524 | 12.519 | 4.010 | 4.085 | 583 | 0 |
Wegverkeersbeleid | 1.424 | 0 | 1.424 | 7.272 | 8.696 | 3.352 | 3.366 | ‒ 134 | 0 |
Overige opdrachten | 4.571 | 0 | 4.571 | ‒ 748 | 3.823 | 658 | 719 | 717 | 0 |
Subsidies | 0 | 0 | 0 | 17 | 17 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 4.904 | 0 | 4.904 | 558 | 5.462 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan Agentschap RWS | 4.904 | 0 | 4.904 | 136 | 5.040 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige bijdragen aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 422 | 422 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 6.827 | 0 | 6.827 | 2.933 | 9.760 | 14 | 0 | 0 | 0 |
Regionale bijdrage MIRT | 6.827 | 0 | 6.827 | ‒ 1.067 | 5.760 | 14 | 0 | 0 | 0 |
Overige bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 4.000 | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 40 | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 Veiligheid | 17.578 | 0 | 17.578 | 2.726 | 20.304 | ‒ 885 | ‒ 685 | ‒ 583 | 0 |
Opdrachten | 6.193 | 0 | 6.193 | 1.602 | 7.795 | ‒ 885 | ‒ 685 | ‒ 583 | 0 |
Verkeersveiligheid | 6.193 | 0 | 6.193 | 1.602 | 7.795 | ‒ 885 | ‒ 685 | ‒ 583 | 0 |
Subsidies | 9.778 | 0 | 9.778 | 1.124 | 10.902 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Veilig Vekeer Nederland (VVN) | 3.944 | 0 | 3.944 | 38 | 3.982 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) | 4.131 | 0 | 4.131 | 112 | 4.243 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige subsidies | 1.703 | 0 | 1.703 | 974 | 2.677 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 620 | 0 | 620 | 0 | 620 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan Agentschap RWS | 620 | 0 | 620 | 0 | 620 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 30 | 0 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 957 | 0 | 957 | 0 | 957 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan CBR | 957 | 0 | 957 | 0 | 957 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige bijdragen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3 Slimme en duurzame mobiliteit | 143.603 | 43.500 | 187.103 | 2.007 | 189.110 | 17.190 | 6.775 | ‒ 760 | ‒ 633 |
Opdrachten | 83.112 | 11.500 | 94.612 | ‒ 55.852 | 38.760 | ‒ 7.395 | ‒ 8.098 | ‒ 9.535 | ‒ 8.058 |
Innovatie en Intelligente Transportsystemen | 8.539 | 0 | 8.539 | ‒ 9 | 8.530 | 1.500 | 750 | 0 | 0 |
Duurzame Mobiliteit | 6.754 | 0 | 6.754 | ‒ 2.111 | 4.643 | 1.123 | 1.141 | ‒ 854 | ‒ 811 |
Reservering Klimaatakkoord | 54.742 | 11.500 | 66.242 | ‒ 61.631 | 4.611 | ‒ 15.510 | ‒ 14.718 | ‒ 7.950 | ‒ 6.600 |
Verkeersemissies | 4.077 | 0 | 4.077 | ‒ 1.270 | 2.807 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige opdrachten | 9.000 | 0 | 9.000 | 9.169 | 18.169 | 5.492 | 4.729 | ‒ 731 | ‒ 647 |
Subsidies | 49.860 | 32.000 | 81.860 | 30.643 | 112.503 | 13.323 | 7.573 | 2.175 | 825 |
Duurzame Mobiliteit | 18.224 | 0 | 18.224 | 350 | 18.574 | 4.480 | 2.248 | 1.350 | 0 |
Elektrisch vervoer | 10.200 | 32.000 | 42.200 | 29.791 | 71.991 | 4.500 | 4.500 | 0 | 0 |
Bronmaatregelen stikstof | 20.000 | 0 | 20.000 | 159 | 20.159 | 4.000 | 0 | 0 | 0 |
Overige subsidies | 1.436 | 0 | 1.436 | 343 | 1.779 | 343 | 825 | 825 | 825 |
Bijdrage aan agentschappen | 6.750 | 0 | 6.750 | 13.396 | 20.146 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan Agentschap RWS | 1.679 | 0 | 1.679 | 817 | 2.496 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan Nea | 4.705 | 0 | 4.705 | 0 | 4.705 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan Agentschap RVO | 366 | 0 | 366 | 12.579 | 12.945 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 3.881 | 0 | 3.881 | 13.820 | 17.701 | 11.262 | 7.300 | 6.600 | 6.600 |
Duurzame Mobiliteit | 375 | 0 | 375 | 3.700 | 4.075 | 10.200 | 7.300 | 6.600 | 6.600 |
Mobiliteit en Gebieden | 3.506 | 0 | 3.506 | 10.120 | 13.626 | 1.062 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 6.782 | 0 | 6.782 | 0 | 6.782 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget met € 219,6 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– Het aangaan van verplichtingen voor de subsidies elektrisch vervoer en zero emissie bussen (€ 318,2 miljoen) en;
– Een verplichtingenschuif voor de subsidie elektrisch vervoer (€ 93,5 miljoen). Conform het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer tussen Nederlandse ov-concessieverleners is een subsidieverplichting opgenomen van € 0,1 miljoen voor de jaren 2022 tot en met 2025 ten behoeve van de financiële administratie en het beheer van DOVA (Decentrale OV-Autoriteiten). Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening(en) als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
1 Netwerk
Opdrachten
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2022 met € 6,5 miljoen verhoogd. Dit komt met name door:
– Een overboeking (+ € 8,5 miljoen in 2022) vanuit het opdrachtenbudget 14.03 Slimme en duurzame mobiliteit waarbij bij de nota van wijziging (Kamerstukken 35 925 nr. 14) op de Ontwerpbegroting 2022 middelen zijn toegevoegd voor gedrags- en communicatiemiddelen. Met deze overboeking binnen het beleidsartikel kunnen middelen worden ingezet voor onder andere campagnes in het kader van Kies de Band, elektrisch auto delen en het nieuwe rijden;
– Een overboeking (- € 1,1 miljoen in 2022) naar het opdrachtenbudget 14.02 Veiligheid plaatsgevonden ten behoeve van het aangaan en betalen van opdrachten uit het BOA-protocol 2022 waarmee medewerkers van Rijkswaterstaat worden ingehuurd voor beleidswerkzaamheden.
Bijdragen aan medeoverheden
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2022 met € 2,9 miljoen verhoogd. Dit komt onder andere door:
– Een toevoeging vanuit het Mobiliteitsfonds ten behoeve van de bijzondere uitkering aan het openbaar lichaam Saba in één keer voor vier jaar (€ 4 miljoen in 2022). Het grootste deel betreft wegen (€ 3,2 miljoen). Het overige deel betreft investeringen in de zeehaven en luchthaven. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde bijzondere uitkering als bedoeld in artikel 92, tweede lid, onder c, van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Daarnaast heeft een afdracht aan het Btw-compensatiefonds plaatsgevonden voor de specifieke uitkering Smart Way Z (- € 1,2 miljoen).
3 Slimme en duurzame mobiliteit
Opdrachten
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2022 met € 55,9 miljoen verlaagd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het overboeken van de klimaatakkoordmiddelen die gereserveerd stonden op het opdrachtenbudget naar het juiste financiële instrument. Het gaat hierbij om de volgende mutaties:
– Een overboeking (- € 11,9 miljoen) in 2022 vanuit het opdrachtenbudget naar subsidies binnen artikel 14.03 ten behoeve van de subsidieregeling SEBA en SEPP 2022 (Subsidie voor Elektrische auto's en Bestelauto's/Particulieren);
– Een overboeking (- € 11 miljoen) in 2022 vanuit het opdrachtenbudget naar bijdrage agentschappen binnen artikel 14.03 ten behoeve van afgesproken werkzaamheden van de RVO voor het jaar 2022 voor duurzame mobiliteit;
– Een overboeking (- € 4,5 miljoen) in 2022, 2023 en 2024 (driemaal € 4,5 miljoen) vanuit het opdrachtenbudget naar subsidies binnen artikel 14.03 ten behoeve van de subsidie AanZet (aantrekkelijk maken aanschaf emissieloze vrachtauto met batterij-elektrische of waterstof-elektrische aandrijving);
– Een overboeking (- € 3,7 miljoen) in 2022-2027 (cumulatief € 39,2 miljoen) vanuit het opdrachtenbudget naar bijdrage medeoverheden binnen artikel 14.03 ten behoeve van specifieke uitkeringen zero emissie-bussen;
– Een overboeking (- € 3,4 miljoen) in 2022 vanuit het opdrachtenbudget naar bijdrage medeoverheden binnen artikel 14.03 voor de specifieke uitkering Clean Energy Hubs in het kader van Veilig, Doelmatig en Duurzaam (VDD);
– Een overboeking (- € 2 miljoen) in 2022 en cumulatief € 9,3 miljoen in 2023, 2024 en 2025 vanuit het opdrachtenbudget naar subsidies binnen artikel 14.03 ter compensatie van de middelen voor DKTI3 (Demonstratie Klimaattechnologieën en Innovaties in Transport).
Daarnaast zorgen onderstaande mutaties voor een verdere verlaging van het kasbudget in 2022:
– Een kasschuif (- € 14 miljoen) waarbij kasbudget uit 2022 is doorgeschoven naar de jaren 2023 en 2024. Deze kasschuif is doorgevoerd doordat blijkt dat bedrijven nog steeds een afhoudende houding aannemen bij het aanschaffen van bestelauto’s. Daarnaast is er een chiptekort. Hierdoor blijft het aanbod van bestelauto’s achter. Beide elementen veroorzaken een vertraging. Deze kasschuif wordt voorgesteld door middelen over te boeken naar 2023 en 2024, zodat de budgetreeks beter past bij de verwachte subsidieaanvragen;
– Naast deze kasschuif is nog € 8,5 miljoen in 2022 en tweemaal € 3,5 miljoen in 2023 en 2024 overgeboekt vanuit het opdrachtenbudget 14.03 naar het opdrachtenbudget 14.01 Netwerk ten behoeve van gedrags- en communicatiemiddelen.
Subsidies
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2022 met € 30,6 miljoen verhoogd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– Overboekingen die zijn beschreven bij de toelichting op het opdrachtenbudget. Het gaat hierbij om de subsidieregeling SEBA en SEPP 2022 (€ 11,9 miljoen) en de subsidie AanZet (€ 4,5 miljoen);
– Daarnaast is € 13,4 miljoen doorgeschoven van 2021 naar 2022 als gevolg van een overschot aan klimaatakkoordmiddelen veroorzaakt door een vertraagde planning (onder andere chiptekorten van bestelauto's en een hoog aantal leasecontracten bij nieuwe elektrische auto's) op de subsidieregelingen Elektrische auto's en bestelauto's.
Bijdrage aan agentschappen
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2022 met € 13,4 miljoen verhoogd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– Een overboeking (€ 11 miljoen) die is beschreven bij de toelichting op het opdrachtenbudget. Het betreft de bijdrage voor afgesproken werkzaamheden van de RVO in 2022 in het kader van duurzame mobiliteit.
Bijdrage aan medeoverheden
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2022 met € 13,8 miljoen verhoogd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– Een overboeking vanuit een reservering op het Mobiliteitsfonds ten behoeve specifieke uitkeringen ter stimulering van het nemen van maatregelen ten behoeve van doelmatiger en duurzamer gebruik van verkeersinfrastructuur (€ 6,7 miljoen);
– Enkele overboekingen die zijn beschreven bij de toelichting op het opdrachtenbudget. Het gaat hierbij om een overboeking ten behoeve van specifieke uitkeringen zero emmissie-bussen (€ 3,7 miljoen) en een overboeking ten behoeve van de specifieke uitkering Clean Energy Hubs (€ 3,4 miljoen).