Het beleid gericht op de realisatie van de algemene of operationele beleidsdoelstellingen – zoals die zijn geformuleerd in de beleidsartikel van de beleidsbegroting – wordt periodiek geëvalueerd in een beleidsdoorlichting. Bij de programmering van beleidsdoorlichtingen wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de bij de beleidscyclus. Voor het periodiek evalueren van de doeltreffendheid en de doelmatigheid van het beleid, zijn de vakministers verantwoordelijk.
Drie kenmerkende eigenschappen van een beleidsdoorlichting als vorm van evaluatie zijn:
-
a) beleidsdoorlichtingen zijn evaluaties op het niveau van beleidsterreinen en niet op instrumentniveau, een beleidsdoorlichting heeft hierdoor het karakter van een synthese;
-
b) in een beleidsdoorlichting staan simpele doch fundamentele vragen centraal naar de nut en noodzaak van beleid en naar de effectiviteit van beleid.
-
c) bij de uitvoering worden onafhankelijken betrokken. Met onafhankelijken worden deskundigen bedoeld die geen verantwoordelijkheid dragen voor het te onderzoeken beleid (niet afkomstig uit de kring van kerndepartementen) en waarvan een onafhankelijk oordeel mag worden verwacht.
De programmering van beleidsdoorlichtingen is terug te vinden in de overzichtstabel per begroting, te vinden achter de beleidsagenda en in de internetbijlage. Op verzoek van de Tweede Kamer bevat deze paragraaf een overzicht van voorgenomen beleidsdoorlichtingen (per departement, artikel en operationeel doel) die in 2012 naar het parlement zullen worden gestuurd. Alle beleidsdoorlichtingen die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd inclusief de beleidsreactie van het vakdepartement daarop zijn in te zien op de website www.rijksbegroting.nl.
Departement | Algemene/operationele doelstelling | |
---|---|---|
BUZA | 3.2 | Een effectief, efficiënt en coherent optreden van de Unie t.o.v. derde landen en regio’s. |
BUZA | 4.2 | Effectief armoedebeleid van ontwikkelingslanden |
V&J | 13.1 | Preventieve maatregelen |
V&J | 14.1 | Interlandelijke adoptie en internationale kinderontvoering |
V&J | 23 | Veiligheidsregio’s en Politie |
V&J | 25.2 | Veiligheid (ICT) |
BZK | 1.1 | Bestuurlijke en financiële verhoudingen |
BZK | 4.1 | Energie en bouwkwaliteit |
BZK | 5 | Integratie en maatschappelijke samenhang |
OCW | 9 | Actieplan leerkracht |
OCW | 25 | Emancipatiebeleid |
FIN | 7 | Beheer materiële activa |
DEF | 23 | Strategische luchttransportcapaciteit |
DEF | 24 | Mensenhandel/mensensmokkel |
I & M | 33.2 | Veiligheid scheepvaart en binnenvaart |
I & M | 33.4 | Bescherming tegen moedwillige verstoring |
I & M | 34.2 | Netwerk vaarwegen |
I & M | 36.3 | Duurzame luchtvaart |
I & M | 36.4 | Scheepvaart |
I & M | 37.1 | Weer, klimaat en seismologie |
I & M | 53.08 | Tegengaan klimaatverandering |
I & M | 53.14 | Verbeteren luchtkwaliteit |
I & M | 54.16 | Verbeteren milieukwaliteit van bodem en water |
I & M | 56.34 | Veilig gebruik van chemische stoffen |
I & M | 56.40 | Verantwoorde toepassing van genetisch gemodificeerde organismen |
SZW | 45 | Pensioenbeleid |
VWS | 41.3 | De vermijdbare ziektelast neemt af door een goede bescherming tegen infectieziekten en chronische ziekten |
VWS | 41.4 | Het bevorderen van ethisch verantwoord handelen in de gezondheidszorg en bij het medisch wetenschappelijk onderzoek |
VWS | 42.2 | Zorgaanbieders worden gestimuleerd om het door de burger gewenste zorgaanbod te realiseren |
VWS | 43.3 | De zorg is effectief en veilig en wordt door de cliënt positief ervaren |