Tabellen 12.1, 12.2, 12.3 en 12.4 geven een totaaloverzicht van directe en indirecte risicoregelingen van het Rijk. Voor details over onderstaande garantieregelingen en achterborgstellingen wordt verwezen naar begrotingen en jaarverslagen van de betreffende vakdepartementen
Garanties
Een garantie is een voorwaardelijke, financiële verplichting van het Rijk aan een derde buiten het Rijk, die pas tot uitbetaling komt als zich bij de wederpartij een bepaalde omstandigheid (realisatie van een risico) voordoet. Garantieregelingen worden als verplichting opgenomen in de begroting van het betreffende vakdepartement.
Tabel 12.1 bevat de garantieregelingen van het Rijk. Alle regelingen met een uitstaand risico groter dan 100 miljoen euro zijn weergegeven. Alle regelingen met een uitstaand risico, een risicoplafond en mutaties kleiner dan 100 miljoen euro zijn samengevat in de post «Overig». Het overzicht geeft de stand eind augustus weer. Ontwikkelingen daarna zijn niet in het overzicht opgenomen. Deze worden meegenomen in het overzicht risicoregelingen bij het Financieel Jaarverslag Rijk 2020. In het overzicht worden achtereenvolgens de begroting (b), het begrotingsartikel (a) en de omschrijving van de garantie weergegeven. Daarachter staat voor de jaren 2019, 2020 en 2021 het bedrag dat daadwerkelijk als risico is verleend dan wel door de Tweede Kamer is geautoriseerd, genaamd de «uitstaande garanties». Onder de uitstaande garanties vallen ook de garanties die in eerdere jaren zijn verstrekt. In 2020 en 2021 worden garanties verleend en komen garanties te vervallen. Dit is terug te lezen in de kolommen «geraamd te verlenen» en «geraamd te vervallen».
Een garantieregeling van het Rijk kent vrijwel altijd een maximum, het zogenaamde plafond. Dit plafond kan een jaarlijks plafond zijn (per jaar mag een maximaal bedrag aan garanties worden verleend) of een totaalplafond (er mogen nooit meer garanties verleend worden dan het plafond). In tabel 12.1 is onderscheid gemaakt tussen beide soorten plafonds. Bij regelingen waar geen plafond is afgesproken, is het totaalplafond gelijk gesteld aan de uitstaande garanties. Bij internationale organisaties is gekozen het garantieplafond gelijk te stellen aan de uitstaande garanties. Hiervan is sprake bij de Europese garanties (EFSF, EFSM, ESM en NGEU) en de garanties aan een aantal internationale financiële instellingen (IMF en Wereldbank).
Door de coronacrisis is het volume van garantieregelingen aanzienlijk toegenomen. Om de risico’s voor de overheidsfinanciën te beheersen, en een goede afweging tussen verschillende beleidsinstrumenten te bevorderen, hanteert het kabinet een ‘nee-tenzij’-beleid ten aanzien van risicoregelingen. Dit beleid is vastgelegd in de begrotingsregels23 en houdt in dat het kabinet terughoudend is met het aangaan van nieuwe en verruimingen van bestaande regelingen. Soms kan het verstandig zijn om nieuwe risico’s aan te gaan – bijvoorbeeld tijdens deze coronacrisis - maar hier is wel een goede onderbouwing voor noodzakelijk. Deze controle aan de poort heeft concreet vorm gekregen in het Toetsingskader Risicoregelingen24, dat eveneens is vastgelegd in de begrotingsregels. Dit toetsingskader zorgt ervoor dat we ook in deze onzekere tijden een degelijke afweging blijven maken. Bij consequente toepassing in de toekomst zullen de risico’s na de crisis weer afnemen.
b | a | omschrijving | Uitstaande garanties | Geraamd te verlenen | Geraamd te vervallen | Uitstaande garanties | Garantie-plafond | Geraamd te verlenen | Geraamd te vervallen | Uitstaande garanties | Garantie-plafond | Totaal plafond |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2019 | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | ||||
V | 3 | IS-Raad van Europa | 176,7 | 176,7 | 176,7 | 176,7 | ||||||
VIII | 7 | Bouwleningen academische ziekenhuizen | 151,2 | 151,2 | 151,2 | 176,6 | ||||||
VIII | 14 | Achterborgovereenkomst NRF | 328,0 | 20,7 | 14,7 | 333,9 | 333,9 | 380,0 | ||||
VIII | 14 | Indemniteitsregeling | 250,4 | 175,4 | 220,4 | 205,4 | 205,4 | 300,0 | ||||
IXB | 2 | Single Resolution Fund | 4.163,5 | 4.163,5 | 4.163,5 | 4.163,5 | ||||||
IXB | 2 | WAKO (kernongevallen) | 9.768,9 | 9.768,9 | 9.768,9 | 9.768,9 | ||||||
IXB | 3 | Financieringsmaatschappij voor ontwikkelingslanden (FMO) | 5.507,0 | 5.507,0 | 5.507,0 | 5.507,0 | ||||||
IXB | 3 | Garantie KLM | 2.160,0 | 2.160,0 | 2.160,0 | 2.160,0 | ||||||
IXB | 4 | Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB) | 734,4 | 6,6 | 741,0 | 741,0 | 741,0 | |||||
IXB | 4 | DNB - deelneming in kapitaal IMF | 43.832,9 | 716,8 | 44.549,7 | 2.050,2 | 42.499,5 | 44.549,7 | ||||
IXB | 4 | European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) | 589,1 | 589,1 | 589,1 | 589,1 | ||||||
IXB | 4 | European Financial Stability Facility (EFSF) | 34.154,2 | 34.154,2 | 34.154,2 | 34.154,2 | ||||||
IXB | 4 | European Financial Stabilisation Mechanism (EFSM) | 2.940,0 | 168,4 | 2.771,6 | 2.771,6 | 2.940,0 | |||||
IXB | 4 | European Investment Bank (EIB) | 9.895,5 | 1.900,4 | 11.796,0 | 11.796,0 | 11.796,0 | |||||
IXB | 4 | EIB - pan Europees Garantiefonds | 1.301,4 | 1.301,4 | 1.301,4 | 1.301,4 | ||||||
IXB | 4 | European Stability Mechanism (ESM) | 35.429,9 | 6,2 | 35.423,7 | 67,1 | 35.356,7 | 35.423,7 | ||||
IXB | 4 | Kredieten EU-betalingsbalanssteun | 2.450,0 | 1.262,0 | 3.712,0 | 3.712,0 | 3.712,0 | |||||
IXB | 4 | Support to mitigate Unemployment Risks in an Emergency (SURE) | 6.071,2 | 6.071,2 | 6.071,2 | 6.071,2 | ||||||
IXB | 4 | Next Generation EU (NGEU) | 27.401,1 | 27.401,1 | 27.401,1 | 27.401,1 | ||||||
IXB | 4 | Wereldbank | 5.387,4 | 48,8 | 5.436,2 | 5.436,2 | 5.436,2 | |||||
IXB | 5 | Exportkredietverzekering | 16.402,6 | 10.000,0 | 10.000,0 | 16.402,6 | 10.000,0 | 10.000,0 | 10.000,0 | 16.402,6 | 10.000,0 | |
IXB | 5 | Herverzekering leverancierskredieten | 12.000,0 | 12.000,0 | 12.000,0 | 12.000,0 | ||||||
XIII | 2 | Borgstelling MKB Kredieten (BMKB) | 1.868,3 | 1.500,0 | 474,0 | 2.894,3 | 1.500,0 | 765,0 | 530,0 | 3.129,3 | 765,0 | |
XIII | 2 | Garantie Ondernemingsfinanciering Corona | 8.500,0 | 8.500,0 | 1.400,0 | 7.100,0 | 8.500,0 | |||||
XIII | 2 | Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) | 320,9 | 1.500,0 | 50,7 | 1.770,2 | 1.500,0 | 400,0 | 50,0 | 2.120,2 | 400,0 | |
XIII | 2 | Groeifaciliteit | 91,2 | 85,0 | 23,7 | 152,5 | 85,0 | 85,0 | 23,0 | 214,5 | 85,0 | |
XIII | 2 | Klein Krediet Corona | 713,0 | 713,0 | 713,0 | 713,0 | ||||||
XIII | 2 | Microkredieten | 125,0 | 5,0 | 6,4 | 123,5 | 11,3 | 112,3 | 130,0 | |||
XIII | 2 | MKB-financiering | 268,2 | 268,2 | 268,2 | 268,2 | ||||||
XIII | 4 | Aardwarmte | 45,5 | 66,6 | 34,4 | 77,7 | 66,6 | 66,6 | 144,3 | 66,6 | ||
XIV | 11 | Borgstelling MKB- Landbouwkredieten (BL, BL plus en landbouwinnovatie) | 329,9 | 82,0 | 30,0 | 381,9 | 300,0 | 82,0 | 32,0 | 431,9 | 82,0 | |
XIV | 11 | Borgstelling MKB- Landbouwkredieten Corona (BL-C) | 180,0 | 180,0 | 60,0 | 120,0 | 180,0 | |||||
XIV | 12 | Garantie voor natuurgebieden en landschappen | 327,5 | 19,4 | 308,1 | 327,5 | 327,5 | |||||
XVI | 2&3 | Instellingen voor de gezondheidszorg | 207,7 | 43,0 | 55,3 | 195,4 | 29,8 | 165,6 | 215,8 | |||
XVI | 3 | Voorzieningen tbv instellingen gehandicapten | 12,7 | 1,8 | 10,9 | 1,8 | 9,2 | 10,9 | ||||
XVI | 3 | Voorzieningen tbv instellingengehandicapten | 44,8 | 0,2 | 4,6 | 40,4 | 4,1 | 36,3 | 40,4 | |||
XVII | 1 | Garantie Dutch Good Growth Fund (DGGF) | 157,6 | 50,0 | 207,6 | 50,0 | 257,6 | 675,0 | ||||
XVII | 1 | Garantie DRIVE | 49,3 | 55,0 | 104,3 | 55,0 | 104,3 | 55,0 | ||||
XVII | 1 | Dutch Trade and Investment Fund (DTIF) | 8,7 | 24,0 | 32,7 | 24,0 | 56,7 | 140,0 | ||||
XVII | 3 | International Finance Facility for Education (IFFEd) | 222,5 | 222,5 | 222,5 | 222,5 | ||||||
XVII | 5 | Garanties Regionale Ontwikkelingsbanken | 2.221,3 | 102,5 | 2.323,7 | 102,5 | 2.426,2 | 2.426,2 | ||||
XVII | 5 | Garanties IS-NIO | 119,0 | 14,6 | 104,5 | 10,2 | 94,3 | 108,1 | ||||
Overig | 253,7 | 42,2 | 8,7 | 287,2 | 0,5 | 41,9 | 10,1 | 319,0 | 38,4 | 204,2 | ||
Totaal | 178.613 | 76.235 | 11.133 | 243.715 | 13.507 | 11.617 | 14.279 | 241.072 | 11.492 | 222.910 |
Tabel 12.2 bevat de uitgaven en ontvangsten behorende bij de door de staat verstrekte garanties in 2020 en 2021. Alleen garanties waarop daadwerkelijk uitgaven en ontvangsten zijn gedaan worden hier weergegeven. De in de tabel getoonde uitgaven betreffen de schade-uitkeringen op afgegeven garanties. De in de tabel getoonde ontvangsten betreffen zowel ontvangen premies, als op derden verhaalde (schade-)uitkeringen.
b | a | omschrijving | Uitgaven | Ontvangsten | Saldo 2020 | Uitgaven | Ontvangsten | Saldo 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2021 | 2021 | |||||
VI | 33 | Garantiestelling Faillissementscuratoren dienst JUSTIS | 3.500 | 0 | ‒ 3.500 | 3.500 | 0 | ‒ 3.500 |
IXB | 1 | Garantie procesrisico's | 295 | 0 | ‒ 295 | 245 | 0 | ‒ 245 |
IXB | 2 | Terrorismeschades (NHT) | 0 | 625 | 625 | 0 | 625 | 625 |
IXB | 2 | WAKO (kernongevallen) | 0 | 614 | 614 | 0 | 614 | 614 |
IXB | 3 | Garantie KLM | 0 | 6.000 | 6.000 | 0 | 18.000 | 18.000 |
IXB | 3 | Tennet | 0 | 3.156 | 3.156 | 0 | 0 | 0 |
IXB | 4 | EIB - pan Europees Garantiefonds | 260.276 | 0 | ‒ 260.276 | 0 | 0 | 0 |
IXB | 5 | Exportkredietverzekering | 136.900 | 95.954 | ‒ 40.946 | 142.000 | 231.870 | 89.870 |
IXB | 5 | Herverzekering leverancierskredieten | 950.000 | 390.000 | ‒ 560.000 | 350.000 | 100.000 | ‒ 250.000 |
XIII | 2 | Borgstelling MKB krediet (BMKB) | 36.897 | 33.000 | ‒ 3.897 | 37.523 | 33.000 | ‒ 4.523 |
XIII | 2 | Garantie Ondernemersfinanciering (GO) | 11.745 | 13.000 | 1.255 | 11.745 | 13.000 | 1.255 |
XIII | 2 | Groeifaciliteit | 8.772 | 8.000 | ‒ 772 | 8.472 | 8.000 | ‒ 472 |
XIII | 4 | Aardwarmte | 4.500 | 700 | ‒ 3.800 | 600 | 1.000 | 400 |
XIV | 11 | Borgstelling MKB- Landbouwkredieten (BL, BL plus en landbouwinnovatie) | 2.000 | 20.700 | 18.700 | 2.000 | 1.800 | ‒ 200 |
XIV | 11 | Borgstelling MKB- Landbouwkredieten Corona (BL-C)* | 0 | 1.375 | 1.375 | 2.500 | 100 | ‒ 2.400 |
XIV | 11 | Vermogens Versterkend Krediet (BL-VVK) | 0 | 100 | 100 | 0 | 200 | 200 |
XVII | 1 | Garantie Dutch Good Growth Fund (DGGF) | 5.000 | 3.000 | ‒ 2.000 | 5.000 | 3.000 | ‒ 2.000 |
XVII | 1 | Dutch Trade and Investment Fund (DTIF) | 7.000 | 500 | ‒ 6.500 | 7.000 | 1.000 | ‒ 6.000 |
XVII | 1 | Garantie Faciliteit Opkomende Markten (FOM) | 0 | 300 | 300 | 0 | 300 | 300 |
Achterborgstellingen
Naast het risico uit garantieregelingen staat het Rijk ook indirect bloot aan risico’s uit achterborgstellingen. In die gevallen wordt de daadwerkelijke garantieverplichting niet afgegeven door het Rijk maar door een daarvoor aangewezen tussenpersoon, bijvoorbeeld een stichting. Het Rijk wordt pas aangesproken zodra de tussenpersoon niet aan haar verplichtingen kan voldoen. In de begroting van het betreffende vakdepartement worden achterborgstellingen niet als verplichting opgenomen. De achterborgstellingen zijn opgenomen in tabel 12.3.
Het risico uit de achterborgstellingen (in tabel 12.3) is niet één op één te vergelijken met het risico uit de garantieregelingen (in tabel 12.1), aangezien het risico over meerdere partijen wordt gespreid. Per achterborgstelling zijn er verschillende mogelijkheden om eventuele schade te dekken. Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) beschikt over een fondsvermogen en kan daarnaast indien nodig obligo ophalen bij deelnemende woningcorporaties ter hoogte van € 3,19 miljard. Ook kunnen woningcorporaties in financiële problemen onder bepaalde voorwaarden een aanvraag doen voor saneringssteun. Saneringssteun wordt bekostigd via een heffing aan corporaties en deze middelen lopen via een risicovoorziening op de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Alle woningcorporaties zijn op basis van de wet verplicht om deze heffing te betalen. Financiële problemen bij corporaties worden in eerste instantie dus betaald door de corporatiesector zelf via het fondsvermogen WSW, obligo en de saneringsheffing. Pas daarna komen Rijk en gemeenten in beeld via de achtervang. De achtervang is nog niet eerder aangesproken
De Stichting Waarborgfonds Zorg (WFZ) kent een soortgelijke regeling. Ook hier wordt eerst het bufferkapitaal van de stichting aangesproken om schade te dekken. Daarna moeten de zorginstellingen met een door het WFZ geborgde lening een percentage (maximaal 3 procent van de uitstaande garanties van de deelnemende zorginstelling) van het leningenbedrag afdragen (obligo). Mocht dit onvoldoende zijn om de verplichtingen van het WFZ na te komen, dan kan het WFZ een beroep doen op de rijksoverheid. Bij het WEW geldt geen obligoverplichting. Hier dienen huizen als onderpand, waardoor de schade zich beperkt tot eventuele restschulden na gedwongen verkoop. Het WEW teert bij verlies direct in op het bufferkapitaal.
Daarnaast worden bij twee achterborgstellingen de risico’s gedeeld met gemeenten. Zo worden de verplichtingen die het Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) voor 1 januari 2011 is aangegaan voor 50 procent gedekt door gemeenten en voor 50 procent door de rijksoverheid. Verplichtingen aangegaan na deze datum worden volledig door de rijksoverheid gedekt. Bij het WSW wordt de gehele positie gelijkelijk met gemeenten gedeeld.
Realisatie 2019 | Raming 2020 | Raming 2021 | |
---|---|---|---|
Totaal Achterborgstellingen | 283.767 | 292.914 | 307.731 |
Stichting Waarborgfonds Zorg | 6.706 | 6.390 | 6.130 |
Waarborgfonds Sociale Woningbouw | 80.061 | 84.000 | 87.100 |
Waarborgfonds Eigen Woningen | 197.000 | 202.524 | 214.501 |
Bufferkapitaal | |||
Stichting Waarborgfonds Zorg | 291,3 | 295,3 | 299,6 |
Waarborgfonds Sociale Woningbouw | 527 | 518 | 509 |
Waarborgfonds Eigen Woningen | 1.437 | 1.516 | 1.601 |
Obligo | |||
Stichting Waarborgfonds Zorg | 202,3 | 191,2 | 183,4 |
Waarborgfonds Sociale Woningbouw | 3.036 | 3.189 | 3.308 |
Leningen
Een lening wordt in principe met rente terugbetaald. Het risico dat de overheid loopt over leningen is de mogelijkheid dat de lenende partij de hoofdsom en/of de renteverplichtingen niet, slechts deels of pas op een later moment kan (terug)betalen. Dit kredietrisico moet worden meegeteld in de rentevoorwaarden. Met andere woorden: hoe groter het risico, hoe hoger de rente. Leningen vormen daarmee een risico voor de rijksbegroting. Voor het aangaan van nieuwe leningen geldt het nee, tenzij-beleid en is het kabinet dus terughoudend. Tabel 12.4 bevat een overzicht van de door het Rijk verstrekte leningen sinds de start van de coronacrisis.
b | omschrijving | Uitstaande lening | Looptijd lening |
---|---|---|---|
2020 | |||
IV | Liquiditeitssteun Aruba, Curacao en Sint-Maarten (1e tranche) | 135.000 | 2 jaar |
IV | Liquiditeitssteun Aruba, Curacoa en Sint-Maarten (2e tranche) | 185.150 | 2 jaar |
IV | Liquiditeitssteun loonsubsidie Aruba 2020 | 24.700 | 2 jaar |
IV | Liquiditeitssteun loonsubsidie Sint Maarten 2020 | 10.000 | 2 jaar |
XIII | Corona overbruggingslening (COL-faciliteit) voor start-ups en scale-ups | 300.000 | 31 dec. 2026 |
XIII | Lening Stichting Garantiefonds Reisgelden | 150.000 | 6 jaar |
XIII | Steun aan IHC (voorheen Royal IHC) | 40.000 | onb. looptijd |
IXB | Steun KLM | 1.000.000 | 5 jaar |
XIII | Lening Waddenveren | 4.000 | 1 jaar |
Totaal | 1.848.850 |