Base description which applies to whole site

2.1 Artikel 31 Politie

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 31 Politie (bedragen x € 1.000)
  

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

7.776.005

587.583

8.363.588

     
 

Uitgaven

7.802.488

564.069

8.366.557

     

31.2

Bekostiging politie

7.523.827

560.236

8.084.063

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

7.492.105

556.140

8.048.245

 

Politie

7.488.711

556.302

8.045.013

 

Politieacademie

3.394

‒ 162

3.232

 

Bijdrage aan medeoverheden

31.722

4.096

35.818

 

Brandweer- en politiekorps (BES)

31.722

4.096

35.818

31.3

Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers

278.661

3.833

282.494

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

251.024

2.779

253.803

 

Internationale Samenwerkingsoperaties

26.179

901

27.080

 

Beheer meldkamers

223.873

1.810

225.683

 

Overige Bijdrage aan ZBO's/RWT's

972

68

1.040

 

Bijdrage aan medeoverheden

927

65

992

 

Bijdrage in het kader van de kwaliteit van de politiezorg

927

65

992

 

Subsidies (regelingen)

15.435

426

15.861

 

Opsporing

2.590

131

2.721

 

Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie

3.918

265

4.183

 

Overige Subsidies

8.927

30

8.957

 

Opdrachten

11.275

563

11.838

 

Providers

8.747

443

9.190

 

Overige Opdrachten

2.528

120

2.648

     
 

Ontvangsten

23.545

37.747

61.292

     

Toelichting

Mutaties Uitgaven

31.2 Bekostiging Politie

Deze post bestaat uit onder andere de volgende mutaties:

  • De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029 waarvan € 520,3 mln. in 2024 op dit artikelonderdeel.

  • Door het verbod op lachgas per 1 januari 2023, lijst II van de Opiumwet, heeft de politie bij het aantreffen van lachgas de verplichting om de goederen in beslag te nemen en na onderzoek te (doen) vernietigen. Dit leidt tot onvermijdelijke extra kosten bij de politie. Voor de handhaving door de politie zijn bij Prinsjesdag 2021 structurele middelen beschikbaar gesteld. Hiervoor wordt € 8,4 mln. overgeheveld vanuit artikel ondermijning naar de politie.

  • Niet bestede middelen ad € 6 mln. op het POK-IHH budget van de Politie worden teruggestort naar het departement en door middel van een eenmalige bijdrage overgeboekt naar BZK voor het programma Open Overheid waaraan door stelselpartijen wordt gewerkt ten behoeve van departementen, Politie en andere organisaties.

  • Vanuit het onderdeel beheer meldkamers wordt € 6 mln. overgeheveld naar de politie voor beroepsgerelateerde gezondheidsklachten vanwege een toename van personeel dat hier beroep op doet.

31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers

De mutaties op dit artikelonderdeel bestaan grotendeels uit de toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029 waarvan € 11,9 mln. in 2024. Daarnaast worden € 6 mln. overgeheveld naar de politie ter gedeeltelijke compensatie van een tegenvaller op het gebied van beroepsgerelateerde gezondheidsklachten (zie ook toelichting artikel 31.2).

Mutaties Ontvangsten

  • De politie heeft in de afgelopen jaren middelen ontvangen in het kader van de bestrijding van de georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. Deze middelen zijn voornamelijk wegens  arbeidsmarktkrapte niet volledig besteed. Derhalve is € 24,9 mln. teruggestort naar het departement

  • Niet bestede middelen ad € 6 mln. op het POK-IHH budget van de politie worden teruggestort naar het departement.

  • Het restant saldo betreft een aantal kleinere mutaties.

Mutaties VerplichtingenIn 2024 zijn meerjarige contracten afgesloten met providers voor de tapkosten periode 2024-2027. Het verplichtingenbudget wordt daarom in 2024 opgehoogd met € 23,5 mln. en in de jaren 2025 toe en met 2027 verlaagd.

Licence