Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid art. 14 Wegen en Verkeersveiligheid (bedragen x € 1.000)
  

Ontwerpbegroting t (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Art.

Verplichtingen

476.853

192

477.045

90.468

567.513

10.094

3.829

‒ 2.114

‒ 496

213.006

            
 

Uitgaven

573.000

192

573.192

‒ 121.566

451.626

‒ 28.859

61.939

43.832

36.910

252.971

            

14.1

Netwerk

21.304

0

21.304

18.266

39.570

3.238

4.946

4.226

1.631

13.795

 

Opdrachten

13.905

0

13.905

8.641

22.546

2.958

4.666

3.946

1.351

8.105

 

Wegverkeersbeleid

6.188

0

6.188

‒ 2.232

3.956

‒ 149

‒ 363

‒ 244

‒ 242

2.669

 

Voertuigen en Digitale Infrastructuur

4.990

0

4.990

2.113

7.103

‒ 2.102

0

‒ 63

‒ 58

0

 

Overige opdrachten

2.727

0

2.727

8.760

11.487

5.209

5.029

4.253

1.651

5.436

 

Subsidies (regelingen)

0

0

0

150

150

0

0

0

0

0

 

Overige subsidies

0

0

0

150

150

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan agentschappen

7.385

0

7.385

3.475

10.860

280

280

280

280

5.690

 

Bijdrage aan agentschap RWS

7.385

0

7.385

852

8.237

280

280

280

280

5.690

 

Overige bijdragen

0

0

0

2.623

2.623

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan medeoverheden

14

0

14

6.000

6.014

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan Caribisch Nederland

0

0

0

6.000

6.000

0

0

0

0

0

 

Regionale bijdrage MIRT

14

0

14

0

14

0

0

0

0

0

14.2

Verkeersveiligheid

29.189

192

29.381

‒ 217

29.164

1.653

992

1.218

1.169

15.049

 

Opdrachten

3.988

0

3.988

‒ 5

3.983

3.536

2.901

613

578

4.542

 

Opdrachten Verkeersveiligheid

3.988

0

3.988

‒ 1.405

2.583

‒ 451

‒ 486

‒ 200

‒ 235

4.542

 

Overige opdrachten

0

0

0

1.400

1.400

3.987

3.387

813

813

0

 

Subsidies (regelingen)

10.242

192

10.434

507

10.941

558

534

502

488

7.810

 

Veilig Verkeer Nederland (VVN)

4.199

0

4.199

‒ 215

3.984

‒ 140

‒ 132

‒ 121

‒ 116

3.315

 

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)

4.255

192

4.447

‒ 10

4.437

‒ 82

‒ 76

‒ 70

‒ 67

3.476

 

Overige subsidies

1.788

0

1.788

732

2.520

780

742

693

671

1.019

 

Bijdrage aan agentschappen

686

0

686

103

789

35

35

35

35

720

 

Bijdrage aan agentschap RWS

686

0

686

103

789

35

35

35

35

720

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

3.273

0

3.273

‒ 822

2.451

‒ 2.476

‒ 2.478

68

68

1.977

 

Bijdrage aan CBR

2.173

0

2.173

‒ 122

2.051

‒ 1.376

‒ 1.378

68

68

1.977

 

Overige bijdragen

1.100

0

1.100

‒ 700

400

‒ 1.100

‒ 1.100

0

0

0

 

(Schade)vergoeding

11.000

0

11.000

0

11.000

0

0

0

0

0

 

Stint

11.000

0

11.000

0

11.000

0

0

0

0

0

14.3

Slimme en duurzame mobiliteit

522.507

0

522.507

‒ 139.615

382.892

‒ 33.750

56.001

38.388

34.110

224.127

 

Opdrachten

131.892

0

131.892

‒ 64.663

67.229

‒ 80.539

‒ 10.362

‒ 32.022

‒ 25.518

133.431

 

Innovatie en Intelligente Transportsystemen

13.269

0

13.269

‒ 4.522

8.747

4.985

1.111

1.399

497

103

 

Klimaatakkoord

5.720

0

5.720

‒ 5.720

0

‒ 10.397

‒ 5.100

43

655

32.576

 

Verkeersemissies

3.341

0

3.341

‒ 3.105

236

‒ 548

‒ 207

‒ 102

‒ 103

3.008

 

KF: Laadinfra wegverkeer

807

0

807

‒ 777

30

‒ 1.484

‒ 3.887

‒ 2.195

‒ 1.907

31.620

 

Programma Vergroening Reisgedrag

9.334

0

9.334

‒ 7.774

1.560

‒ 3.899

‒ 11.531

‒ 30.792

‒ 44.615

35.656

 

Verduurzaming logistiek

9.019

0

9.019

‒ 3.908

5.111

4.841

4.000

0

0

0

 

NGF: Dutch Metropolitan Innovations (DMI)

20.006

0

20.006

3.738

23.744

1.218

3.392

739

0

0

 

KF: Laadinfra bouw

66.483

0

66.483

‒ 51.583

14.900

‒ 75.345

0

0

21.000

27.546

 

KF: Zero-emissie zones

0

0

0

250

250

500

1.250

‒ 1.000

‒ 1.000

0

 

Overige opdrachten

3.913

0

3.913

8.738

12.651

‒ 410

610

‒ 114

‒ 45

2.922

 

Subsidies (regelingen)

332.077

0

332.077

‒ 95.348

236.729

19.664

65.012

65.360

59.240

83.192

 

Duurzame Mobiliteit

35.641

0

35.641

‒ 17.350

18.291

16.050

21.050

21.150

5.000

0

 

Elektrisch Vervoer

74.444

0

74.444

‒ 16.000

58.444

1.000

15.000

0

0

0

 

Laad en AanZET

90.967

0

90.967

‒ 23.954

67.013

31.590

0

0

0

0

 

Bronmaatregelen Stikstof

64.121

0

64.121

‒ 30.092

34.029

‒ 10.000

0

15.000

22.000

23.156

 

KF: Laadinfra wegvervoer

23.355

0

23.355

9.477

32.832

8.000

5.000

0

0

27.120

 

KF: Laadinfra Bouw

11.330

0

11.330

‒ 5.130

6.200

7.500

14.000

17.500

0

0

 

Vergroenen reisgedrag

0

0

0

1.250

1.250

4.250

8.750

8.750

6.000

7.000

 

KF: SWIM

28.000

0

28.000

‒ 13.514

14.486

‒ 40.000

0

2.000

26.000

25.000

 

Overige Subsidies

4.219

0

4.219

‒ 35

4.184

1.274

1.212

960

240

916

 

Bijdrage aan agentschappen

11.838

0

11.838

27.836

39.674

1.825

671

480

388

7.504

 

Bijdrage agentschap RWS

1.744

0

1.744

2.761

4.505

84

89

89

89

1.932

 

Bijdrage agentschap NEA

5.194

0

5.194

858

6.052

268

253

222

222

4.516

 

Bijdrage agentschap RVO

4.680

0

4.680

15.070

19.750

1.473

329

169

77

1.056

 

Bijdrage aan agentschap RIVM

220

0

220

347

567

0

0

0

0

0

 

Overige bijdragen aan agentschappen

0

0

0

8.800

8.800

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan medeoverheden

46.500

0

46.500

‒ 10.450

36.050

25.000

680

4.570

0

0

 

Duurzame Mobiliteit

35.500

0

35.500

‒ 10.450

25.050

5.000

680

4.570

0

0

 

Mobiliteit en Gebieden

1.000

0

1.000

0

1.000

0

0

0

0

0

 

KF - Laadinfra

10.000

0

10.000

0

10.000

20.000

0

0

0

0

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

200

0

200

510

710

0

0

0

0

0

 

Overige bijdragen

200

0

200

510

710

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

0

0

2.500

2.500

300

0

0

0

0

 

Overige bijdragen

0

0

0

2.500

2.500

300

0

0

0

0

            
 

Ontvangsten

5.782

0

5.782

0

5.782

0

0

0

0

5.782

            

Toelichting

In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties van t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt. In onderstaande toelichtingen wordt de extrapolatie van de begroting buiten beschouwing gelaten.

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget is in 2025 verhoogd met € 90,7 miljoen en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 16,0 miljoen. Dit komt met name door de toegelichte mutaties onder uitgaven.

Vanwege een onvolledige uitputting op het kasbudget van verschillende subsidieregelingen van Duurzame Mobiliteitin 2024 is het verplichtingenbudget in 2025 met € 64,8 miljoen verhoogd, zodat de hiervoor bestemde middelen kunnen worden besteed. Om precies te zijn gaat het om de subsidieregelingen Private Laadinfrastructuur (SPriLa), Publieke Laadinfrastructuur (SPuLa), Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB), Elektrische Bedrijfsauto's (SEBA), Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP) en Waterstof in Mobiliteit (SWiM). Verder wordt er € 14,8 miljoen aan verplichtingenbudget naar 2025 geschoven uit 2026 (€ 9 miljoen) en 2027 (€ 5,8 miljoen) om in die jaren meer verplichtingen vast te kunnen leggen. Het gaat dan om de specifieke uitkeringen in het kader van het Schone Lucht Akkoord (SLA) en Schoon en Emissieloos Bouwen (SPUK SEB). Als laatste wordt € 5 miljoen aan verplichtingen naar 2025 geschoven uit de jaren 2026-2029 om een opdracht vast te leggen in het kader van zero-emissiezones.

Uitgaven

1 Netwerk

Opdrachten

Het budget is in 2025 met € 8,6 miljoen verhoogd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 16,3 miljoen. Dit komt met name door de volgende mutatie:

Overige opdrachten: Met de 1ste suppletoire begroting is de loon- en prijsbijstelling uitgekeerd. De totale bijstelling voor artikel 14 is tijdelijk op het budget overige opdrachten toegevoegd. Het gaat om een totaal van € 29,9 miljoen voor de jaren 2025-2030. Dit wordt bij de Ontwerpbegroting 2026 nader verdeeld op dit artikel.

Bijdrage aan medeoverheden

Het budget is in 2025 met € 6,0 miljoen verhoogd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 0,0 miljoen. Dit komt met name door de volgende mutatie:

Bijdrage aan Caribisch Nederland: Op het Mobiliteitsfonds wordt jaarlijks € 5 miljoen gereserveerd voor infrastructurele projecten op de BES-eilanden. Om de goedgekeurde voorstellen van Saba en Sint-Eustatius te financieren wordt er nu € 6,0 miljoen overgeboekt van het Mobiliteitsfonds naar Hoofdstuk XII.

2 Verkeersveiligheid

De uitgavenmutaties in de 1e suppletoire begroting 2025 zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).

3 Slimme en Duurzame Mobiliteit

Opdrachten

Het opdrachtenbudget is in 2025 met € 64,7 miljoen verlaagd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 139,5 miljoen verlaagd. Dit komt met name door de volgende mutaties:

KF: Laadinfra Bouw: het opdrachtenbudget wordt in 2025 t/m 2030 met totaal € 87,0 miljoen verlaagd:

  • € 45,0 miljoen wordt overgeheveld naar het financiële instrument subsidies, ten behoeve van subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwen (SSEB).

  • € 20,0 miljoen wordt overgeheveld naar bijdragen aan medeoverheden, ten behoeve van de specifieke uitkering Schoon en Emissieloos Bouwen (SPUK SEB).

  • € 12,0 miljoen wordt overgeheveld naar subsidies, ten behoeve van de subsidieregelingen Private Laadinfrastructuur (SPriLa) en Publieke Laadinfrastructuur (SPuLa).

  • € 8,8 miljoen wordt overgeheveld naar bijdragen aan agentschappen, ten behoeve van de agentschapsbijdrage aan het Rijksvastgoedbedrijf.

  • Om beter aan te sluiten bij de programmering van Schoon en Emissieloos Bouwen wordt € 39,9 miljoen van 2025 en 2026 doorgeschoven naar 2027 en 2028.

Programma Vergroening Reisgedrag: het opdrachtenbudget wordt 2025 t/m 2030 met in totaal € 108,7 miljoen verlaagd:

  • € 55,3 miljoen wordt overgeheveld naar subsidies, ten behoeve van de subsidieregeling voor emissieloze touringcars (STour).

  • € 25,0 miljoen wordt overgeheveld naar subsidies, ten behoeve van subsidies voor vergroening van reisgedrag.

  • De middelen van de tweede tranche Vergroening Reisgedrag stonden in een bepaald ritme op de Algemene Post. Ze worden nu in een ritme gezet waarmee ze aansluiten op het Programma Vergroening Reisgedrag.

Reservering Klimaatakkoord: het opdrachtenbudget wordt in 2025 t/m 2030 met totaal € 18,4 miljoen verlaagd:

  • € 9,3 miljoen wordt toegevoegd aan de Reservering Klimaatakkoord vanwege de prijsbijstelling in 2024. Deze was abusievelijk overgeboekt naar KF: Laadinfra Wegverkeer.

  • € 6,5 miljoen wordt overgeboekt vanaf het Mobiliteitsfonds. Hierop stonden middelen gereserveerd voor het uitvoeren van het Klimaatakkoord. Deze middelen zijn bestemd voor opdrachten voor Elektrsich Vervoer en Duurzame Logistiek.

  • € 8,0 miljoen wordt overgeheveld naar artikel 98 voor het benodigde apparaatsbugdet voor Duurzame Mobiliteit.

  • Om de uitvoeringskosten van de RVO te dekken wordt er € 6,2 miljoen naar 2025 geschoven van latere jaren.

Overige opdrachten: het opdrachtenbudget wordt in 2025 t/m 2030 met totaal € 8,7 miljoen verhoogd:

  • € 3,2 miljoen wordt overgeboekt vanaf het Mobiliteitsfonds. Deze middelen worden ingezet voor onderzoeken en campagnes in het kader van actieve mobiliteit.

  • € 1,8 miljoen wordt van het Mobiliteitsfonds overgeboekt. Het gaat hier om middelen van het programma Ontsluiting Woningbouw, die op de beleidsbegroting verantwoord dienen te worden.

  • € 3,5 miljoen wordt overgeboekt naar het Mobiliteitsfonds in het kader van het pilot- en leerprogramma Stopcontact op Land.

KF: Laadinfra Wegverkeer: het opdrachtenbudget wordt in 2025 tot en met 2030 met € 11,4 miljoen verlaagd:

  • € 9,4 miljoen herschikking van prijsbijstelling. De prijsbijstelling was abusievelijk op het verkeerde budget geboekt en wordt nu gecorrigeerd.

  • € 2 miljoen wordt overgeboekt bij voorjaarsnota 2026 voor de uitvoeringskosten van RVO ten behoeve van de subsidie SPRILA.

Subsidies

Het subsidiebudget is in 2025 met € 95,3 miljoen verlaagd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 241,3 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de volgende mutaties:

Duurzame mobiliteit: het subsidiebudget wordt in 2025 t/m 2030 met totaal € 45,9 miljoen verhoogd:

  • € 55,3 miljoen komt van het opdrachtenbudget van het Programma Vergroenen Reisgedrag. Om te doelstellingen van het programma te ondersteunen wordt dit ingezet ten behoeve van de subsidieregeling voor emissieloze touringcars (STour).

  • € 1,6 miljoen komt van het opdrachtenbudget van het Programma Vergroenen Reisgedrag, ten behoeve van verduurzaming van bedrijventerreinen. Dit betreft een subsidie in het kader van  het Programma Verduurzaming Bedrijventerreinen (PVB). Het PVB werkt al in opdracht van de ministeries van VRO en EZ aan verduurzaming van bedrijventerreinen, maar mobiliteit valt nog buiten scope. Met een subsidie van € 400.000 per jaar (tot en met 2027) wordt mobiliteit toegevoegd aan het programma.

  • € 11,0 miljoen wordt overgeheveld naar subsidies vergroenen reisgedrag.

  • Er wordt € 15,0 miljoen geschoven van 2025 naar 2027 t/m 2029. De STour is in 2024 voor het eerst opengezet voor aanvragen. Hierdoor is er ervaring opgedaan met het ritme waarin verplichtingen tot uitbetaling leiden. Op basis van deze kennis wordt een deel van de middelen doorgeschoven naar latere jaren.

KF: SWiM: Om budgetten van de subsidieregeling voor Waterstof in Mobiliteit (SWiM) aan te laten sluiten met de planning, waarbij de kasbetalingen vertraagd volgen op het aangaan van de verplichting, wordt er € 53,0 miljoen van 2025 en 2026 doorgeschoven naar 2028 t/m 2030.

Elektrisch vervoer: De verplichtingen die in 2025 worden aangegaan op subsidies elektrisch vervoer zullen pas in 2026 en 2027 worden uitbetaald, daarom wordt € 16,0 miljoen doorgeschoven. Dit komt doordat de subsidie pas volledig wordt uitbetaald als het kenteken is geslagen. Het gaat hier om de Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP), Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA) en Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET).

Bronmaatregelen stikstof: Dit betreft een kasschuif om de budgetten in overeenstemming te brengen met de planning voor SSEB. Als eerste is er beperkte capaciteit bij RVO om de subsidieregelingen uit te voeren. De RVO ontvangt middelen om de uitvoeringskosten te dekken, maar loopt tegen beperkingen in bemensing aan. De tweede reden is dat de subsidieregelingen vaak niet (volledig) worden uitbetaald in het jaar waarin de verplichting wordt aangegaan. Tot slot speelt de vraag van de markt mee. Daarom wordt er € 37 miljoen doorgeschoven van 2025/26 naar 2028/29.

Bijdrage aan agentschappen

Het budget is in 2025 met € 27,8 miljoen verhoogd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 3,7 miljoen. Dit komt met name door de volgende mutaties:

Overige bijdragen aan agentschappen: de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) ontvangt middelen om de uitvoeringskosten, die worden gemaakt bij het in de markt zetten van subsidieregelingen, te dekken van € 16,0 miljoen. Deze worden nu vanaf het instrument bijdrage aan agentschappen overgemaakt.

Bijdrage aan RVB: het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) ontvangt middelen om te participeren in het programma Schoon en Emissieloos Bouwen. De bijdrage bedraagt dit jaar € 8,8 miljoen.

Bijdrage aan RWS: De opdrachtenbudgetten ten behoeve van fte's bij Rijkswaterstaat van € 2,7 miljoen worden nu verantwoord op het instrument bijdrage aan agentschappen.

Bijdrage aan medeoverheden

Het budget is in 2025 met € 10,5 miljoen verlaagd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 30,3 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de volgende mutaties:

KF: Slimme Laadinfra: vanaf het opdrachtenbudget is € 20,0 miljoen overgeheveld, ten behoeve van de specifieke uitkering Schoon en Emissieloos Bouwen (SPUK SEB). Medeoverheden die het Convenant Schoon en Emissieloos Bouwen hebben ondertekend kunnen deze middelen gebruiken om de kosten van duurdere aanbesteding te dekken.

Duurzame mobiliteit: op basis van beschikbare prognoses is de verwachting dat de verplichtingen pas op latere jaren worden uitbetaald, daarom wordt € 10,3 miljoen van 2025 doorgeschoven naar 2026 t/m 2028. Dit betreffen met name uitkeringen Zero Emissie bussen en brom- en snorregeling.

Ontvangsten

Er zijn geen ontvangstenmutaties.

Aanpassing wettelijke begrotingsgrondslagen subsidieverlening

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht geldt dat in het algemeen subsidie wordt verleend op grond van een wettelijk voorschrift. Uit de Algemene wet bestuursrecht volgt dat één van de uitzonderingen hierop subsidies vormen waarvan zowel de subsidieontvanger als het maximale bedrag in de begroting worden vermeld.

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel zijn in de regel Verplichtingen dergelijke subsidieverplichtingen voor het jaar 2025 opgenomen. Voor de subsidie- en specifieke uitkeringverplichtingen die specifiek in onderstaande tabel worden vermeld geldt dat deze begrotingsvermelding de wettelijke grondslag vormt zoals bedoeld in artikel 4.23, derde lid, onder c, van de Algemene wet bestuursrecht respectievelijk zoals bedoeld in artikel 17, tweede lid, van de Financiële-Verhoudingswet jo. artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.

Er staan twee specifieke uitkeringsverplichtingen in onderstaande tabel, bedoeld voor de openbare lichamen Sint-Eustatius en Saba. Deze bijdragen zullen in dollars worden overgemaakt. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde uitkering(en) als bedoeld in artikel 92, tweede lid, onder c, van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba.

Tabel 9 Wettelijke grondslagen subsidieverleningen (bedragen x € 1.000)

Maximum bedrag

Ontvanger

Toelichting

Artikelonderdeel

Begrotingspost

Wettelijke grondslagen subsidieverleningen

 

€4.492.000

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid

Voor het verrichten van wetenschappelijk onderzoek als input voor verkeersveiligheidsbeleid van IenW en alle overige stakeholders.

14.02 Verkeersveiligheid

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)

€1.045.000

TeamAlert

Voor het leveren van een actieve bijdrage aan het reduceren van het aantal verkeersslachtoffers onder jongeren.

14.02 Verkeersveiligheid

Overige subsidies

€3.984.000

Veilg Verkeer Nederland

Voor het leveren van een actieve bijdrage aan het reduceren van het aantal verkeersslachtoffers onder met name kinderen en volwassenen.

14.02 Verkeersveiligheid

Veilig Verkeer Nederland (VVN)

€120.000

Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie

Het formuleren en actueel houden van rijvaardigheidsadviezen bij medicijnen op basis van de laatste wetenschappelijke inzichten.

14.02 Verkeersveiligheid

Overige subsidies

€151.000

Kennisplatform CROW

Voor activiteiten ter ondersteuning van decentrale overheden bij het risico gestuurd werken ten behoeve van de verkeersveiligheid.

14.02 Verkeersveiligheid

Overige subsidies

€150.000

NKL

Verhogen kennisniveau bij NAL-regio’s en gemeenten faciliteren (openbare laadinfrastructuur voor) elektrisch autodelen.

14.02 Verkeersveiligheid

Overige subsidies

€50.000

Motorplatform

Voor activiteiten ter bevordering van de verkeersveiligheid van motorrijders en hun omgeving.

14.02 Verkeersveiligheid

Overige subsidies

€500.000

VeiligheidNL

Het verzamelen en verwerken van data bij de Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV’s) en het vullen van het MOVE RAV-dashboard ten behoeve van gebruik door de Nederlandse overheden.

14.02 Verkeersveiligheid

Overige subsidies

€110.000

VeiligheidNL

Het verzamelen en verwerken van data bij de Spoedeisende hulpposten in ziekenhuizen en het rapporteren hierover.

14.02 Verkeersveiligheid

Overige subsidies

€100.000

Coöperatie Samenwerkingsverband DOVA U.A.

Voor de financiële administratie en het beheer, zoals voortvloeit uit het Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer tussen Nederlandse ov-concessieverleners.

14.03 Slimme en duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit

Wettelijke grondslagen specifieke uitkeringen

 

€5.000.000

Openbaar Lichaam Sint-Eustatius

Voor het realiseren van het project «Behind The Mountain Road». Het gaat om het verharden van een zandweg met verbreding op stukken om de verkeersveiligheid te verbeteren. Met dit project wordt de bereikbaarheid verbeterd naar hotels, scholen, een woonwijk en landbouw- en veeteeltgebied.

14.01 Netwerk

Bijdrage aan Caribisch Nederland

€1.000.000

Openbaar Lichaam Saba

Voor het realiseren van een nieuwe weg («Giles Quarter Road») van de nieuwe haven naar een nieuw aan te leggen solar-park. Dit project draagt bij aan de economische zelfredzaamheid en geeft een impuls aan belangrijke sectoren zoals het toerisme.

14.01 Netwerk

Bijdrage aan Caribisch Nederland

Licence