Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1)

Mutaties 2e suppletoire begroting (2)

Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

608.455

292

608.747

     
 

Uitgaven

475.426

1.215

476.641

     

14.1

Netwerk

32.246

11.055

43.301

 

Opdrachten

13.202

‒ 361

12.841

 

Wegverkeersbeleid

6.809

‒ 993

5.816

 

Voertuigen en Digitale Infrastructuur

5.443

363

5.806

 

Overige opdrachten

950

269

1.219

 

Bijdrage aan agentschappen

9.340

0

9.340

 

Bijdrage aan agentschap RWS

7.659

0

7.659

 

Overige bijdragen

1.681

0

1.681

 

Bijdrage aan medeoverheden

8.301

0

8.301

 

Bijdrage aan Caribisch Nederland

8.194

0

8.194

 

Regionale bijdrage MIRT

107

0

107

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.403

11.416

12.819

 

Overige bijdragen

1.403

11.416

12.819

14.2

Verkeersveiligheid

37.987

‒ 652

37.335

 

Opdrachten

3.978

798

4.776

 

Opdrachten Verkeersveiligheid

3.978

798

4.776

 

Subsidies (regelingen)

12.039

‒ 47

11.992

 

Veilig Verkeer Nederland (VVN)

4.391

0

4.391

 

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)

4.447

0

4.447

 

Overige subsidies

3.201

‒ 47

3.154

 

Bijdrage aan agentschappen

743

0

743

 

Bijdrage aan agentschap RWS

743

0

743

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

33

0

33

 

Overige Bijdragen

33

0

33

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

2.694

‒ 269

2.425

 

Bijdrage aan CBR

1.894

121

2.015

 

Overige bijdragen

800

‒ 390

410

 

(Schade)vergoeding

18.500

‒ 1.134

17.366

 

Stint

18.500

‒ 1.134

17.366

14.3

Slimme en duurzame mobiliteit

405.193

‒ 9.188

396.005

 

Opdrachten

58.902

‒ 11.139

47.763

 

Innovatie en Intelligente Transportsystemen

7.712

‒ 275

7.437

 

Verkeersemissies

827

0

827

 

KF: Laadinfra wegverkeer

666

0

666

 

Programma Vergroening Reisgedrag

6.701

‒ 6.390

311

 

Verduurzaming logistiek

7.646

‒ 265

7.381

 

NGF: Dutch Metropolitan Innovations (DMI)

19.142

0

19.142

 

Overige opdrachten

16.208

‒ 4.209

11.999

 

Subsidies (regelingen)

279.125

‒ 240

278.885

 

Duurzame Mobiliteit

18.699

0

18.699

 

Elektrisch Vervoer

142.659

0

142.659

 

Laad en AanZET

66.750

0

66.750

 

Bronmaatregelen Stikstof

34.106

0

34.106

 

KF: Laadinfra wegvervoer

11.805

0

11.805

 

KF: Laadinfra Bouw

1.600

0

1.600

 

Overige Subsidies

3.506

‒ 240

3.266

 

Bijdrage aan agentschappen

26.831

50

26.881

 

Bijdrage agentschap RWS

4.634

0

4.634

 

Bijdrage agentschap NEA

5.194

0

5.194

 

Bijdrage agentschap RVO

16.620

50

16.670

 

Bijdrage aan agentschap RIVM

383

0

383

 

Bijdrage aan medeoverheden

36.466

1.591

38.057

 

Duurzame Mobiliteit

21.450

2.000

23.450

 

Mobiliteit en Gebieden

1.000

‒ 409

591

 

KF - Laadinfra

14.016

0

14.016

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

245

50

295

 

Overige bijdragen

245

50

295

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

3.624

500

4.124

 

Overige bijdragen

3.624

500

4.124

     
 

Ontvangsten

5.619

‒ 879

4.740

     

Toelichting

Onderstaand wordt op het niveau van financieel instrument, de verplichtin gen en de ontvangsten een toelichting gegeven op de mutaties ten opzichte van de september suppletoire begroting 2024. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.

Verplichtingen

De verplichtingenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.

Uitgaven

1 Netwerk

Bijdragen aan ZBO's/RWT's

Per saldo is het budget voor bijdragen aan ZBO's/RWT's in 2024 met € 11,4 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

  • Verplaatsen MITC: Een bijdrage aan de RDW voor de Mobiliteit en Infrastructuur Testcentrum (MITC) om nieuwe voertuigfunctionaliteiten te testen. Hiervoor wordt € 5,0 miljoen vanuit het Mobiliteitsfonds overgeboekt waar de middelen gereserveerd staan.

  • Uitvoeringstoets ALKS: de RDW heeft in 2023 een uitvoeringstoets voor Automated Lane Keeping Systems (ALKS) opgeleverd. De kosten voor deze toets zijn voorgeschoten door de RDW en worden nu terugbetaald. Daarnaast heeft de RDW, in opdracht van DGMo, voorbereidingen getroffen om de ALKS wetgeving te implementeren. Hiervoor wordt € 2,9 miljoen overgeboekt vanuit het Mobiliteitsfonds waar de middelen gereserveerd staan.

  • Voorbereidingskosten implementatie VN-regelgeving: de RDW heeft, in opdracht van DGMo, kosten gemaakt ter voorbereiding van de implementatie van de VN-regelgeving DCAS, omdat het als wettelijke taak heeft om typegoedkeuring uit te voeren. DCAS heeft als doel om toelatingseisen te stellen voor voertuigen met geavanceerde veiligheidssystemen. Hiervoor wordt € 3,0 miljoen overgeboekt vanuit het Mobiliteitsfonds waar de middelen gereserveerd staan.

  • Het restant van € 0,5 miljoen wordt verklaard door diverse kleine mutaties.

2 Verkeersveiligheid

De uitgavemutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.

3 Slimme en Duurzame mobiliteit

Opdrachten

Per saldo is het budget voor opdrachten in 2024 met € 11,1 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

  • Programma Vergroenen Reisgedrag: het budget wordt verlaagd met € 6,4 miljoen. Dit betreft met name een herschikking van opdrachten naar bijdragen aan medeoverheden ten behoeve van de SPUK-regeling Zero-Emissiebussen met € 2,0 miljoen, een overboeking naar artikel 16 ter dekking van de bijdrage aan ILT voor BCT Taxi en de indexering van de bijdrage CLU Betuwe van € 1,5 miljoen, en een overboeking naar artikelonderdeel 2 Verkeersveiligheid voor hoger uitgevallen kosten bij Verkeerscampagnes voor Bob en MONO voor € 1,1 miljoen.

  • Overige opdrachten: Het budget wordt verlaagd met € 4,2 miljoen. Dit betreft met name een overboeking van Programma Fiets naar artikel 24 van de ILT voor niet-kostendekkende tarieven aan KIWA van € 1,2 miljoen en een overboeking naar artikelonderdeel 2 Verkeersveiligheid ten behoeve van verplichtingen voor de campagne deelauto's voor € 1,0 miljoen.

  • Het restant van € 0,5 miljoen wordt verklaard door diverse kleine mutaties.

Ontvangsten

De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.

Licence