Een veilige samenleving met behulp van een goed functionerende politie.
De Minister heeft een financierende en regisserende rol ten aanzien van de politie. Hierbij zijn drie verantwoordelijkheden te onderscheiden:
– De eerste verantwoordelijkheid betreft de inrichting, werking en ontwikkeling van het politiebestel;
– De tweede verantwoordelijkheid betreft de bevoegdheden en het beheer ten aanzien van de politie. Onder deze beheersverantwoordelijkheid van de Minister16 valt het vaststellen van de begroting, de meerjarenraming, de jaarrekening, het beheersplan, het jaarverslag en de operationele sterkte. De korpschef is belast met de leiding en het beheer van de politie. De korpschef opereert binnen de kaders die de Minister stelt. De Minister kan de korpschef te allen tijde over alle beheeraangelegenheden algemene en bijzondere aanwijzingen geven;
– Tot slot stelt de Minister vanuit haar beleidsverantwoordelijkheid, gehoord het College van procureurs-generaal en de regioburgemeesters, ten minste eens in de vier jaar de landelijke beleidsdoelstellingen van de politie vast (zie 2.2 veiligheidsagenda).
De Minister heeft ten aanzien van het politiekorps en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch Nederland) een financierende en regisserende rol. De beheersverantwoordelijkheid voor het politie- en brandweerkorps Bonaire, Sint Eustatius en Saba, berust bij haar.17
Visie op de politiefunctie
Onze samenleving verandert steeds sneller, onder meer als gevolg van internationalisering, digitalisering, polarisatie en sociale media. Het is belangrijk om te weten wat deze ontwikkelingen betekenen voor de politiefunctie in de toekomst, zodat deze relevant en legitiem blijft én kan blijven rekenen op een breed draagvlak. We werken aan een visie op de politiefunctie, met als doel een stevig verankerde politiefunctie en zelfbewuste organisaties, die met gezag kunnen opereren in de samenleving van de 21ste eeuw.
Een goed toegeruste politieorganisatie
In 2024 wordt de transitie van de Landelijke Eenheid voortgezet. Het streven is dat er vanaf 1 januari 2024 twee separate landelijke eenheden bestaan: een eenheid landelijke expertise en operaties en een eenheid landelijke opsporing en interventies. Daarnaast zal in 2024 gewerkt worden aan de tweede stap van de transitie, namelijk de doorontwikkeling van de twee landelijke eenheden, waarbij het vak centraal wordt gesteld. Er zal in 2024 ook worden gewerkt aan het realiseren van de eerste ambities, waaronder de versterking van de capaciteit van de Dienst Landelijke Recherche. Tot slot zullen de inspanningen op het vlak van de werkcultuur en het leiderschap in 2024 worden voortgezet. De monitoringscommissie Schneiders zal de transitie van de landelijke eenheid blijven volgen.
Tot slot zullen in 2024 maatregelen worden getroffen om de forensische geneeskunde te versterken. Hiervoor maakt het kabinet ca. € 17 miljoen vrij in 2024, oplopend naar ca. € 22 miljoen per 2027. In 2024 zal worden gewerkt aan de concentratie van de dienstverlening aan de politie op het terrein van forensisch medisch onderzoek en lijkschouw door de GGD-en en verwante organisaties. Tevens wordt er ingezet op de vergroting van de aantrekkelijkheid van het beroep van forensisch arts.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 7.337.941 | 7.527.440 | 7.729.302 | 7.719.314 | 7.792.821 | 7.766.591 | 7.765.902 |
Uitgaven | 7.360.357 | 7.555.390 | 7.755.785 | 7.773.081 | 7.792.821 | 7.766.591 | 7.765.902 | |
31.2 | Bekostiging Politie | 7.122.736 | 7.301.588 | 7.498.914 | 7.483.233 | 7.492.972 | 7.466.689 | 7.466.002 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 7.090.529 | 7.272.352 | 7.468.980 | 7.453.299 | 7.463.563 | 7.437.280 | 7.436.593 | |
Politie | 7.087.318 | 7.269.005 | 7.465.586 | 7.449.949 | 7.460.213 | 7.433.931 | 7.433.244 | |
Politieacademie | 3.211 | 3.347 | 3.394 | 3.350 | 3.350 | 3.349 | 3.349 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 28.919 | 29.236 | 29.934 | 29.934 | 29.409 | 29.409 | 29.409 | |
Brandweerkorps en Politiekorps Caribisch Nederland | 28.919 | 29.236 | 29.934 | 29.934 | 29.409 | 29.409 | 29.409 | |
Opdrachten | 3.288 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Taptolken | 3.288 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
31.3 | Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers | 237.621 | 253.802 | 256.871 | 289.848 | 299.849 | 299.902 | 299.900 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 219.656 | 231.016 | 237.559 | 270.535 | 280.536 | 280.533 | 280.532 | |
Internationale Samenwerkingsoperaties | 11.122 | 25.805 | 25.140 | 25.141 | 25.142 | 25.139 | 25.139 | |
Beheer meldkamers | 207.594 | 204.254 | 211.447 | 244.422 | 254.422 | 254.422 | 254.422 | |
Overige bijdrage ZBO's/RWT's | 940 | 957 | 972 | 972 | 972 | 972 | 971 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 1.525 | 913 | 927 | 927 | 927 | 927 | 927 | |
Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg | 1.525 | 913 | 927 | 927 | 927 | 927 | 927 | |
Subsidies (regelingen) | 6.700 | 10.571 | 7.110 | 7.110 | 7.110 | 7.107 | 7.107 | |
Opsporing | 2.362 | 2.596 | 2.590 | 2.590 | 2.590 | 2.589 | 2.589 | |
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie | 2.673 | 3.872 | 3.918 | 3.918 | 3.918 | 3.917 | 3.917 | |
Overige subsidies | 1.665 | 4.103 | 602 | 602 | 602 | 601 | 601 | |
Opdrachten | 9.740 | 11.302 | 11.275 | 11.276 | 11.276 | 11.335 | 11.334 | |
Providers | 8.124 | 8.768 | 8.747 | 8.748 | 8.748 | 8.807 | 8.807 | |
Overige opdrachten | 1.616 | 2.534 | 2.528 | 2.528 | 2.528 | 2.528 | 2.527 | |
Ontvangsten | 21.243 | 14.117 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Budgetflexibiliteit
2024 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 100% |
bestuurlijk gebonden | 0% |
beleidsmatig gereserveerd | 0% |
nog niet ingevuld / vrij te besteden | 0% |
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen aan ZBO’s/RWT’s heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
31.2 Bekostiging politie
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Politie
De politie levert een belangrijk aandeel aan het handhaven en vergroten van de veiligheid in Nederland. De politie ontvangt daartoe, op basis van artikel 33 van de Politiewet 2012, algemene- en bijzondere bijdragen. De doelstelling is het beschikbaar stellen van personeel en materieel ten behoeve van een effectieve taakuitvoering en adequaat beheer van de politie.
De algemene bijdrage wordt jaarlijks als lumpsumbedrag ter beschikking gesteld aan de politie en komt volledig ten gunste van de reguliere politietaken. Het beleid is erop gericht de politie de nodige flexibiliteit te geven om de middelen zo doelmatig en doeltreffend als mogelijk in te zetten en de afgesproken doelstellingen te realiseren.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Bijdrage | 6.952 | 7.306 | 7.599 | 7.473 | 7.536 | 7.534 | 7.534 |
De bijzondere bijdragen worden meerjarig verstrekt voor een specifiek omschreven doel. Hiervan is onder meer sprake bij de Dienst Speciale Interventies € 72 mln. en het Recherche Samenwerkings Team (RST) € 18 mln. Verder worden nieuwe middelen in het kader van ondermijning en de motie Hermans in beginsel toegekend als bijzondere bijdrage.
Vanuit de motie-Hermans zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld voor het verbeteren van cybersecurity bij de politie. Daarnaast zijn er vanuit het Coalitieakkoord middelen ingezet ten behoeve van cybersecurity. Het budget wordt in 2024 aanvullend hierop opgehoogd met € 18,4 mln. met een oploop naar € 38,7 mln. vanaf 2027.
Een andere taak is het uitzenden van politiefunctionarissen naar crisisgebieden. Deze taken worden apart begroot en verantwoord als onderdeel van het artikelonderdeel 31.3.
Besteding bijdragen
De bijdragen vanuit de JenV-begroting worden door de politie aangewend voor de in de Politiewet opgenomen taken. Nog niet bestede middelen uit in eerdere jaren verstrekte bijzondere bijdragen worden hier eveneens voor ingezet. De onderstaande tabel geeft op hoofdlijnen inzicht in de bestedingsrichting van de aan de politie ter beschikking gestelde middelen.
Realisatie | Begroting | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Personeel | 5.280 | 5.511 | 5.684 | 5.581 | 5.633 | 5.635 | 5634 |
Rente | 4 | 9 | 1 | 30 | 37 | 37 | 38 |
Opleiding en vorming | 79 | 81 | 87 | 86 | 85 | 85 | 85 |
Huisvesting | 379 | 386 | 423 | 420 | 420 | 421 | 421 |
Vervoer | 227 | 218 | 235 | 235 | 235 | 233 | 233 |
Verbinding en automatisering | 573 | 687 | 705 | 650 | 655 | 654 | 654 |
Geweldsmiddelen en uitrusting | 65 | 56 | 65 | 67 | 69 | 70 | 71 |
Operationeel | 182 | 203 | 213 | 218 | 219 | 215 | 215 |
Beheer | 142 | 156 | 185 | 187 | 183 | 184 | 184 |
totaal besteding | 6.930 | 7.306 | 7.599 | 7.473 | 7.536 | 7.534 | 7.535 |
Bron: Begroting en beheerplan politie 2024-2028 (Bijlage 3 Exploitatierekening)
De volledige begroting van de politie is als separate bijlage met de JenV-begroting meegezonden. In de begroting van de politie wordt per post nader ingegaan op de wijze waarop de aan de politie beschikbaar gestelde middelen worden ingezet.
In onderstaande tabellen is informatie opgenomen over de formatie (tabel 13) en de bezetting (tabel 14) die in algemene zin te relateren is aan de beleidsdoelstellingen. De bezetting en formatie van de politie, met name het operationele deel, en de opleidingen zijn belangrijke onderwerpen. Deze zijn onder de tabel kort toegelicht.
Realisatie | Prognose | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Formatie (fte)1 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
OS Regionale eenheden (incl. RST) | 41.308 | 42.804 | 42.903 | 42.982 | 43.395 | 43.765 | 43.765 |
OS landelijke eenheden | 4.743 | 5.245 | 5.272 | 5.288 | 5.289 | 5.289 | 5.289 |
OS korpsleiding en ondersteunende diensten | 206 | 165 | 165 | 165 | 165 | 165 | 165 |
Aspiranten | 4.965 | 4.680 | 4.685 | 4.695 | 4.700 | 4.700 | 4.700 |
TOTAAL OS excl. asp | 46.257 | 48.214 | 48.340 | 48.435 | 48.849 | 49.219 | 49.219 |
TOTAAL OS incl. asp | 51.222 | 52.894 | 53.025 | 53.130 | 53.549 | 53.919 | 53.919 |
TOTAAL Niet OS | 11.939 | 12.191 | 12.402 | 12.428 | 12.430 | 12.430 | 12.429 |
Lasten (in %) | |||||||
Personeel | 76% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Rente | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 1% |
Opleiding en vorming | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% |
Huisvesting | 5% | 5% | 6% | 6% | 6% | 6% | 6% |
Vervoer | 3% | 3% | 3% | 3% | 3% | 3% | 3% |
Verbinding en automatisering | 8% | 9% | 9% | 9% | 9% | 9% | 9% |
Geweldsmiddelen en uitrusting | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% | 1% |
Operationeel | 3% | 3% | 3% | 3% | 3% | 3% | 3% |
Beheer | 2% | 2% | 2% | 3% | 2% | 2% | 2% |
Bron: bijlage 1 Begroting en beheerplan politie 2024-2028
Realisatie | Prognose | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bezetting (fte) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
Operationele sterkte excl. Aspiranten | 46.257 | 46.514 | 47.034 | 47.348 | 47.660 | 48.110 | 48.690 |
Aspiranten | 4.965 | 5.335 | 4.974 | 5.198 | 5.386 | 5.442 | 5.285 |
Niet-operationele sterkte | 11.939 | 11.626 | 11.835 | 12.023 | 12.094 | 12.120 | 12.147 |
Landelijke Meldkamer Samenwerking | 420 | 420 | 420 | 420 | 420 | 420 |
Bron: bijlage 5 Begroting en beheerplan politie 2024-2028
De verstrekte bijdragen vanuit de JenV-begroting zijn primair ter financiering van de formatie. De formatie is binnen de politie conform het Inrichtingsplan en 'Besluit verdeling sterkte en middelen politie' verdeeld over de regionale eenheden, landelijke eenheid, Politieacademie, Politie Dienstencentrum en staf korpsleiding.
Politieacademie - Politieonderwijs
Het zelfstandig bestuursorgaan Politieacademie is verantwoordelijk voor het verzorgen van het politieonderwijs, de examinering daarvan en de uitvoering van wetenschappelijk onderwijs waarmee invulling wordt gegeven aan de kennisfunctie. De Politieacademie ontvangt een eigen budget waarmee onder andere de personele kosten van de directeur en zijn plaatsvervanger worden betaald en de kosten voor extern wetenschappelijk onderzoek. De bekostiging van het personeel en de middelen die door de korpschef om niet ter beschikking worden gesteld aan de Politieacademie, voor de uitvoering van haar wettelijke taken, zijn opgenomen in de algemene bijdrage aan de politie.
Bijdragen medeoverheden
Brandweerkorps en Politiekorps Caribisch Nederland
De Minister is korpsbeheerder van het brandweer- en politiekorps Caribisch Nederland. Ter bekostiging van de personele en materiële uitgaven van deze korpsen wordt een bijdrage verstrekt. De jaarlijks vastgestelde begroting vormt de wettelijke grondslag voor de bekostiging van de beide korpsen van Caribisch Nederland.
Opdrachten
Taptolken
Het beheer van het taptolkenbudget is met de 1e suppletoire begroting 2022 meerjarig overgedragen van JenV naar de Politie.
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
Bijdragen aan ZBO’s en RWT’s
Internationale samenwerkingsoperaties
In opdracht van de Minister voert de politie activiteiten uit in het kader van internationale politiesamenwerking en de uitzending van poitiefunctionarissen naar internationale (civiele) missies en operaties. Die activiteiten zijn voor een groot deel gebaseerd op de visie internationale politiesamenwerking en de bijbehorende strategische agenda.
Beheer meldkamers
Voor het beheer van de meldkamers ten behoeve van de hulpdiensten van politie, brandweer, ambulance en KMar, wordt jaarlijks een bijzondere bijdrage aan de politie verstrekt. Dit is een multidisciplinaire financiële bijdrage die tot stand is gekomen uit een bijdrage van alle hulpdiensten. Het beheer is ondergebracht bij het organisatieonderdeel Landelijke Meldkamer Samenwerking LMS van de politie. Het beheer heeft betrekking op facilitaire dienstverlening, huisvesting en het beheer van de ICT voorzieningen voor de meldkamers, waaronder het C2000 netwerk en het gemeenschappelijk meldkamersysteem. In de regeling hoofdlijnen van beleid en beheer meldkamers is de multidisciplinaire governance en de beleids- en beheercyclus beschreven. Binnen deze multidisciplinaire governance vinden aan de hand van het jaarlijks vast te stellen beleids- en bestedingsplan voor het beheer van de meldkamers integrale afwegingen plaats over de inzet van het beschikbare budget.
Bijdragen medeoverheden
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg
Dit budget wordt gebruikt voor de ondersteuning van de regioburgemeesters bij het overleg met en de advisering aan de Minister over de taakuitvoering door en het beheer ten aanzien van de politie.
Subsidies
Opsporing
Deze subsidie wordt verstrekt aan de onafhankelijke Stichting Meld Misdaad Anoniem voor de exploitatie van de meldlijn Meld Misdaad Anoniem, zodat burgers makkelijker een bijdrage kunnen leveren aan de bestrijding van criminaliteit in Nederland.
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie (SAOP)
De Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie, het A&O fonds voor de sector politie, subsidieert, adviseert en registreert scholings-, arbeidsmarkt- en werkgelegenheidsprojecten. Het primaire doel van de SAOP is het bevorderen van het goed functioneren van de arbeidsmarkt van de politie en het stimuleren van opleidingsactiviteiten. Dit doet de SAOP met behulp van een financiële bijdrage die zij op basis van arbeidsvoorwaardelijke afspraken ontvangt van de Minister.
Opdrachten
Providers
De Staat heeft, op grond van de Regeling kosten aftappen en gegevensverstrekking, een overeenkomst gesloten met de grote telecomaanbieders. Deze overeenkomst wordt periodiek vernieuwd.
Op grond van hoofdstuk 13 Telecommunicatiewet zijn telecomaanbieders verplicht om hun netwerken en diensten aftapbaar te maken en mee te werken aan aftappen en gegevensverstrekkingen over hun klanten. De Staat vergoedt bepaalde kosten die aanbieders in dit verband maken.