Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 476.853 | 192 | 477.045 | 90.468 | 567.513 | 10.094 | 3.829 | ‒ 2.114 | ‒ 496 | 213.006 |
Uitgaven | 573.000 | 192 | 573.192 | ‒ 121.566 | 451.626 | ‒ 28.859 | 61.939 | 43.832 | 36.910 | 252.971 | |
14.1 | Netwerk | 21.304 | 0 | 21.304 | 18.266 | 39.570 | 3.238 | 4.946 | 4.226 | 1.631 | 13.795 |
Opdrachten | 13.905 | 0 | 13.905 | 8.641 | 22.546 | 2.958 | 4.666 | 3.946 | 1.351 | 8.105 | |
Wegverkeersbeleid | 6.188 | 0 | 6.188 | ‒ 2.232 | 3.956 | ‒ 149 | ‒ 363 | ‒ 244 | ‒ 242 | 2.669 | |
Voertuigen en Digitale Infrastructuur | 4.990 | 0 | 4.990 | 2.113 | 7.103 | ‒ 2.102 | 0 | ‒ 63 | ‒ 58 | 0 | |
Overige opdrachten | 2.727 | 0 | 2.727 | 8.760 | 11.487 | 5.209 | 5.029 | 4.253 | 1.651 | 5.436 | |
Subsidies (regelingen) | 0 | 0 | 0 | 150 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige subsidies | 0 | 0 | 0 | 150 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 7.385 | 0 | 7.385 | 3.475 | 10.860 | 280 | 280 | 280 | 280 | 5.690 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 7.385 | 0 | 7.385 | 852 | 8.237 | 280 | 280 | 280 | 280 | 5.690 | |
Overige bijdragen | 0 | 0 | 0 | 2.623 | 2.623 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 14 | 0 | 14 | 6.000 | 6.014 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan Caribisch Nederland | 0 | 0 | 0 | 6.000 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Regionale bijdrage MIRT | 14 | 0 | 14 | 0 | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.2 | Verkeersveiligheid | 29.189 | 192 | 29.381 | ‒ 217 | 29.164 | 1.653 | 992 | 1.218 | 1.169 | 15.049 |
Opdrachten | 3.988 | 0 | 3.988 | ‒ 5 | 3.983 | 3.536 | 2.901 | 613 | 578 | 4.542 | |
Opdrachten Verkeersveiligheid | 3.988 | 0 | 3.988 | ‒ 1.405 | 2.583 | ‒ 451 | ‒ 486 | ‒ 200 | ‒ 235 | 4.542 | |
Overige opdrachten | 0 | 0 | 0 | 1.400 | 1.400 | 3.987 | 3.387 | 813 | 813 | 0 | |
Subsidies (regelingen) | 10.242 | 192 | 10.434 | 507 | 10.941 | 558 | 534 | 502 | 488 | 7.810 | |
Veilig Verkeer Nederland (VVN) | 4.199 | 0 | 4.199 | ‒ 215 | 3.984 | ‒ 140 | ‒ 132 | ‒ 121 | ‒ 116 | 3.315 | |
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) | 4.255 | 192 | 4.447 | ‒ 10 | 4.437 | ‒ 82 | ‒ 76 | ‒ 70 | ‒ 67 | 3.476 | |
Overige subsidies | 1.788 | 0 | 1.788 | 732 | 2.520 | 780 | 742 | 693 | 671 | 1.019 | |
Bijdrage aan agentschappen | 686 | 0 | 686 | 103 | 789 | 35 | 35 | 35 | 35 | 720 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 686 | 0 | 686 | 103 | 789 | 35 | 35 | 35 | 35 | 720 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 3.273 | 0 | 3.273 | ‒ 822 | 2.451 | ‒ 2.476 | ‒ 2.478 | 68 | 68 | 1.977 | |
Bijdrage aan CBR | 2.173 | 0 | 2.173 | ‒ 122 | 2.051 | ‒ 1.376 | ‒ 1.378 | 68 | 68 | 1.977 | |
Overige bijdragen | 1.100 | 0 | 1.100 | ‒ 700 | 400 | ‒ 1.100 | ‒ 1.100 | 0 | 0 | 0 | |
(Schade)vergoeding | 11.000 | 0 | 11.000 | 0 | 11.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stint | 11.000 | 0 | 11.000 | 0 | 11.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.3 | Slimme en duurzame mobiliteit | 522.507 | 0 | 522.507 | ‒ 139.615 | 382.892 | ‒ 33.750 | 56.001 | 38.388 | 34.110 | 224.127 |
Opdrachten | 131.892 | 0 | 131.892 | ‒ 64.663 | 67.229 | ‒ 80.539 | ‒ 10.362 | ‒ 32.022 | ‒ 25.518 | 133.431 | |
Innovatie en Intelligente Transportsystemen | 13.269 | 0 | 13.269 | ‒ 4.522 | 8.747 | 4.985 | 1.111 | 1.399 | 497 | 103 | |
Klimaatakkoord | 5.720 | 0 | 5.720 | ‒ 5.720 | 0 | ‒ 10.397 | ‒ 5.100 | 43 | 655 | 32.576 | |
Verkeersemissies | 3.341 | 0 | 3.341 | ‒ 3.105 | 236 | ‒ 548 | ‒ 207 | ‒ 102 | ‒ 103 | 3.008 | |
KF: Laadinfra wegverkeer | 807 | 0 | 807 | ‒ 777 | 30 | ‒ 1.484 | ‒ 3.887 | ‒ 2.195 | ‒ 1.907 | 31.620 | |
Programma Vergroening Reisgedrag | 9.334 | 0 | 9.334 | ‒ 7.774 | 1.560 | ‒ 3.899 | ‒ 11.531 | ‒ 30.792 | ‒ 44.615 | 35.656 | |
Verduurzaming logistiek | 9.019 | 0 | 9.019 | ‒ 3.908 | 5.111 | 4.841 | 4.000 | 0 | 0 | 0 | |
NGF: Dutch Metropolitan Innovations (DMI) | 20.006 | 0 | 20.006 | 3.738 | 23.744 | 1.218 | 3.392 | 739 | 0 | 0 | |
KF: Laadinfra bouw | 66.483 | 0 | 66.483 | ‒ 51.583 | 14.900 | ‒ 75.345 | 0 | 0 | 21.000 | 27.546 | |
KF: Zero-emissie zones | 0 | 0 | 0 | 250 | 250 | 500 | 1.250 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 0 | |
Overige opdrachten | 3.913 | 0 | 3.913 | 8.738 | 12.651 | ‒ 410 | 610 | ‒ 114 | ‒ 45 | 2.922 | |
Subsidies (regelingen) | 332.077 | 0 | 332.077 | ‒ 95.348 | 236.729 | 19.664 | 65.012 | 65.360 | 59.240 | 83.192 | |
Duurzame Mobiliteit | 35.641 | 0 | 35.641 | ‒ 17.350 | 18.291 | 16.050 | 21.050 | 21.150 | 5.000 | 0 | |
Elektrisch Vervoer | 74.444 | 0 | 74.444 | ‒ 16.000 | 58.444 | 1.000 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | |
Laad en AanZET | 90.967 | 0 | 90.967 | ‒ 23.954 | 67.013 | 31.590 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bronmaatregelen Stikstof | 64.121 | 0 | 64.121 | ‒ 30.092 | 34.029 | ‒ 10.000 | 0 | 15.000 | 22.000 | 23.156 | |
KF: Laadinfra wegvervoer | 23.355 | 0 | 23.355 | 9.477 | 32.832 | 8.000 | 5.000 | 0 | 0 | 27.120 | |
KF: Laadinfra Bouw | 11.330 | 0 | 11.330 | ‒ 5.130 | 6.200 | 7.500 | 14.000 | 17.500 | 0 | 0 | |
Vergroenen reisgedrag | 0 | 0 | 0 | 1.250 | 1.250 | 4.250 | 8.750 | 8.750 | 6.000 | 7.000 | |
KF: SWIM | 28.000 | 0 | 28.000 | ‒ 13.514 | 14.486 | ‒ 40.000 | 0 | 2.000 | 26.000 | 25.000 | |
Overige Subsidies | 4.219 | 0 | 4.219 | ‒ 35 | 4.184 | 1.274 | 1.212 | 960 | 240 | 916 | |
Bijdrage aan agentschappen | 11.838 | 0 | 11.838 | 27.836 | 39.674 | 1.825 | 671 | 480 | 388 | 7.504 | |
Bijdrage agentschap RWS | 1.744 | 0 | 1.744 | 2.761 | 4.505 | 84 | 89 | 89 | 89 | 1.932 | |
Bijdrage agentschap NEA | 5.194 | 0 | 5.194 | 858 | 6.052 | 268 | 253 | 222 | 222 | 4.516 | |
Bijdrage agentschap RVO | 4.680 | 0 | 4.680 | 15.070 | 19.750 | 1.473 | 329 | 169 | 77 | 1.056 | |
Bijdrage aan agentschap RIVM | 220 | 0 | 220 | 347 | 567 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige bijdragen aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 8.800 | 8.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 46.500 | 0 | 46.500 | ‒ 10.450 | 36.050 | 25.000 | 680 | 4.570 | 0 | 0 | |
Duurzame Mobiliteit | 35.500 | 0 | 35.500 | ‒ 10.450 | 25.050 | 5.000 | 680 | 4.570 | 0 | 0 | |
Mobiliteit en Gebieden | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
KF - Laadinfra | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 10.000 | 20.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 200 | 0 | 200 | 510 | 710 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige bijdragen | 200 | 0 | 200 | 510 | 710 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 2.500 | 2.500 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige bijdragen | 0 | 0 | 0 | 2.500 | 2.500 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 5.782 | 0 | 5.782 | 0 | 5.782 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.782 | |
Toelichting
In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties van t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt. In onderstaande toelichtingen wordt de extrapolatie van de begroting buiten beschouwing gelaten.
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is in 2025 verhoogd met € 90,7 miljoen en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 16,0 miljoen. Dit komt met name door de toegelichte mutaties onder uitgaven.
Vanwege een onvolledige uitputting op het kasbudget van verschillende subsidieregelingen van Duurzame Mobiliteitin 2024 is het verplichtingenbudget in 2025 met € 64,8 miljoen verhoogd, zodat de hiervoor bestemde middelen kunnen worden besteed. Om precies te zijn gaat het om de subsidieregelingen Private Laadinfrastructuur (SPriLa), Publieke Laadinfrastructuur (SPuLa), Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB), Elektrische Bedrijfsauto's (SEBA), Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP) en Waterstof in Mobiliteit (SWiM). Verder wordt er € 14,8 miljoen aan verplichtingenbudget naar 2025 geschoven uit 2026 (€ 9 miljoen) en 2027 (€ 5,8 miljoen) om in die jaren meer verplichtingen vast te kunnen leggen. Het gaat dan om de specifieke uitkeringen in het kader van het Schone Lucht Akkoord (SLA) en Schoon en Emissieloos Bouwen (SPUK SEB). Als laatste wordt € 5 miljoen aan verplichtingen naar 2025 geschoven uit de jaren 2026-2029 om een opdracht vast te leggen in het kader van zero-emissiezones.
Uitgaven
1 Netwerk
Opdrachten
Het budget is in 2025 met € 8,6 miljoen verhoogd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 16,3 miljoen. Dit komt met name door de volgende mutatie:
Overige opdrachten: Met de 1ste suppletoire begroting is de loon- en prijsbijstelling uitgekeerd. De totale bijstelling voor artikel 14 is tijdelijk op het budget overige opdrachten toegevoegd. Het gaat om een totaal van € 29,9 miljoen voor de jaren 2025-2030. Dit wordt bij de Ontwerpbegroting 2026 nader verdeeld op dit artikel.
Bijdrage aan medeoverheden
Het budget is in 2025 met € 6,0 miljoen verhoogd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 0,0 miljoen. Dit komt met name door de volgende mutatie:
Bijdrage aan Caribisch Nederland: Op het Mobiliteitsfonds wordt jaarlijks € 5 miljoen gereserveerd voor infrastructurele projecten op de BES-eilanden. Om de goedgekeurde voorstellen van Saba en Sint-Eustatius te financieren wordt er nu € 6,0 miljoen overgeboekt van het Mobiliteitsfonds naar Hoofdstuk XII.
2 Verkeersveiligheid
De uitgavenmutaties in de 1e suppletoire begroting 2025 zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).
3 Slimme en Duurzame Mobiliteit
Opdrachten
Het opdrachtenbudget is in 2025 met € 64,7 miljoen verlaagd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 139,5 miljoen verlaagd. Dit komt met name door de volgende mutaties:
KF: Laadinfra Bouw: het opdrachtenbudget wordt in 2025 t/m 2030 met totaal € 87,0 miljoen verlaagd:
– € 45,0 miljoen wordt overgeheveld naar het financiële instrument subsidies, ten behoeve van subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB).
– € 20,0 miljoen wordt overgeheveld naar bijdragen aan medeoverheden, ten behoeve van de specifieke uitkering Schoon en Emissieloos Bouwen (SPUK SEB).
– € 12,0 miljoen wordt overgeheveld naar subsidies, ten behoeve van de subsidieregelingen Private Laadinfrastructuur (SPriLa) en Publieke Laadinfrastructuur (SPuLa).
– € 8,8 miljoen wordt overgeheveld naar bijdragen aan agentschappen, ten behoeve van de agentschapsbijdrage aan het Rijksvastgoedbedrijf.
– Om beter aan te sluiten bij de programmering van Schoon en Emissieloos Bouwen wordt € 39,9 miljoen van 2025 en 2026 doorgeschoven naar 2027 en 2028.
Programma Vergroening Reisgedrag: het opdrachtenbudget wordt 2025 t/m 2030 met in totaal € 108,7 miljoen verlaagd:
– € 55,3 miljoen wordt overgeheveld naar subsidies, ten behoeve van de subsidieregeling voor emissieloze touringcars (STour).
– € 25,0 miljoen wordt overgeheveld naar subsidies, ten behoeve van subsidies voor vergroening van reisgedrag.
– De middelen van de tweede tranche Vergroening Reisgedrag stonden in een bepaald ritme op de Algemene Post. Ze worden nu in een ritme gezet waarmee ze aansluiten op het Programma Vergroening Reisgedrag.
Reservering Klimaatakkoord: het opdrachtenbudget wordt in 2025 t/m 2030 met totaal € 18,4 miljoen verlaagd:
– € 9,3 miljoen wordt toegevoegd aan de Reservering Klimaatakkoord vanwege de prijsbijstelling in 2024. Deze was abusievelijk overgeboekt naar KF: Laadinfra Wegverkeer.
– € 6,5 miljoen wordt overgeboekt vanaf het Mobiliteitsfonds. Hierop stonden middelen gereserveerd voor het uitvoeren van het Klimaatakkoord. Deze middelen zijn bestemd voor opdrachten voor Elektrsich Vervoer en Duurzame Logistiek.
– € 8,0 miljoen wordt overgeheveld naar artikel 98 voor het benodigde apparaatsbugdet voor Duurzame Mobiliteit.
– Om de uitvoeringskosten van de RVO te dekken wordt er € 6,2 miljoen naar 2025 geschoven van latere jaren.
Overige opdrachten: het opdrachtenbudget wordt in 2025 t/m 2030 met totaal € 8,7 miljoen verhoogd:
– € 3,2 miljoen wordt overgeboekt vanaf het Mobiliteitsfonds. Deze middelen worden ingezet voor onderzoeken en campagnes in het kader van actieve mobiliteit.
– € 1,8 miljoen wordt van het Mobiliteitsfonds overgeboekt. Het gaat hier om middelen van het programma Ontsluiting Woningbouw, die op de beleidsbegroting verantwoord dienen te worden.
– € 3,5 miljoen wordt overgeboekt naar het Mobiliteitsfonds in het kader van het pilot- en leerprogramma Stopcontact op Land.
KF: Laadinfra Wegverkeer: het opdrachtenbudget wordt in 2025 tot en met 2030 met € 11,4 miljoen verlaagd:
– € 9,4 miljoen herschikking van prijsbijstelling. De prijsbijstelling was abusievelijk op het verkeerde budget geboekt en wordt nu gecorrigeerd.
– € 2 miljoen wordt overgeboekt bij voorjaarsnota 2026 voor de uitvoeringskosten van RVO ten behoeve van de subsidie SPRILA.
Subsidies
Het subsidiebudget is in 2025 met € 95,3 miljoen verlaagd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 241,3 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de volgende mutaties:
Duurzame mobiliteit: het subsidiebudget wordt in 2025 t/m 2030 met totaal € 45,9 miljoen verhoogd:
– € 55,3 miljoen komt van het opdrachtenbudget van het Programma Vergroenen Reisgedrag. Om te doelstellingen van het programma te ondersteunen wordt dit ingezet ten behoeve van de subsidieregeling voor emissieloze touringcars (STour).
– € 1,6 miljoen komt van het opdrachtenbudget van het Programma Vergroenen Reisgedrag, ten behoeve van verduurzaming van bedrijventerreinen. Dit betreft een subsidie in het kader van het Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen (PVB). Het PVB werkt al in opdracht van de ministeries van VRO en EZ aan verduurzaming van bedrijventerreinen, maar mobiliteit valt nog buiten scope. Met een subsidie van € 400.000 per jaar (tot en met 2027) wordt mobiliteit toegevoegd aan het programma.
– € 11,0 miljoen wordt overgeheveld naar subsidies vergroenen reisgedrag.
– Er wordt € 15,0 miljoen geschoven van 2025 naar 2027 t/m 2029. De STour is in 2024 voor het eerst opengezet voor aanvragen. Hierdoor is er ervaring opgedaan met het ritme waarin verplichtingen tot uitbetaling leiden. Op basis van deze kennis wordt een deel van de middelen doorgeschoven naar latere jaren.
KF: SWiM: Om budgetten van de subsidieregeling voor Waterstof in Mobiliteit (SWiM) aan te laten sluiten met de planning, waarbij de kasbetalingen vertraagd volgen op het aangaan van de verplichting, wordt er € 53,0 miljoen van 2025 en 2026 doorgeschoven naar 2028 t/m 2030.
Elektrisch vervoer: De verplichtingen die in 2025 worden aangegaan op subsidies elektrisch vervoer zullen pas in 2026 en 2027 worden uitbetaald, daarom wordt € 16,0 miljoen doorgeschoven. Dit komt doordat de subsidie pas volledig wordt uitbetaald als het kenteken is geslagen. Het gaat hier om de Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP), Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) en Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET).
Bronmaatregelen stikstof: Dit betreft een kasschuif om de budgetten in overeenstemming te brengen met de planning voor SSEB. Als eerste is er beperkte capaciteit bij RVO om de subsidieregelingen uit te voeren. De RVO ontvangt middelen om de uitvoeringskosten te dekken, maar loopt tegen beperkingen in bemensing aan. De tweede reden is dat de subsidieregelingen vaak niet (volledig) worden uitbetaald in het jaar waarin de verplichting wordt aangegaan. Tot slot speelt de vraag van de markt mee. Daarom wordt er € 37 miljoen doorgeschoven van 2025/26 naar 2028/29.
Bijdrage aan agentschappen
Het budget is in 2025 met € 27,8 miljoen verhoogd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 3,7 miljoen. Dit komt met name door de volgende mutaties:
Overige bijdragen aan agentschappen: de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ontvangt middelen om de uitvoeringskosten, die worden gemaakt bij het in de markt zetten van subsidieregelingen, te dekken van € 16,0 miljoen. Deze worden nu vanaf het instrument bijdrage aan agentschappen overgemaakt.
Bijdrage aan RVB: het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) ontvangt middelen om te participeren in het programma Schoon en Emissieloos Bouwen. De bijdrage bedraagt dit jaar € 8,8 miljoen.
Bijdrage aan RWS: De opdrachtenbudgetten ten behoeve van fte's bij Rijkswaterstaat van € 2,7 miljoen worden nu verantwoord op het instrument bijdrage aan agentschappen.
Bijdrage aan medeoverheden
Het budget is in 2025 met € 10,5 miljoen verlaagd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 30,3 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de volgende mutaties:
KF: Slimme Laadinfra: vanaf het opdrachtenbudget is € 20,0 miljoen overgeheveld, ten behoeve van de specifieke uitkering Schoon en Emissieloos Bouwen (SPUK SEB). Medeoverheden die het Convenant Schoon en Emissieloos Bouwen hebben ondertekend kunnen deze middelen gebruiken om de kosten van duurdere aanbesteding te dekken.
Duurzame mobiliteit: op basis van beschikbare prognoses is de verwachting dat de verplichtingen pas op latere jaren worden uitbetaald, daarom wordt € 10,3 miljoen van 2025 doorgeschoven naar 2026 t/m 2028. Dit betreffen met name uitkeringen Zero Emissie bussen en brom- en snorregeling.
Ontvangsten
Er zijn geen ontvangstenmutaties.
Aanpassing wettelijke begrotingsgrondslagen subsidieverlening
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht geldt dat in het algemeen subsidie wordt verleend op grond van een wettelijk voorschrift. Uit de Algemene wet bestuursrecht volgt dat één van de uitzonderingen hierop subsidies vormen waarvan zowel de subsidieontvanger als het maximale bedrag in de begroting worden vermeld.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel zijn in de regel Verplichtingen dergelijke subsidieverplichtingen voor het jaar 2025 opgenomen. Voor de subsidie- en specifieke uitkeringverplichtingen die specifiek in onderstaande tabel worden vermeld geldt dat deze begrotingsvermelding de wettelijke grondslag vormt zoals bedoeld in artikel 4.23, derde lid, onder c, van de Algemene wet bestuursrecht respectievelijk zoals bedoeld in artikel 17, tweede lid, van de Financiële-Verhoudingswet jo. artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
Er staan twee specifieke uitkeringsverplichtingen in onderstaande tabel, bedoeld voor de openbare lichamen Sint-Eustatius en Saba. Deze bijdragen zullen in dollars worden overgemaakt. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde uitkering(en) als bedoeld in artikel 92, tweede lid, onder c, van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.
Maximum bedrag | Ontvanger | Toelichting | Artikelonderdeel | Begrotingspost |
---|---|---|---|---|
Wettelijke grondslagen subsidieverleningen | ||||
€4.492.000 | Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid | Voor het verrichten van wetenschappelijk onderzoek als input voor verkeersveiligheidsbeleid van IenW en alle overige stakeholders. | 14.02 Verkeersveiligheid | Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) |
€1.045.000 | TeamAlert | Voor het leveren van een actieve bijdrage aan het reduceren van het aantal verkeersslachtoffers onder jongeren. | 14.02 Verkeersveiligheid | Overige subsidies |
€3.984.000 | Veilg Verkeer Nederland | Voor het leveren van een actieve bijdrage aan het reduceren van het aantal verkeersslachtoffers onder met name kinderen en volwassenen. | 14.02 Verkeersveiligheid | Veilig Verkeer Nederland (VVN) |
€120.000 | Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie | Het formuleren en actueel houden van rijvaardigheidsadviezen bij medicijnen op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten. | 14.02 Verkeersveiligheid | Overige subsidies |
€151.000 | Kennisplatform CROW | Voor activiteiten ter ondersteuning van decentrale overheden bij het risico gestuurd werken ten behoeve van de verkeersveiligheid. | 14.02 Verkeersveiligheid | Overige subsidies |
€150.000 | NKL | Verhogen kennisniveau bij NAL-regio’s en gemeenten faciliteren (openbare laadinfrastructuur voor) elektrisch autodelen. | 14.02 Verkeersveiligheid | Overige subsidies |
€50.000 | Motorplatform | Voor activiteiten ter bevordering van de verkeersveiligheid van motorrijders en hun omgeving. | 14.02 Verkeersveiligheid | Overige subsidies |
€500.000 | VeiligheidNL | Het verzamelen en verwerken van data bij de Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV’s) en het vullen van het MOVE RAV-dashboard ten behoeve van gebruik door de Nederlandse overheden. | 14.02 Verkeersveiligheid | Overige subsidies |
€110.000 | VeiligheidNL | Het verzamelen en verwerken van data bij de Spoedeisende hulpposten in ziekenhuizen en het rapporteren hierover. | 14.02 Verkeersveiligheid | Overige subsidies |
€100.000 | Coöperatie Samenwerkingsverband DOVA U.A. | Voor de financiële administratie en het beheer, zoals voortvloeit uit het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer tussen Nederlandse ov-concessieverleners. | 14.03 Slimme en duurzame mobiliteit | Duurzame mobiliteit |
Wettelijke grondslagen specifieke uitkeringen | ||||
€5.000.000 | Openbaar Lichaam Sint-Eustatius | Voor het realiseren van het project «Behind The Mountain Road». Het gaat om het verharden van een zandweg met verbreding op stukken om de verkeersveiligheid te verbeteren. Met dit project wordt de bereikbaarheid verbeterd naar hotels, scholen, een woonwijk en landbouw- en veeteeltgebied. | 14.01 Netwerk | Bijdrage aan Caribisch Nederland |
€1.000.000 | Openbaar Lichaam Saba | Voor het realiseren van een nieuwe weg («Giles Quarter Road») van de nieuwe haven naar een nieuw aan te leggen solar-park. Dit project draagt bij aan de economische zelfredzaamheid en geeft een impuls aan belangrijke sectoren zoals het toerisme. | 14.01 Netwerk | Bijdrage aan Caribisch Nederland |