Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties Suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 7.776.005 | 587.583 | 8.363.588 |
Uitgaven | 7.802.488 | 564.069 | 8.366.557 | |
31.2 | Bekostiging politie | 7.523.827 | 560.236 | 8.084.063 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 7.492.105 | 556.140 | 8.048.245 | |
Politie | 7.488.711 | 556.302 | 8.045.013 | |
Politieacademie | 3.394 | ‒ 162 | 3.232 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 31.722 | 4.096 | 35.818 | |
Brandweer- en politiekorps (BES) | 31.722 | 4.096 | 35.818 | |
31.3 | Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers | 278.661 | 3.833 | 282.494 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 251.024 | 2.779 | 253.803 | |
Internationale Samenwerkingsoperaties | 26.179 | 901 | 27.080 | |
Beheer meldkamers | 223.873 | 1.810 | 225.683 | |
Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 972 | 68 | 1.040 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 927 | 65 | 992 | |
Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg | 927 | 65 | 992 | |
Subsidies (regelingen) | 15.435 | 426 | 15.861 | |
Opsporing | 2.590 | 131 | 2.721 | |
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie | 3.918 | 265 | 4.183 | |
Overige Subsidies | 8.927 | 30 | 8.957 | |
Opdrachten | 11.275 | 563 | 11.838 | |
Providers | 8.747 | 443 | 9.190 | |
Overige Opdrachten | 2.528 | 120 | 2.648 | |
Ontvangsten | 23.545 | 37.747 | 61.292 | |
Toelichting
Mutaties Uitgaven
31.2 Bekostiging Politie
Deze post bestaat uit onder andere de volgende mutaties:
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029 waarvan € 520,3 mln. in 2024 op dit artikelonderdeel.
– Door het verbod op lachgas per 1 januari 2023, lijst II van de Opiumwet, heeft de politie bij het aantreffen van lachgas de verplichting om de goederen in beslag te nemen en na onderzoek te (doen) vernietigen. Dit leidt tot onvermijdelijke extra kosten bij de politie. Voor de handhaving door de politie zijn bij Prinsjesdag 2021 structurele middelen beschikbaar gesteld. Hiervoor wordt € 8,4 mln. overgeheveld vanuit artikel ondermijning naar de politie.
– Niet bestede middelen ad € 6 mln. op het POK-IHH budget van de Politie worden teruggestort naar het departement en door middel van een eenmalige bijdrage overgeboekt naar BZK voor het programma Open Overheid waaraan door stelselpartijen wordt gewerkt ten behoeve van departementen, Politie en andere organisaties.
– Vanuit het onderdeel beheer meldkamers wordt € 6 mln. overgeheveld naar de politie voor beroepsgerelateerde gezondheidsklachten vanwege een toename van personeel dat hier beroep op doet.
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers
De mutaties op dit artikelonderdeel bestaan grotendeels uit de toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029 waarvan € 11,9 mln. in 2024. Daarnaast worden € 6 mln. overgeheveld naar de politie ter gedeeltelijke compensatie van een tegenvaller op het gebied van beroepsgerelateerde gezondheidsklachten (zie ook toelichting artikel 31.2).
Mutaties Ontvangsten
– De politie heeft in de afgelopen jaren middelen ontvangen in het kader van de bestrijding van de georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. Deze middelen zijn voornamelijk wegens arbeidsmarktkrapte niet volledig besteed. Derhalve is € 24,9 mln. teruggestort naar het departement
– Niet bestede middelen ad € 6 mln. op het POK-IHH budget van de politie worden teruggestort naar het departement.
– Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.
Mutaties VerplichtingenIn 2024 zijn meerjarige contracten afgesloten met providers voor de tapkosten periode 2024-2027. Het verplichtingenbudget wordt daarom in 2024 opgehoogd met € 23,5 mln. en in de jaren 2025 toe en met 2027 verlaagd.