Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB, NvW en amendementen) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 258.169 | 477.731 | 16.118 | 29.737 | 523.586 |
Uitgaven | 222.407 | 237.212 | 16.038 | 12.034 | 265.284 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||
1 Netwerk | 17.726 | 27.798 | 7.610 | ‒ 433 | 34.975 |
Opdrachten | 5.995 | 12.519 | 932 | ‒ 6.470 | 6.981 |
Wegverkeersbeleid | 1.424 | 8.696 | 442 | ‒ 6.901 | 2.237 |
Overige opdrachten | 4.571 | 3.823 | 490 | 431 | 4.744 |
Subsidies | 0 | 17 | 0 | 0 | 17 |
Bijdrage aan agentschappen | 4.904 | 5.462 | 3.080 | 0 | 8.542 |
waarvan bijdrage aan RWS | 4.904 | 5.040 | 3.080 | 0 | 8.120 |
Overige bijdragen aan agentschappen | 0 | 422 | 0 | 0 | 422 |
Bijdrage aan medeoverheden | 6.827 | 9.760 | 0 | 5.853 | 15.613 |
Regionale bijdrage MIRT | 6.827 | 5.760 | 0 | 0 | 5.760 |
Bijdrage aan Caribisch Nederland | 0 | 4.000 | 0 | 5.853 | 9.853 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 0 | 40 | 3.598 | 184 | 3.822 |
2 Veiligheid | 17.578 | 20.304 | 976 | ‒ 1.294 | 19.986 |
Opdrachten | 6.193 | 7.795 | ‒ 64 | ‒ 1.995 | 5.736 |
Verkeersveiligheid | 6.193 | 7.795 | ‒ 64 | ‒ 1.995 | 5.736 |
Subsidies | 9.778 | 10.902 | 35 | ‒ 90 | 10.847 |
Veilig Vekeer Nederland (VVN) | 3.944 | 3.982 | 0 | ‒ 34 | 3.948 |
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) | 4.131 | 4.243 | 35 | ‒ 35 | 4.243 |
Overige subsidies | 1.703 | 2.677 | 0 | ‒ 21 | 2.656 |
Bijdrage aan agentschappen | 620 | 620 | 135 | 0 | 755 |
waarvan bijdrage aan RWS | 620 | 620 | 135 | 0 | 755 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 30 | 30 | 0 | 0 | 30 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 957 | 957 | 870 | 791 | 2.618 |
waarvan bijdrage aan CBR | 957 | 957 | 500 | 477 | 1.934 |
Overige bijdragen | 0 | 0 | 370 | 314 | 684 |
3 Slimme en duurzame mobiliteit | 187.103 | 189.110 | 7.452 | 13.761 | 210.323 |
Opdrachten | 94.612 | 38.760 | 3.919 | ‒ 14.916 | 27.763 |
Innovatie en Intelligente Transportsystemen | 8.539 | 8.530 | 537 | ‒ 740 | 8.327 |
Duurzame Mobiliteit | 6.754 | 4.643 | ‒ 135 | ‒ 3.015 | 1.493 |
Reservering Klimaatakkoord | 66.242 | 4.611 | ‒ 1.433 | ‒ 3.178 | 0 |
Verkeersemissies | 4.077 | 2.807 | 394 | ‒ 3.065 | 136 |
Overige opdrachten | 9.000 | 18.169 | 4.556 | ‒ 4.918 | 17.807 |
Subsidies | 81.860 | 112.503 | 2.915 | 26.471 | 141.889 |
Duurzame Mobiliteit | 18.224 | 18.574 | 3.428 | 325 | 22.327 |
Elektrisch vervoer | 42.200 | 71.991 | 687 | 13.417 | 86.095 |
Bronmaatregelen stikstof | 20.000 | 20.159 | ‒ 1.000 | 12.729 | 31.888 |
Overige subsidies | 1.436 | 1.779 | ‒ 200 | 0 | 1.579 |
Bijdrage aan agentschappen | 6.750 | 20.146 | 210 | 759 | 21.115 |
waarvan bijdrage aan RWS | 1.679 | 2.013 | 1.433 | 0 | 3.446 |
waarvan bijdrage aan Nea | 4.705 | 4.705 | 0 | 0 | 4.705 |
waarvan bijdrage aan RVO | 366 | 12.945 | ‒ 1.103 | 759 | 12.601 |
Overige bijdragen aan agentschappen | 0 | 483 | ‒ 120 | 0 | 363 |
Bijdrage aan medeoverheden | 3.881 | 17.701 | 0 | 178 | 17.879 |
Duurzame Mobiliteit | 375 | 4.075 | 0 | ‒ 125 | 3.950 |
Mobiliteit en Gebieden | 3.506 | 13.626 | 0 | 303 | 13.929 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 0 | 0 | 100 | 0 | 100 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 308 | 1.269 | 1.577 |
Ontvangsten | 6.782 | 6.782 | 0 | ‒ 1.985 | 4.797 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt bij de 2e suppletoire begroting met in totaal € 45,9 miljoen verhoogd. In de Miljoenennota is het verplichtingenbudget met € 16,1 miljoen verhoogd. Deze verhoging wordt veroorzaakt door de in de Miljoenennota toegelichte kasmutaties. De overige mutaties 2e suppletoire begroting (€ 29,7 miljoen) zorgen voor een verdere verhoging van het verplichtingenbudget. Het betreft met name de volgende mutaties:
– Diverse correcties en verplichtingenophogingen om diverse opdrachtverleningen en publicaties van subsidies in 2022 te kunnen verplichten (€ 20,3 miljoen). Het gaat hierbij om opdrachten en subsidies met betrekking tot onder andere serviceproviders, duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid;
– Overboekingen tussen het Mobiliteitsfonds en de beleidsbegroting HXII (€ 7,5 miljoen): het gaat hierbij voornamelijk om een overboeking voor een bijzondere uitkering naar het openbaar lichaam van Bonaire (€ 5,7 miljoen in 2022).
Uitgaven
Het uitgavenbudget wordt bij de 2e suppletoire begroting met in totaal € 28,1 miljoen verhoogd. Hiervan is € 16 miljoen verwerkt in de mutaties Miljoenennota en aldaar toegelicht. De overige mutaties tweede suppletoire begroting (€ 12 miljoen) worden hieronder toegelicht.
1 Netwerk
Opdrachten
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2022 met € 6,5 miljoen verlaagd. Dit komt met name door een overboeking (€ 7,2 miljoen) op het opdrachtenbudget Netwerk naar het artikelonderdeel Slimme, Duurzame Mobiliteit vanwege een versnelling op de aanschafsubsidies Zero Emissie Trucks (AanZET) en Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB). Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar het desbreffende artikelonderdeel 3. Slimme en Duurzame Mobiliteit.
Daartegenover staat een overboeking vanuit het Mobiliteitsfonds naar dit artikelonderdeel om een opdracht voor serviceproviders te kunnen verstrekken vanuit het op het Mobiliteitsfonds gereserveerde programmageld voor Veilig, Slim, Duurzaam (VSD) (€ 1,5 miljoen).
Bijdragen aan medeoverheden
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2022 met € 5,9 miljoen verhoogd. Dit komt voornamelijk door een overboeking vanuit het Mobiliteitsfonds naar dit artikelonderdeel vanwege een uitkeringsverplichting voor het jaar 2022 (€ 5,7 miljoen). Dit bedrag heeft betrekking op een bijzondere uitkering voor wegenprojecten (waaronder beheer en onderhoud) aan het Openbaar Lichaam Bonaire. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde bijzondere uitkering als bedoeld in artikel 92, tweede lid, onder c, van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba. Deze middelen stonden gereserveerd op het Mobiliteitsfonds en zijn overgeboekt naar dit artikel.
2 Veiligheid
De mutaties op dit artikelonderdeel zijn kleiner dan de voorgeschreven norm zoals toegelicht in de leeswijzer en worden daarom niet toegelicht.
3 Slimme en Duurzame Mobiliteit
Opdrachten
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2022 met € 14,9 miljoen verlaagd. Dit komt door met name door een overboeking (€ 11,3 miljoen) op het opdrachtenbudget op dit artikelonderdeel naar het financieel instrument subsidies vanwege een versnelling op de aanschafsubsidies Zero Emissie Trucks (AanZET) en Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB). Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar het financieel instrument subsidies op dit artikelonderdeel.
Subsidies
Het kasbudget op dit financiële instrument is in 2022 met € 26,5 miljoen verhoogd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door overboekingen (€ 26,1 miljoen) die worden ingezet voor het versnellen van de aanschafsubsidies Zero Emissie Trucks (AanZET) en Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB). Op 9 mei 2022 zijn de subsidieregelingen van start gegaan. Voor beide regelingen zijn op de eerste dag zoveel aanvragen ingediend, dat het budget ruimschoots overtekend is. Door deze versnelling kunnen de meeste aanvragen die op de eerste dag zijn ingediend worden gehonoreerd. De inzet van deze middelen gaat ten koste van het budget dat hiervoor in de komende jaren beschikbaar zou zijn en heeft daarmee geen invloed op andere maatregelen. Het totale subsidieplafond voor beide subsidieregelingen blijft over de jaren heen dus gelijk. Uw Kamer is hierover in de zomer geïnformeerd in de voortgangsbrief over duurzaam vervoer (Kamerstukken 2021-2022, 31 305, nr. 352).
Ontvangsten
Het kasbudget op dit financiële instrument wordt bij de tweede suppletoire begroting met € 2 miljoen verlaagd vanwege een niet ontvangen ontvangst voor de buisleidingenstaat. Vanuit een reservering op het Mobiliteitsfonds wordt deze niet ontvangen ontvangst afgedekt.