De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) is de onafhankelijke nationale autoriteit voor de uitvoering van en het toezicht op marktinstrumenten die bijdragen aan een klimaatneutrale samenleving. De NEa ondersteunt bedrijven om hun verplichtingen na te leven, maar treedt ook op bij overtredingen. Ook draagt de NEa bij aan de totstandkoming van uitvoerbaar en doelmatige wet- en regelgeving.
Het gaat daarbij om het Europees Emissiehandelsysteem (EU-ETS), de HBE-systematiek (Hernieuwbare brandstofeenheden) voor het behalen van de Europese klimaatdoelen voor transport uit de Europese Richtlijn hernieuwbare energie en om diverse nationale instrumenten, waaronder de CO2-heffing voor de industrie. In de afgelopen jaren heeft de NEa verschillende nieuwe taken opgepakt die voortvloeien uit het Europese Fit for 55 pakket en die binnenkort uitgevoerd gaan worden, zoals het EU-ETS voor de Zeevaart en voor de gebouwde omgeving en wegtransport, de Europese brandstofverordeningen voor luchtvaart en zeevaart en de koolstofgrensheffing (CBAM). Ook nationale instrumenten zoals de inframarginale elektriciteitsheffing (IME) en de bijmengverplichting voor groen gas gaat de NEa uitvoeren.
De uitvoering van de wettelijke taken van het agentschap NEa valt onder de eindverantwoordelijkheid van het bestuur van de NEa dat als zodanig een ZBO is.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3)=(1)+(2) Totaal geraamd |
---|---|---|---|
Baten | |||
Omzet | 20.824 | 2.428 | 23.252 |
waarvan omzet moederdepartement | 15.712 | 392 | 16.104 |
waarvan omzet overige departementen | 5.112 | 2.036 | 7.148 |
waarvan omzet derden | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 20.824 | 2.428 | 23.252 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | 20.006 | 2.030 | 22.036 |
Personele kosten | 14.644 | 1.790 | 16.433 |
waarvan eigen personeel | 12.523 | 1.285 | 13.808 |
waarvan inhuur externen | 1.367 | 421 | 1.788 |
waarvan overige personele kosten | 753 | 84 | 837 |
Materiële kosten | 5.363 | 240 | 5.603 |
waarvan apparaat ICT | 1.282 | 640 | 1.922 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 1.571 | 168 | 1.739 |
waarvan overige materiële kosten | 2.510 | ‒ 568 | 1.942 |
Rentelasten | 80 | ‒ 10 | 70 |
Afschrijvingskosten | 853 | 293 | 1.146 |
Materieel | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiele afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 |
Immaterieel | 853 | 293 | 1.146 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 20.939 | 2.313 | 23.252 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 115 | 115 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 115 | 115 | 0 |
Toelichting op de baten
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen stijgt met € 2,0 mln ten opzichte van de ontwerpbegroting voor 2024. Deze verhoging heeft te maken met de nieuwe opdracht van het Ministerie van Financiën voor uitvoering van de CBAM.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
Voor de uitvoering van CBAM wordt extra personeel aangenomen en wordt meer ingehuurd. Hierdoor stijgen de personele kosten.
Materiële kosten
De ICT-kosten zijn met € 0,6 mln gestegen ten opzichte van de ontwerpbegroting. Dit komt met name door migratie naar een andere cloudomgeving (€ 0,1 mln), uitgesteld beheer en onderhoud van het Emissiehandel portaal (EHP), het CO2-Heffingsregister (CHeR) (€ 0,2 mln) en de kosten van een ontwikkeltool voor de nieuwe taak IME (€ 0,1 mln).
De kosten van SSO’s stijgen met € 0,2 mln door toename van het aantal fte en als gevolg van de inflatie.
De overige materiële kosten dalen met € 0,6 mln, met name als gevolg van het uitstellen van het project IME met een half jaar. De aangiftedatum is bij de wet gewijzigd van 1 oktober 2024 naar 1 april 2025. De begrote inhuur voor accountants en juristen wordt hierdoor verschoven naar 2025.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten op immateriële activa zijn gebaseerd op de activering van kosten voor de bouw van het EHP, het Register Energie voor Vervoer (REV) en het CHeR. De afschrijvingskosten stijgen met € 0,3 mln omdat meer wordt geïnvesteerd in het EHP dan eerder voorzien, onder meer door uitbreiding van het ETS-taak naar Zeevaart en gebouwde omgeving.
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Mutaties 1e suppletoire begroting | (3)=(1)+(2) Totaal geraamd | |
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2024 + depositorekeningen | 591 | 4.541 | 5.132 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 20.824 | 2.428 | 23.252 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 20.086 | ‒ 2.020 | ‒ 22.106 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 738 | 408 | 1.146 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 2.104 | ‒ 426 | ‒ 2.530 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringkasstroom | ‒ 2.104 | ‒ 426 | ‒ 2.530 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | ‒ 1.067 | ‒ 1.067 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 843 | ‒ 252 | ‒ 1.095 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 2.104 | 426 | 2.530 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 1.261 | ‒ 893 | 368 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2024 (=1+2+3+4) | 486 | 3.630 | 4.116 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen.
Investeringskasstroom
De investering neemt met name toe door de doorontwikkeling van het EHP.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan voor hierboven vermelde investeringen.