In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden vanaf 2024 ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties tot en met t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 282.321 | ‒ 865 | 281.456 | 99.797 | 381.253 | 205.595 | 15.609 | 24.629 | ‒ 46.258 | 137.467 |
Uitgaven | 508.313 | ‒ 865 | 507.448 | 4.148 | 511.596 | 236.848 | 108.213 | 107.740 | ‒ 47.616 | 602.792 | |
5.1 | Multilaterale samenwerking | 196.007 | 0 | 196.007 | 1.907 | 197.914 | ‒ 29.934 | ‒ 34.061 | ‒ 44.590 | ‒ 52.923 | 155.500 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 196.007 | 0 | 196.007 | 1.907 | 197.914 | ‒ 29.934 | ‒ 34.061 | ‒ 44.590 | ‒ 52.923 | 155.500 | |
UNIDO | 1.950 | 0 | 1.950 | 0 | 1.950 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.950 | |
UNDP | 34.000 | 0 | 34.000 | 0 | 34.000 | ‒ 10.000 | ‒ 8.000 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 | 10.000 | |
UNICEF | 38.806 | 0 | 38.806 | 0 | 38.806 | ‒ 10.000 | ‒ 8.000 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 | 13.000 | |
Speciale multilaterale activiteiten | 8.946 | 0 | 8.946 | 244 | 9.190 | ‒ 2.946 | ‒ 10.633 | ‒ 16.662 | ‒ 24.995 | 21.563 | |
Assistent deskundigenprogramma | 9.000 | 0 | 9.000 | ‒ 3.500 | 5.500 | ‒ 4.500 | ‒ 4.500 | ‒ 4.500 | ‒ 4.500 | 4.500 | |
Internationale Financiële Instellingen | 3.531 | 0 | 3.531 | 4.591 | 8.122 | ‒ 3.060 | ‒ 3.500 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | 4.324 | |
Middelenaanvullingen multilaterale banken en fondsen | 91.663 | 0 | 91.663 | 0 | 91.663 | 0 | 0 | 0 | 0 | 91.480 | |
Kapitaalaanvullingen bij regionale ontwikkelingsbanken | 8.111 | 0 | 8.111 | 572 | 8.683 | 572 | 572 | 572 | 572 | 8.683 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.2 | Overig armoedebeleid | 77.624 | 0 | 77.624 | 57.384 | 135.008 | 28.415 | 14.320 | 2.958 | ‒ 2.135 | 94.767 |
Subsidies (regelingen) | 6.772 | 0 | 6.772 | ‒ 1.281 | 5.491 | ‒ 1.551 | ‒ 1.100 | ‒ 1.644 | ‒ 3.737 | 4.354 | |
Kleine activiteiten posten en cultuur en ontwikkeling | 6.122 | 0 | 6.122 | ‒ 1.301 | 4.821 | ‒ 1.551 | ‒ 1.100 | ‒ 1.644 | ‒ 3.737 | 3.704 | |
Nationale SDG implementatie | 650 | 0 | 650 | 20 | 670 | 0 | 0 | 0 | 0 | 650 | |
Opdrachten | 290 | 0 | 290 | 0 | 290 | 0 | 0 | 0 | 0 | 290 | |
Nationale SDG implementatie | 290 | 0 | 290 | 0 | 290 | 0 | 0 | 0 | 0 | 290 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 70.562 | 0 | 70.562 | 58.665 | 129.227 | 29.966 | 15.420 | 4.602 | 1.602 | 90.123 | |
UNESCO | 4.400 | 0 | 4.400 | 0 | 4.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.400 | |
Diverse ondersteunende activiteiten | 5.371 | 0 | 5.371 | 52.358 | 57.729 | 32.168 | 20.133 | 4.960 | 1.960 | 21.931 | |
Kleine activiteiten posten en cultuur en ontwikkeling | 656 | 0 | 656 | 1.301 | 1.957 | ‒ 500 | ‒ 358 | ‒ 358 | ‒ 358 | 300 | |
Schuldverlichting | 58.600 | 0 | 58.600 | ‒ 3.355 | 55.245 | ‒ 593 | ‒ 3.355 | 0 | 0 | 63.275 | |
Voorlichting op het terrein van Ontwikkelingssamenwerking | 228 | 0 | 228 | 0 | 228 | 0 | 0 | 0 | 0 | 217 | |
Verdragsmiddelen Suriname | 1.307 | 0 | 1.307 | 8.361 | 9.668 | ‒ 1.109 | ‒ 1.000 | 0 | 0 | 0 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.3 | Oekraïne (XVII) | 237.000 | 0 | 237.000 | 0 | 237.000 | 252.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 185.000 | 0 | 185.000 | 0 | 185.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Humanitaire hulp | 25.000 | 0 | 25.000 | 0 | 25.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Steun en wederopbouw Oekraïne via IFIs | 95.000 | 0 | 95.000 | 0 | 95.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Energieherstel | 65.000 | 0 | 65.000 | 0 | 65.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nog te verdelen | 52.000 | 0 | 52.000 | 0 | 52.000 | 252.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onverdeelde programmamiddelen Oekraïne (XVII) | 52.000 | 0 | 52.000 | 0 | 52.000 | 252.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.4 | Nog te verdelen i.v.m.wijzigingen BNI en/of toerekeningen | ‒ 2.318 | ‒ 865 | ‒ 3.183 | ‒ 55.143 | ‒ 58.326 | ‒ 13.633 | 127.954 | 149.372 | 7.442 | 352.525 |
Nog te verdelen i.v.m.wijzigingen BNI en/of toerekeningen | ‒ 2.318 | ‒ 865 | ‒ 3.183 | ‒ 55.143 | ‒ 58.326 | ‒ 13.633 | 127.954 | 149.372 | 7.442 | 352.525 | |
Nog te verdelen i.v.m.wijzigingen BNI en/of toerekeningen | ‒ 2.318 | ‒ 865 | ‒ 3.183 | ‒ 55.143 | ‒ 58.326 | ‒ 13.633 | 127.954 | 149.372 | 7.442 | 352.525 | |
Ontvangsten | 39.225 | 0 | 39.225 | 0 | 39.225 | 0 | 0 | 0 | 0 | 27.919 | |
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Ontvangsten | 39.225 | 0 | 39.225 | 0 | 39.225 | 0 | 0 | 0 | 0 | 27.919 |
5.20 | Ontvangsten en restituties met betrekking tot leningen | 16.220 | 0 | 16.220 | 0 | 16.220 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.743 |
Ontvangsten en restituties met betrekking tot leningen | 16.220 | 0 | 16.220 | 0 | 16.220 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.743 | |
Ontvangsten en restituties met betrekking tot leningen | 16.220 | 0 | 16.220 | 0 | 16.220 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.743 | |
5.21 | Ontvangsten OS | 21.275 | 0 | 21.275 | 0 | 21.275 | 0 | 0 | 0 | 0 | 21.176 |
Ontvangsten OS | 21.275 | 0 | 21.275 | 0 | 21.275 | 0 | 0 | 0 | 0 | 21.176 | |
Ontvangsten OS | 21.275 | 0 | 21.275 | 0 | 21.275 | 0 | 0 | 0 | 0 | 21.176 | |
5.23 | Diverse ontvangsten non-ODA | 1.730 | 0 | 1.730 | 0 | 1.730 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diverse ontvangsten non-ODA | 1.730 | 0 | 1.730 | 0 | 1.730 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diverse ontvangsten non-ODA | 1.730 | 0 | 1.730 | 0 | 1.730 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2025 | 2025 | 2025 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||
Verplichtingen | 282 321 | ‒ 865 | 281 456 | 99 797 | 381 253 | 205 595 | 15 609 | 24 629 | ‒ 46 258 |
garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
overige verplichtingen | 282 321 | ‒ 865 | 281 456 | 99 797 | 381 253 | 205 595 | 15 609 | 24 629 | ‒ 46 258 |
Toelichting
VerplichtingenHet verplichtingenbudget wordt in 2025 verhoogd in verband met de geraamde meeruitgaven vanwege de wisselkoers (hieronder nader toegelicht), het opboeken van verplichtingenruimte in het kader van het Junior Professional Officer (JPO) programma en het opnieuw beschikbaar stellen van het budget in het kader van de Verdragsmiddelen Suriname (hieronder nader toegelicht).
UitgavenDe uitgaven voor 2025 op artikel 5 Multilaterale samenwerking en overige inzet zijn voor 59% juridisch verplicht, dit is exclusief artikelonderdeel 5.4.
Artikelonderdeel 5.1Het kasbudget op artikelonderdeel 5.1 wordt verhoogd in 2025 met EUR 1,9 miljoen omdat de kasuitgaven in 2025 t.b.v. Internationale Financiële Instellingen circa EUR 4,5 miljoen hoger uitvallen. Daar staat tegenover dat er EUR 3,5 miljoen minder budget nodig is in het kader van het JPO programma. Voor 2026 en verder geldt dat de budgetten worden verlaagd conform de beleidsbrief Ontwikkelingshulp. De bijdragen aan UNDP en UNICEF worden verlaagd met circa 50%. Ook het budget voor Speciale multilaterale activiteiten wordt verlaagd.
Artikelonderdeel 5.2Op artikelonderdeel 5.2 wordt het uitgavenbudget in 2025 met circa EUR 57 miljoen verhoogd. Dat komt onder andere doordat de wisselkoers ten aanzien van betalingen in buitenlandse valuta een tegenvaller laat zien op de gehanteerde peildatum. Aan het eind van het jaar wordt de wisselkoers conform gebruikelijke systematiek afgerekend, dan kan het uiteindelijke bedrag hoger of lager uitvallen. Daarnaast wordt het budget voor de Verdragsmiddelen Suriname opnieuw beschikbaar gesteld conform het verdrag. Ook wordt het budget uit 2026 en 2027 naar 2025 geschoven. Hierdoor is er circa EUR 8,4 miljoen beschikbaar in 2025. Het budget voor Schuldverlichting daalt omdat de bijdrage t.b.v IFAD-13 wordt gefinancierd via artikelonderdeel 2.1. In 2026 en verder daalt het budget op artikelonderdeel 5.2 in lijn met de beleidsbrief Ontwikkelingshulp. Zo wordt het budget voor Sport en OS afgebouwd en wordt gestopt met nieuwe projecten in het kader van cultuur en ontwikkeling. Hierdoor is een meerjarige daling zichtbaar van het budget t.b.v. kleine activiteiten posten en cultuur en ontwikkeling.
Artikelonderdeel 5.3Het kabinet heeft voor 2026 EUR 252 miljoen additionele middelen voor niet-militaire steun aan Oekraïne beschikbaar gesteld. Indien nodig worden deze middelen bij inzet naar het juiste artikel(onderdeel) of naar de juiste begroting overgeheveld. Na uitwerking zal ook onderbouwing conform Beleidskeuzes Uitgelegd naar de Kamer worden gestuurd.
Ontwikkelingen verdeelartikel 5.4Hieronder wordt een overzicht gepresenteerd van de mutaties die hebben plaatsgevonden op het verdeelartikel. Het totaal van de tabel komt overeen met de mutatie die is opgenomen in de eerste suppletoire begroting.
Omschrijving | Mutatie |
---|---|
Aanpassing bni raming | ‒ |
Rijksbrede taakstelling LPB | ‒ 48.884 |
EU-toerekening aan ODA | ‒ 61.000 |
Overboekingen binnen BHO | ‒ 91.373 |
Aanpassing asielraming | 571.176 |
Kasschuif asiel | ‒ 371.176 |
HGIS besluitvorming | ‒ 54.170 |
Overige | 284 |
Totaal | ‒ 55.143 |
– Het totale ODA-budget stijgt cumulatief met EUR 768 miljoen in de jaren 2026 t/m 2030 vanwege koppeling van het ODA-budget aan de groei van het Bruto Nationaal Inkomen. In 2025 blijft het ODA-budget gelijk.
– Daarnaast daalt het totale ODA-budget met cumulatief circa EUR 255 miljoen binnen de begrotingshorizon vanwege een Rijksbrede taakstelling op loon- en prijsbijstellingen. In 2025 bedraagt de neerwaartse bijstelling circa EUR 49 miljoen.
– De Nederlandse EU-afdrachten zijn voor een gedeelte toerekenbaar aan ODA. Dit percentage is als onderdeel van de Voorjaarsbesluitvorming geactualiseerd, waardoor EUR 61 miljoen per jaar extra onder het bestaande ODA-plafond moet worden ingepast. Dit leidt tot een verlaging van de buffer op artikel 5.4 van EUR 61 miljoen per jaar structureel.
– Er zijn diverse overboekingen binnen de BHO-begroting die volgen uit de HGIS-besluitvorming. Er wordt een bedrag van EUR 20 miljoen in 2025 oplopend tot structureel EUR 44 miljoen vanaf 2027 beschikbaar gemaakt ten behoeve van migratiepartnerschappen. Dit budget wordt ingezet voor migratiepartnerschappen gericht op het tegengaan van irreguliere migratie, in samenwerking met het ministerie van Asiel en Migratie. Er wordt ook budget beschikbaar gesteld in verband met de geraamde meeruitgaven vanwege de wisselkoers (hierboven nader toegelicht).
– Het budget op verdeelartikel 5.4 stijgt in 2025 en 2026 met cumulatief circa EUR 1,3 miljard vanwege de neerwaartse bijstelling van de raming voor asieluitgaven op de begroting van Asiel en Migratie. In 2025 leidt dit tot een opwaartse bijstelling van het budget op verdeelartikel 5.4 met EUR 571 miljoen. Dit budget wordt vervolgens middels een kasschuif verdeeld over de jaren 2025 t/m 2030. Er wordt EUR 371 miljoen uit 2025 geschoven.
– Er worden diverse overige mutaties volgend uit de HGIS-besluitvorming verwerkt. Zo wordt in 2029 en 2030 cumulatief EUR 260 miljoen toegevoegd aan het ODA-budget op de FIN-begroting in het kader van de Nederlandse bijdrage aan de International Development Association (IDA). Het budget op verdeelartikel 5.4 daalt in 2025 met EUR 36 miljoen vanwege de terugbetaling aan de HGIS van de overschrijding van het ODA-budget in 2024, conform gebruikelijke systematiek. Ook wordt budget beschikbaar gesteld aan BZ, OCW en LVVN ten behoeve van loon- en prijsbijstelling. Structureel betreft het circa EUR 18 miljoen.