Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het verwerven en instandhouden van het defensiebreed materieel. Materieel dat door alle operationele commando's wordt ingezet en niet specifiek gericht is op maritiem, land- of luchtoptreden wordt begroot binnen het artikel Defensiebreed materieel.
Voorbeelden hiervan op het gebied van instandhouding zijn het Kleding- en Persoonsgebonden Uitrusting Bedrijf (KPU) en Munitie bij het Defensie Munitiebedrijf (DMunB). Voorbeelden op gebied van verwerving zijn projecten als Defensie Operationeel Kledingsysteem (DOKS) en het Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS).
Verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase. Daarnaast vallen de defensiebrede materieel ontvangsten, over- en onderprogrammering, onzekerheidsreservering en uitgaven aan kennis en innovatie onder dit artikel.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 514.874 | 1.200.880 | 1.514.058 | 1.500.606 | 2.001.647 | 2.283.549 | 2.603.168 |
Uitgaven | 721.264 | 1.053.394 | 1.450.849 | 2.458.413 | 2.360.749 | 1.601.289 | 1.417.758 |
% juridisch verplicht | 44,8% | ||||||
% bestuurlijk gebonden | |||||||
% beleidsmatig gereserveerd | 55,2% | ||||||
% nog niet ingevuld/vrij te besteden | |||||||
Verwerving | |||||||
Opdrachten | 401.921 | 923.301 | 961.683 | 1.444.131 | 1.910.938 | 1.606.530 | 2.024.002 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 0 | 40.439 | 192.189 | 793.206 | 1.130.821 | 1.087.128 | 1.629.241 |
Verwerving: onderzoeksfase | 0 | 3.349 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verwerving: realisatie | 401.921 | 879.513 | 769.494 | 650.925 | 780.117 | 519.402 | 394.761 |
Instandhouding | |||||||
Opdrachten | 268.103 | 329.785 | 403.005 | 409.188 | 429.963 | 410.100 | 362.848 |
Instandhouding materieel | 268.103 | 329.785 | 403.005 | 409.188 | 429.963 | 410.100 | 362.848 |
Kennis en Innovatie | |||||||
Bekostiging | 38.015 | 39.082 | 120.240 | 182.662 | 218.073 | 232.673 | 226.443 |
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten | 4.450 | 3.459 | 55.051 | 117.448 | 152.859 | 167.359 | 181.129 |
Technologieontwikkeling | 29.090 | 18.515 | 38.566 | 38.491 | 38.491 | 38.491 | 38.491 |
Kennisgebruik | 2.393 | 9.847 | 3.072 | 3.172 | 3.172 | 3.272 | 3.272 |
Kort Cyclische Innovatie | 2.082 | 7.261 | 23.551 | 23.551 | 23.551 | 23.551 | 3.551 |
Reserve valutaschommelingen / begrotingsreserve | 13.225 | ||||||
Onzekerheidsreservering | 0 | 23.458 | 12.732 | 1.858 | 2.354 | 6.540 | 323 |
Over-/ onderprogrammering | 0 | ‒ 262.232 | ‒ 46.811 | 420.574 | ‒ 200.579 | ‒ 654.554 | ‒ 1.195.858 |
Ontvangsten | 51.471 | 76.763 | 99.875 | 111.918 | 101.918 | 99.856 | 101.918 |
Overige ontvangsten materieel | 51.471 | 76.763 | 99.875 | 111.918 | 101.918 | 99.856 | 101.918 |
2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.783.542 | 1.688.527 | 1.573.372 | 1.395.192 | 1.366.171 | 1.216.517 | 1.262.589 | 1.499.127 | 1.385.603 | 1.609.879 |
Uitgaven | 1.652.261 | 1.204.338 | 952.114 | 1.289.416 | 1.520.505 | 1.615.505 | 1.947.365 | 2.004.812 | 3.186.423 | 1.611.570 |
waarvan juridisch verplicht | ||||||||||
Verwerving | ||||||||||
Opdrachten | 1.153.287 | 1.034.541 | 949.586 | 752.022 | 580.006 | 563.958 | 615.370 | 721.612 | 739.420 | 965.875 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 1.029.862 | 830.916 | 817.641 | 626.855 | 542.924 | 393.879 | 485.767 | 519.573 | 489.575 | 499.761 |
Verwerving: onderzoeksfase | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 52 | 52 | 52 |
Verwerving: realisatie | 123.425 | 203.625 | 131.945 | 125.167 | 37.082 | 170.079 | 129.603 | 201.987 | 249.793 | 466.062 |
Instandhouding | ||||||||||
Opdrachten | 353.837 | 378.167 | 376.195 | 375.977 | 376.808 | 376.802 | 376.784 | 376.783 | 381.173 | 378.994 |
Instandhouding materieel | 353.837 | 378.167 | 376.195 | 375.977 | 376.808 | 376.802 | 376.784 | 376.783 | 381.173 | 378.994 |
Kennis en Innovatie | ||||||||||
Bekostiging | 245.443 | 253.943 | 261.943 | 264.944 | 266.443 | 266.443 | 266.443 | 266.443 | 266.443 | 266.443 |
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten | 200.129 | 208.629 | 216.629 | 219.629 | 221.129 | 221.129 | 221.129 | 221.129 | 220.592 | 221.129 |
Technologieontwikkeling | 38.491 | 38.491 | 38.491 | 38.492 | 38.491 | 38.491 | 38.491 | 38.491 | 38.491 | 38.491 |
Kennisgebruik | 3.272 | 3.272 | 3.272 | 3.272 | 3.272 | 3.272 | 3.272 | 3.272 | 3.272 | 3.272 |
Kort Cyclische Innovatie | 3.551 | 3.551 | 3.551 | 3.551 | 3.551 | 3.551 | 3.551 | 3.551 | 4.088 | 3.551 |
Onzekerheidsreservering | 323 | 323 | 3.923 | 816 | 44.347 | 10.747 | 5.425 | |||
Over-/ onderprogrammering | ‒ 100.629 | ‒ 462.636 | ‒ 639.533 | ‒ 104.343 | 252.901 | 397.555 | 683.343 | 639.974 | 1.799.387 | 258 |
Ontvangsten | 101.918 | 89.538 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 |
Overige ontvangsten materieel | 101.918 | 89.538 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 |
Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op de levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een financiële verplichting is aangegaan die leidt tot toekomstige kasbetalingen. Voor 2023 gaat het naar verwachting om 44,8% van het uitgavenbudget.
De geraamde verplichtingen op artikel 1 betreffen zowel verplichtingen voor de verwerving als voor de instandhouding van defensiebreed materieel. De raming van de verplichtingen is (deels) gebaseerd op het geplande moment dat voor een verwervingsproject een contract getekend wordt. Het moment waarop een contract daadwerkelijk wordt getekend, als eindfase van de verwerving, is afhankelijk van diverse factoren. Definitieve politieke besluitvorming over de reikwijdte en fasering van een project, samenwerking met derden en onderhandelingen met leveranciers, kunnen leiden tot een ander moment van het aangaan van de verplichting dan op dit moment is voorzien. Daarnaast is er ook een kasschuif verwerkt op dit artikel.
Onderdeel van de instandhoudingsuitgaven in dit artikel zijn de uitgaven voor munitie. Met de 1e suppletoire begroting 2022 zijn de verplichtingenbudgetten voor munitie meerjarig herschikt om meer aan te sluiten op de leveringen van munitie.
Verwerving Defensiebreed materieel
De geraamde uitgaven betreffen de verwerving van materieel dat door alle operationele commando’s wordt ingezet en dat dus niet specifiek gericht is op maritiem, land- of luchtoptreden.
Nieuw aan te kopen materieel (door middel van het verwervingsproject) leidt mogelijk tot hogere of lagere instandhoudingsuitgaven; hiermee wordt rekening gehouden in de raming van de investering. Op het moment dat het nieuw verworven aan het betreffende defensieonderdeel, worden ook de hogere of lagere instandhoudingsuitgaven verrekend.
In de onderstaande tabel wordt de planning weergegeven van de Defensiebrede materieelprojecten die zich op dit moment in de voorbereidingsfase bevinden. Voor projecten in voorbereidingsfase wordt de behoeftestelling uitgewerkt. Ook de planning van de A-brieven van DMP-plichtige projecten is - indien van toepassing - in de tabel opgenomen.
Projecten in voorbereiding | Projectbudget | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vervanging Amarok | 100-250 | A-Brief | |||||
Defensiebrede vervanging Klein Kaliber Wapens | 100-250 | A-Brief | |||||
Defensiebrede Vervanging Wielvoertuigen (DVOW) | 1000-2500 | ||||||
Vervanging Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) | 250-1000 | ||||||
Uitbreiding Inzetvoorraden Eerste Hoofdtaak (Fase 1) | 250-1000 | Kamerbrief | |||||
Uitbreiding Inzetvoorraden Eerste Hoofdtaak (Fase 2) | 1000-2500 | Kamerbrief | |||||
Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS) | 100-250 |
Ten opzichte van de begroting 2022 zijn, met uitzondering van de vervanging Amarok, alle benoemde projecten in bovenstaande tabel nieuw in de voorbereidingsfase. In tabel 3 worden de afzonderlijke projecten toegelicht.
Projecten in voorbereiding | Toelichting |
---|---|
Vervanging Amarok | In het project wordt de huidige vloot aan Amaroks vervangen. De Amarok is een civiel terreinvoertuig bedoeld voor personenvervoer en vervoer van persoonlijke uitrusting en vracht in de vredesbedrijfsvoering, tijdens oefeningen en voor nationale inzet. |
Defensiebrede vervanging Klein Kaliber Wapens | In dit project worden de klein kaliber wapens vervangen. |
Defensiebrede Vervanging Wielvoertuigen (DVOW) | In het project wordt de huidige vloot aan operationele wielvoertuigen vervangen om de mobiliteit en transportfunctionaliteit op land te garanderen. |
Vervanging Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) | In dit project wordt het VOSS vervangen (zie toelichting bij 'Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem). |
Defensie Operationeel Kledingsysteem (DOKS) | Het project Defensie Operationeel Kledingsysteem betreft de invoering van nieuwe gevechtskleding voor de krijgsmacht. Het project dient om individuele militairen en eenheden beter te beschermen. De kleding is bestemd voor wereldwijd gebruik, in alle delen van het geweldsspectrum. Invoering van het Defensie Operationeel Kledingsysteem draagt bij tot een meer effectieve inzet van Nederlandse militairen. De defensiebrede invoering van een nieuw gevechtskledingsysteem leidt tot stroomlijning van de uitrustingspakketten en vereenvoudiging van de bevoorrading en instandhouding. |
Uitbreiding Inzetvoorraden Eerste Hoofdtaak (Fase 1) | Insetvoorraden munitie voor hoofdtaak 1 tot 60%. Het project wordt uitgevoerd in 3 stappen: Stap 1 is het versnellen (versnellingsbrief in apr'22) van de aanschaf op lopende contracten en de munitiesoorten die prioriteit hebben. Stap 2 is het invullen van de BKI-behoefte op basis van de projecten die de aankomende periode in uitvoering worden gegeven. Stap 3 is het restant van de artikelen, die niet geborgd worden in de eerste 2 stappen, ophogen tot 60%. Fase 1 en fase 2 zijn geborgd in deze 3 stappen. |
Uitbreiding Inzetvoorraden Eerste Hoofdtaak (Fase 2) | Zie 'Uitbreiding Inzetvoorraden Eerste hoofdtaak (Fase 1)'. |
Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS) | et nieuwe Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS) vervangt ruim 45 verschillende bestaande systemen op nagenoeg alle defensielocaties van alle defensieonderdelen. Onder het bewakingssysteem vallen elektronische toegang, indringerdetectie en meldkamersystemen. De oplossing voorziet in een centrale monitoring faciliteit die wordt ingericht op een landelijke meldkamer. |
In onderstaande tabel wordt het projectbudget en de planning van Kamerbrieven weergegeven van de defensiebrede verwervingsprojecten die zich in de onderzoeksfase bevinden. In deze fase wordt onderzocht hoe invulling gegeven kan worden aan de behoefte.
Er zijn geen wijzigingen ten opzichte van de begroting 2022 opgetreden.
Programma vervanging Wissellaadsystemen, trekkeropleggercombinaties en wielbergingsvoertuigen (WTB) | Het programma Wissellaadsystemen, Trekker-opleggercombinaties en wielbergingsvoertuigen (WTB) voorziet in de defensiebrede vervanging van deze operationele wielvoertuigen en gerelateerd materieel zoals aanhangwagens, opslag-, overslag- en distributiemiddelen. |
---|---|
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de defensiebrede projecten die zich in de realisatiefase bevinden. Dit betekent dat de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties is gegeven. In onderstaande tabel wordt ook weergegeven wat het projectbudget van deze projecten is en hoe dit projectbudget over de jaren verdeeld is (tenzij commercieel vertrouwelijk).
Projecten in realisatie | Projectbudget | t/m 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Militaire Satelliet Communicatie lange termijn defensiebreed (MILSATCOM) | 147,7 | 127,6 | 16,8 | 3,3 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS) | 243 | 41,9 | 88,3 | 71,1 | 26,5 | 15 | ‒ | ‒ |
Defensie Operationeel Kledingsysteem (DOKS) | 250-1.000 | Commercieel vertrouwelijk | ||||||
Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) | 713,9 | 176,8 | 70,8 | 59,1 | 35,1 | 17,7 | 3,8 | 350,6 |
Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW) | 1.000-2.500 | Commercieel vertrouwelijk |
Er zijn wijzigingen ten opzichte van de begroting 2022 opgetreden bij de volgende projecten:
– Het project Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS) is met een jaar vertraagd, waardoor de realisatie nu doorloopt t/m 2026. Extern onderzoek naar aanleiding van de opgelopen vertraging heeft uitgewezen dat het project levensvatbaar is, maar dat er voor het vervolg nog knelpunten zijn die opgelost moeten worden. Onder begeleiding van de externe onderzoekers worden deze knelpunten geadresseerd en aangepakt.
– Het projectbudget Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW) is terug gewijzigd naar de status commercieel vertrouwelijk omdat het hoofdcontract is ontbonden met de initieel gecontracteerde leverancier voor de aankoop van het voertuig 12kN Air Assault. De behoefte aan nieuwe luchtmobiele voertuigen zal nu via verwerving ‘van de plank’ (Military-off-the-Shelf) worden aangeschaft. Tot aan de levering van die nieuwe luchtmobiele voertuigen wordt de huidige vloot langer in stand gehouden door extra instandhouding en levensduur verlengend onderhoud (Kamerstuk 26 396, nr. 118).
– Een delta-exploitatiereeks is budget dat bedoeld is om een duurdere instandhouding van nieuwe wapensystemen te betalen. De delta-exploitatiereeks bij de projecten Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS), Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW) is bijgesteld door toewijzing prijsbijstelling en in lijn brengen met daadwerkelijke verwachte uitgaven voor instandhouding.
Projecten in realisatie | Toelichting |
---|---|
Militaire Satelliet Communicatie lange termijn defensiebreed (MILSATCOM) | Doel van het project MILSATCOM is het voorzien in de behoefte van de krijgsmacht aan satellietcommunicatiecapaciteit voor militair gebruik. Het project betreft de gegarandeerde beschikbaarheid van satellietcapaciteit (het ruimtesegment) in verschillende frequentiebanden, het realiseren van grondstations in Nederland en Curaçao (het statische grondsegment) en het verwerven van land- en scheepsterminals (het mobiele grondsegment). Het deelproject MILSATCOM voorziet in de zogenaamde AEHF-satellietcommunicatiecapaciteit met de bijbehorende AEHF-terminals. |
Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS) | Het project DBBS voorziet in de vervanging van de huidige bewakings- en beveiligingssystemen, teneinde de continuïteit van de ondersteuning binnen de bewakings- en beveiligingsoperatie te waarborgen, te verbeteren en hierbij kosten te besparen. Onder het bewakingssysteem vallen elektronische toegang, indringerdetectie en de meldkamersystemen. Het project DBBS is randvoorwaardelijk om toekomstvast en structureel betaalbaar de fysieke beveiliging uit te kunnen voeren van Defensielocaties. |
Defensie Operationeel Kledingsysteem (DOKS) | Het project Defensie Operationeel Kledingsysteem betreft de invoering van nieuwe gevechtskleding voor de krijgsmacht. Het project dient om individuele militairen en eenheden beter te beschermen. De kleding is bestemd voor wereldwijd gebruik, in alle delen van het geweldsspectrum. Invoering van het Defensie Operationeel Kledingsysteem draagt bij tot een meer effectieve inzet van Nederlandse militairen. De defensiebrede invoering van een nieuw gevechtskledingsysteem leidt tot stroomlijning van de uitrustingspakketten en vereenvoudiging van de bevoorrading en instandhouding. |
Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) | Het project VOSS past in het streven om te voorzien in betere bescherming van ingezette eenheden en het vermogen op te treden in netwerken (Network Enabled Capabilities) verder te vergroten. Met VOSS worden de operationele capaciteit van de individuele militair, maar ook van de lagere eenheden vergroot. |
Defensiebrede Vanvanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW) | De defensiebrede behoefte betreft de vervanging van de operationele wielvoertuigen van Defensie die voor het merendeel zijn ingevoerd tussen 1980 en 2000. Deze wielvoertuigen vormen de basismobiliteit van nagenoeg alle expeditionaire, nationale, opleidings- en overige eenheden van alle operationele commando’s. Het toekomstige wielvoertuigenbestand zal gaan bestaan uit een licht, een middelzwaar en een zwaar type vrachtauto. |
De geraamde uitgaven voor instandhouding van defensiebreed materieel betreffen voornamelijk de instandhoudingsuitgaven van het Kleding- en Persoonsgebonden Uitrustingbedrijf (KPU-bedrijf) en het Defensie Munitiebedrijf (DMunB). Ook worden hier de uitgaven voor de normstellende taak van de DMO voor de wapensystemen verantwoord. In de instandhoudingsfase wordt het wapensysteem door het operationeel Comando (Opco) in gebruik genomen, al dan niet gefaseerd. Het Opco is integraal verantwoordelijk voor gebruik en instandhouding van het materieel. DMO Wapensystemen vervult de rol van normsteller voor het materieel dat is overgedragen aan het Opco. Deze normstellende rol omvat de volgende gebieden: veiligheid, technische beschikbaarheid, bewaking levensduurkosten ('betaalbaarheid') en waardebehoud. DMO vervult deze taak voor maritiem-, land- en luchtmaterieel. Een overzicht van de instandhoudingsuitgaven per wapensysteem is opgenomen in bijlage 3.
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten
Defensie draagt met deze middelen specifiek bij aan de instandhouding van grote onderzoeksfaciliteiten bij TNO, NLR en MARIN.
Technologie ontwikkeling
We verbreden en verdiepen de samenwerking met onze partners. Dat doen we ook met kennisinstituten, het bedrijfsleven en andere veiligheidspartners. Het budget voor technologieontwikkeling wordt projectmatig ingezet op die gebieden waar technologie een oplossing kan bieden voor (operationele) tekortkomingen, de (operationele) output van Defensie kan verbeteren of tot besparingen kan leiden. De uitvoering gebeurt vaak binnen de gouden driehoek van overheid, industrie (inclusief het nationale midden- en kleinbedrijf (MKB)) en kennisinstituten. Dit instrument draagt bij aan de versterking van het innovatief vermogen van de Nederlandse defensie-gerelateerde industrie en daarmee aan de doelstelling van de Defensie Industrie Strategie (DIS; Kamerstuk 31125, nr. 92) en het rijksbrede topsectorenbeleid. Technologieprojecten worden, indien van toepassing, interdepartementaal (topsectorenbeleid) en internationaal (met de NAVO en het European Defence Agency (EDA)) afgestemd en ingebed.
CODEMO
De CODEMO-regeling (Commissie Defensie Materieel Ontwikkeling) is een aansprekend instrument dat bedoeld is voor innovatieve defensie-specifiekeproductontwikkeling door met name het nationale MKB. Defensie neemt, van goedgekeurde projectvoorstellen, maximaal 50 procent van de ontwikkelingskosten voor haar rekening. Eventuele opbrengsten voor Defensie, in de vorm van royalty’s over de verkoop van de ontwikkelde producten, worden beschikbaar gesteld voor de CODEMO-regeling. Ook zijn vanuit de oude CODEMA-regeling, de voorloper van de CODEMO-regeling, royalty’s toegevoegd aan het budget van € 10 miljoen waar in 2011 mee is gestart, resulterend in een totaal budget van € 13,3 miljoen. In totaal is sinds de start van de regeling voor een bedrag van € 11,8 miljoen aan projectvoorstellen goedgekeurd en resteert een budget van € 1,5 miljoen.
Ingediende voorstellen | 94 |
Gehonoreerde voorstellen | 29 |
Afgewezen voorstellen | 65 |
Afgeronde voorstellen | 23 |
Kennisgebruik
De toepassing van (met centrale middelen) opgebouwde kennis wordt primair gefinancierd uit de decentrale budgetten van de defensieonderdelen. Op centraal niveau is een beperkt budget beschikbaar voor acute, onvoorziene kennisondersteuning.
Kort-cyclische innovatie
Onder kortcyclische innovatie vallen uitgaven die worden gedaan in het kader van centraal gestuurde innovatie, en het faciliteren van decentrale innovatie door de krijgsmachtdelen. Hiervoor kent Defensie een centrale innovatieorganisatie FRONT (Future Relevant Operations with Next Generation Technology & Thinking). Daarnaast organiseert Defensie bijvoorbeeld de jaarlijkse Defensie Innovatie Competitie en investeert in innovatie- en kennisnetwerken
Defensie hanteert voor verwervingsprojecten naast een risicoreservering per project ook een systematiek van onzekerheidsreserveringen. De onzekerheidsreserveringen betreffen het gehele portfolio groot materieel en beslaan daarmee artikel 1 t/m 4. Met de onzekerheidsreservering worden risico’s afgedekt die buiten de invloedssfeer van een project liggen, zoals risico’s bij internationale samenwerking. Deze risico’s kunnen leiden tot een hogere raming dan oorspronkelijk voorzien. De hoogte van de onzekerheidsreservering wordt per project bepaald, maar is geen onderdeel van het projectbudget. Omdat niet alle risico’s zich tegelijkertijd voor zullen doen, is gekozen voor een systematiek waarbij de som van de onzekerheidsreserveringen per project groter is dan de reservering die in totaliteit op de begroting wordt aangehouden voor de geïdentificeerde risico’s. Het instrument onzekerheidsreservering wordt momenteel (in 2022) geëvalueerd.
In de eerste jaren is het investeringsprogramma groter dan het daadwerkelijke budget; er is sprake van overprogrammering. Vanaf 2027 telt het totaal van het investeringsprogramma op tot een lager bedrag dan het daadwerkelijke budget; er is sprake van onderprogrammering. Omdat de ervaring van eerdere jaren leert dat het risico op vertragingen groot is, onder andere als gevolg van onvoorziene externe factoren, worden in de eerste jaren meer projecten gepland dan totaal aan budget beschikbaar is in een jaar.
Door met deze overprogrammering te werken wordt zoveel als mogelijk getracht te voorkomen dat vertragingen bij individuele projecten leiden tot onderrealisatie van het beschikbare budget. Op dit moment wordt een overprogrammering van maximaal 30 procent gehanteerd. Over de gehele looptijd sluit het fonds op nul, doordat de overprogrammering in eerdere jaren wordt gecompenseerd door onderprogrammering in latere jaren.
De over-/onderprogrammering wordt in de budgettaire tabel apart inzichtelijk gemaakt. Omdat niet meer uitgegeven mag worden dan aan budget (de uitgaven in de budgettaire tabel) is geautoriseerd, vindt op de over-/onderprogrammering geen realisatie plaats.
Figuur 5 Defensiebreed materieel (in miljoenen euro)
De ontvangsten bestaan uit de verkoopopbrengsten van materieel en overige ontvangsten. De in 2023 begrote verkoopopbrengsten bestaan voor een aanzienlijk deel uit ontvangsten uit de verkoop van F-16's. Voor de verkoop van een deel van de vloot ‒ 12 stuks - is inmiddels een contract getekend met de Amerikaanse firma «Draken international» dat de toestellen in de rol van oefenvijand voor de Amerikaanse strijdkrachten gaat gebruiken. Ook worden in 2023 betalingen verwacht van Jordanië voor geleverde F-16's en grondgebonden materieel.
Behalve de afstoting van strategisch materieel wordt op dit budget de planmatige periodieke vernieuwing van niet-strategisch materieel verantwoord. Voorbeelden daarvan zijn de vervanging van een deel van de vloot van niet-operationele dienstvoertuigen (in 2023 € 9,5 miljoen) en vervanging van medische artikelen (in 2023 € 2,9 miljoen). Ook de ontvangsten die voortkomen uit retour ontvangen BTW worden op dit artikel verantwoord.