Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 608.455 | 292 | 608.747 |
Uitgaven | 475.426 | 1.215 | 476.641 | |
14.1 | Netwerk | 32.246 | 11.055 | 43.301 |
Opdrachten | 13.202 | ‒ 361 | 12.841 | |
Wegverkeersbeleid | 6.809 | ‒ 993 | 5.816 | |
Voertuigen en Digitale Infrastructuur | 5.443 | 363 | 5.806 | |
Overige opdrachten | 950 | 269 | 1.219 | |
Bijdrage aan agentschappen | 9.340 | 0 | 9.340 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 7.659 | 0 | 7.659 | |
Overige bijdragen | 1.681 | 0 | 1.681 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 8.301 | 0 | 8.301 | |
Bijdrage aan Caribisch Nederland | 8.194 | 0 | 8.194 | |
Regionale bijdrage MIRT | 107 | 0 | 107 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.403 | 11.416 | 12.819 | |
Overige bijdragen | 1.403 | 11.416 | 12.819 | |
14.2 | Verkeersveiligheid | 37.987 | ‒ 652 | 37.335 |
Opdrachten | 3.978 | 798 | 4.776 | |
Opdrachten Verkeersveiligheid | 3.978 | 798 | 4.776 | |
Subsidies (regelingen) | 12.039 | ‒ 47 | 11.992 | |
Veilig Verkeer Nederland (VVN) | 4.391 | 0 | 4.391 | |
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) | 4.447 | 0 | 4.447 | |
Overige subsidies | 3.201 | ‒ 47 | 3.154 | |
Bijdrage aan agentschappen | 743 | 0 | 743 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 743 | 0 | 743 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 33 | 0 | 33 | |
Overige Bijdragen | 33 | 0 | 33 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 2.694 | ‒ 269 | 2.425 | |
Bijdrage aan CBR | 1.894 | 121 | 2.015 | |
Overige bijdragen | 800 | ‒ 390 | 410 | |
(Schade)vergoeding | 18.500 | ‒ 1.134 | 17.366 | |
Stint | 18.500 | ‒ 1.134 | 17.366 | |
14.3 | Slimme en duurzame mobiliteit | 405.193 | ‒ 9.188 | 396.005 |
Opdrachten | 58.902 | ‒ 11.139 | 47.763 | |
Innovatie en Intelligente Transportsystemen | 7.712 | ‒ 275 | 7.437 | |
Verkeersemissies | 827 | 0 | 827 | |
KF: Laadinfra wegverkeer | 666 | 0 | 666 | |
Programma Vergroening Reisgedrag | 6.701 | ‒ 6.390 | 311 | |
Verduurzaming logistiek | 7.646 | ‒ 265 | 7.381 | |
NGF: Dutch Metropolitan Innovations (DMI) | 19.142 | 0 | 19.142 | |
Overige opdrachten | 16.208 | ‒ 4.209 | 11.999 | |
Subsidies (regelingen) | 279.125 | ‒ 240 | 278.885 | |
Duurzame Mobiliteit | 18.699 | 0 | 18.699 | |
Elektrisch Vervoer | 142.659 | 0 | 142.659 | |
Laad en AanZET | 66.750 | 0 | 66.750 | |
Bronmaatregelen Stikstof | 34.106 | 0 | 34.106 | |
KF: Laadinfra wegvervoer | 11.805 | 0 | 11.805 | |
KF: Laadinfra Bouw | 1.600 | 0 | 1.600 | |
Overige Subsidies | 3.506 | ‒ 240 | 3.266 | |
Bijdrage aan agentschappen | 26.831 | 50 | 26.881 | |
Bijdrage agentschap RWS | 4.634 | 0 | 4.634 | |
Bijdrage agentschap NEA | 5.194 | 0 | 5.194 | |
Bijdrage agentschap RVO | 16.620 | 50 | 16.670 | |
Bijdrage aan agentschap RIVM | 383 | 0 | 383 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 36.466 | 1.591 | 38.057 | |
Duurzame Mobiliteit | 21.450 | 2.000 | 23.450 | |
Mobiliteit en Gebieden | 1.000 | ‒ 409 | 591 | |
KF - Laadinfra | 14.016 | 0 | 14.016 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 245 | 50 | 295 | |
Overige bijdragen | 245 | 50 | 295 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 3.624 | 500 | 4.124 | |
Overige bijdragen | 3.624 | 500 | 4.124 | |
Ontvangsten | 5.619 | ‒ 879 | 4.740 | |
Toelichting
Onderstaand wordt op het niveau van financieel instrument, de verplichtin gen en de ontvangsten een toelichting gegeven op de mutaties ten opzichte van de september suppletoire begroting 2024. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
Uitgaven
1 Netwerk
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Per saldo is het budget voor bijdragen aan ZBO's/RWT's in 2024 met € 11,4 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
– Verplaatsen MITC: Een bijdrage aan de RDW voor de Mobiliteit en Infrastructuur Testcentrum (MITC) om nieuwe voertuigfunctionaliteiten te testen. Hiervoor wordt € 5,0 miljoen vanuit het Mobiliteitsfonds overgeboekt waar de middelen gereserveerd staan.
– Uitvoeringstoets ALKS: de RDW heeft in 2023 een uitvoeringstoets voor Automated Lane Keeping Systems (ALKS) opgeleverd. De kosten voor deze toets zijn voorgeschoten door de RDW en worden nu terugbetaald. Daarnaast heeft de RDW, in opdracht van DGMo, voorbereidingen getroffen om de ALKS wetgeving te implementeren. Hiervoor wordt € 2,9 miljoen overgeboekt vanuit het Mobiliteitsfonds waar de middelen gereserveerd staan.
– Voorbereidingskosten implementatie VN-regelgeving: de RDW heeft, in opdracht van DGMo, kosten gemaakt ter voorbereiding van de implementatie van de VN-regelgeving DCAS, omdat het als wettelijke taak heeft om typegoedkeuring uit te voeren. DCAS heeft als doel om toelatingseisen te stellen voor voertuigen met geavanceerde veiligheidssystemen. Hiervoor wordt € 3,0 miljoen overgeboekt vanuit het Mobiliteitsfonds waar de middelen gereserveerd staan.
– Het restant van € 0,5 miljoen wordt verklaard door diverse kleine mutaties.
2 Verkeersveiligheid
De uitgavemutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.
3 Slimme en Duurzame mobiliteit
Opdrachten
Per saldo is het budget voor opdrachten in 2024 met € 11,1 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:
– Programma Vergroenen Reisgedrag: het budget wordt verlaagd met € 6,4 miljoen. Dit betreft met name een herschikking van opdrachten naar bijdragen aan medeoverheden ten behoeve van de SPUK-regeling Zero-Emissiebussen met € 2,0 miljoen, een overboeking naar artikel 16 ter dekking van de bijdrage aan ILT voor BCT Taxi en de indexering van de bijdrage CLU Betuwe van € 1,5 miljoen, en een overboeking naar artikelonderdeel 2 Verkeersveiligheid voor hoger uitgevallen kosten bij Verkeerscampagnes voor Bob en MONO voor € 1,1 miljoen.
– Overige opdrachten: Het budget wordt verlaagd met € 4,2 miljoen. Dit betreft met name een overboeking van Programma Fiets naar artikel 24 van de ILT voor niet-kostendekkende tarieven aan KIWA van € 1,2 miljoen en een overboeking naar artikelonderdeel 2 Verkeersveiligheid ten behoeve van verplichtingen voor de campagne deelauto's voor € 1,0 miljoen.
– Het restant van € 0,5 miljoen wordt verklaard door diverse kleine mutaties.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.