Base description which applies to whole site

5.2 Agentschap Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut

Tabel 31 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap KNMI Suppletoire begroting 2025 (bedragen x € 1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(3) = (1) + (2) Totaal geraamd

Baten

   

- Omzet

121.848

‒ 265

121.583

waarvan omzet moederdepartement

81.112

‒ 4.138

76.974

waarvan omzet overige departementen

4.950

806

5.756

waarvan omzet derden

35.786

3.067

38.853

Rentebaten

200

200

400

Vrijval voorzieningen

Bijzondere baten

Totaal baten

122.048

‒ 65

121.983

    

Lasten

   

Apparaatskosten

99.495

3.494

102.989

- Personele kosten

61.224

2.572

63.796

waarvan eigen personeel

55.224

3.774

58.998

waarvan inhuur externen

5.999

‒ 1.255

4.744

waarvan overige personele kosten

 

54

54

- Materiële kosten

38.271

922

39.193

waarvan apparaat ICT

16.164

886

17.050

waarvan bijdrage aan SSO's

2.215

83

2.298

waarvan overige materiële kosten

19.892

‒ 47

19.845

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

22.045

22.045

Rentelasten

100

50

150

Afschrijvingskosten

2.107

‒ 249

1.858

- Materieel

2.047

‒ 307

1.740

waarvan apparaat ICT

69

‒ 29

40

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

1.977

‒ 278

1.699

- Immaterieel

60

58

118

Overige lasten

20.321

‒ 20.321

waarvan aardobservatie

20.321

‒ 20.321

waarvan dotaties voorzieningen

waarvan bijzondere lasten

Totaal lasten

122.023

5.019

127.042

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

25

‒ 5.084

‒ 5.059

Agentschapsdeel Vpb-lasten

25

20

45

Saldo van baten en lasten

‒ 5.104

‒ 5.104

Toelichting

Baten

Omzet moederdepartement

Lagere omzet vooral door vertragingen en financiering uit eigen vermogen Masterplan (€ -4,7 miljoen) en verplaatsing van gelden voor de uitbreiding seismologisch netwerk (€ -2,0 miljoen) naar omzet overige departementen. Hogere baten voor technische onderzoeksfaciliteiten (FTO; € 1,1 miljoen) en aardobservatie (€ 1,7 miljoen).

Omzet overige departementen

De stijging van de opbrengsten wordt vooral veroorzaakt door een tweetal nieuwe projecten voor het ministerie van Klimaat en Groene Groei ter waarde van € 1,5 miljoen (waarvan uitbreiding seismisch netwerk € 1,1 miljoen; dit was eerder onder omzet moederdepartement opgenomen). Daarnaast een daling van de opbrengsten EZ op het gebied van seismologische dienstverlening van € 1,0 miljoen. De overige baten stijgen met € 0,3 miljoen.

Omzet derden

De stijging wordt vooral veroorzaakt door een nieuw project (EarthCARE DISC; +€ 5,3 miljoen). De opbrengsten voor de overige projecten dalen met € 2,2 miljoen.

Rentebaten

Een toename van de rentebaten vanwege een hoger rekening-courantsaldo.

Lasten

Personele kosten

Kosten eigen personeel zijn hoger doordat er meer personeel aangenomen wordt voor onder andere FTO Cabauw. Het gaat om circa 10 fte en € 1,0 miljoen hogere kosten. Daarnaast zijn kosten inbesteding gestegen met € 1,0 miljoen door verwachte kosten voor de transitie en diensten van Udac voor bijvoorbeeld Europese aanbestedingen. Tenslotte is geanticipeerd op een kostenstijging doordat de cao-stijging van 2024 voor heel 2025 doorwerkt (€ 1,8 miljoen).

De inhuur is lager door bezuinigingen en het willen voldoen aan de 10%-norm op inhuur. Contracten zijn niet verlengd c.q. beëindigd.

Materiële kosten

De materiele kosten apparaat ICT zijn gestegen met € 1,1 miljoen door gestegen kosten voor beheer en onderhoud extranetten (€ 0,5 miljoen), werkplekken (€ 0,3 miljoen) en cloud platform Team (€ 0,5 miljoen). De kosten voor EWC zijn lager (-€ 0,4 miljoen). Daarnaast overige mutaties van per saldo € 0,1 miljoen.

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten    

Als gevolg van de Rijksbegrotingsvoorschriften 2025 worden de overige lasten nu onder deze post geschaard. De contributiekosten EUMETSAT (Aardobservatie) stijgen licht met € 1,7 miljoen.

Afschrijvingskosten

Afschrijvingskosten zijn lager door lagere investeringen.

Resultaat

Het begrote negatieve resultaat wordt veroorzaakt doordat voor 2025 kosten voor WAU en Masterplan zijn begroot waarvoor vorig jaar middelen aan het eigen vermogen zijn toegevoegd. Daarnaast zorgt een ophoging van de verlofreservering voor een extra verlies.

Nieuwe Regeling Agentschappen

Per 1 januari 2025 is de nieuwe Regeling Agentschappen ingegaan. In verband met het overgangsjaar naar de nieuwe regeling is voor het uitvoeringsjaar 2025 het exploitatieoverzicht conform de begroting 2025 opgesteld. De nieuwe regeling geeft de mogelijkheid voor bekostiging op basis van output en/of input. Voor de uitvoering van het jaar 2025 wordt daarom naast het exploitatieoverzicht inzicht gegeven in de nieuwe categorieën van baten.

Tabel 32 Nieuwe categorieën van baten (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

(1) Vastgestelde begroting

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(3) = (1) + (2) Totaal geraamd

Baten

   

Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

Baten als tegenprestatie voor levering van input

121.848

‒ 265

121.583

Rentebaten

200

200

400

Vrijval voorzieningen

Bijzondere baten

Totaal baten

122.048

‒ 65

121.983

Toelichting

Baten als tegenprestatie voor levering van input

Enerzijds lagere omzet als gevolg van vertragingen en financiering uit eigen vermogen. Anderzijds hogere omzet door nieuwe projecten.

Rentebaten

Een toename van de rentebaten vanwege een hoger rekening-courantsaldo.

Tabel 33 Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
 

Omschrijving

(1) Vastgestelde begroting

(2) Mutaties 1e suppletoire begroting

(3)=(1)+(2) Totaal geraamd

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2025

10.759

3.654

14.413

 

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

4.357

666

5.023

 

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 9.086

1.700

‒ 7.386

2.

Totaal operationele kasstroom

‒ 4.729

2.366

‒ 2.364

 

Totaal investeringen (-/-)

‒ 3.090

‒ 3.510

‒ 6.600

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

  

3.

Totaal investeringkasstroom

‒ 3.090

‒ 3.510

‒ 6.600

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

  

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

  

 

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 2.281

670

‒ 1.611

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

3.090

1.160

4.250

4.

Totaal financieringskasstroom

809

1.830

2.639

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2025 (=1+2+3+4)

3.749

4.340

8.089

Toelichting

Rekening-courant RHB 1 januari 2025

Dit is de mutatie naar de werkelijke stand per 1 januari 2025. Voor een uitgebreide toelichting zie het jaarverslag 2024.

Operationele kasstroom

Hieronder vallen de ontvangsten en uitgaven uit de reguliere bedrijfsvoering.                                             

De ontvangsten operationele kasstroom betreffen de afschrijvingskosten (€ 1,9 miljoen) en een compensatie van het Rijksvastgoedbedrijf van € 0,9 miljoen en inhaal betaling luchtvaart (€ 2,2 miljoen).                            

De uitgaven operationele kasstroom betreffen met name uitgaven voor diverse projecten voor IenW waarvoor meer uitgaven worden gedaan dan er ontvangsten zijn (€ 2,3 miljoen). Daarnaast bestaan de uitgaven uit een negatief resultaat van € 5,1 miljoen.                                                   

Investeringskasstroom

Hieronder vallen de investeringen in nieuwe en bestaande activa en de boekwaarden, boekwinsten en boekverliezen van de verschrootte en verkochte vaste activa.

Ten opzichte van de begroting zijn de investeringen naar boven bijgesteld (€ 6,6 miljoen).                                                      

Financieringskasstroom

Hieronder vallen alle geldstromen die te relateren zijn aan de financiering van het KNMI.

De lagere aflossing op leningen is het gevolg van lagere investeringen in 2024, die een doorrekening kent in 2025. (€ - 0,7 miljoen)                                      

Het hogere beroep op de leenfaciliteit ten opzichte van de begroting (€ 1,2 miljoen) is het gevolg van de hierboven genoemde hogere investeringen waarbij voor een deel van de investeringen geen gebruik zal worden gemaakt van de leenfaciliteit omdat deze investeringen direct worden gefinancierd door de opdrachtgevers.                       

Licence