Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.247.813 | 293.173 | 1.540.986 |
Uitgaven | 1.468.781 | ‒ 21.807 | 1.446.974 | |
4.10 | Positie cliënt en transparantie van zorg | 62.013 | ‒ 3.129 | 58.884 |
Subsidies (regelingen) | 39.366 | ‒ 2.400 | 36.966 | |
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties | 17.861 | ‒ 136 | 17.725 | |
Transparantie van zorg | 21.241 | ‒ 2.000 | 19.241 | |
Overige | 264 | ‒ 264 | 0 | |
Opdrachten | 12.924 | ‒ 729 | 12.195 | |
Ondersteuning cliëntorganisaties | 4.214 | 0 | 4.214 | |
Transparantie van zorg | 3.106 | 0 | 3.106 | |
Overige | 5.604 | ‒ 729 | 4.875 | |
Bijdrage aan agentschappen | 9.723 | 0 | 9.723 | |
CIBG | 9.723 | 0 | 9.723 | |
4.20 | Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 822.920 | ‒ 25.890 | 797.030 |
Subsidies (regelingen) | 790.645 | ‒ 25.545 | 765.100 | |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 504.832 | ‒ 24.004 | 480.828 | |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 280.863 | 0 | 280.863 | |
Overige | 4.950 | ‒ 1.541 | 3.409 | |
Opdrachten | 16.824 | ‒ 345 | 16.479 | |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 16.745 | ‒ 285 | 16.460 | |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 19 | 0 | 19 | |
Overige | 60 | ‒ 60 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 15.451 | 0 | 15.451 | |
CIBG | 15.451 | 0 | 15.451 | |
4.30 | Informatiebeleid | 106.353 | ‒ 9.865 | 96.488 |
Subsidies (regelingen) | 48.631 | ‒ 3.845 | 44.786 | |
Informatiebeleid | 37.818 | ‒ 3.690 | 34.128 | |
Overige | 10.813 | ‒ 155 | 10.658 | |
Opdrachten | 44.738 | ‒ 6.020 | 38.718 | |
Informatiebeleid | 38.528 | ‒ 10.579 | 27.949 | |
Overige | 6.210 | 4.559 | 10.769 | |
Bijdrage aan agentschappen | 12.984 | 0 | 12.984 | |
Informatiebeleid | 12.984 | 0 | 12.984 | |
4.40 | Inrichting zorgstelsel | 295.587 | 10.322 | 305.909 |
Subsidies (regelingen) | 423 | 0 | 423 | |
Programma's zorgstelsel | 423 | 0 | 423 | |
Opdrachten | 594 | 0 | 594 | |
Overige | 594 | 0 | 594 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 294.570 | 10.322 | 304.892 | |
CAK | 130.444 | 6.112 | 136.556 | |
NZa | 73.040 | 2.550 | 75.590 | |
ZiNL | 88.328 | 1.660 | 89.988 | |
CSZ | 1.681 | 0 | 1.681 | |
Overige | 1.077 | 0 | 1.077 | |
4.50 | Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | 181.908 | 6.755 | 188.663 |
Subsidies (regelingen) | 4.210 | 0 | 4.210 | |
Algemeen | 4.210 | 0 | 4.210 | |
Bekostiging | 170.848 | 2.203 | 173.051 | |
Zorg en welzijn | 18.620 | ‒ 4.697 | 13.923 | |
Zorg en welzijn | 152.228 | 6.900 | 159.128 | |
Opdrachten | 1.000 | 4.052 | 5.052 | |
Zorg | 1.000 | ‒ 119 | 881 | |
Welzijn | 0 | 4.171 | 4.171 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 5.850 | 500 | 6.350 | |
Overige | 5.850 | 500 | 6.350 | |
Ontvangsten | 14.215 | 279.516 | 293.731 | |
Toelichting
VerplichtingenDe verplichtingen in 2023 zijn in totaal met circa € 293 miljoen verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2024 en verder. De ophoging van de verplichtingen heeft geen consequenties voor de geraamde uitgaven 2023, maar is noodzakelijk om ook uitvoering te kunnen geven aan lopend beleid in 2024 en hiervoor tijdig een verplichting aan te kunnen gaan.
Het betreft de verhoging van de verplichtingenraming met circa:
– € 115 miljoen voor de vastlegging in 2023 van verschillende subsidies en bijbehorende uitgaven in 2024 voor opleidingen en arbeidsmarktbeleid;
– € 17,5 miljoen voor de instellingssubsidie aan de patiënten- en gehandicaptenorganisaties;
– € 63 miljoen voor de uitvoeringskosten 2024 van de Nederlandse Zorgautoriteit;
– Aangaan van verplichtingen aan het Zorginstituut Nederland en het CAK. Beide toekenningsbrieven inzake het beheerskostenbudget 2024 worden in 2023 verzonden en daarmee moeten beide verplichtingen in 2023 worden vastgelegd. Het gaat hier om een verhoging van de verplichtingenruimte (€ 69,0 miljoen) ten behoeve van het Zorginstituut Nederland en een verhoging van de verplichtingenruimte (€ 40,0 miljoen) ten behoeve van het CAK.
– Voor de NEN wordt in 2023 een meerjarige overeenkomst (2024 ‒ 2027) aangegaan inzake de elektronische gegevensuitwissiling in de zorg. Het betreft een opghoging van de verplichting met € 5,1 miljoen.
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Het animo voor het vierde en laatste tijdvak van SectorplanPlus 2017-2022 is bijzonder groot geweest; er is voor meer deelnemers een aanvraag gedaan dan in de eerste drie tijdvakken samen. Echter zijn niet alle aanvragen daadwerkelijk gerealiseerd, bijvoorbeeld omdat opleidingen niet doorgaan of een kortere doorlooptijd kennen dan bij aanvraag is opgegeven. Inmiddels heeft RegioPlus haar controlewerkzaamheden ten aanzien van de bij de aanvragen ingediende verantwoordingsstukken afgerond. Op basis van de controlewerkzaamheden van RegioPlus is duidelijk geworden dat de realisatie binnen de subsidie lager uit zal komen dan de inschatting ten tijde van de 1e suppletoire begroting. Daardoor is in 2023 niet al het gereserveerde budget nodig en is er circa € 23 miljoen vrijgevallen.
3. Informatiebeleid
Opdrachten
Informatiebeleid
Er is circa € 5 miljoen van het instrument informatiebeleid overgeheveld naar het instrument overige voor werkzaamheden voor de Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO) Open House.
In 2023 is verder gewerkt aan de standaardisering van Gegevensuitwisseling in de Zorg. Bij 1e suppletoire begroting zijn hiervoor middelen beschikbaar gesteld vanuit de aanvullende post bij Financiën. Voor het standaardiseren van de eenheid van taal is € 1,7 miljoen beschikbaar gesteld aan het RIVM en daarnaast is € 3,8 miljoen niet tot besteding gekomen vanwege het ontbreken van beschikbare capaciteit op de thema’s Eenheid van Taal, PGO en Generieke functies.
Ontvangsten
De subsidies van de Subsidieregeling bonus zorgprofessionals Covid-19 (bonusregeling) en van de Subsidieregeling coronabanen in de zorg (COZO 2021) zijn gecontroleerd en vastgesteld. Op grond van de vaststellingen ontstaan er vorderingen die tot ontvangsten leiden, hiervan is op dit moment circa € 250 miljoen van de bonusregeling en € 21 miljoen van de COZO-subsidies teruggevorderd. Bij de bonusregeling speelt de vrije ruimte werkkostenregeling mee: over een deel van de uitbetaalde bonussen was geen eindheffing verschuldigd en dat deel is teruggevorderd. Bij de COZO-banen is er vooral onderbesteding omdat er uiteindelijk minder coronabanen zijn gerealiseerd dan aangevraagd.