Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 837.396 | 0 | 837.396 | ‒ 3.432 | 833.964 | 20.728 | 38.948 | 47.009 | 39.155 | 915.593 |
Uitgaven (1) + (2) | 837.396 | 0 | 837.396 | ‒ 3.432 | 833.964 | 20.728 | 38.948 | 47.009 | 39.155 | 915.593 |
(1) Apparaatsuitgaven | 569.535 | 0 | 569.535 | 610 | 570.145 | 1.226 | 31.146 | 30.258 | 29.842 | 646.004 |
Personele uitgaven | 564.366 | 0 | 564.366 | 783 | 565.149 | 922 | 29.862 | 28.956 | 28.540 | 580.521 |
Eigen personeel | 544.020 | 0 | 544.020 | 783 | 544.803 | 922 | 29.862 | 28.956 | 28.540 | 575.091 |
Inhuur externen | 19.676 | 0 | 19.676 | 0 | 19.676 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.200 |
Overig personeel | 670 | 0 | 670 | 0 | 670 | 0 | 0 | 0 | 0 | 230 |
Materiële uitgaven | 5.169 | 0 | 5.169 | ‒ 173 | 4.996 | 304 | 1.284 | 1.302 | 1.302 | 65.483 |
ICT | 1.466 | 0 | 1.466 | ‒ 205 | 1.261 | ‒ 18 | ‒ 18 | 0 | 0 | 2.458 |
Bijdrage aan SSO's | ‒ 322 | 0 | ‒ 322 | 322 | 0 | 322 | 322 | 322 | 322 | 38.939 |
Overig materieel | 4.025 | 0 | 4.025 | ‒ 290 | 3.735 | 0 | 980 | 980 | 980 | 24.086 |
(2) Programma-uitgaven | 267.861 | 0 | 267.861 | ‒ 4.042 | 263.819 | 19.502 | 7.802 | 16.751 | 9.313 | 269.589 |
Bekostiging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige bekostiging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.488 | 0 | 1.488 | 0 | 1.488 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.488 |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 1.488 | 0 | 1.488 | 0 | 1.488 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.488 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 196 | 0 | 196 | 1.085 | 1.281 | 0 | 0 | 0 | 0 | 196 |
Wereld Douane Organisatie | 196 | 0 | 196 | 0 | 196 | 0 | 0 | 0 | 0 | 196 |
Bijdragen vertragingsrente EU | 0 | 0 | 0 | 1.085 | 1.085 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan overige (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 40.189 | 0 | 40.189 | ‒ 15.212 | 24.977 | 9.417 | ‒ 2.283 | 6.666 | ‒ 772 | 31.742 |
ICT opdrachten | 17.150 | 0 | 17.150 | ‒ 3.445 | 13.705 | ‒ 1.471 | ‒ 1.471 | ‒ 980 | 0 | 8.682 |
Overige opdrachten | 23.039 | 0 | 23.039 | ‒ 11.767 | 11.272 | 10.888 | ‒ 812 | 7.646 | ‒ 772 | 23.060 |
Bijdrage aan agentschappen | 3.514 | 0 | 3.514 | 0 | 3.514 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.514 |
Bijdrage overige agentschappen | 3.514 | 0 | 3.514 | 0 | 3.514 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.514 |
Rente | 3.000 | 0 | 3.000 | 10.000 | 13.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 13.000 |
Belasting- en invorderingsrente | 3.000 | 0 | 3.000 | 10.000 | 13.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 13.000 |
(Schade)vergoeding | 55 | 0 | 55 | 85 | 140 | 85 | 85 | 85 | 85 | 140 |
(Schade)vergoedingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding proceskosten | 55 | 0 | 55 | 85 | 140 | 85 | 85 | 85 | 85 | 140 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 219.419 | 0 | 219.419 | 0 | 219.419 | 0 | 0 | 0 | 0 | 219.509 |
Toegerekende uitgaven van Belastingen | 219.419 | 0 | 219.419 | 0 | 219.419 | 0 | 0 | 0 | 0 | 219.509 |
Ontvangsten (3) +(4) | 18.485.399 | 0 | 18.485.399 | 160.646 | 18.646.045 | 130.734 | 184.821 | 259.231 | 341.410 | 21.649.972 |
Programma-ontvangsten (3) | 18.484.794 | 0 | 18.484.794 | 160.646 | 18.645.440 | 130.734 | 184.821 | 259.231 | 341.410 | 21.649.972 |
waarvan: Belastingontvangsten | 18.474.694 | 0 | 18.474.694 | 148.646 | 18.623.340 | 118.734 | 172.821 | 247.231 | 329.410 | 21.637.972 |
Bekostiging | 500 | 0 | 500 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Doorbelasten kosten vervolging | 500 | 0 | 500 | 0 | 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rente | 5.600 | 0 | 5.600 | 12.000 | 17.600 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 |
Belasting- en invorderingsrente | 5.600 | 0 | 5.600 | 12.000 | 17.600 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 |
Boetes en schikkingen | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten boetes en schikkingen | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatontvangsten (4) | 605 | 0 | 605 | 0 | 605 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2025 | |
---|---|
juridisch verplicht | 89% |
bestuurlijk gebonden | 0% |
beleidsmatig gereserveerd | 11% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Toelichting
Budgetflexibiliteit
Bijdrage aan ZBO's/RWT
De bijdrage aan ZBO's en RWT's zijn beleidsmatig gereserveerd.
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties
Douane is verantwoordelijk voor de heffing en inning van de Traditionele Eigen Middelen (TEM, invoerrechten) en de tijdige terbeschikkingstelling van deze eigen middelen aan de Europese Commissie (EC). De heffing, inning en terbeschikkingstelling van TEM door de Nederlandse Douane zijn gebaseerd op wetgeving van de EU. De lidstaten hoeven bedragen niet ter beschikking van de EC te stellen als deze niet kunnen worden geïnd door redenen die niet aan hen te wijten zijn. De EC beoordeelt deze casussen en kan alsnog het verschuldigde TEM bedrag opeisen, inclusief progressieve verschuldigde vertragingsrente. De vertragingsrente is 100% juridisch verplicht.
Opdrachten
Voor de correcte toepassing van de douanewetgeving worden opdrachten gegeven om ICT-systemen aan te passen. In de Algemene Douanewet staan de toezichtstaken en bevoegdheden uitgewerkt. Voor de uitvoering van de Algemene Douanewet geeft Douane opdrachten voor de inkoop van Douane specifieke middelen, bijvoorbeeld speurhonden, detectiesystemen, werktuigen, meldkamervoorzieningen en laboratoria. De post ICT opdrachten is voor 100% juridisch verplicht en de post Overige opdrachten is voor 50% juridisch verplicht en voor de overige 50% beleidsmatig gereserveerd.
Bijdrage agentschappen
Dit betreft met name de bijdrage aan de Rijksrederij van Rijkswaterstaat en is 100% juridisch verplicht vanuit samenwerkingsovereenkomsten.
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
De personele uitgaven voor 2025 zijn bijgesteld met € 0,8 mln. De meest belangrijke en relevante mutaties zijn:
– Er is budget toegekend voor het continueren van sanctiemaatregelen (vanaf 2027 € 21,6 mln. structureel).
– Douane moet nieuwe taken uitvoeren voor Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). Op basis van de uitvoeringstoets zijn middelen toegevoegd. In 2025 gaat het om € 0,7 mln. en in 2026 om € 1,6 mln.
– In het kader van het Programma Stuur in Eigen Hand is de dienstverlening (o.a. facilitaire zaken en O&P) vanuit de Belastingdienst aan Douane in kaart gebracht en zijn de diensten van tarieven voorzien. De budgetten zijn overgeheveld vanuit artikel 1 belastingen aan artikel 9 Douane. Douane heeft de budgetten terug overgeheveld als vergoeding voor de dienstverlening, behalve het budget vanaf 2027 voor de O&P dienstverlening (€ 9,6 mln.) en budget voor 2030 voor CFD en F&MI (€ 12,3 mln. en € 3,3 mln.)
– De apparaatstaakstelling leidt in 2026 tot een bezuiniging op personele uitgaven van € 0,7 mln., oplopend naar € 2,9 mln. in 2030.
Opdrachten
De uitgaven aan opdrachten voor 2025 zijn bijgesteld met ‒ € 15,2 mln. De meest belangrijke en relevante mutaties zijn:
– Er is € 11,7 mln. aan het budget van 2025 toegevoegd voor de aanschaf van scan-en detectiematerialen, dit is een CCEI-subsidie
(Customs Control Equipment Instrument) welke vorig jaar is ontvangen.
– Van 2025 wordt in totaal € 20,1 mln. geschoven naar 2026 en 2028 op basis van de geplande uitgaven voor scan-en detectie materiaal.
– Vanuit het ministerie van Justitie & Veiligheid zijn er middelen beschikbaar gesteld voor de inzet van drones en onderwaterdetectie in het kader van overkoepelende innovatieve initiatieven Mainportsaanpak (€ 1,1 mln.)
– Douane heeft budget beschikbaar gesteld aan de Belastingdienst (€ 6,3 mln.) voor aanschaf van uniformen, extra ontwikkelcapaciteit voor het Douaneaangiften Management Systeem (DMS), en het nieuwe systeem voor het Douane vervoerproces (Ermis).
Rente
De uitgavenraming van de belasting- en invorderingsrente wordt geactualiseerd naar aanleiding van de realisatiecijfers uit 2024.
Ontvangsten
Rente
De ontvangstenraming van de belasting- en invorderingsrente wordt geactualiseerd naar aanleiding van de realisatiecijfers uit 2024.
Belastingontvangsten
In de Voorjaarsnota 2025 worden de mutaties van de Belastingontvangsten toegelicht. Een specificatie van de Belastingontvangsten is te vinden onder de toelichting van artikel 1 Belastingen.