De Waterwet voorziet in een zogenoemde experimenteerbepaling die het mogelijk maakt om uit het Deltafonds uitgaven te doen voor maatregelen en voorzieningen op andere beleidsterreinen zoals natuur, milieu of economische ontwikkeling. Voorwaarde is wel dat deze maatregelen samenhangen met maatregelen ten behoeve van waterveiligheid of zoetwatervoorziening en dat er sprake is van additionele financiering in de vorm van het toevoegen van extra middelen aan het fonds afkomstig van andere begrotingen van het Rijk of derden.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 97.742 | 38.173 | 23.791 | 71.079 | 29.595 | 31.010 | 1.198 |
Uitgaven | 74.384 | 91.169 | 21.842 | 215.594 | 89.327 | 89.517 | 58.841 |
Waarvan juridisch verplicht | |||||||
4.02 GIV/PPS | 74.384 | 91.169 | 21.842 | 215.594 | 89.327 | 89.517 | 58.841 |
4.02.01 GIV/PPS | 74.384 | 91.169 | 21.842 | 215.594 | 89.327 | 89.517 | 58.841 |
Ontvangsten |
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten na de begrotingsperiode tot en met 2035 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op hetzelfde detailniveau tot en met 2035 toegelicht.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | Experimenteren cf. art. III Deltawet | Uitgaven | 91.169 | 21.842 | 215.594 | 89.327 | 89.517 | 58.841 | 57.990 | 57.327 | |
4.02 | GIV/PPS | 91.169 | 21.842 | 215.594 | 89.327 | 89.517 | 58.841 | 57.990 | 57.327 | ||
2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2021-2035 | ||||
4 | Experimenteren cf. art. III Deltawet | Uitgaven | 56.513 | 55.712 | 54.925 | 54.767 | 54.383 | 54.660 | 53.989 | 1.066.556 | |
4.02 | GIV/PPS | 56.513 | 55.712 | 54.925 | 54.767 | 54.383 | 54.660 | 53.989 | 1.066.556 |
4.01 Experimenteerprojecten
Motivering
Het experimenteerartikel staat ten dienste van een integrale uitvoering van het Deltaprogramma en biedt de mogelijkheid tot integrale bekostiging.
4.02 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
Bij infrastructuurprojecten waarbij sprake is van publiek-private samenwerking (PPS) bestaat de betaling uit een geïntegreerd bedrag voor aanleg, onderhoud én financiering gedurende een langdurige periode. De meest toegepaste vorm is DBFM (Design, Build, Finance and Maintain) waarbij de overheid pas na oplevering betaalt voor een dienst (beschikbaarheid) in plaats van mijlpalen voor een product tijdens de bouwfase. Deze contractvorm garandeert een efficiënte en effectieve beschikbaarheid van de noodzakelijke capaciteit om, rekening houdend met de aspecten veiligheid en leefomgeving, een betrouwbaar systeem te realiseren.
Producten
Het project Afsluitdijk is met een DBFM-contract op de markt gezet en verkeert in de realisatiefase. Openstelling (waterveilig) is voorzien in 2025 zoals ook aan de Tweede Kamer gemeld. Het project betreft de versterking van het dijklichaam volgens het principe van de overslagbestendige dijk, met behoud van de groene (vegetatie) uitstraling, het versterken van de schut- en spuicomplexen en het vergroten van de waterafvoercapaciteit door het aanbrengen van pompen in het spuicomplex Den Oever.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
De toename van het projectbudget voor de Afsluitdijk wordt veroorzaakt door de toegekende prijsbijstelling 2021 (€ 27 miljoen).
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | Eind contract | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | t/m 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | later | huidig | vorig | ||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||
Afsluitdijk | 1.780 | 1.753 | 115 | 91 | 22 | 216 | 89 | 90 | 59 | 1.098 | 2025 | 2025 | 2047 |
Programma Realisatie | 1.780 | 1.753 | 115 | 91 | 22 | 216 | 89 | 90 | 59 | 1.098 | |||
Budget (DF 4.02.01) | 91 | 22 | 216 | 89 | 90 | 59 | 1.098 |