Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 84.223 | 0 | 84.223 | 6.622 | 90.845 | ‒ 4.274 | ‒ 1.260 | ‒ 400 | ‒ 680 | 98.916 |
Uitgaven | 97.885 | 0 | 97.885 | ‒ 10.335 | 87.550 | 1.245 | 820 | 1.680 | 245 | 98.601 | |
22.1 | Veiligheid chemische stoffen | 29.496 | 0 | 29.496 | ‒ 2.009 | 27.487 | 137 | 137 | 437 | 607 | 28.914 |
Opdrachten | 8.816 | 0 | 8.816 | 493 | 9.309 | 215 | 215 | 515 | 685 | 8.306 | |
KF: NVS | 700 | 0 | 700 | 0 | 700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 250 | |
Waarvan RWS | 2.616 | 0 | 2.616 | ‒ 1.080 | 1.536 | ‒ 545 | ‒ 545 | ‒ 245 | ‒ 75 | 2.547 | |
Waarvan RIVM | 1.641 | 0 | 1.641 | 2.278 | 3.919 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.643 | |
Uitvoering Veiligheid | 919 | 0 | 919 | 0 | 919 | 0 | 0 | 0 | 0 | 184 | |
Uitvoering stoffen en Milieu & Gezondheid | 1.305 | 0 | 1.305 | 536 | 1.841 | 1.779 | 1.779 | 1.779 | 1.779 | 3.064 | |
Overige opdrachten | 1.635 | 0 | 1.635 | ‒ 1.241 | 394 | ‒ 1.019 | ‒ 1.019 | ‒ 1.019 | ‒ 1.019 | 618 | |
Bijdrage aan agentschappen | 19.534 | 0 | 19.534 | ‒ 1.756 | 17.778 | 1.009 | 1.009 | 1.009 | 1.009 | 20.549 | |
Bijdrage aan RWS | 2.113 | 0 | 2.113 | 535 | 2.648 | 109 | 109 | 109 | 109 | 2.222 | |
Bijdrage aan RIVM | 17.160 | 0 | 17.160 | ‒ 2.291 | 14.869 | 887 | 887 | 887 | 887 | 18.053 | |
Overige bijdragen | 261 | 0 | 261 | 0 | 261 | 13 | 13 | 13 | 13 | 274 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 300 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig | 0 | 0 | 0 | 300 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.146 | 0 | 1.146 | ‒ 1.046 | 100 | ‒ 1.087 | ‒ 1.087 | ‒ 1.087 | ‒ 1.087 | 59 | |
Bijdrage aan CTGB | 1.146 | 0 | 1.146 | ‒ 1.146 | 0 | ‒ 1.087 | ‒ 1.087 | ‒ 1.087 | ‒ 1.087 | 59 | |
Overige Bijdragen | 0 | 0 | 0 | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
22.2 | Veiligheid biotechnologie | 6.586 | 0 | 6.586 | 432 | 7.018 | 218 | 218 | 218 | 218 | 6.014 |
Opdrachten | 1.574 | 0 | 1.574 | ‒ 87 | 1.487 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.583 | |
Veiligheid Genetisch Gemodificeerde Organismen (GGO) | 1.141 | 0 | 1.141 | ‒ 185 | 956 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.150 | |
Overige opdrachten | 433 | 0 | 433 | 98 | 531 | 0 | 0 | 0 | 0 | 433 | |
Bijdrage aan agentschappen | 5.012 | 0 | 5.012 | 519 | 5.531 | 218 | 218 | 218 | 218 | 4.431 | |
Bijdrage aan agentschap RIVM | 3.209 | 0 | 3.209 | 341 | 3.550 | 125 | 125 | 125 | 125 | 2.535 | |
Bijdrage aan COGEM | 1.803 | 0 | 1.803 | 178 | 1.981 | 93 | 93 | 93 | 93 | 1.896 | |
22.3 | Veiligheid bedrijven en transport | 61.803 | 0 | 61.803 | ‒ 8.758 | 53.045 | 890 | 465 | 1.025 | ‒ 580 | 63.673 |
Opdrachten | 37.472 | 0 | 37.472 | ‒ 20.676 | 16.796 | ‒ 6.976 | ‒ 3.522 | ‒ 2.662 | ‒ 2.676 | 46.289 | |
Omgevingsveiligheid | 9.448 | 0 | 9.448 | ‒ 1.626 | 7.822 | ‒ 1.948 | ‒ 1.948 | ‒ 1.998 | ‒ 397 | 14.668 | |
Asbest | 475 | 0 | 475 | 588 | 1.063 | ‒ 1.088 | ‒ 1.513 | ‒ 603 | ‒ 1.184 | 5.992 | |
Waarvan RWS | 3.240 | 0 | 3.240 | ‒ 385 | 2.855 | ‒ 466 | ‒ 466 | ‒ 466 | 0 | 3.244 | |
VTH-stelsel | 19.472 | 0 | 19.472 | ‒ 17.986 | 1.486 | ‒ 4.379 | ‒ 500 | ‒ 500 | 0 | 17.401 | |
Overige opdrachten | 4.837 | 0 | 4.837 | ‒ 1.267 | 3.570 | 905 | 905 | 905 | ‒ 1.095 | 4.984 | |
Subsidies (regelingen) | 10.590 | 0 | 10.590 | 8.130 | 18.720 | 5.331 | 1.452 | 1.452 | 1.452 | 2.991 | |
inricht & transp | 6.999 | 0 | 6.999 | 260 | 7.259 | 1.452 | 1.452 | 1.452 | 1.452 | 2.399 | |
Overige subsidies | 3.591 | 0 | 3.591 | 7.870 | 11.461 | 3.879 | 0 | 0 | 0 | 592 | |
Bijdrage aan agentschappen | 9.179 | 0 | 9.179 | 4.557 | 13.736 | 2.405 | 2.405 | 2.105 | 514 | 9.694 | |
Bijdrage aan RWS | 5.230 | 0 | 5.230 | 1.977 | 7.207 | 2.161 | 2.161 | 1.861 | 270 | 5.500 | |
Bijdrage aan RVO | 376 | 0 | 376 | 40 | 416 | 59 | 59 | 59 | 59 | 435 | |
Bijdrage aan RIVM | 3.573 | 0 | 3.573 | 2.540 | 6.113 | 185 | 185 | 185 | 185 | 3.759 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 159 | 0 | 159 | ‒ 159 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 159 | |
Bijdrage Caribisch Nederland | 159 | 0 | 159 | ‒ 159 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 159 | |
Inkomensoverdrachten | 4.403 | 0 | 4.403 | ‒ 610 | 3.793 | 130 | 130 | 130 | 130 | 4.540 | |
Inkomensoverdrachten mesothelioom | 4.403 | 0 | 4.403 | ‒ 610 | 3.793 | 130 | 130 | 130 | 130 | 4.540 | |
Ontvangsten | 250 | 0 | 250 | 0 | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 250 | |
Toelichting
In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties van t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt. In onderstaande toelichtingen wordt de extrapolatie van de begroting buiten beschouwing gelaten.
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is in 2025 verhoogd met € 6,6 miljoen en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 6,1 miljoen verlaagd. Dit komt deels door de toegelichte mutaties onder Uitgaven en het verschil daartussen komt door:
– De kasschuif VTH van ‒ € 6,0 miljoen in 2025 en in totaal € 6,0 miljoen in 2026 t/m 2028 zoals toegelicht bij de uitgaven. Dit heeft wel effect op de uitgaven, maar niet op de verplichtingen.
– Verplichtingenschuiven van € 10,6 miljoen van 2025 naar 2026 t/m 2029 van de subsidie rond VTH aan Omgevingsdienst Nederland en aan de Vereniging van Nederlandse gemeenten.
Uitgaven
1 Veiligheid chemische stoffen
De uitgavenmutaties in de 1e suppletoire begroting 2025 zijn voor dit artikelonderdeel kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).
2 Veiligheid biotechnologie
De uitgavenmutaties in de 1e suppletoire begroting 2025 zijn voor dit artikelonderdeel kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).
3 Veiligheid bedrijven en transport
Opdrachten Veiligheid bedrijven en transport
Het opdrachtenbudget is in 2025 met € 20,7 miljoen verlaagd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 16,8 miljoen. Dit komt met name door de volgende mutaties:
Omgevingsveiligheid:
– Het opdrachtenbudget is in 2025 met € 3,9 miljoen verlaagd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 13,5 miljoen door een overboeking naar het Gemeentefonds. Dit is voor de Meerjarenagenda Versterking Omgevingsveiligheid (MVO) voor het uitvoeren van decentrale structurele taken en voor de financiering van innovatie en projecten voor het Register Externe veiligheid.
– Het opdrachtenbudget is vanaf 2025 t/m 2028 jaarlijks met € 1,9 miljoen verlaagd door een overboeking naar het Provinciefonds. Dit is voor de Meerjarenagenda Versterking Omgevingsveiligheid (MVO) voor het uitvoeren van decentrale structurele en wettelijke taken en voor de financiering van innovatie en projecten voor besluit risico zware ongevallen (BRZO+) en publieksreeks gevaarlijke stoffen (PGS).
– Het opdrachtenbudget is vanaf 2025 t/m 2028 jaarlijks met € 1,0 miljoen verlaagd door een overboeking naar artikel 21. Dit is voor de opdracht aan het Nederlands Normalisatie Instituut NNI voor normontwikkeling op het terrein van het beheer van de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen en asbest.
– Het opdrachtenbudget is in 2025 met € 0,8 miljoen verlaagd voor de jaaropdracht aan het RVIM om het Radionuclidenlab operationeel te houden. Het Radionuclidenlab is onderdeel van de RIVM Basisinfrastructuur (BEI) op het gebied van onderzoek en monitoring van de radioactieve straling in Nederland.
– Het opdrachtenbudget omgevingsveiligheid is vanaf 2025 t/m 2028 jaarlijks met € 0,5 miljoen verlaagd voor de bijdrage aan RWS om de meerjarenopdracht SEVESO uit te voeren. RWS vervult de rol van gastorganisatie voor het samenwerkingsverband SEVESO+. Aanvullend is het opdrachtenbudget «waarvan RWS» ook met € 0,5 miljoen verlaagd hiervoor.
VTH-stelsel:
– Het opdrachtenbudget is in 2025 met € 7,4 miljoen verlaagd en in 2026 met € 3,4 miljoen om een subsidie te verstrekken aan Omgevingsdienst Nederland en aan Vereniging van Nederlandse gemeenten. Dit is voor versterking van stelsel voor Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) door onder andere het starten van verbindingsteams en het fuseren van omgevingsdiensten.
– Een kasschuif waarbij € 6,0 miljoen vanuit 2025 wordt geschoven naar de jaren 2026, 2027 en 2028 (elk € 2,0 miljoen). Dit is voor het programma Industrie, Gezonde Leefomgeving en Omwonenden (IGLO). In 2025 wordt een aantal onderzoeken afgerond waarop vervolg nodig gaat zijn. De middelen zijn onder andere bedoeld voor de werkzaamheden aan de Actieagenda Industrie en Omwonenden en de maatwerkafspraken met Industrie. Dit bijvoorbeeld door het financieren van onderzoek en participatie, zoals de Expertgroep Gezondheid IJmond. Via deze weg wordt ook een bijdrage geleverd aan het versterken van het stelsel vergunningverlening, toezicht en handhaving.
– Het opdrachtenbudget is in 2025 met € 2,9 miljoen verlaagd door een overboeking naar artikel 98 voor inhuur en detachering voor het digitaal stelsel VTH. Het gaat o.a. om een programma-adviseur, architecten, analisten en projectleiders. De werkzaamheden bestaan met name uit het uitwerken van een programmaplan met als doel het oplossen van knelpunten in data-uitwisseling tussen stelselpartijen door het versterken en verbeteren van digitale infrastructuren en het realiseren van oplossingen om data-uitwisseling mogelijk te maken.
– Het opdrachtenbudget is in 2025 met € 0,8 miljoen verlaagd en in totaal voor 2026 t/m 2028 met € 1,5 miljoen door een overboeking naar de ILT voor taken van Inspectieview voor VTH Milieu en de voortzetting van het project datakwaliteit.
– Het opdrachtenbudget is in 2025 en 2026 jaarlijks met € 0,5 miljoen verlaagd voor de subsidie aan het Interprovenciaal Overleg (IPO) voor de implementatie van de handreiking regionale beleidscyclus voor de versterking van het stelsel van Vergunningverlening toezicht en handhaving (VTH).
Algemeen: de loon- en prijsbijstelling verhoogd het opdrachtenbudget met € 2,2 miljoen in 2025 en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 12,0 miljoen.
Subsidies (regelingen) Veiligheid bedrijven en transport
Het subsidiebudget is in 2025 met € 8,1 miljoen verhoogd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 9,7 miljoen. Dit komt met name door de volgende mutaties:
Inricht & transp:
– Het subsidiebudget is in 2026 t/m 2029 jaarlijks met € 1,5 miljoen verhoogd om de subsidie Meerjarenagenda Versterking Omgevingsveiligheid (MVO) te verstrekken aan Omgevingsdienst Nederland en aan de Vereniging van Nederlandse gemeenten. De subsidie is voor het uitvoeren van decentrale structurele taken en kennisversterking rond omgevingsveiligheid en voor de financiering van innovatie en projecten voor verbetering van de omgevingsveiligheid. In de periode 2021 tot en met 2024 liep dit programma ook al en in het bestuurlijkomgevingsberaad is afgesproken om dit programma weer voor vier jaar voort te zetten.
Overige subsidies:
– Het subsidiebudget is in 2025 met € 7,4 miljoen verhoogd en in 2026 met € 3,4 miljoen om een subsidie te verstrekken aan Omgevingsdienst Nederland en aan de Vereniging van Nederlandse gemeenten. Dit is voor versterking van het Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) stelsel door onder andere het starten van verbindingsteams en het fuseren van omgevingsdiensten. De middelen komen vanuit het opdrachtenbudget.
– Het subsidiebudget is in 2025 en 2026 jaarlijks met € 0,5 miljoen verhoogd voor de subsidie aan het Interprovenciaal Overleg (IPO) voor de implementatie van de handreiking regionale beleidscyclus voor de versterking van het stelsel van Vergunningverlening toezicht en handhaving (VTH).
Bijdrage aan agentschappen
De bijdragen aan agentschappen zijn in 2025 met € 4,6 miljoen verhoogd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 7,9 miljoen. Dit komt met name door de volgende mutaties:
Bijdrage aan RWS: de bijdrage aan RWS is van 2025 t/m 2028 jaarlijks met € 1,9 miljoen verhoogd om de meerjarenopdracht SEVESO uit te voeren. RWS vervult de rol van gastorganisatie voor het samenwerkingsverband SEVESO+. Naast interne herschikkingen is hiervoor ook € 0,5 miljoen vanuit SZW (Nederlandse arbeidsinspectie) overgeboekt.
Bijdrage aan RIVM: de bijdrage aan RIVM is in 2025 met € 2,5 miljoen verhoogd. Hiervan is € 2,1 miljoen voor werkzaamheden op het gebied van samenwerking tussen het RIVM en Omgevingsdienst Nederland voor kennis rondom het beleid van Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) en € 0,5 miljoen voor werkzaamheden op onder andere het gebied van veiligheid bedrijven, veilige energietransitie, maatwerkafspraken en vervoer van gevaarlijke stoffen.
Algemeen: de loonbijstelling verhoogd het budget in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 2,4 miljoen.
Ontvangsten
Er zijn geen ontvangstenmutaties.
Wettelijke grondslag subsidieverlening
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel is een bedrag van € 4,49 miljoen aan subsidieverplichtingen voor het jaar 2025 opgenomen. Dit bedrag heeft betrekking op de verlening van een meerjarige subsidie aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten voor het vervolg op de Meerjarenagenda Versterking Omgevingsveiligheid. De subsidie richt zich vooral op het behouden en het versterken van de kennis voor omgevingsveiligheid bij de partners zoals gemeenten, provincies, veiligheidsregio’s en omgevingsdiensten. De subsidie wordt verstrekt voor de periode 2025 tot en met 2028.
Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening(en) als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.