Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het verwerven en instandhouden van het defensiebreed materieel. Materieel dat door alle operationele commando's wordt ingezet en niet specifiek gericht is op maritiem, land- of luchtoptreden wordt begroot binnen het artikel Defensiebreed materieel.
Voorbeelden hiervan op het gebied van instandhouding zijn het Kleding- en Persoonsgebonden Uitrustingsbedrijf (KPU) en Munitie bij het Defensie Munitiebedrijf (DMunB). Voorbeelden op gebied van verwerving zijn projecten als Defensie Operationeel Kledingsysteem (DOKS) en het Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS).
Verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase. Daarnaast vallen de defensiebrede materieel ontvangsten, over- en onderprogrammering, onzekerheidsreservering en uitgaven aan kennis en innovatie onder dit artikel.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.208.183 | 1.082.767 | 1.477.899 | 2.091.311 | 2.044.075 | 2.578.120 | 1.800.129 |
Uitgaven | 868.388 | 1.136.253 | 1.889.353 | 2.187.208 | 2.178.615 | 1.680.074 | 1.649.992 |
juridisch verplicht | 52,5% | ||||||
bestuurlijk gebonden | |||||||
beleidsmatig gereserveerd | 47,5% | ||||||
nog niet ingevuld/vrij te besteden | |||||||
Verwerving | |||||||
Opdrachten | 445.072 | 953.837 | 1.101.158 | 1.945.296 | 1.672.208 | 1.392.496 | 1.183.372 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 0 | 11.090 | 226.844 | 806.295 | 967.906 | 755.863 | 628.570 |
Verwerving: onderzoeksfase | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verwerving: realisatie | 445.072 | 942.747 | 874.314 | 1.139.001 | 704.302 | 636.633 | 554.802 |
Instandhouding | |||||||
Opdrachten | 268.563 | 451.445 | 517.237 | 481.036 | 459.235 | 409.052 | 399.630 |
Instandhouding Materieel | 268.563 | 451.445 | 517.237 | 481.036 | 459.235 | 409.052 | 399.630 |
Kennis en Innovatie | |||||||
Bekostiging | 33.994 | 78.609 | 152.123 | 184.395 | 217.393 | 210.392 | 237.204 |
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten | 3.700 | 28.552 | 94.687 | 126.959 | 141.967 | 155.921 | 177.491 |
Technologieontwikkeling | 27.964 | 38.277 | 46.508 | 46.508 | 46.508 | 46.508 | 51.750 |
Kennisgebruik | 1.159 | 4.844 | 3.744 | 3.744 | 3.848 | 3.848 | 3.848 |
Kort Cyclische Innovatie | 1.171 | 6.936 | 7.184 | 7.184 | 25.070 | 4.115 | 4.115 |
Reserve Valutaschommelingen | |||||||
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 120.759 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 120.759 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Over-/ onderprogrammering | |||||||
Fonds | 0 | ‒ 347.638 | 118.835 | ‒ 423.519 | ‒ 170.221 | ‒ 331.866 | ‒ 170.214 |
Fonds | 0 | ‒ 347.638 | 118.835 | ‒ 423.519 | ‒ 170.221 | ‒ 331.866 | ‒ 170.214 |
Ontvangsten | 71.178 | 86.381 | 73.827 | 15.310 | 89.856 | 89.918 | 101.918 |
2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2038 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.314.970 | 1.305.203 | 1.078.403 | 1.008.901 | 1.074.605 | 1.153.959 | 1.482.113 | 1.340.301 | 2.166.575 | 1.723.910 |
Uitgaven | 1.492.688 | 1.329.111 | 1.134.887 | 1.073.184 | 1.157.673 | 1.322.275 | 1.723.358 | 1.991.399 | 2.254.833 | 1.652.688 |
juridisch verplicht | ||||||||||
bestuurlijk gebonden | ||||||||||
beleidsmatig gereserveerd | ||||||||||
nog niet ingevuld/vrij te besteden | ||||||||||
Verwerving | ||||||||||
Opdrachten | 901.297 | 647.039 | 397.629 | 328.671 | 394.398 | 472.371 | 664.904 | 654.414 | 1.482.882 | 1.039.044 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 559.496 | 433.162 | 192.100 | 93.763 | 137.501 | 260.146 | 393.320 | 317.754 | 881.241 | 434.970 |
Verwerving: onderzoeksfase | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verwerving: realisatie | 341.801 | 213.877 | 205.529 | 234.908 | 256.897 | 212.225 | 271.584 | 336.660 | 601.641 | 604.074 |
Instandhouding | ||||||||||
Opdrachten | 425.840 | 423.802 | 423.574 | 424.415 | 424.392 | 424.373 | 424.272 | 428.672 | 426.478 | 423.253 |
Instandhouding Materieel | 425.840 | 423.802 | 423.574 | 424.415 | 424.392 | 424.373 | 424.272 | 428.672 | 426.478 | 423.253 |
Kennis en Innovatie | ||||||||||
Bekostiging | 246.114 | 254.501 | 257.647 | 259.218 | 259.218 | 259.218 | 259.218 | 259.218 | 259.218 | 262.183 |
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten | 181.160 | 184.305 | 187.450 | 189.022 | 189.022 | 189.022 | 189.022 | 189.022 | 189.022 | 192.954 |
Technologieontwikkeling | 56.991 | 62.233 | 62.234 | 62.233 | 62.233 | 62.233 | 62.233 | 62.233 | 62.233 | 61.266 |
Kennisgebruik | 3.848 | 3.848 | 3.848 | 3.848 | 3.848 | 3.848 | 3.848 | 3.848 | 3.848 | 3.848 |
Kort Cyclische Innovatie | 4.115 | 4.115 | 4.115 | 4.115 | 4.115 | 4.115 | 4.115 | 4.115 | 4.115 | 4.115 |
Reserve Valutaschommelingen | ||||||||||
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Over-/ onderprogrammering | ||||||||||
Fonds | ‒ 80.563 | 3.769 | 56.037 | 60.880 | 79.665 | 166.313 | 374.964 | 649.095 | 86.255 | ‒ 71.792 |
Fonds | ‒ 80.563 | 3.769 | 56.037 | 60.880 | 79.665 | 166.313 | 374.964 | 649.095 | 86.255 | ‒ 71.792 |
Ontvangsten | 89.538 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 | 85.698 |
Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op de levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een financiële verplichting is aangegaan die leidt tot toekomstige kasbetalingen. Voor 2024 gaat het naar verwachting om 52,5% van het uitgavenbudget. Het resterende deel, 47,5% van dit artikel is beleidsmatig gereserveerd voor noodzakelijk geachte investeringen en onderhoudsprogramma’s, waarvan het aangaan van de juridische verplichting wordt voorbereid.
De geraamde verplichtingen op artikel 1 betreffen zowel verplichtingen voor de verwerving als voor de instandhouding van defensiebreed materieel. De raming van de verplichtingen is (deels) gebaseerd op het geplande moment dat voor een verwervingsproject een contract getekend wordt. Het moment waarop een contract daadwerkelijk wordt getekend, als eindfase van de verwerving, is afhankelijk van diverse factoren. Definitieve politieke besluitvorming over de reikwijdte en fasering van een project, samenwerking met derden en onderhandelingen met leveranciers, kunnen leiden tot een ander moment van het aangaan van de verplichting dan op dit moment is voorzien.
Verwerving Defensiebreed materieel
Met de Defensienota 2022 heeft Defensie fors geïnvesteerd in de nieuwe werkelijkheid, om te beschermen wat ons dierbaar is, maar ook om onze internationale afspraken na te kunnen komen. De behoefte aan wiel- en bergingsvoertuigen neemt toe, voorraden aan munitie worden significant verhoogd en zijn langdurige projecten die de komende tijd terug te zien zijn.
De geraamde uitgaven betreffen de verwerving van materieel dat door alle operationele commando’s wordt ingezet en dat dus niet specifiek gericht is op maritiem, land- of luchtoptreden. Nieuw aan te kopen materieel (door middel van het verwervingsproject) leidt mogelijk tot hogere of lagere instandhoudingsuitgaven; hiermee wordt rekening gehouden in de raming van de investering. Op het moment dat het nieuw verworven materieel aan het betreffende defensieonderdeel wordt overgedragen, worden ook de hogere of lagere instandhoudingsuitgaven verrekend.
In de onderstaande tabel wordt de planning weergegeven van de Defensiebrede materieelprojecten die zich op dit moment in de voorbereidingsfase bevinden. Voor projecten in voorbereidingsfase wordt de behoeftestelling uitgewerkt. Ook de planning van de A-brieven van DMP-plichtige projecten is - indien van toepassing - in de tabel opgenomen. Inhoudelijke uitleg van deze projecten wordt gedeeld middels het DPO.
Projecten in voorbereiding | Projectbudget | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vervanging Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) | 250-1.000 | A-brief | |||||
Defensiebrede vervanging Klein Kaliber Wapens (deel vervanging Colt) | 100-250 | A-brief | |||||
C-IED Blok 4 | 100-250 | A-brief |
Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2023 is het project C-IED Blok 4 nieuw in de voorbereidingsfase. De A-brief voor het project Defensiebrede vervanging Klein Kaliber Wapens (deel Colt) is verschoven van 2023 naar 2025. Van het project Vervanging Amarok is de omvang gewijzigd, waardoor het niet meer in de ontwerpbegroting voor 2024 is opgenomen.
In onderstaande tabel wordt het projectbudget en de planning van Kamerbrieven weergegeven van de defensiebrede verwervingsprojecten die zich in de onderzoeksfase bevinden. In deze fase wordt onderzocht hoe invulling gegeven kan worden aan de behoefte.
Projecten in onderzoek | Projectbudget | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Geen projecten in de onderzoeksfase. |
Er zijn geen wijzigingen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2023 in de onderzoeksfase.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de defensiebrede projecten die zich in de realisatiefase bevinden. Dit betekent dat de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties is gegeven. In onderstaande tabel wordt ook weergegeven wat het projectbudget van deze projecten is en hoe dit projectbudget over de jaren verdeeld is (tenzij commercieel vertrouwelijk).
Projecten in realisatie | Projectbudget | t/m 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Counter Improvised Explosive Devices (C-IED) | 106,2 | 40,6 | 18,5 | 5,2 | 3,2 | 3,2 | 35,5 |
Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS) | 425,5 | 92,5 | 43,6 | 64,3 | 86,6 | 25,8 | 112,8 |
Joint Fires | 110,0 | 57,9 | 17,2 | 17,7 | 1,3 | 1,3 | 14,5 |
Operationele infrastructuur voor de snel inzetbare eenheden van de krijgsmacht | 151,8 | 0,4 | 63,4 | 65,1 | 1,7 | 1,7 | 19,4 |
Defensie Operationeel Kledingsysteem (DOKS) | 250-1.000 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW) | 1.000-2.500 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Verbeterd Operationeel Soldaat Systeem (VOSS) | 250-1.000 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Programma BKI Munitie (aanvulling inzetvoorraad eerste hoofdtaak) | >2.500 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Vervanging Wissellaadsystemen, Trekker-opleggercombinaties en Wielbergingsvoertuigen (WTB) | 250-1.000 | Commercieel vertrouwelijk |
Er zijn wijzigingen ten opzichte van de ontwerpbegroting 2023 opgetreden bij de volgende projecten:
– Het project Defensie Bewakings- en Beveiligingssysteem (DBBS) kende technische, financiële en organisatorische knelpunten die in 2023 zijn aangepakt middels een traject met externe begeleiding. Het project is herijkt en loopt nu door tot en met 2029.
– Voor het projectbudget Defensiebrede Vervanging Operationele Wielvoertuigen (DVOW) is de scope van het project (aantallen) aangepast, hiermee is het budget opgehoogd.
– Bij het Project Vervanging Wissellaadsystemen, Trekker-opleggercombinaties en Wielbergingsvoertuigen (WTB) is als gevolg van de Defensienota 2022 de behoefte toegenomen aan vrachtwagens, zoals ook te lezen is in het DPO. Daarom is het budget verhoogd en loopt het project langer door.
– De projecten C-IED, Joint Fires en Operationele infrastructuur voor de snel inzetbare eenheden van de krijgsmacht zijn nieuw ten opzichte van de begroting 2023.
Verdere details over deze projecten zijn te lezen in het DPO.
De geraamde uitgaven voor instandhouding van defensiebreed materieel betreffen voornamelijk de instandhoudingsuitgaven van het Kleding- en Persoonsgebonden Uitrustingbedrijf (KPU-bedrijf) en het Defensie Munitiebedrijf (DMunB). Ook worden hier de uitgaven voor de normstellende taak van het COMMIT voor de wapensystemen verantwoord. In de instandhoudingsfase wordt het wapensysteem door het operationeel Commando (Opco) in gebruik genomen, al dan niet gefaseerd. Het Opco is integraal verantwoordelijk voor gebruik en instandhouding van het materieel. COMMIT Wapensystemen vervult de rol van normsteller voor het materieel dat is overgedragen aan het Opco. Deze normstellende rol omvat de volgende gebieden: veiligheid, technische beschikbaarheid, bewaking levensduurkosten ('betaalbaarheid') en waardebehoud. COMMIT vervult deze taak voor maritiem-, land- en luchtmaterieel.
Bijdrage grote onderzoeksfaciliteiten
Defensie draagt met deze middelen specifiek bij aan de instandhouding van grote onderzoeksfaciliteiten bij TNO, NLR en MARIN.
Technologieontwikkeling
Defensie investeert langs de lijnen van de Uitvoeringsagenda innovatie en onderzoek vanaf 2023 extra in onderzoek en technologieontwikkeling (Research& Technology, R&T) en kort-cyclisch innoveren. Daarin neemt versterking van de samenwerking met onze kennis- en innovatiepartners een centrale plaats in. Defensie investeert samen met het Nederlandse bedrijfsleven in technologieontwikkeling voor toekomstige capaciteiten en in het kader van de versterking van de Nederlandse Defensie Technologische en Industriële Basis. Daarbij willen we vanaf 2024 een sterker accent leggen op kansrijke technologieën en ecosystemen. Technologieprojecten worden, indien van toepassing, interdepartementaal (topsectorenbeleid) en internationaal (met de NAVO en het European Defence Agency (EDA)) afgestemd en ingebed.
CODEMO
De CODEMO-regeling (Commissie Defensie Materieel Ontwikkeling) is een instrument dat bedoeld is voor innovatieve defensie-specifieke productontwikkeling door met name het nationale MKB. Projectvoorstellen kunnen worden ingediend door Nederlandse bedrijven. Defensie neemt, van goedgekeurde projectvoorstellen, maximaal 50 procent van de ontwikkelingskosten voor haar rekening. Eventuele opbrengsten voor Defensie, in de vorm van royalty’s over de verkoop van de ontwikkelde producten, vloeien terug naar de CODEMO-regeling. Ook zijn vanuit de oude CODEMA-regeling, de voorloper van de CODEMO-regeling, royalty’s toegevoegd aan het budget van € 10 miljoen waar in 2011 mee is gestart, resulterend in een totaalbudget van € 13,3 miljoen. In totaal is sinds de start van de regeling voor een bedrag van € 11,8 miljoen aan projectvoorstellen goedgekeurd en resteert een budget van € 1,5 miljoen.
Ingediende voorstellen | 94 |
Gehonoreerde voorstellen | 29 |
Afgewezen voorstellen | 65 |
Afgeronde voorstellen | 23 |
Kennisgebruik
De toepassing van (met centrale middelen) opgebouwde kennis wordt primair gefinancierd uit de decentrale budgetten van de defensieonderdelen. Op centraal niveau is een beperkt budget beschikbaar voor acute, onvoorziene kennisondersteuning.
Kort-cyclische innovatie
Onder kortcyclische innovatie vallen uitgaven die worden gedaan in het kader van centraal gestuurde innovatie en het faciliteren van decentrale innovatie door de krijgsmachtdelen. Hiervoor kent Defensie een centrale innovatieorganisatie FRONT (Future Relevant Operations with Next Generation Technology & Thinking) en het overlegorgaan POIND (Periodiek Overleg Innovatiedirecteuren Defensie). Daarnaast organiseert Defensie bijvoorbeeld innovatie-evenementen als Innovation In Defence en investeert Defensie in ecosystemen en innovatie- en kennisnetwerken.
Figuur 3 Defensiebreed materieel (in miljoenen euro)
Toelichting
In het DMF wordt gewerkt met overprogrammering: zo worden in de eerste begrotingsjaren meer plannen toegestaan dan het beschikbare budget. Door met deze overprogrammering te werken wordt zoveel als mogelijk getracht te voorkomen dat vertragingen bij individuele projecten leiden tot onderrealisatie van het beschikbare budget. Op dit moment wordt een overprogrammering van maximaal 30 procent gehanteerd. Over de gehele looptijd sluit het fonds op nul, doordat de overprogrammering in eerdere jaren wordt gecompenseerd door onderprogrammering in latere jaren. Het hanteren van overprogrammering is nader toegelicht in de leeswijzer.
De over-/onderprogrammering wordt in de budgettaire tabel apart inzichtelijk gemaakt. Omdat niet meer uitgegeven mag worden dan aan budget (de uitgaven in de budgettaire tabel) is geautoriseerd, vindt op de over-/onderprogrammering geen realisatie plaats. In de jaren 2025 tot en met 2029 is sprake van overprogrammering. Dit is ook inzichtelijk gemaakt in de begeleidende grafiek, waarin de budgetlijn (roze lijn) onder de behoeftelijn (blauwe lijn) ligt. Vanaf 2030 is sprake van onderprogrammering, zodat over de gehele planperiode het totaal aan plannen gelijk is aan het totaalbudget. Als gevolg van de kasschuiven van budgetten uit 2023, zoals verwerkt in de eerste suppletoire begroting in 2023 (zie ook het overzicht van de belangrijkste beleidsmatige mutaties in de defensiematerieelagenda), is in 2024 geen sprake van overprogrammering.
De ontvangsten bestaan uit de verkoopopbrengsten van materieel en overige ontvangsten. In de begrote ontvangsten is onder meer een deel van de verkoopopbrengst van de verkoop van de CH-47D Chinook helikopters meegenomen. Behalve de afstoting van strategisch materieel wordt op dit budget de planmatige periodieke vernieuwing van niet-strategisch materieel verantwoord. Voorbeelden daarvan zijn de vervanging van een deel van de vloot van niet-operationele dienstvoertuigen. Ook de ontvangsten die voortkomen uit retour ontvangen BTW worden op dit artikel verantwoord.