Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het investeren in en instandhouden van de IT van Defensie. De verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.105.595 | 1.126.299 | 1.737.187 | 2.033.285 | 1.848.310 | 1.757.517 | 1.460.799 |
Uitgaven | 751.622 | 902.235 | 1.816.435 | 1.369.419 | 1.520.721 | 1.325.505 | 1.301.841 |
juridisch verplicht | 23,0% | ||||||
bestuurlijk gebonden | |||||||
beleidsmatig gereserveerd | 77,0% | ||||||
nog niet ingevuld/vrij te besteden | |||||||
Verwerving | |||||||
Opdrachten | 371.412 | 697.637 | 1.410.078 | 1.546.388 | 1.331.303 | 1.290.075 | 890.215 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 0 | 0 | 619.107 | 965.105 | 1.026.338 | 887.858 | 722.691 |
Verwerving: realisatie | 371.412 | 697.637 | 790.971 | 581.283 | 304.965 | 402.217 | 167.524 |
Instandhouding | |||||||
Opdrachten | 380.210 | 457.523 | 555.159 | 451.081 | 474.295 | 478.629 | 491.243 |
Instandhouding IT | 380.210 | 457.523 | 555.159 | 451.081 | 474.295 | 478.629 | 491.243 |
Over-/ onderprogrammering | |||||||
Fonds | 0 | ‒ 252.925 | ‒ 148.802 | ‒ 628.050 | ‒ 284.877 | ‒ 443.199 | ‒ 79.617 |
Fonds | 0 | ‒ 252.925 | ‒ 148.802 | ‒ 628.050 | ‒ 284.877 | ‒ 443.199 | ‒ 79.617 |
Ontvangsten | 22.797 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 |
2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2038 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.490.581 | 1.567.308 | 1.386.600 | 1.353.834 | 1.340.744 | 1.363.601 | 1.222.457 | 1.235.201 | 1.215.932 | 1.864.001 |
Uitgaven | 1.521.589 | 1.556.777 | 1.420.672 | 1.522.209 | 1.851.900 | 1.832.958 | 1.375.186 | 1.326.861 | 1.334.215 | 1.334.321 |
juridisch verplicht | ||||||||||
bestuurlijk gebonden | ||||||||||
beleidsmatig gereserveerd | ||||||||||
nog niet ingevuld/vrij te besteden | ||||||||||
Verwerving | ||||||||||
Opdrachten | 920.116 | 994.349 | 817.166 | 786.402 | 774.002 | 790.877 | 655.165 | 668.164 | 650.336 | 1.295.186 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 751.467 | 867.699 | 688.574 | 659.743 | 651.187 | 663.364 | 533.497 | 547.466 | 529.511 | 1.174.237 |
Verwerving: realisatie | 168.649 | 126.650 | 128.592 | 126.659 | 122.815 | 127.513 | 121.668 | 120.698 | 120.825 | 120.949 |
Instandhouding | ||||||||||
Opdrachten | 491.124 | 489.618 | 490.193 | 488.191 | 487.501 | 489.483 | 488.051 | 487.796 | 486.355 | 489.143 |
Instandhouding IT | 491.124 | 489.618 | 490.193 | 488.191 | 487.501 | 489.483 | 488.051 | 487.796 | 486.355 | 489.143 |
Over-/ onderprogrammering | ||||||||||
Fonds | 110.349 | 72.810 | 113.313 | 247.616 | 590.397 | 552.598 | 231.970 | 170.901 | 197.524 | ‒ 450.008 |
Fonds | 110.349 | 72.810 | 113.313 | 247.616 | 590.397 | 552.598 | 231.970 | 170.901 | 197.524 | ‒ 450.008 |
Ontvangsten | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.769 | 16.621 |
Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op uitgaven voor levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een overeenkomst is aangegaan. Voor 2024 gaat het naar verwachting om 23,0 % van het uitgavenbudget. Dit betreft de lopende contracten voor het instandhouden van IT en de reeds aangegane verplichtingen voor IT-projecten.
Het resterende deel, 77,0 % van dit artikel, is beleidsmatig gereserveerd voor noodzakelijk geachte investeringen en onderhoudsprogramma’s, waarvan het aangaan van de juridische verplichting wordt voorbereid.
Verwerving IT
Defensie transformeert naar een moderne, technologisch hoogwaardige organisatie met een sneller reactievermogen, groter aanpassingsvermogen en betere gevechtskracht, handelend op basis van de beste informatie. In de huidige kabinetsperiode wordt daarom extra in IT geïnvesteerd, bestemd voor IT uitgaven. Schotelsystemen worden aangeschaft ter ondersteuning van F-35 jachtvliegtuigen en onbemande MQ-9 systemen. Met het oog op de interoperabiliteit worden pantserwielvoertuigen voorzien van moderne missiemodules (Joint Electronic Attack (EOV)).
De geraamde uitgaven aan investeringen betreffen de investeringen in IT. Onderstaande tabellen tonen de IT-projecten voor de komende vijftien jaar die groter zijn dan € 100 miljoen, onderverdeeld naar voorbereidingsfase, onderzoeksfase en realisatiefase.
Nieuw aan te kopen materieel (door middel van het verwervingsproject) leidt mogelijk tot hogere of lagere instandhoudingsuitgaven; hiermee wordt rekening gehouden in de raming van de investering. Op het moment dat de nieuw verworven IT-middelen aan het betreffende defensieonderdeel worden overgedragen, worden ook de hogere of lagere instandhoudingsuitgaven verrekend.
In onderstaande tabel wordt de planning weergegeven van de IT-projecten die zich in de voorbereidingsfase bevinden. Voor deze projecten wordt de behoeftestelling uitgewerkt. Ook de planning van de A-brieven van DMP-plichtige projecten is - indien van toepassing - in de tabel opgenomen.
Projecten in voorbereiding | Projectbudget | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma Foxtrot | 1.000-2.500 | A-brief | |||||
C2LAN | 250-1.000 | A-brief | |||||
Military Transmision Building Block | 1.000-2.500 | A-brief |
Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2023 zijn de bovenstaande projecten nieuw in de voorbereidingsfase.
Het DPO biedt een verdere uitwerking van deze projecten.
In onderstaande tabel wordt het projectbudget en de planning van Kamerbrieven weergegeven van de verwervingsprojecten voor IT die zich in de onderzoeksfase bevinden. In deze fase wordt onderzocht hoe invulling gegeven kan worden aan de behoefte.
Projecten in onderzoek | Projectbudget | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Geen projecten in de onderzoeksfase. |
Er zijn geen projecten in de onderzoeksfase.
Projecten in realisatie | Projectbudget | t/m 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Geïnstrumenteerde oefen- en trainingscapaciteit voor grondgebonden eenheden | 114,0 | 57,1 | 28,0 | 28,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
GrIT | 250-1.000 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Vervanging ESM-capaciteiten KL EOV-systeem | 148,4 | 27,7 | 10,9 | 68,8 | 3,2 | 3,2 | 34,8 |
FOXTROT (SP0-FP1) | 250-1.000 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Joint EOV Electronic Attack | 100-250 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
Modernisering Tactische Indoor Simulator (TACTIS) | 100-250 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
KMAR Grenade-29 | 250-1.000 | Commercieel vertrouwelijk | |||||
MOC ABNL | 100-250 | Commercieel vertrouwelijk |
Ten opzichte van de begroting 2023 is het programma Joint EOV Electronic Attack overgegaan van de voorbereidingsfase naar de realisatiefase. De overige projecten zijn nieuw in de realisatiefase.
Het DPO biedt een verdere uitwerking van deze projecten.
De geraamde uitgaven dienen voor instandhouding van de IT van Defensie. Informatietechnologie (IT) en techniek in bredere zin ontwikkelen razendsnel. Informatie sneller en slimmer verkrijgen, verwerken en verspreiden, om zo gericht te sturen en succesvol te kunnen zijn in moderne conflicten en crises vormt de kern van informatiegestuurd optreden. Voorts wordt met de Defensienota een aantal gerichte maatregelen moderne IT toegepast om op arbeidsextensieve wijze bij te dragen aan hogere materiële gereedheid, compliance en veiligheid en inzicht voor snellere en betere besluitvorming. Vanuit de Instandhouding IT wordt een bijdrage geleverd aan voornoemde activiteiten.
Figuur 8 IT (in miljoenen euro)
Toelichting
In het DMF wordt gewerkt met overprogrammering: zo worden in de eerste begrotingsjaren meer plannen toegestaan dan het beschikbare budget. Door met deze overprogrammering te werken wordt zoveel als mogelijk getracht te voorkomen dat vertragingen bij individuele projecten leiden tot onderrealisatie van het beschikbare budget. Op dit moment wordt een overprogrammering van maximaal 30 procent gehanteerd. Over de gehele looptijd sluit het fonds op nul, doordat de overprogrammering in eerdere jaren wordt gecompenseerd door onderprogrammering in latere jaren. Het hanteren van overprogrammering is nader toegelicht in de leeswijzer.
De over-/onderprogrammering wordt in de budgettaire tabel apart inzichtelijk gemaakt. Omdat niet meer uitgegeven mag worden dan aan budget (de uitgaven in de budgettaire tabel) is geautoriseerd, vindt op de over-/onderprogrammering geen realisatie plaats. In 2024 is sprake van overprogrammering. Dit is ook inzichtelijk gemaakt in de begeleidende grafiek, waarin de budgetlijn (roze lijn) onder de behoeftelijn (blauwe lijn) ligt. In latere jaren is het tegenovergestelde het geval, zodat over de gehele planperiode plannen en budget gelijk zijn.
Dit zijn de ontvangsten die rechtstreeks gerelateerd zijn aan IT, bijvoorbeeld als het Joint Informatievoorziening Commando (JIVC) van Defensie diensten levert aan derden.