Base description which applies to whole site

3.1 Artikel 31. Politie

Deze afbeelding bestaat uit een circel met daarin een onderscheid naar de uitgaven op dit artikel en de overige uitgaven op de JenV-begroting. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals deze in het voorstel van wet per artikel zijn opgenomen. Naast de circel is een staaf opgenomen waarbij de uitgaven op dit artikel nader zijn verdeeld naar de artikelonderdelen. Dit is gebaseerd op de uitgaven zoals zijn opgenomen bij onderdeel D van dit hoofdstuk bij de tabel Budgettaire gevolgen van beleid.

Een veilige samenleving met behulp van een goed functionerende politie.

De Minister heeft een financierende en regisserende rol ten aanzien van de politie en de politieacademie. Hierbij zijn drie verantwoordelijkheden te onderscheiden:

  • De eerste verantwoordelijkheid betreft de inrichting, werking en ontwikkeling van het politiebestel en van het opleidingsstelsel voor de politie;

  • De tweede verantwoordelijkheid betreft de bevoegdheden en het beheer ten aanzien van de politie. Onder deze beheersverantwoordelijkheid van de Minister3 valt het vaststellen van de begroting, de meerjarenraming, de jaarrekening, het beheersplan, het jaarverslag en de operationele sterkte. De korpschef is belast met de leiding en het beheer van de politie. De korpschef opereert binnen de kaders die de Minister stelt en legt verantwoording af aan de Minister. Die verantwoording betreft tevens de mensen en middelen die de korpschef om niet ter beschikking stelt aan de Politieacademie. De Minister kan de korpschef te allen tijde over alle beheeraangelegenheden algemene en bijzondere aanwijzingen geven;

  • Tot slot stelt de Minister vanuit zijn beleidsverantwoordelijkheid, gehoord het College van procureurs-generaal en de regioburgemeesters, ten minste eens in de vier jaar de landelijke beleidsdoelstellingen van de politie vast.

De Minister heeft ten aanzien van het politiekorps en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch Nederland) een financierende en regisserende rol. De beheersverantwoordelijkheid voor het politie- en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba, berust bij hem.4

Doorontwikkeling politiefunctie

De inrichting van de politiefunctie is in de basis goed georganiseerd in Nederland. Voor de toekomst is nodig dat meer (en tijdiger) expliciet scherpere keuzes worden gemaakt met inachtneming van ontwikkelingen die de politiefunctie en politietaak raken of kunnen raken. Het gaat dan om keuzes over de taakverdeling binnen de overheid en ook de verdeling van verantwoordelijkheid tussen de overheid en anderen zoals het bedrijfsleven en de samenleving als geheel. Uitgangspunt is dat het borgen van veiligheid in de maatschappij niet alleen een taak en verantwoordelijkheid is van de overheid (zoals politie).

De uitwerking van de ontwikkelagenda politiefunctie voor de komende jaren, vormgegeven langs vier prioritaire thema’s en opgenomen in het white paper politiefunctie, moet leiden tot het maken van scherpe keuzes.

Het kabinet werkt op basis van de ontwikkelagenda Politiefunctie die op 7 december 2023 met de Kamer is gedeeld, opties uit voor meer focus van de politie op haar kerntaak, door samenwerking met publieke en private organisaties die beter toegerust zijn voor een aantal specifieke taken, zoals administratieve verrichtingen in de asielketen en de aanpak van verwarde personen.

Tevens zullen in 2025 de uitkomsten van het WODC-onderzoek, inzake publiek private samenwerking, worden benut voor een scherpere inrichting van de publiek-private samenwerking. Daarnaast zal de opbrengst van de verkenning van de boa functie worden benut om heldere keuzes te maken over de functie van de buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) (en mogelijk het bestel) o.a. in de openbare ruimte, inclusief het vraagstuk van toekenning van de geweldsbevoegdheid aan boa’s.

Daarnaast wordt verwacht dat het nieuwe stelsel voor beroepsgerelateerde gezondheidsklachten (dienstongevallen en beroepsziekten waaronder PTSS) in 2025 inwerking treedt. Het accent komt te liggen op preventie, re-integratie en herstel. Beoogd wordt de voorbereidingen, inclusief implementatie en regelgeving, in 2024 af te ronden zodat het stelsel per 1 januari 2025 in werking kan treden.

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 (bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Art.

Verplichtingen

7.529.285

8.363.588

8.147.573

8.222.721

8.219.261

8.197.090

8.196.795

         
 

Uitgaven

7.560.436

8.366.557

8.209.178

8.230.559

8.227.099

8.197.090

8.196.795

         

31.2

Bekostiging politie

7.309.086

8.084.063

7.898.863

7.908.986

7.905.878

7.876.344

7.876.234

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

7.277.940

8.048.245

7.863.352

7.875.028

7.871.920

7.842.386

7.842.276

 

Politie

7.274.593

8.045.013

7.859.821

7.871.497

7.868.390

7.838.856

7.838.746

 

Politieacademie

3.347

3.232

3.531

3.531

3.530

3.530

3.530

 

Bijdrage aan medeoverheden

31.146

35.818

35.511

33.958

33.958

33.958

33.958

 

Brandweer- en politiekorps (BES)

31.146

35.818

35.511

33.958

33.958

33.958

33.958

31.3

Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers

251.350

282.494

310.315

321.573

321.221

320.746

320.561

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

230.388

253.803

290.306

302.009

302.005

302.004

302.004

 

Internationale Samenwerkingsoperaties

26.208

27.080

27.016

29.017

29.013

29.013

29.013

 

Beheer meldkamers

203.207

225.683

244.267

243.969

243.969

243.969

243.969

 

Programma Nieuwe Missie Kritische Communicatiesysteem

0

0

18.000

28.000

28.000

28.000

28.000

 

Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's

973

1.040

1.023

1.023

1.023

1.022

1.022

 

Bijdrage aan medeoverheden

1.058

992

976

976

976

976

976

 

Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

1.058

992

976

976

976

976

976

 

Subsidies (regelingen)

10.118

15.861

7.185

6.740

6.329

5.856

5.671

 

Opsporing

2.677

2.721

2.613

2.452

2.302

2.130

2.063

 

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

3.173

4.183

3.965

3.719

3.493

3.232

3.130

 

Overige Subsidies

4.268

8.957

607

569

534

494

478

 

Opdrachten

9.786

11.838

11.848

11.848

11.911

11.910

11.910

 

Providers

7.860

9.190

9.191

9.191

9.254

9.254

9.254

 

Overige Opdrachten

1.926

2.648

2.657

2.657

2.657

2.656

2.656

         
 

Ontvangsten

39.066

61.292

6.500

6.500

6.500

500

500

         

Budgetflexibiliteit

Tabel 9 Geschatte budgetflexibiliteit
 

2025

Juridisch verplicht

100%

bestuurlijk gebonden

0%

beleidsmatig gereserveerd

0%

nog niet ingevuld / vrij te besteden

0%

Het juridisch verplichte deel van de bijdragen aan ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.

31.2 Bekostiging politie

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Politie

De politie levert een belangrijk aandeel aan het handhaven en vergroten van de veiligheid in Nederland. De politie ontvangt daartoe, op basis van artikel 33 van de Politiewet 2012, algemene- en bijzondere bijdragen. De doelstelling is het beschikbaar stellen van personeel en materieel ten behoeve van een effectieve taakuitvoering en adequaat beheer van de politie.

De algemene bijdrage wordt jaarlijks als lumpsumbedrag ter beschikking gesteld aan de politie en komt volledig ten gunste van de reguliere politietaken. Het beleid is erop gericht de politie de nodige flexibiliteit te geven om de middelen zo doelmatig en doeltreffend als mogelijk in te zetten en de afgesproken doelstellingen te realiseren.

Tabel 10 bijdrage politie (bedragen x € 1 mln.)
 

Realisatie

Begroting

    
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Bijdrage

7.343

7.599

8.137

8.189

8.182

8.180

8.179

Daarnaast worden de bijzondere bijdragen meerjarig ingezet voor een specifiek omschreven doel. Nieuwe middelen in het kader van IV-middelen en de transitie van de Landelijke Eenheid zijn toegekend als bijzondere bijdrage. Verder zijn er vanuit het Hoofdlijnenakkoord middelen op artikel 92 gereserveerd voor het versterken van de nationale veiligheid zoals innovatieve politieloketten, digitale opsporing en cybercrime.

Een andere taak is het uitzenden van politiefunctionarissen naar crisisgebieden. Deze taken worden apart begroot en verantwoord als onderdeel van het artikelonderdeel 31.3.

Besteding bijdragen

De bijdragen vanuit de JenV-begroting worden door de politie aangewend voor de in de Politiewet opgenomen taken. De onderstaande tabel geeft op hoofdlijnen inzicht in de bestedingsrichting van de aan de politie ter beschikking gestelde middelen.

Tabel 11 Besteding bijdragen politie (bedragen * € 1 mln.)
 

Realisatie

Begroting

    
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Personeel

5.478

5.684

6.211

6.246

6.288

6.303

6.320

Rente en soortgelijke kosten

‒ 30

1

‒ 6

26

38

38

36

Huisvesting

492

423

453

458

460

460

460

Vervoer

234

235

240

240

240

240

240

Informatievoorziening

677

705

668

660

650

653

652

Overige operationele en beheerkosten

517

550

595

589

588

589

589

totaal exploitatiekosten

7.368

7.599

8.160

8.220

8.264

8.283

8.298

        

Exploitatie resultaat

‒ 25

 

‒ 23

‒ 31

‒ 82

‒ 103

‒ 119

Aanvullende bijdrage JenV

  

23

18

18

  

Nog in te vullen door besparingen

   

13

64

103

119

Exploitatieresutaat na maatregelen

   

0

0

0

0

Bron: Begroting en beheerplan politie 2025-2029 (Bijlage 3 Exploitatierekening)

De meerjarenraming 2026-2029 laat een exploitatietekort zien. In voorbereiding op de begroting 2026 zijn hiervoor nadere keuzes nodig waar uiterlijk in het Voorjaar 2025 over wordt besloten.

De volledige begroting van de politie is als separate bijlage met de JenV-begroting meegezonden. In de begroting van de politie wordt per post nader ingegaan op de wijze waarop de aan de politie beschikbaar gestelde middelen worden ingezet.

In onderstaande tabellen is informatie opgenomen over de formatie (tabel 12) en de bezetting (tabel 13) die in algemene zin te relateren is aan de beleidsdoelstellingen. De bezetting en formatie van de politie, met name het operationele deel, en de opleidingen zijn belangrijke onderwerpen. Deze zijn onder de tabel kort toegelicht.

Tabel 12 Kengetallen formatie
 

Realisatie

Prognose

    

Formatie (fte)1

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

OS Regionale eenheden (incl. RST)

41.092

43.552

43.966

44.001

44.001

44.001

44.001

OS landelijke eenheden

4.735

5.601

5.714

5.737

5.739

5.739

5.739

OS korpsleiding en ondersteunende diensten

248

168

168

167

167

166

166

Aspiranten

4.863

4.682

4.681

4.681

4.681

4.681

4.681

TOTAAL OS excl. asp

46.076

49.321

49.848

49.905

49.907

49.906

49.906

TOTAAL OS incl. asp

50.939

54.003

54.529

54.586

54.588

54.587

54.587

TOTAAL Niet OS

12.437

12.249

12.274

12.265

12.265

12.242

12.242

        

Lasten (in %)

       

Personeel

74%

75%

76%

76%

76%

76%

76%

Rente en soortgelijke kosten

0%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

Huisvesting

7%

6%

6%

6%

6%

6%

6%

Vervoer

3%

3%

3%

3%

3%

3%

3%

Informatievoorziening

9%

9%

8%

8%

8%

8%

8%

Overige operationele en beheerkosten

7%

7%

7%

7%

7%

7%

7%

Bron: bijlage 1 Begroting en beheerplan politie 2025-2029

1

OS staat voor operationele sterkte

Tabel 13 Kengetallen bezetting
 

Realisatie

Prognose

    

Bezetting (fte)

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Operationele sterkte excl. Aspiranten

46.076

47.241

45.869

46.038

46.314

46.698

47.178

Aspiranten

4.863

5.085

5.128

5.401

5.532

5.559

5.547

Niet-operationele sterkte

12.437

12.385

12.697

12.715

12.657

12.595

12.505

Bron: bijlage 5 Begroting en beheerplan politie 2025-2029

De verstrekte bijdragen vanuit de JenV-begroting zijn primair ter financiering van de formatie. De formatie is binnen de politie conform het Inrichtingsplan en 'Besluit verdeling sterkte en middelen politie' verdeeld over de regionale eenheden, landelijke eenheid, de ondersteunende dienst Politieacademie, Politie Dienstencentrum en staf korpsleiding.

Politieacademie - Politieonderwijs

Het zelfstandig bestuursorgaan Politieacademie is verantwoordelijk voor het verzorgen van het politieonderwijs, de examinering daarvan en de uitvoering van wetenschappelijk onderwijs waarmee invulling wordt gegeven aan de kennisfunctie. De Politieacademie ontvangt een eigen budget waarmee onder andere de personele kosten van de directeur en zijn plaatsvervanger worden betaald en de kosten voor extern wetenschappelijk onderzoek. De bekostiging van het personeel en de middelen die door de korpschef om niet ter beschikking worden gesteld aan de Politieacademie, voor de uitvoering van haar wettelijke taken, zijn opgenomen in de algemene bijdrage aan de politie.

Bijdragen medeoverheden

Brandweerkorps en Politiekorps Caribisch Nederland

De Minister is korpsbeheerder van het brandweer- en politiekorps Caribisch Nederland. Ter bekostiging van de personele en materiële uitgaven van deze korpsen wordt een bijdrage verstrekt. De jaarlijks vastgestelde begroting vormt de wettelijke grondslag voor de bekostiging van de beide korpsen van Caribisch Nederland.

31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers

Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s

Internationale samenwerkingsoperaties

In opdracht van de Minister voert de politie activiteiten uit in het kader van internationale politiesamenwerking en de uitzending van politiefunctionarissen naar internationale (civiele) missies en operaties. Die activiteiten zijn voor een groot deel gebaseerd op de visie internationale politiesamenwerking en de bijbehorende strategische agenda.

Beheer meldkamers

Voor het beheer van de meldkamers ten behoeve van de hulpdiensten van politie, brandweer, ambulance en KMar, wordt jaarlijks een bijzondere bijdrage aan de politie verstrekt. Dit is een multidisciplinaire financiële bijdrage die tot stand is gekomen uit een bijdrage van alle hulpdiensten. Het beheer is ondergebracht bij het organisatieonderdeel Landelijke Meldkamer Samenwerking LMS van de politie. Het beheer heeft betrekking op facilitaire dienstverlening, huisvesting en het beheer van de ICT voorzieningen voor de meldkamers, waaronder het C2000 netwerk en het gemeenschappelijk meldkamersysteem. In de regeling hoofdlijnen van beleid en beheer meldkamers is de multidisciplinaire governance en de beleids- en beheercyclus beschreven. Binnen deze multidisciplinaire governance vinden aan de hand van het jaarlijks vast te stellen beleids- en bestedingsplan voor het beheer van de meldkamers integrale afwegingen plaats over de inzet van het beschikbare budget.

Programma Nieuwe Missie Kritische Communicatiesysteem

Het C2000-systeem is aan vervanging toe. Hiervoor wordt een Nieuw Missie Kritische Communicatiesysteem ontwikkeld. Om het budget inzichtelijk te maken, te monitoren en over te verantwoorden worden deze middelen gerealloceerd naar de nieuwe regeling apart van C2000.

Bijdragen medeoverheden

Bijdragen in het kader van de inrichting, werking en ontwikkeling van het politiebestel

Dit budget wordt gebruikt voor de ondersteuning van de regioburge­ meesters bij de uitvoering van hun taken op grond van de Politiewet 2012, zoals (de voorbereiding van) het overleg met en de advisering aan de Minister over de taakuitvoering door en het beheer ten aanzien van de politie.

Subsidies

Opsporing

Deze subsidie wordt verstrekt aan de onafhankelijke Stichting Meld Misdaad Anoniem voor de exploitatie van de meldlijn Meld Misdaad Anoniem, zodat burgers makkelijker een bijdrage kunnen leveren aan de bestrijding van criminaliteit in Nederland.

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie (SAOP)

De Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie, het A&O fonds voor de sector politie, subsidieert, adviseert en registreert scholings-, arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsprojecten. Het primaire doel van de SAOP is het bevorderen van het goed functioneren van de arbeidsmarkt van de politie en het stimuleren van opleidingsactiviteiten. Dit doet de SAOP met behulp van een financiële bijdrage die zij op basis van arbeidsvoorwaardelijke afspraken ontvangt van de Minister.

Opdrachten

Providers

De Staat heeft, op grond van de Regeling kosten aftappen en gegevensverstrekking, een overeenkomst gesloten met de grote telecomaanbieders. Deze overeenkomst wordt periodiek vernieuwd.

Op grond van hoofdstuk 13 Telecommunicatiewet zijn telecomaanbieders verplicht om hun netwerken en diensten aftapbaar te maken en mee te werken aan aftappen en gegevensverstrekkingen over hun klanten. De Staat vergoedt bepaalde kosten die aanbieders in dit verband maken.

3

Vastgelegd in de Politiewet 2012

4

Veiligheidswet BES (Stb. 2010, 362)

Licence