Base description which applies to whole site

2.3 Artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid

Toelichting

Op dit artikel is ten opzichte van de 2e suppletoire begroting (Najaarsnota) in 2022 € 9 miljoen minder uitgegeven dan begroot en is voor een bedrag van € 264,9 miljoen minder aan verplichtingen aangegaan. De ontvangsten zijn € 1,6 miljoen lager dan begroot bij de 2e suppletoire begroting.

Verplichtingen

De lagere gerealiseerde verplichtingen van € 256,6 miljoen wordt met name veroorzaakt door:

  • Een technische correctie (€-227 miljoen) van het verplichtingenbudget met betrekking tot subsidies elektrisch vervoer en zero emissie bussen. Deze subsidies worden door het RVO namens IenW uitgevoerd .

  • Een lagere realisatie op de subsidiebudgetten Verkeersveiligheid (€ 5,1 miljoen). De lagere realisatie is veroorzaakt doordat abusievelijk de subsidies voor Veilig Verkeer Nederland (€ 4 miljoen) en Alert (€ 1,1 miljoen) niet zijn vastgelegd. Bij de 1e suppletoire begroting van 2023 (Voorjaarsnota) zal dit worden gecorrigeerd;

  • Een lagere realisatie op de subsidiebudgetten Duurzame Mobiliteit (€ 17,9 miljoen). Het gaat hierbij met name om een lagere realisatie van € 7,6 miljoen op de subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) en een lagere realisatie van € 3 miljoen de subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP). De lagere realisaties worden veroorzaakt door lange levertijden van (bestel)auto's. De langere levertijden zijn het gevolg van oponthoud in de productie van kabelbomen naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne. Daarnaast blijft de accuproductie achter als gevolg van het aanhoudende chiptekort;

  • Een lagere realisatie het opdrachtenbudget Duurzame Mobiliteit (€ 6,9 miljoen). De lagere realisatie wordt veroorzaakt door opdrachten die zijn geschoven naar 2023. Het gaat bijvoorbeeld om betalingen aan Connekt en diverse opdrachten elektrisch vervoer.

  • Daarnaast zijn er diverse kleinere verschillen ter waarde van € 0,3 miljoen

Uitgaven

1. Netwerk

De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht (zie normering in de leeswijzer).

2. Verkeersveiligheid

De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht (zie normering in de leeswijzer).

3. Duurzame Mobiliteit

De lagere gerealiseerde uitgaven op dit artikelonderdeel (€ 10,4 miljoen) wordt met name veroorzaakt door:

  • Een lagere realisatie van de uitgaven op het subsidiebudget (€ 10,1 miljoen). De lagere realisatie heeft hoofdzakelijk betrekking tot de subsidieregelingen SEBA (€ 7,6 miljoen) en SEPP (€ 3 miljoen) en worden veroorzaakt door lange levertijden van (bestel)auto's. De langere levertijden zijn het gevolg van oponthoud in de productie van kabelbomen naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne. Daarnaast blijft de accuproductie achter als gevolg van het aanhoudende chiptekort.

Ontvangsten

De mutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht (zie normering in de leeswijzer).

Licence