Inleiding
Per 1 januari 2023 zijn de RBO (Rijks Beveiligings Organisatie) en de IPKD (Interdepartementale Post- en Koeriersdienst) ondergebracht in één zelfstandige organisatie. Dit Agentschap heeft de naam Rijksorganisatie Beveiliging en Logistiek (RBL). Rijksorganisatie Beveiliging en Logistiek (RBL) is ontstaan uit het agentschap UBR, waarbij als gevolg van de doorontwikkeling van UBR, diverse onderdelen vanaf 2023 zijn uitgeplaatst. Het agentschap UBR (Uitvoeringsbedrijf Rijk) is vanaf 1 januari 2023 in afgeslankte vorm voortgezet onder de naam Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (Rijksorganisatie ODI).
Het agentschap RBL heeft in 2022 met succes het oprichtingstraject doorlopen en is sinds 2023 formeel een agentschap. Vanaf de 1e suppletoire 2023 is RBL voor het eerst als agentschap opgenomen.
Rijks Beveiligings Organisatie (RBO)
De RBO vervult een onmisbare functie binnen de Rijksoverheid. Ze beveiligt met zo’n 1.250 beveiligingsprofessionals meer dan 450 (rijks)locaties voor ruim 30 afnemers. Er zijn ongeveer 500 fte’s in vaste dienst. Verder werkt de RBO met particuliere beveiligingsorganisaties (PBO’s). Bij die samenwerking houdt de RBO toezicht op voorwaarden en werkwijze. Afspraak met de branche en bonden is gemaakt om in het kader van een evenwichtige verhouding 100 fte’s extra aan te nemen en 25 banen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De rijkslocaties en afnemers zijn ministeries en uitvoeringsorganisaties, maar ook belangrijke waterkeringen. Naast de (rijks)locaties beveiligt de RBO ook zo’n 120 (inter)nationale rijksevenementen.
Interdepartementale Post- en Koeriersdienst (IPKD)
De IPKD verzorgt transport- en koeriersdiensten voor ministeries en agentschappen. De dienst richt zich vooral op vertrouwelijke en gerubriceerde zendingen. Als wettelijke taak heeft de dienst het bezorgen van gerechtelijke brieven voor het Openbaar ministerie. De IPKD voert ook bijzondere opdrachten uit. Zo verspreidde de dienst in 2022 voor het ministerie van OCW zelftesten aan ongeveer 9.000 onderwijsinstellingen in Nederland. Ook bezorgde de dienst, vanwege de coronamaatregelen, meubilair en ICT-middelen voor thuiswerkplekken. De IPKD werkt met een vaste bezetting van ongeveer 135 medewerkers, aangevuld met zo’n 20 fte aan uitzendkrachten. Daarnaast werkt de dienst via aanbestedingscontracten met onderaannemers. Jaarlijks bezoekt de IPKD ongeveer één miljoen adressen.
Staat van baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Stand Slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | n.v.t. | n.v.t. | 148.964 | 150.958 | 152.981 | 155.003 | 155.003 |
waarvan omzet moederdepartement | n.v.t. | n.v.t. | 43.545 | 45.539 | 47.562 | 49.584 | 49.584 |
waarvan omzet overige departementen | n.v.t. | n.v.t. | 105.322 | 105.322 | 105.322 | 105.322 | 105.322 |
waarvan omzet derden | n.v.t. | n.v.t. | 97 | 97 | 97 | 97 | 97 |
Rentebaten | n.v.t. | n.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | n.v.t. | n.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | n.v.t. | n.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | n.v.t. | n.v.t. | 148.964 | 150.958 | 152.981 | 155.003 | 155.003 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | n.v.t. | n.v.t. | 148.630 | 150.639 | 152.670 | 154.693 | 154.693 |
- Personele kosten | n.v.t. | n.v.t. | 53.136 | 54.749 | 56.271 | 57.844 | 57.844 |
waarvan eigen personeel | n.v.t. | n.v.t. | 51.021 | 52.546 | 54.071 | 55.597 | 55.597 |
waarvan inhuur externen | n.v.t. | n.v.t. | 219 | 219 | 219 | 219 | 219 |
waarvan overige personele kosten | n.v.t. | n.v.t. | 1.896 | 1.985 | 1.981 | 2.028 | 2.028 |
- Materiële kosten | n.v.t. | n.v.t. | 95.494 | 95.890 | 96.399 | 96.849 | 96.849 |
waarvan apparaat ICT | n.v.t. | n.v.t. | 1.080 | 1.080 | 1.080 | 1.080 | 1.080 |
waarvan bijdrage aan SSO's | n.v.t. | n.v.t. | 10.764 | 10.983 | 11.202 | 11.421 | 11.421 |
waarvan overige materiële kosten | n.v.t. | n.v.t. | 83.650 | 83.827 | 84.116 | 84.348 | 84.348 |
Rentelasten | n.v.t. | n.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | n.v.t. | n.v.t. | 334 | 319 | 311 | 310 | 310 |
- Materieel | n.v.t. | n.v.t. | 59 | 44 | 36 | 35 | 35 |
waarvan apparaat ICT | n.v.t. | n.v.t. | 10 | 1 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | n.v.t. | n.v.t. | 49 | 43 | 36 | 35 | 35 |
- Immaterieel | n.v.t. | n.v.t. | 275 | 275 | 275 | 275 | 275 |
Overige lasten | n.v.t. | n.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | n.v.t. | n.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | n.v.t. | n.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | n.v.t. | n.v.t. | 148.964 | 150.958 | 152.981 | 155.003 | 155.003 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | n.v.t. | n.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | n.v.t. | n.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | n.v.t. | n.v.t. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Bij het opstellen van de begroting 2024 is uitgegaan van de 2023 tarieven geïndexeerd met een gewogen loon- en prijsbijstelling van 7,6%. Uitgangspunt voor deze indexatie zijn de CPB-ramingen voor 2024 inzake loonvoet sector overheid (5,2%), prijsontwikkeling materiële overheidsconsumptie (IMOC) met 3,9% en een specifieke indexatie op de uitbestedingscontract beveiligingsdiensten 10,5%. Dit laatste percentage is de huidige verwachting van de tariefontwikkeling op een zeer dynamische beveiligingsmarkt. Hieronder worden de mutaties t.o.v. de vastgestelde begroting 2023 toegelicht. Met de vastgestelde begroting wordt de stand na ontvlechting UBR bedoeld (zie tabel bij inleiding hierboven). Vanuit het agentschap UBR (Uitvoeringsbedrijf Rijk) is uit de begroting 2023 een bedrag van € 116,8 mln. aan baten en lasten ontvlochten.
Baten
Omzet
Uit de begroting 2023, ontvlochten uit het agentschap UBR, is de omzet van RBL van € 116,8 mln. bijgesteld naar € 149,0 mln. in 2024. De toename van € 32,2 mln. wordt verklaard door:
– Tariefstijging 2023 (14,5%) en 2024 (7,6%) als gevolg van inflatie ten opzichte van waar in de OW 2023 rekening mee is gehouden. Effect van deze afwijking is € 27,5 mln.
– De vraag naar de dienstverlening van RBL neemt toe waardoor meer opdrachten kunnen worden ingevuld. Deze extra vraag leidt naar € 4,7 mln. extra omzet die wordt verwacht.
In onderstaande tabel zijn de begrote omzetcijfers 2024 per organisatieonderdeel (afgerond op miljoenen euro’s) weergegeven:
Baten-lastenagentschap RBL | |
---|---|
RBO | 128,6 |
IPKD | 20,4 |
Totaal | 149,0 |
Lasten
Apparaatskosten
Uit de OW23, ontvlochten uit het agentschap UBR, zijn de lasten van RBL van € 116,8 mln. bijgesteld naar € 149,0 mln. in 2024. Als gevolg van de hogere verwachte omzet ad € 32,2 mln. zijn ook de apparaatskosten in evenredigheid toegenomen.
Eigen personeel
De kosten voor eigen personeel in de begroting 2024 zijn € 9,5 mln. hoger dan de vastgestelde begroting 2023. Deze toename is het gevolg van de afgesloten CAO Rijk 2022-2024 en de ambitie om in lijn met gemaakte bestuurlijke afspraken bij RBO om in maximaal 5 jaar een groei van 100 fte aan eigen personeel te realiseren. De kosten verbonden aan de groei van het eigen personeel in 2024, als gevolg van verwachte verambtelijking, bedraagt € 1,6 mln. (20 fte).
Externe inhuur
De begrote externe inhuur 2024 is € 0,3 mln. lager dan de vastgestelde begroting 2023. Dit is het gevolg van het aflopen van de opdracht Zelftesten bij IPKD.
Overige personele kosten
De toename van de begrote overige personele kosten 2024 met € 0,4 mln. ten opzichte van de vastgestelde begroting 2023 is te herleiden naar de loon- en prijsbijstelling.
Materiële kosten
De begrote materiële kosten 2024 komen € 22,5 mln. hoger uit dan de vastgestelde begroting 2023. Dit wordt enerzijds verklaard door de hogere kosten op uitbestedingskosten beveiliging (€ 19,8 mln.) en anderzijds door de indexatie op de overige materiele kosten (€ 2,7 mln.). De stijging in de kosten uitbesteding beveiligingsdiensten is voor € 17,6 mln. het gevolg van de indexatie 2023 en 2024, het overige deel (€ 2,2 mln.) is gerelateerd aan de omzetstijging bij RBO.
Kasstroomoverzicht
(bedragen x € 1.000) | Stand slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | n.v.t. | n.v.t. | 200 | 96 | 114 | 426 | 736 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | n.v.t. | n.v.t. | 148.964 | 150.958 | 152.981 | 155.003 | 155.003 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | n.v.t. | n.v.t. | ‒ 148.618 | ‒ 150.639 | ‒ 152.670 | ‒ 154.693 | ‒ 154.693 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | n.v.t. | n.v.t. | 346 | 319 | 311 | 310 | 310 |
-/- totaal investeringen | n.v.t. | n.v.t. | ‒ 450 | ‒ 300 | ‒ | ‒ | ‒ | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | n.v.t. | n.v.t. | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
3. | Totaal investeringskasstroom | n.v.t. | n.v.t. | ‒ 450 | ‒ 300 | ‒ | ‒ | ‒ |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | n.v.t. | n.v.t. | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | n.v.t. | n.v.t. | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
-/- aflossingen op leningen | n.v.t. | n.v.t. | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | n.v.t. | n.v.t. | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
4. | Totaal financieringskasstroom | n.v.t. | n.v.t. | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | n.v.t. | n.v.t. | 96 | 114 | 426 | 736 | 1.046 |
Toelichting
De ontwikkeling in de operationele kasstroom in de jaren 2024 t/m 2028 is het gevolg van uitgaven en ontvangsten in verband met de reguliere baten en lasten zoals gepresenteerd in de staat van baten en lasten.
De investeringskasstroom bestaat uit investeringen in het wagenpark van IPKD.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Stand slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Kostprijzen per product RBO | n.v.t. | n.v.t. | 147,8 | 147,8 | 147,8 | 147,8 | 147,8 |
Kostprijzen per product IPKD | n.v.t. | n.v.t. | 146,8 | 146,8 | 146,8 | 146,8 | 146,8 |
Tarieven/uur RBO | n.v.t. | n.v.t. | 147,8 | 147,8 | 147,8 | 147,8 | 147,8 |
Tarieven/uur IPKD | n.v.t. | n.v.t. | 142,3 | 142,3 | 142,3 | 142,3 | 142,3 |
Omzet per productgroep (PxQ) RBO | n.v.t. | n.v.t. | 80 | 80 | 81 | 81 | 81 |
Omzet per productgroep (PxQ) IPKD | n.v.t. | n.v.t. | 110 | 112 | 114 | 116 | 116 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | n.v.t. | n.v.t. | 675 | 696 | 716 | 736 | 736 |
Saldo van baten en lasten (%) | n.v.t. | n.v.t. | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Kwaliteitsindicator - MTO RBO | n.v.t. | n.v.t. | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Toelichting
Kostprijzen per product/Tarieven per uur
Voor RBL geldt dat de kostprijzen per product en de tarieven per uur zijn geïndexeerd met 8,1% (RBO) en 4,5% (IPKD) in 2024.
Omzet per productgroep
De omzet per productgroep bij RBO bedraagt €80. Dit betreft de omzet per beveiliger, exclusief de omzet gemaakt door uitbesteding.
De omzet per productgroep bij IPKD bedraagt €110. Dit betreft de omzet per chauffeur, exclusief de omzet gemaakt door uitbesteding. De trend vertoont een licht stijgende omzet per chauffeur vanwege een lichte afbouw in uitbesteding en een gelijkblijvend aantal fte’s.
FTE’s
De stijging in aantallen fte’s wordt gerealiseerd bij RBO en is het gevolg van het convenant «Het Nieuwe Evenwicht» waarbij RBO meer eigen personeel gaat aannemen. Door verambtelijking verwacht de RBO aan de toenemende vraag naar de dienstverlening te kunnen voldoen.
MTO, werkplezier en werkdruk
Het medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO) wordt bij Rijksorganisatie RBL om de twee jaar uitgevoerd. RBL heeft als doelstelling een medewerkerstevredenheid score > 7.
Openingsbalans
Conform Regeling Agentschappen is de openingsbalans van RBL voorzien van een accountantsverklaring door de Auditdienst Rijk. De definitieve openingsbalans van RBL met toelichting is opgenomen in bijlage 10.