Maatregelen op het gebied van waterkwaliteit in het hoofdwatersysteem ten behoeve van de Europese Kaderrichtlijn Water worden verantwoord op artikelonderdeel 7.01.
Met uitvoering van de maatregelen komen de doelen van de Kaderrichtlijn Water in beeld voor het hoofdwatersysteem. Voor het behalen van Natura 2000-doelen is meer nodig. Door klimaatverandering en toenemend maatschappelijk gebruik staan de natuur en ecologische waterkwaliteit en daarmee de biodiversiteit van de grote wateren onder druk. Er zijn daarom aanvullende systeemingrepen en een transitie naar duurzaam beheer nodig om een duurzame verbetering te realiseren. Het Rijk wil in 2050 toekomstbestendige grote wateren met hoogwaardige natuur die goed samengaat met een krachtige economie. Via de Programmatische Aanpak Grote Wateren (PAGW), waterzuivering van medicijnresten en waterkwaliteitsprojecten wordt invulling gegeven aan deze ambitie. Dit is verantwoord op artikel 7.02.
Met de Stroomgebied-beheerplannen wordt gewerkt aan het realiseren van de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW), daarnaast zijn er nieuwe uitdagingen om ons water chemisch schoon en ecologisch gezond te krijgen en te houden voor duurzaam gebruik. De prioriteiten daarbij zijn nutriënten, gewasbeschermingsmiddelen, plastic zwerfafval, opkomende stoffen en medicijnresten in water. Studiekosten voor de waterkwaliteit worden verantwoord op artikel 7.03.
Het artikel investeren in waterkwaliteit is gerelateerd aan beleidsartikel 11 (Integraal Waterbeleid) op de Begroting Hoofdstuk XII.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten tot en met 2037 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op ditzelfde detailniveau tot en met 2037 toegelicht.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 79.486 | 210.322 | 208.705 | 146.798 | 141.016 | 138.781 | 45.122 |
Uitgaven | 68.667 | 147.448 | 185.990 | 180.876 | 179.779 | 253.849 | 38.783 |
7.01Ontwikkeling Kaderrichtlijn water | 49.628 | 75.292 | 102.665 | 111.399 | 98.327 | 158.158 | 0 |
7.01.01 Aanleg Kaderrichtlijn water | 49.628 | 75.292 | 102.665 | 111.399 | 98.327 | 158.158 | 0 |
7.02 Ontwikkeling Waterkwaliteit | 9.734 | 37.448 | 67.152 | 53.913 | 70.338 | 92.178 | 37.694 |
7.02.01 Aanleg waterkwaliteit | 2.784 | 27.113 | 59.596 | 48.745 | 47.947 | 39.005 | 23.136 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 1.700 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
7.02.02 Planning waterkwaliteit | 6.950 | 10.335 | 7.556 | 5.168 | 22.391 | 53.173 | 14.558 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 6.950 | 3.586 | 1.637 | 828 | 453 | 453 | 453 |
7.03 Studiekosten | 9.305 | 34.708 | 16.173 | 15.564 | 11.114 | 3.513 | 1.089 |
7.03.01 Studiekosten waterkwaliteit | 9.305 | 34.708 | 16.173 | 15.564 | 11.114 | 3.513 | 1.089 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 4.140 | 7.317 | 4.340 | 4.718 | 1.573 | 1.048 | 524 |
Ontvangsten | 630 | 36 | 328 | 4 | 26 | ||
7.09 Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 630 | 36 | 328 | 4 | 26 |
Geschatte budgetflexibiliteit
2024 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 87% |
Bestuurlijk gebonden | 13% |
Beleidsmatig gereserveerd | |
Nog niet ingevuld/vrij te besteden |
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 | Investeren in waterkwaliteit | Uitgaven | 147.448 | 185.990 | 180.876 | 179.779 | 253.849 | 38.783 | 25.075 | 25.075 | |
7.01 | Ontwikkeling Kaderrichtlijn water | 75.292 | 102.665 | 111.399 | 98.327 | 158.158 | |||||
7.02 | Ontwikkeling waterkwaliteit | 37.448 | 67.152 | 53.913 | 70.338 | 92.178 | 37.694 | 23.986 | 23.986 | ||
7.03 | Studiekosten | 34.708 | 16.173 | 15.564 | 11.114 | 3.513 | 1.089 | 1.089 | 1.089 | ||
7 | Investeren in waterkwaliteit | Ontvangsten | 36 | 328 | 4 | 26 | |||||
7.09 | Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 36 | 328 | 4 | 26 | ||||||
2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2023-2037 | ||||
7 | Investeren in waterkwaliteit | Uitgaven | 24.251 | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 | 1.063.316 | |
7.01 | Ontwikkeling Kaderrichtlijn water | 545.841 | |||||||||
7.02 | Ontwikkeling waterkwaliteit | 23.986 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 431.281 | ||
7.03 | Studiekosten | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 86.194 | ||
7 | Investeren in waterkwaliteit | Ontvangsten | 394 | ||||||||
7.09 | Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 394 |
7.01 Investeringen waterkwaliteit
Motivering
Het op orde krijgen en houden van een duurzaam watersysteem tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten, waardoor Nederland schoon (drink)water heeft.
Producten
Verbeterprogramma Kaderrichtlijn Water
Het Verbeterprogramma Kaderrichtlijn Water bestaat uit maatregelen in de Rijkswateren die zijn geclusterd tot projecten. De projecten richten zich op het herstel van natuurlijkere overgangen tussen land en water, zoet en zout en van verbindingen, waaronder die tussen het hoofd- en regionaal watersysteem. Het betreft zoal aanlegprojecten om een meer natuurlijke inrichting van de watersystemen te bewerkstelligen als ook onderzoeksmaatregelen. Dit moet bijdragen aan het bereiken van een goede ecologische en chemische toestand van de watersystemen, zoals de Kaderrichtlijn Water vraagt. Tevens draagt dit bij aan de doelen voor de Drinkwaterrichtlijn, de Zwemwaterrichtlijn, Natura 2000 en de Kaderrichtlijn Mariene Strategie.
Meetbare gegevens
De uitvoering van het verbeterprogramma van Rijkswaterstaat is in een drietal tranches verdeeld. De tranches zijn zoveel mogelijk gekoppeld aan de planperiodes van de Kaderrichtlijn Water. De tweede tranche is gestart in 2016. Deze tranche bestaat uit 242 maatregelen. Eind 2021 liep de tweede tranche af, alhoewel niet alle maatregelen toen waren uitgevoerd. De restopgave van de tweede tranche wordt tegelijkertijd met de derde tranche (2022 ‒ 2027) uitgevoerd.In 2022 heeft de Minister besloten over het aanpassen van de scope van het KRW verbeterprogramma. Maatregelen uit het O pakket zullen gerealiseerd worden. Voor maatregelen uit het A-pakket wordt enkel de verkenning en planuitwerkingsfase doorlopen. Het vrijvallende budget van de realisatiefase van deze A-maatregelen wordt ingezet voor het dekken van meerkosten als gevolg van PFAS en tegenvallers bij de realisatie van het O-pakket.
De Tweede Kamer wordt jaarlijks via De Staat van ons Water geïnformeerd over de uitvoering van alle maatregelen, ook diegene die worden uitgevoerd door de waterschappen en andere partijen, gericht op de ecologische en chemische kwaliteit van de oppervlaktewateren in de stroomgebieden van de Rijn, Maas, Schelde, Eems en over de uitvoering gericht op een goede chemische en kwantitatieve toestand van de grond wateren in de vier stroomgebieden (laatste publicatie: Kamerstukken II, 2020–2021, 27 625 nr. 538). Omdat de Kaderrichtlijn Water werkt met planperiodes, is een volledige beschrijving van de toestand alleen om de 6 jaar mogelijk. Een volledige beschrijving van de toestand is opgenomen in de Stroomgebiedbeheerplannen voor de periode 2022-2027, die begin 2022 zijn vastgesteld en aan de Europese Commissie zijn gerapporteerd (bijlage 1022230 bij Kamerstuk 35325 nr. 5). Het Planbureau voor de Leefomgeving rapporteert jaarlijks op basis van de beschikbare gegevens over waterkwaliteit in het Compendium voor de Leefomgeving.
Het Verbeterprogramma KRW heeft de verkenningsfase afgerond, in totaal zijn er 143 maatregelen te realiseren voor eind 2027. Deze maatregelen zijn divers van aard, bevatten zowel het uitvoeren van onderzoeken als de aanleg van fysieke maatregelen zoals natuurvriendelijke oevers en geulen. De maatregelen van het verbeterprogramma bevinden zich zowel in de planuitwerking als realisatiefase. In 2024 ligt het accent op de planuitwerking. In 2025 en 2026 zal naar verwachting een groot deel van het maatregelenpakket in realisatie gaan.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Het projectbudget van KRW 2e en 3e tranche is toegenomen met € 27 miljoen door de prijsbijstelling 2022.
Volgens de Europese afspraak, gemaakt in het Europees Kaderrichtlijn Water, dienen de Kaderrichtlijn Water maatregelen eind 2027 opgeleverd te zijn.
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | t/m 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | later | huidig | vorig | |
Projecten waterkwaliteit | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
KRW 1e tranche | 30 | 30 | 30 | |||||||||
KRW 2e en 3e tranche | 698 | 670 | 152 | 75 | 103 | 111 | 98 | 158 | 2027 | 2027 | ||
afrondingen | ||||||||||||
Programma Realisatie | 728 | 700 | 182 | 75 | 103 | 111 | 98 | 158 | 0 | 0 | ||
Budget (DF 7.01.01) | 75 | 103 | 111 | 98 | 158 | 0 | 0 |
7.02 Overige investeringen waterkwaliteit
Motivering
Naast het Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren ten behoeve van de KRW zijn hieronder de overige aanlegprojecten inzake waterkwaliteit opgenomen.
Producten
Aanleg waterkwaliteit
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | t/m 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | later | huidig | vorig | |
Waterkwaliteit | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Bijdrageregeling medicijnresten | 68 | 65 | 1 | 13 | 15 | 22 | 16 | |||||
Grote wateren | 221 | 211 | 4 | 34 | 21 | 30 | 37 | 23 | 72 | 2032 | 2032 | |
Verruiming vaargeul Westerschelde | 26 | 26 | 26 | |||||||||
Natuurcompensatie Perkpolder | 3 | 2 | 1 | |||||||||
DAW Projecten (subsidies aan o.a. Kadaster, LTO) | 29 | 28 | 2 | 8 | 10 | 6 | 2 | 2 | ||||
Afrondingen | ||||||||||||
Programma Realisatie | 347 | 330 | 29 | 27 | 59 | 49 | 48 | 39 | 23 | 73 | ||
Budget (DF 7.02.01) | 27 | 59 | 49 | 48 | 39 | 23 | 73 |
Grote wateren
De in 2017 uitgevoerde verkenning naar de opgaven voor natuur en water kwaliteit in de grote wateren, laat zien dat er grote systeemingrepen (inrichting en beheer) nodig zijn om de waterkwaliteit te verbeteren en de natuur toekomstbestendig te versterken, door maatregelen die ruimte bieden aan natuurlijke processen (waaronder terugbrengen van natuurlijk dynamiek), hydro-ecologische verbindingen verbeteren en voor het ecologisch functioneren verloren gegane leefgebieden terugbrengen.
Op grond daarvan hebben de Ministers van IenW en LNV de ambitie uitgesproken om tot 2050 diverse maatregelen te treffen die gericht zijn op het voorkomen van achteruitgang van ecologische kwaliteit van de grote wateren, het bevorderen van een stabiel en samenhangend ecologisch netwerk en het creëren van ruimte voor ruimtelijk-economische ontwikkeling.
Om deze ambitie verder te brengen is de Programmatische Aanpak Grote Wateren gestart die waar het kan aansluit op lopende gebiedsprocessen, waarbij samen met overheden, marktpartijen, natuurorganisaties en stakeholders maatregelen worden uitgevoerd. Na realisatie is er nog 10 jaar beheer en onderhoud, monitoring en evaluatie meegenomen in het taakstellend budget.
De komende jaren zullen IenW en LNV, in de vorm van de programmatische aanpak Grote Wateren, samen met de regio (Gebiedsagenda’s voor de Grote Wateren) en ondersteund door Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en regionale partners de maatregelen uit de eerste en tweede tranche uitvoeren (Kamerstukken II, 2019-2020,27 625, nr. 488 en nr. 523).
De eerste en tweede tranche projecten zitten veelal in de planning en studiefase. In 2024 wordt de planning en studiefase van project Paddenpol afgerond en start de realisatiefase. Voor enkele projecten gaat de feitelijke aanleg starten in 2024. Het project Marker Wadden verlengde fase 1, twee extra eilanden, is in 2023 opgeleverd. Daarnaast is in 2023 gestart met de voorbereiding van de uitvoering van de projecten uit de derde tranche van de Programmatische Aanpak Grote Wateren (27 625, nr. 565).
Voor de elf door de ministers van IenW en NenS geselecteerde projecten voor de derde tranche worden plannen van aanpak opgesteld. In 2024 starten deze derde tranche projecten met het planvormingstraject; een aantal projecten zal in 2024 een startbeslissing nemen.
PAGW project | Fase MIRT | Mijlpaal 2024 |
---|---|---|
Preverkenning | ||
Grensmaas, achteroevers IJsselmeer en Vogel en Vis | Preverkenning | Start preverkenning |
Biesbosch Rijn Maasmonding | Preverkenning | Afronding preverkenning |
Verkenning | ||
Onderwaternatuur, Ketelpolder, Boschplaat, vierwaarden | Verkenning | Start verkenning |
Noord Hollandse IJsselmeerkust | Verkenning | Afronding verkenning |
Friese IJsselmeerkust | Verkenning en deel realisatie | Verkenning 2e en 3de tranche. Realisatie i.s.m. KRW maatregel Makumer Noordwaard |
Planuitwerking | ||
Wieringerhoek | Planuitwerking | Afronding studie Zoet-zout overgang Den Oever i.c.m. verdrogingsmaatregelen |
Oostvaardersoevers | Planuitwerking | Uitwerking tweede en derde tranche |
Eemszijlen binnendijks | Planuitwerking | |
Galgenplaat | Planuitwerking | Projectbesluit en voorbereiding realisatie: N2000 beheermaatregel |
Meanderende Maas | Planuitwerking | Projectbesluit |
Eemszijlen buitendijks | Planuitwerking | Go/no go moment i.v.m. grondgebruiksissue |
Paddenpol | Planuitwerking | Start realisatie |
Realisatie | ||
Vierhuizengat-Lauwersmeer | Realisatie | In uitvoering |
Beheer en monitoring | ||
Markerwadden | Beheer en monitoring | Monitoring KIMA 2.0 opgeleverd |
Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW)
Vanaf juli 2023 wordt de Tijdelijke Subsidieregeling Uitvoering Maatregelen Deltaplan Agrarisch Waterbeheer van kracht. Hiermee is aanvullende financiering beschikbaar voor bovenwettelijke maatregelen op het gebied van agrarisch waterbeheer waar waterschappen en agrariërs samen aan werken.
Waterzuivering medicijnresten
Voor zuivering van medicijnresten wordt bijgedragen aan aanpassing van rioolwaterzuiveringsinstallaties. In de bijdrageregeling is een totaal van 60 miljoen beschikbaar. Afhankelijk van de snelheid waarmee aanvullende zuiveringen functioneel in bedrijf worden genomen zal in 2024 naar schatting 4 miljoen worden besteed.
Waterkwaliteitsprojecten
Voor het terugdringen van de invloed van nutriënten en gewasbescher mingsmiddelen op het oppervlaktewater wordt middels subsidie-bijdragen aan LTO en middels een bijdrage aan het kadaster uitvoering gegeven aan het Deltaplan Agrarisch Waterbeheer.
Verkenningen- en Planuitwerkingsprogramma
Het verkenningen- en planuitwerkingsprogramma dient om een probleem of een initiatief met een maatschappelijke meerwaarde te verkennen en om daarna, indien nodig, uit alternatieven de beste oplossing voor het probleem te zoeken en voor te bereiden voor de uitvoering.
Dit artikelonderdeel geeft inzicht in de stand van zaken van diverse projecten en programma’s op het gebied van zoetwatervoorziening die zich in de fasen van voorbereiding tot realisatie bevinden.
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Huidig | vorig | PB of TB | Oplevering |
Projecten Nationaal | ||||
EPK planning waterkwaliteit | 7 | 7 | ||
Projecten Zuid-Nederland | ||||
Grevelingen | 106 | 106 | 2028-2029 | 2028-2029 |
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 113 | 113 | ||
Begroting DF 7.02.02 | 113 | 113 |
Toelichting:
Getij Grevelingen
De planuitwerking van het project Getij Grevelingen zal langer gaan duren. Hierdoor schuift ook het moment van oplevering naar achteren. De vertraging vloeit voort uit een geconstateerde kostenstijging. Hierom is een traject gestart om de kostenraming weer stabiel te krijgen. In 2023 is het rapport opgeleverd, op basis waarvan besluitvorming over het vervolg kan plaatsvinden.
7.03 Studiekosten waterkwaliteit
Motivering
Dit betreft de studie- en onderzoekskosten voor het Deltaprogramma (MIRT- onderzoeken) en de overige studiekosten op het gebied van waterkwaliteit.
Producten
Aanpak Waterkwaliteit
Speerpunten in de aanpak van waterkwaliteit zijn het terugdringen van de problematiek van nutriënten in het grond- en oppervlaktewater, de belasting van het water door emissies van gewasbeschermingsmiddelen en het verminderen van waterverontreiniging als gevolg van medicijnresten , nutriënten, microplastics en nieuwe (opkomende) stoffen. Als onderdeel van deze aanpak wordt in de periode 2023-2025 door het RIVM onderzocht op welke manier de aanwezigheid van PFAS in mens en milieu teruggedrongen kan worden. De RIVM aanpak bestaat uit het inventariseren van de bronnen, het ontwikkelen van handelingsperspectieven en het monitoren van de effectiviteit van de genomen maatregelen.