Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota (t+1) | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 933.856 | 1.042.263 | 251.188 | ‒ 24.598 | 1.268.853 |
Uitgaven | 1.295.676 | 1.410.913 | 119.412 | 1.162 | 1.531.487 |
Waarvan juridisch verplicht | 91% | 97% | |||
15.01 Exploitatie | 10.433 | 10.433 | 539 | 0 | 10.972 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 10.433 | 10.433 | 539 | 0 | 10.972 |
15.02 Onderhoud en vernieuwing | 450.556 | 527.736 | 14.128 | ‒ 20.350 | 521.514 |
15.02.01 Onderhoud | 379.582 | 457.693 | 10.475 | 5.418 | 473.586 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 368.020 | 442.724 | 9.702 | 9.406 | 461.832 |
15.02.04 Vernieuwing | 70.974 | 70.043 | 3.653 | ‒ 25.768 | 47.928 |
15.03 Ontwikkeling | 357.466 | 320.878 | 58.150 | 45.032 | 424.060 |
15.03.01 Aanleg | 302.616 | 224.323 | 99.811 | 87.430 | 411.564 |
15.03.02 Planning en studies | 54.850 | 87.175 | ‒ 41.661 | ‒ 34.628 | 10.886 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 1.624 | 7.624 | 394 | 0 | 8.018 |
15.03.03 Optimalisering gebruik | 0 | 9.380 | 0 | ‒ 7.770 | 1.610 |
15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 106.058 | 178.827 | 7.007 | ‒ 26.423 | 159.411 |
15.06 Netwerkgebonden kosten | 371.163 | 373.039 | 39.588 | 2.903 | 415.530 |
15.06.01 Apparaatkosten RWS | 340.381 | 342.257 | 11.406 | 2.903 | 356.566 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 340.381 | 342.257 | 11.406 | 2.903 | 356.566 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 30.782 | 30.782 | 28.182 | 0 | 58.964 |
- Waarvan bijdrage aan RWS | 30.782 | 30.782 | 28.182 | 0 | 58.964 |
Ontvangsten | 74.241 | 67.396 | 0 | ‒ 39.604 | 27.792 |
15.09 Ontvangsten | 74.241 | 67.396 | 0 | ‒ 39.604 | 27.792 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt bij 2e suppletoire begroting met in totaal € 226,6 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door:
– Verplichtingenschuiven (€ 138 miljoen): Voor diverse projecten zijn verplichtingen naar 2022 toegeschoven. Het gaat om € 53 miljoen voor onderhoud en vernieuwing en € 85 miljoen voor ontwikkelingsprojecten.
– Overboeking loon- en prijsbijstelling (€ 125,4 miljoen): de verplichtingenbudgetten op artikel 15 zijn verhoogd met loon- en prijsbijstelling.
Uitgaven
Het totaal van de mutaties 2e suppletoire begroting bedraagt een verhoging van € 120,6 miljoen. Hiervan is de verhoging van € 119,4 miljoen verwerkt in de mutaties Miljoenennota en aldaar toegelicht. Een verhoging van € 1,2 miljoen heeft betrekking op de Najaarsnota en wordt hieronder per artikelonderdeel toegelicht.
15.02 Onderhoud en vernieuwing
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 20,4 miljoen wordt met name veroorzaakt door het saldo 2022 (- € 29,8 miljoen) en overboekingen vanuit Economische Zaken voor het Maritiem Informatievoorziening Servicepunt (€ 9,4 miljoen). De totstandkoming van het saldo 2022 wordt hieronder toegelicht.
Saldo 2022
De verlaging van € 29,8 miljoen heeft plaatsgevonden op:
– het project overdracht Brokx nat (- € 4 miljoen): De overeenkomst inzake de vergoeding voor beheer en onderhoud voor Haven Oude Schild en wegen en paden Texel is afgerond, maar de details van de betaling worden nog afgestemd met de gemeente Texel. De middelen schuiven door naar 2023.
– het realisatieprogramma vervanging en renovatie (- € 15,2 miljoen). Op diverse projecten worden minder uitgaven gedaan in 2022 dan voorzien. Het project Demkabocht (- € 3,8 miljoen) wordt samengevoegd met het project Amsterdam Rijnkanaal. Het project wordt later op de markt gezet dan voorzien. VenR-onderzoek (- € 3,1 miljoen): de betaling voor de Quickscan beweegbare bruggen is doorgeschoven naar 2023 doordat de vaststellingsovereenkomst hiervoor nog niet is afgerond. Voor het project Modernisering Objectenbediening Zeeland (MOBZ) (- € 1,9 miljoen) vielen de uitgaven in 2022 lager uit dan verwacht.
– de reservering vervanging en renovatie (- € 10,6 miljoen): Er zijn minder VenR-projecten in realisatie genomen in 2022 dan verwacht. Het overschot schuift door naar volgend jaar.
15.03 Ontwikkeling
De verhoging van dit artikelonderdeel met € 45 miljoen wordt met name veroorzaakt door het saldo 2022 (€ 45,2 miljoen). Op diverse projecten was meer budget nodig dan voorzien. Het gaat om:
– Project twentekanalen fase 2 (€ 27 miljoen): vanwege de toegenomen staalprijzen is er € 27 miljoen toegevoegd aan het project Twentekanalen.
– Project toekomstvisie Waal (€ 12 miljoen): de uitgaven in 2022 zijn hoger dan eerder werd gedacht door de snel toegenomen prijzen van bouw- en grondstoffen.
Daarnaast is er op veel projecten en reserveringen minder budget nodig dan voorzien. Doordat er werd gewerkt met een overprogrammering van € 44 miljoen hebben die kasvertragingen geen budgettair effect.
15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
De verlaging van dit artikelonderdeel met € 26,4 miljoen is het gevolg van het saldo 2022. Het saldo 2022 is met name het gevolg van lagere uitgaven op het project Zeetoegang IJmond (- € 25,6 miljoen). De raming van de exploitatiefase voor het niet-DBFM deel is nu in de prognose verwerkt. Dit bedrag stond grotendeels in 2022 en is nu over de jaren verdeeld. Daarnaast is ook de reeks voor het langer openhouden van de Noordersluis geactualiseerd.
15.09 Ontvangsten
De lagere ontvangsten van € 39,6 miljoen wordt name veroorzaakt door het saldo 2022 (- € 43 miljoen). Het saldo 2022 is met name het gevolg van lagere ontvangsten voor het project Zeetoegang IJmond (- € 42,3 miljoen). Het Rijk en de Gemeente Amsterdam zijn nog met elkaar in gesprek over de specifieke omvang en het moment van de betaling van de Gemeente aan het Rijk. In afwachting op de uitkomst wordt de ontvangst doorgeschoven naar 2023.