Op dit artikel worden de producten op het gebied van rijksvaarwegen verantwoord. Dit betreffen de onderdelen exploitatie, onderhoud en vernieuwing, ontwikkeling, geïntegreerde contractvormen/PPS, netwerkgebonden kosten en de investeringsruimte. De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de begroting Hoofdstuk XII en vinden hun oorsprong in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte (SVIR) en de Nota Mobiliteit (NoMo) (Kamerstukken II 2004-2005, 29 644, nr. 6). Het artikel Hoofdvaarwegennet op het Mobiliteitsfonds is gerelateerd aan beleidsartikel 18 Scheepvaart en havens op de begroting Hoofdstuk XII.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.034.388 | 1.123.248 | 933.856 | 933.275 | 1.018.112 | 1.012.423 | 1.019.011 |
Uitgaven | 1.042.935 | 1.435.145 | 1.295.676 | 1.129.740 | 1.084.868 | 1.115.507 | 995.993 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) | 96% | ||||||
15.01 Exploitatie | 11.010 | 11.158 | 10.433 | 9.654 | 9.344 | 9.187 | 9.187 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 11.010 | 11.158 | 10.433 | 9.654 | 9.344 | 9.187 | 9.187 |
15.02 Onderhoud en vernieuwing | 391.031 | 466.304 | 450.556 | 460.281 | 396.001 | 428.415 | 341.046 |
15.02.01 Onderhoud | 339.381 | 390.503 | 379.582 | 316.825 | 226.985 | 224.880 | 151.631 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 335.809 | 337.250 | 368.020 | 315.939 | 226.288 | 223.724 | 151.146 |
15.02.04 Vernieuwing | 51.650 | 75.801 | 70.974 | 143.456 | 169.016 | 203.535 | 189.415 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 0 | 73.294 | 41.105 | 37.994 | 41.434 | 36.779 | 41.363 |
15.03 Ontwikkeling | 226.735 | 296.795 | 357.466 | 184.835 | 219.754 | 259.425 | 266.798 |
15.03.01 Aanleg | 223.697 | 271.319 | 302.616 | 78.606 | 152.261 | 111.264 | 24.435 |
15.03.02 Planning en studies | 3.038 | 25.476 | 54.850 | 106.229 | 67.493 | 148.161 | 242.363 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 1.843 | 1.365 | 1.624 | 1.625 | 1.625 | 1.103 | 1.178 |
15.03.03 Optimalisering gebruik | |||||||
15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 56.765 | 280.529 | 106.058 | 106.045 | 91.657 | 59.778 | 55.128 |
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN | 357.394 | 380.359 | 371.163 | 368.925 | 368.112 | 358.702 | 323.834 |
15.06.01 Apparaatskosten RWS | 320.780 | 335.959 | 340.381 | 338.221 | 337.045 | 327.542 | 292.395 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 320.780 | 335.959 | 340.381 | 338.221 | 337.045 | 327.542 | 292.395 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 36.614 | 44.400 | 30.782 | 30.704 | 31.067 | 31.160 | 31.439 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 36.614 | 44.400 | 30.782 | 30.704 | 31.067 | 31.160 | 31.439 |
Ontvangsten | 112.206 | 85.359 | 74.241 | 5.957 | 9.627 | 2971 | 1.741 |
15.09 Ontvangsten |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van planning en studies, zijn alle budgetten in 2022 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2022.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2035 per jaar gepresenteerd op het niveau van artikelonderdeel. In de verdiepingsbijlage bij de begroting zijn de mutaties op hetzelfde detailniveau toegelicht voor de periode tot en met 2035.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
15 | Hoofdvaarwegennet | Uitgaven | 1.435.145 | 1.295.676 | 1.129.740 | 1.084.868 | 1.115.507 | 995.993 | 816.191 | 684.906 |
15.01 | Exploitatie | 11.158 | 10.433 | 9.654 | 9.344 | 9.187 | 9.187 | 9.187 | 9.187 | |
15.02 | Onderhoud en vernieuwing | 466.304 | 450.556 | 460.281 | 396.001 | 428.415 | 341.046 | 258.768 | 227.226 | |
15.03 | Ontwikkeling | 296.795 | 357.466 | 184.835 | 219.754 | 259.425 | 266.798 | 168.340 | 58.197 | |
15.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 280.529 | 106.058 | 106.045 | 91.657 | 59.778 | 55.128 | 54.686 | 62.296 | |
15.06 | Netwerkgebonden kosten HVWN | 380.359 | 371.163 | 368.925 | 368.112 | 358.702 | 323.834 | 325.210 | 328.000 | |
15 | Hoofdvaarwegennet | Ontvangsten | 85.359 | 74.241 | 5.957 | 9.627 | 2.971 | 1.741 | 489 | 150 |
15.09 | Ontvangsten | 85.359 | 74.241 | 5.957 | 9.627 | 2.971 | 1.741 | 489 | 150 |
2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2021-2035 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
15 | Hoofdvaarwegennet | Uitgaven | 741.230 | 723.751 | 860.831 | 888.464 | 840.785 | 1.040.843 | 812.473 | 14.463.778 |
15.01 | Exploitatie | 9.187 | 9.187 | 9.187 | 9.187 | 9.187 | 9.187 | 9.187 | 141.646 | |
15.02 | Onderhoud en vernieuwing | 212.064 | 192.237 | 345.086 | 358.826 | 376.222 | 402.194 | 376.222 | 5.290.823 | |
15.03 | Ontwikkeling | 137.443 | 141.008 | 118.906 | 143.572 | 78.712 | 259.598 | 56.892 | 2.747.741 | |
15.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 54.534 | 53.540 | 59.873 | 49.100 | 48.885 | 42.085 | 42.393 | 1.164.587 | |
15.06 | Netwerkgebonden kosten HVWN | 328.002 | 327.779 | 327.779 | 327.779 | 327.779 | 327.779 | 327.779 | 5.118.981 | |
15 | Hoofdvaarwegennet | Ontvangsten | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 181.585 |
15.09 | Ontvangsten | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 181.585 |
15.01 Exploitatie
Motivering
De activiteiten binnen exploitatie worden uitgevoerd om een vlot, betrouwbaar en veilig scheepvaartverkeer op het hoofdvaarwegennet te realiseren. Er zijn met RWS ten behoeve van exploitatie en Onderhoud en vernieuwing prestatieafspraken gemaakt en er zijn indicatoren opgesteld om aan te sluiten op de beleidsdoelen.
Producten
Bij exploitatie gaat het voornamelijk om de volgende activiteiten:
– Verkeersbegeleiding, bediening van objecten en vaarwegmarkering;
– Monitoring en informatieverstrekking;
– Vergunningverlening en handhaving;
– Crisisbeheersing en preventie.
In het goederenvervoer over water is een groei voorzien (NMCA goederenvervoer integraal 2017), die deels met exploitatie wordt gefaciliteerd. Daarnaast dient de betrouwbaarheid en reistijd op orde te worden gebracht. Beleidsdoelstellingen op het gebied van exploitatie zijn:
– Het zoveel mogelijk beperken van de gemiddelde structurele wachttijd bij sluizen in de hoofdvaarwegen;
– Het afstemmen van de bediening van bruggen en sluizen op de vraag vanuit de markt.
Vanaf 2014 wordt in overleg met de sector gewerkt aan het zo goed mogelijk vormgeven van de bediening van sluizen en beweegbare bruggen. De Kamer is geïnformeerd over de wijze waarop RWS en haar collega vaarwegbeheerders dit vormgeven, via het stuk «vergezicht bediening sluizen en bruggen» (Kamerstukken II 2015-2016, 34 300 A, nr. 56). In 2019 is de Kamer geïnformeerd welke maatregelen Rijkswaterstaat samen met de sector heeft geselecteerd om de betrouwbaarheid van reistijden te verbeteren in het kader van Beter Bediend (Kamerstukken, 2018–2019, 31 409, nr. 219).
Met het toezicht op het water dat door RWS (onder andere samen met de Politie) wordt uitgevoerd, wordt beoogd de veiligheid voor de gebruikers te borgen. Dit toezicht heeft ook een preventieve werking. Met de inwerkingtreding van de nieuwe Binnenvaartwet is meer nadruk komen te liggen op bestuursrechtelijke handhaving door IenW (in plaats van strafrechtelijke handhaving door de Politie). In geval van calamiteiten, zoals schade en verontreinigingen, wordt hierover bericht en adequaat opgetreden. Hiervoor is een calamiteitenorganisatie operationeel.
Areaalomschrijving | Eenheid | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Begeleide vaarweg | km | 592 | 592 | 592 |
Bediende objecten | stuks | 244 | 243 | 242 |
Toelichting
Alleen de vaarwegen die vanuit vaste verkeersposten worden begeleid, zijn in het hierboven opgenomen areaal meegeteld. De vaarwegen in beheer bij RWS die met patrouillevaartuigen worden bestreken zijn derhalve niet meegerekend. Het aantal bediende objecten neemt in 2022 af vanwege de sloop van de Roggebotsluis in het kader van het project IJsseldelta Fase 2 regionale percelen.
15.02 Onderhoud en vernieuwing
Motivering
Onderhoud en vernieuwing wordt uitgevoerd om het Hoofdvaarwegennet in een staat te houden die noodzakelijk is voor het faciliteren van vlot, betrouwbaar, veilig en duurzaam vervoer van goederen.
Producten
Het regulier onderhoud en vernieuwing van rijksvaarwegen omvat maatregelen aan bodems, oevers, kunstwerken zoals sluizen en bruggen, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor exploitatie, zoals verkeerscentrales. In bijlage 4 ‘Instandhouding’ van deze begroting wordt uitgebreid ingegaan op de werking van de instandhouding van de netwerken die onder verantwoordelijkheid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vallen.
15.02.01 Onderhoud
Een voorwaarde voor het optimaal gebruiken van het vaarwegennet is de bedrijfszekerheid van de infrastructuur van de vaarwegen.
De activiteiten zijn erop gericht, om de scheepvaart (beroeps- en recreatievaart) zo goed mogelijk te faciliteren. Het betreft maatregelen om de breedte en diepte van de vaarweg te handhaven. Daarnaast betreft het maatregelen om de kunstwerken (sluizen en bruggen) en verkeersvoorzieningen te laten functioneren. Om verkeersoverlast tot een minimum te beperken, worden zowel de werkzaamheden binnen onderhoud als werkzaamheden die voortkomen uit het ontwikkelingprogramma goed afgestemd. Binnen onderhoud vallen zowel het preventief als het correctief onderhoud.
Kustwacht
De Kustwacht Nederland is een organisatie met eigen taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. De directeur Kustwacht maakt jaarlijks een Activiteitenplan en Begroting (APB) en legt dit voor aan de raad voor de kustwacht. De ministerraad stelt het APB vervolgens vast. De directeur Kustwacht beschikt over een informatiecentrum, schepen, surveillancevliegtuigen en helikopters.
De Minister van IenW is als coördinerend minister voor Noordzee-aangelegenheden verantwoordelijk voor totstandkoming van geïntegreerd beleid voor de Noordzee en het Gecombineerd Jaarplan voor de uitvoeringtaken door de Kustwacht. De Minister van Defensie is beheerder van de Kustwacht. De overzichtsconstructie Kustwacht is als bijlage 3 'Overzichtsconstructie Kustwacht' aan deze begroting toegevoegd.
Overdracht Brokx-Nat
De nog over te dragen vaarwegen in het kader van Brokx-Nat zijn in beeld gebracht in een eindbalans, op basis waarvan de Tweede Kamer in 2002 is geïnformeerd (Kamerstukken II 2002–2003, 28 600 XII, nr. 17). Op dit artikel wordt o.a. de betaling aan provincies en gemeenten voor het onderhoud aan kanalen in Drenthe en wegen en paden Texel verantwoord. Er is met de provincies Groningen en Drenthe overeenstemming bereikt over de hoogte van de afkoop van het onderhoud, waarmee de overdracht aan de provincies Groningen in 2022 en Drenthe in 2021 definitief kunnen worden afgerond.
Meetbare gegevens
In onderstaande figuur is een verdeling gegeven van de onderhoudskosten voor kunstwerken oevers, bodems en verkeersvoorzieningen. Deze percentages zijn gebaseerd op een meerjarig gemiddelde.
Figuur 6 Verdeling onderhoudskosten (in percentages)
Eenheid | Omvang 2022 | Budget x € 1.000 2021 | |
---|---|---|---|
Vaarwegen | km | 7.071 | 379.582 |
Toelichting
Het totale areaal is een optelling hoofdtransportassen, hoofdvaarwegen en overige vaarwegen van in totaal afgerond 3.426 kilometer en van zeecorridors en zeetoegangsgeulen van in totaal afgerond 3.646 kilometer. Tezamen is dit afgerond 7.071 kilometer. Er worden in 2022 geen veranderingen voorzien.
Indicator | 2019 | 2020 | Streefwaarde 2021 | Streefwaarde 2022 |
---|---|---|---|---|
Geplande stremmingen (gehele areaal) | Niet beschikbaar | 0,3% | 0,8% | 0,8% |
- Hoofdtransportas | Niet beschikbaar | 0,1% | 0,8% | 0,8% |
- Hoofdvaarweg | Niet beschikbaar | 0,2% | 0,8% | 0,8% |
- Overige Vaarweg | Niet beschikbaar | 0,5% | 0,8% | 0,8% |
Ongeplande stremmingen (gehele areaal) | Niet beschikbaar | 0,4% | 0,2% | 0,2% |
- Hoofdtransportas | Niet beschikbaar | 0,1% | 0,2% | 0,2% |
- Hoofdvaarweg | Niet beschikbaar | 0,4% | 0,2% | 0,2% |
- Overige Vaarweg | Niet beschikbaar | 0,4% | 0,2% | 0,2% |
Toelichting
De geplande en ongeplande stremmingen geven een beeld van de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de sluizen en bruggen op de vaarwegen. De percentages zijn berekend door de gestremde uren voor het maatgevend schip af te zetten tegen de totale bedientijd van deze objecten. De streefwaarden betreffen de afgesproken maximale waarden. Door uitgesteld onderhoud, ouderdom en intensiever gebruik neemt de kans op ongeplande uitval van objecten toe.
De indicator Passeertijd sluizen is opgenomen bij beleidsartikel 18 Scheepvaart en havens in de begroting Hoofdstuk XII.
15.02.04 Vernieuwing
Op dit artikel staan de beschikbare budgetten voor Vervanging en Renovatie van het Hoofdvaarwegennet. Sinds medio vorige eeuw is in hoog tempo een groot deel van de infrastructuur aangelegd. Het is van belang dat de veiligheid en de beschikbaarheid van het Hoofdvaarwegennet in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. De verwachting is dat deze problematiek geleidelijk toeneemt. Op basis van onderzoek wordt een analyse gemaakt voor welke kunstwerken wanneer vervanging of renovatie aan de orde is. RWS bekijkt via inspecties waar maatregelen nodig zijn. Voor een zichtperiode van ongeveer 7 jaar is dit vooruit te plannen in concrete projecten. Voor de periode daarna zijn budgetten beschikbaar, maar wordt de invulling van het programma in latere jaren concreet. De werkwijze staat verder toegelicht in bijlage 4 'Instandhouding'. In het MIRT projectenoverzicht worden onderliggende projecten inzichtelijk gemaakt.
Vernieuwingen en renovaties van kunstwerken worden ondergebracht binnen het programma Vervanging en Renovatie. De scope van het programma omvat alle kunstwerken waar zich binnen de duur van het programma een levensduurproblematiek voordoet met mogelijke ernstige gevolgen voor de veiligheid en beschikbaarheid van het Hoofdvaarwegennet. De projecten in het programma Vervanging en Renovatie verlengen de levensduur van de kunstwerken, zodat de veiligheid en de beschikbaarheid van de bestaande infrastructuur in stand wordt gehouden.
15.03 Ontwikkeling
Motivering
Onder dit programma vallen alle activiteiten die noodzakelijk zijn voor de realisatie- en studie activiteiten bij het hoofdvaarwegennet.
15.03.01 Aanleg
Producten
In 2022 wil IenW de volgende mijlpalen realiseren:
Mijlpaal | ||
---|---|---|
Openstelling | ‒ | Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden Lek |
‒ | Zeetoegang IJmond | |
Start aanleg | ‒ |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Subsidie Walstroom: Voor de structurele aanpak van de stikstofproblematiek is er vanuit de bronmaatregelen stikstof € 12 miljoen vrijgemaakt voor walstroom voor zeeschepen. Aanvullend is hiervoor vanuit het ministerie van LNV € 19 miljoen beschikbaar gesteld afkomstig van de Subsidieregeling sanering varkenshouderijen (Srv). De stikstofruimte met de bijdrage van LNV gecreëerd wordt toegevoegd aan het stikstofregistratiesysteem t.b.v. woningbouw. Met de subsidieregeling Walstroom zal worden bijgedragen aan een aantal projecten die walstroomvoorzieningen voor zeeschepen realiseren. Walstroom leidt tot stikstofreductie doordat het zeeschip dat in de zeehaven aan de kade ligt geen hulpmotor of generator meer hoeft te gebruiken voor het opwekken van elektriciteit. Het zeeschip wordt met een kabel en stekker op de (wal)stroomvoorziening aan de kade aangesloten.
2. Nieuwe Sluis Terneuzen: de stijging van het budget wordt voornamelijk veroorzaakt door meerkosten ten gevolge van noodzakelijke technische aanpassingen voor de dienstensteiger (€ 4,2 miljoen) en de prijsbijstelling 2021.
3. Maasroute, modernisering fase 2: de stijging van het budget wordt veroorzaakt door de afrekening van de CEF subsidie (€ 2,7 miljoen), een tegenvaller bij de verdieping Julianakanaal (€ 10,7 miljoen) en de prijsbijstelling 2021.
4. Wilhelminakanaal Sluis II: De planuitwerking kost meer tijd, waardoor de projectbeslissing vertraagd is.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | Toelichting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | later | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||||||||
Beter Benutten | 16 | 16 | 16 | ‒ | ‒ | ||||||||
Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen | 101 | 101 | 100 | 1 | 2018 | 2018 | |||||||
Walradarsystemen | 26 | 26 | 24 | 2 | divers | divers | |||||||
Regeling Kadermuren | 10 | 10 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | ‒ | ‒ | ||||
Subsidie Walstroom | 31 | 26 | 5 | ‒ | ‒ | 1 | |||||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||
De Zaan (Wilhelminasluis) | 13 | 13 | 10 | 3 | 2020 | 2020 | |||||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek | 14 | 13 | 2 | 6 | 1 | 4 | 2022 | 2022 | |||||
Capaciteitsuitbreiding overnachtingsplaatsen Merwedes | 10 | 9 | 6 | 1 | 3 | 2021 | 2021 | ||||||
Nieuwe Sluis Terneuzen | 1028 | 1012 | 554 | 183 | 166 | 41 | 42 | 42 | 2023 | 2023 | 2 | ||
Projecten Zuid-Nederland | |||||||||||||
Maasroute, modernisering fase 2 | 657 | 645 | 595 | 17 | 15 | 15 | 13 | 2023 | 2023 | 3 | |||
Wilhelminakanaal Tilburg | 98 | 98 | 95 | 1 | 1 | 2019 | 2019 | ||||||
Wilhelminakanaal Sluis II | 6 | 6 | 3 | 2 | 2 | 2025 | 2023 | 4 | |||||
Zuid-Willemsvaart; aanleg Maximakanaal en opwaardering tot Veghel | 431 | 431 | 424 | 6 | 2015 | 2015 | |||||||
Projecten Oost Nederland | |||||||||||||
Toekomstvisie Waal | 137 | 134 | 36 | 21 | 33 | 14 | 21 | 12 | 2022 | 2022 | |||
Verruiming Twentekanalen fase 2 | 176 | 172 | 17 | 62 | 83 | 13 | 2023 | 2023 | |||||
Projecten Noord-Nederland | |||||||||||||
Vaarweg Lemmer - Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va | 293 | 284 | 280 | 7 | 5 | 2019 | 2019 | ||||||
Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee | 39 | 39 | 37 | 2 | 2017 | 2017 | |||||||
Lichteren buitenhaven IJmuiden en Energiehaven | 37 | 37 | 24 | 5 | 3 | nnb | nnb | ||||||
Overige projecten | |||||||||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 202 | 1 | 190 | 3 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||||
Afrondingen | 3 | 1 | ‒ 1 | 4 | |||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 3.305 | 3.034 | 2.448 | 332 | 322 | 94 | 85 | 57 | 6 | 14 | |||
Aanleg uitgaven op MF 15.03.01 mbt planning en studies | 6 | 14 | 4 | ||||||||||
Programma Aanleg | 338 | 337 | 98 | 85 | 57 | 6 | 14 | ||||||
Uitgaven mbt planning en studies op MF 15.03.02 mbt het programma aanleg | ‒ 3 | ‒ 11 | |||||||||||
Budget Aanleg (MF 15.03.01) | 271 | 284 | 79 | 152 | 108 | 24 | 3 | ||||||
Overprogrammering (-) | ‒ 67 | ‒ 53 | ‒ 19 | 67 | 54 | 18 | 0 |
15.03.02 Planning en studies
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Bijdrage aan agentschap RWS: door de extrapolatie naar 2035 en prijsbijstelling over 2021 is de bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen met € 4 miljoen toegenomen;
2. Reservering Life Cycle Costs (LCC): door de extrapolatie naar 2035 en prijsbijstelling over 2021 is de reservering voor LCC met € 30 miljoen toegenomen;
3. De reservering voor Search and Rescue-helikopters (SAR) is verlaagd van € 149 miljoen naar € 22 miljoen door een overboeking van € 143 miljoen naar Defensie als IenW bijdrage aan de aanbesteding van een nieuw 10-jarig SAR contract, € 12 miljoen extrapolatie naar 2035 en € 4 miljoen prijsbijstelling 2021.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van prijsbijstelling 2021.
Budget | Planning | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | TB | Openstelling | |
Aanleg uitgaven op MF 15.03.01 mbt planning en studies | ‒ 28 | ‒ 27 | nvt | nvt | |
Uitgaven mbt planning en studies op IF 15.03.02 mbt het programma aanleg | 14 | 14 | nvt | nvt | |
Projecten Nationaal | |||||
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 20 | 16 | nvt | nvt | 1 |
Reservering voor LCC | 306 | 276 | nvt | nvt | 2 |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Lemmer | 6 | 6 | 2025- 2027 | ||
Vaarweg IJsselmeer-Meppel | 28 | 27 | 2023 | ||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Capaciteit Volkeraksluizen | 157 | 154 | 2025- 2027 | ||
Verkeerssituatie splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil | 10 | 10 | 2016 | 2025- 2027 | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen) | 38 | 37 | 2026- 2028 | ||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel | 29 | 28 | 2019 | 2023- 2024 | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
Verbreding sluiscomplex Kornwerderzand | 97 | 95 | 2025- 2028 | ||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2 | 237 | 232 | 2017 | 2024- 2028 | |
Overige projecten en reserveringen | 878 | 992 | 3 | ||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2; reservering verkenning bruggen (AP) | |||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Kreekraksluizen | |||||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Verkenning IJssel fase 2 | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde risico's | |||||
afrondingen | 1 | ||||
Totaal programma planning en studies | 1.793 | 1.860 | |||
Begroting (MF 15.03.02) | 1.793 | 1.860 |
Legenda:
– PB = Projectbesluit
– TB = Tracébesluit
15.03.03 Optimalisering gebruik
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van Infrastructuur op de vaarwegen bevorderen. Dit zijn maatregelen die door RWS worden uitgevoerd. Een voorbeeld is de optimalisatie van logistieke routes om modal shift te bevorderen.
Producten
Budget | Planning | ||
---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | |
Totaal Optimalisering gebruik | |||
Begroting (MF 15.03.03) |
15.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
Bij infrastructuurprojecten boven het drempelbedrag van € 60 miljoen wordt middels een Publiek Private Comparator (PPC) getoetst of een DBFM-contract meerwaarde op kan leveren. Infrastructuurprojecten die via een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) contract worden aanbesteed, hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, financiering en onderhoud) aan een private opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienst uitgevraagd, te weten de beschikbaarheid van de infrastructuur. De betaling voor deze dienst vindt plaats aan de hand van de overeengekomen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. De beschikbaarheidsvergoeding wordt pas uitgekeerd na oplevering van het project; tijdens de bouw dient de DBFM-Opdrachtnemer daarom zelf de financiering te regelen. Omdat het project gefinancierd is door banken en/of institutionele beleggers, is sprake van een sterke druk vanuit de financiers op de private opdrachtnemer om de afgesproken prestatie ook te leveren: op tijd en binnen de geraamde kosten. Een lager prestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zekerstellen. In de bouwfase is doorgaans wel sprake van een gedeeltelijke betaling (de partiële beschikbaarheidsvergoeding), als sprake is van de uitbreiding van een bestaande sluis die ook tijdens de verbouwing beschikbaar moet blijven voor de scheepvaart. Bij openstelling van de sluis wordt overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. Het afronden van een aanbesteding resulteert in een meerjarige verplichting, van zowel aanleg als ook beheer en onderhoud op het desbetreffende project. Op dit begrotingsartikel bestaat daarmee geen enkele budgetflexibiliteit. Slechts bij onderpresteren van de opdrachtnemer kunnen boetes en kortingen worden aangebracht.
De verplichting aan de DBFM-Opdrachtnemer vervalt aan het einde van de looptijd van het contract waarna het beheer en onderhoud van deze vaarwegdelen en/of objecten terugkomen bij RWS en de bijbehorende budgetten gaan vallen onder het reguliere onderhoudsartikel (artikelonderdeel 15.02 Onderhoud en Vernieuwing).
Producten
De projecten Sluis Limmel, 3e Kolk Beatrixsluis en sluis Eefde zijn opengesteld. Er is sprake van een volledige beschikbaarheidsvergoeding. De looptijd van deze contracten varieert; in onderstaand projectenoverzicht is zichtbaar wanneer de contracten eindigen.
Zeetoegang IJmond verkeert in de afrondingsfase en kent een partiële beschikbaarheidsvergoeding. De volledige beschikbaarheidsvergoeding wordt na openstelling betaald. De looptijd van deze contracten varieert; in onderstaand projectenoverzicht is zichtbaar wanneer de contracten eindigen.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Lekkanaal: 3e kolk Beatrixsluis: de verhoging van het projectbudget wordt verklaard door de extrapolatie naar 2035 en mutaties ten aanzien van prijsbijstelling 2021.
2. Zeetoegang IJmond: de inschrijving voor de Selectieve Onttrekking komt hoger uit dan de raming, waardoor aanvullend budget benodigd is. Daarnaast is het budget verhoogd ter dekking van gemaakte meerkosten bij RWS door COVID-19. Bij Voorjaarsnota 2021 zijn hiervoor generale middelen toegevoegd aan artikel 11.03, bij de Ontwerpbegroting zijn de middelen toegevoegd aan de diverse projecten.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | Eind contract | Toelichting | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | later | huidig | vorig | ||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||||
Lekkanaal: 3e kolk Beatrixsluis en verbreding kanaalzijde/uitbreiding ligplaatsen | 400 | 415 | 66 | 15 | 15 | 16 | 15 | 15 | 16 | 242 | 2019 | 2019 | 2046 | 1 |
Zeetoegang IJmond | 1.104 | 1.039 | 81 | 239 | 82 | 80 | 68 | 36 | 31 | 487 | 2022 | 2022 | 2045 | 2 |
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||||||||
Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde | 155 | 165 | 21 | 23 | 5 | 7 | 5 | 5 | 5 | 82 | 2020 | 2020 | 2047 | |
Keersluis Limmel | 91 | 90 | 25 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 47 | 2018 | 2018 | 2048 | |
Afrondingen | ||||||||||||||
Totaal | 1.750 | 1.709 | 193 | 273 | 106 | 106 | 92 | 60 | 55 | 857 | ||||
Begroting (MF 15.04) | 273 | 106 | 106 | 92 | 60 | 55 |
15.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdvaarwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (inclusief afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan exploitatie, onderhoud, ontwikkeling en DBFM, en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS worden opgepakt. Het gaat bij deze zogeheten landelijke taken onder meer om het verzamelen van basisinformatie, onderhouden van ICT-systemen, het inspecteren van het areaal en de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing
Rijksrederij
De Rijksbrede Civiele Rijksrederij is een organisatie die nautische diensten levert aan andere overheden zoals het Ministerie van EZK, Financiën (Douane), IenW en de Kustwacht. De Rijksrederij valt onder de verantwoordelijkheid van RWS. De kerntaken van de Rijksrederij zijn:
– Het ter beschikking stellen van vaartuigen voor een bepaalde tijdsduur (al dan niet met nautische bemanning) met een door de opdrachtgever gespecificeerd dienstverleningsniveau;
– Het leveren van kennisintensief advies aan overheidsinstellingen bij beheer, ontwerp en aanbesteding van vaartuigen;
– Het leveren van kennisintensief advies op het gebied van eisen aan bemanningen, veiligheidsmanagement en scheepsuitrustingen.
15.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden aan de producten op het gebied van Rijksvaarwegen, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.
Producten
Bijdragen van derden
Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bijdragen van derden | 85 | 74 | 6 | 10 | 3 | 2 |
Ontvangsten Vaarwegen | 85 | 74 | 6 | 10 | 3 | 2 |