In de Voorjaarsnota 2021 is de raming voor de uitgaven aan schade en versterken in Groningen voor het eerst toegelicht. In de daarop volgende Miljoenennota, Miljoenennota 2022, is deze raming tot en met 2027 bijgesteld tot een totaal van 8,4 miljard euro. Tabel 21.2 geeft de stand van Miljoenennota 2022 weer.
# | Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Cumulatief |
1 | Totale raming schade | 1.199 | 929 | 388 | 248 | 71 | 70 | 69 | 2.973 |
2 | Waarvan excl. btw | 1171 | 907 | 377 | 244 | 69 | 68 | 67 | 2902 |
3 | Waarvan btw | 28 | 22 | 11 | 4 | 2 | 2 | 2 | 71 |
4 | Totale raming versterking | 400 | 831 | 831 | 831 | 831 | 831 | 831 | 5386 |
5 | Waarvan excl. btw | 344 | 726 | 726 | 726 | 726 | 726 | 726 | 4700 |
6 | Waarvan btw | 56 | 105 | 105 | 105 | 105 | 105 | 105 | 686 |
7 | Totale raming (1+4) | 1599 | 1760 | 1219 | 1079 | 902 | 901 | 900 | 8.359 |
8 | Totale raming excl. btw (2+5) | 1515 | 1633 | 1103 | 970 | 795 | 794 | 793 | 7.602 |
9 | Totale btw (3+6) | 84 | 127 | 116 | 109 | 107 | 107 | 107 | 757 |
Op basis van de huidige verwachtingen over de schadeafhandeling en de uitvoering van de versterkingsoperatie (conform het Meerjarenversterkingsplan) is de raming bij de Voorjaarsnota van 2022 opnieuw herijkt en is uitvoeringsjaar 2028 toegevoegd. Gezien er geen verdere herijkingen hebben plaatsgevonden is dit tevens de stand van Miljoenennota 2023. De schadeafhandeling zal naar verwachting ook na 2028 doorlopen. Bij de volgende herijking zal daarom uitvoeringsjaar 2029 worden toegevoegd.
Ten opzichte van de Miljoenennota 2022 stijgen de geraamde uitgaven met circa 1,3 miljard euro. Dat betekent dat, inclusief uitvoeringsjaar 2021, er in totaal circa 9,6 miljard euro aan de wettelijke taken voor de schadeafhandeling en versterkingsoperatie wordt uitgegeven. De meerkosten ten opzichte van de eerdere raming worden in onderstaande tabel toegelicht. De stijging wordt geheel verklaard door de toenemende schadekosten (tabel 21.3, regel 1). De stijging wordt o.a. veroorzaakt door aangepaste inschattingen over het aantal schademeldingen en het toevoegen van uitvoeringsjaar 2028. De raming voor de kosten van de versterkingsoperatie blijft nagenoeg gelijk over de periode t/m 2028 (tabel 21.3, regel 4) op basis van de laatste inzichten omtrent herbeoordelingen, toepasbaarheid van typologie bij versterking en aantal te versterken huizen in de totale scope van circa 27.000 huizen.
# | Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Cumulatief |
1 | Actualisatie raming schade | ‒ 42 | 228 | 344 | 420 | 273 | 28 | 63 | 1.314 |
2 | Waarvan excl. btw | ‒ 42 | 220 | 330 | 407 | 267 | 25 | 62 | 1.268 |
3 | Waarvan btw | 0 | 8 | 14 | 13 | 6 | 3 | 1 | 46 |
4 | Actualisatie raming versterking | ‒ 275 | ‒ 11 | ‒ 9 | ‒ 151 | ‒ 151 | ‒ 151 | 680 | ‒ 66 |
5 | Waarvan excl. btw | ‒ 228 | 6 | 7 | ‒ 134 | ‒ 134 | ‒ 135 | 591 | ‒ 26 |
6 | Waarvan btw | ‒ 48 | ‒ 17 | ‒ 16 | ‒ 16 | ‒ 16 | ‒ 16 | 89 | ‒ 40 |
7 | Juridische bijstand novelle | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 30 |
8 | Waarvan excl. btw | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 24 |
9 | Waarvan btw | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 |
10 | Totale actualisatie (1+4+7) | ‒ 318 | 222 | 340 | 274 | 128 | ‒ 118 | 748 | 1.277 |
11 | Totale actualisatie excl. btw (2+5+8) | ‒ 270 | 231 | 342 | 277 | 137 | ‒ 106 | 657 | 1.267 |
12 | Totale btw (3+6+9) | ‒ 48 | ‒ 8 | ‒ 1 | ‒ 2 | ‒ 9 | ‒ 12 | 91 | 10 |
Tabel 21.4 toont de financiering van de ramingsbijstelling. De kosten voor schade en versterken worden (exclusief btw) doorbelast aan de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM), die namens de Maatschap (NAM en EBN, een 100% beleidsdeelneming) verantwoordelijk is voor het betalen van de kosten voor schade en versterken. In lijn met de economische verhoudingen binnen de Maatschap komt 40% van de kosten vervolgens voor rekening van EBN. In de Voorjaarsnota 2021 is deze systematiek eerder toegelicht. De eerder geraamde kapitaalinjectie van circa 1,7 miljard euro voor EBN om de kosten van schade en versterken te kunnen dragen blijkt gezien de huidige marktomstandigheden en de bedrijfsresultaten van EBN slechts voor een klein gedeelte nodig, deze is daarom bijgesteld (tabel 21.4 regel 8).
# | Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Cumulatief |
1 | Actualisatie raming (tabel 1, r.10) | ‒ 318 | 222 | 340 | 274 | 128 | ‒ 118 | 748 | 1.277 |
2 | Actualisatie doorbelasting (tabel 1, r.11) | ‒ 270 | 231 | 342 | 277 | 137 | ‒ 106 | 657 | 1.267 |
3 | Wv. te betalen door NAM (60% van 2) | ‒ 162 | 138 | 205 | 166 | 82 | ‒ 63 | 394 | 760 |
4 | Wv. te betalen door EBN (40% van 2) | ‒ 108 | 92 | 137 | 111 | 55 | ‒ 42 | 263 | 507 |
5 | Onttrekking uit resultaat EBN danwel voorziening EBN | ‒ 108 | 92 | 137 | 111 | 55 | ‒ 42 | 154 | 398 |
6 | Benodigde kapitaalinjectie EBN (4-5) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 109 | 109 |
7 | Niet benodigde eerder geraamde kapitaalinjectie 2023-2027 | 0 | ‒ 397 | ‒ 388 | ‒ 318 | ‒ 318 | ‒ 317 | 0 | ‒ 1.738 |
8 | Saldo kapitaalinjectie (6+7) | 0 | ‒ 397 | ‒ 388 | ‒ 318 | ‒ 318 | ‒ 317 | 109 | ‒ 1.629 |
9 | Totale btw (tabel 1, r.12) | ‒ 48 | ‒ 8 | ‒ 1 | ‒ 2 | ‒ 9 | ‒ 12 | 91 | 10 |
Tabel 21.5 toont het resultaat van de mutatie op de totale raming inclusief jaar 2021. Uitgestelde uitgaven vanuit 2021 zijn via de eindejaarsmarge aan de begroting van EZK toegevoegd.
# | Omschrijving | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Cumulatief |
1 | Totale raming schade | 1.199 | 887 | 616 | 592 | 491 | 343 | 97 | 63 | 4.287 |
2 | Waarvan excl. btw | 1.171 | 865 | 597 | 574 | 476 | 335 | 92 | 62 | 4.170 |
3 | Waarvan btw | 28 | 22 | 19 | 18 | 15 | 8 | 5 | 1 | 117 |
4 | Totale raming versterking | 400 | 556 | 820 | 822 | 680 | 680 | 680 | 680 | 5.320 |
5 | Waarvan excl. btw | 344 | 498 | 732 | 733 | 592 | 592 | 591 | 591 | 4.674 |
6 | Waarvan btw | 56 | 57 | 88 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 | 646 |
7 | Juridische bijstand novelle | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 30 |
8 | Waarvan excl. btw | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 24 |
9 | Waarvan btw | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 5 |
10 | Totale raming (1+4+7) | 1599 | 1442 | 1441 | 1419 | 1176 | 1029 | 782 | 748 | 9.636 |
11 | Totale raming excl. btw (2+5+8) | 1515 | 1363 | 1334 | 1312 | 1072 | 931 | 687 | 657 | 8.869 |
12 | Totale btw (3+6+9) | 84 | 79 | 108 | 108 | 105 | 98 | 95 | 91 | 767 |
Bovenstaand totaal is exclusief de middelen die aan de regio ten goede komen vanuit de Bestuurlijke Afspraken uit 2020 (1,5 miljard euro) en de 1,15 miljard euro voor het Nationaal Programma Groningen. Deze zijn respectievelijk bij de Voorjaarsnota 2021 en 2018 toegevoegd. Daarnaast toont tabel 21.6 dat er bij Voorjaarsnota 2022 485 miljoen euro aan additionele middelen voor Groningen is toegevoegd. Deze dragen bij aan de afhandeling van schade en de uitvoering van versterken. Hierbinnen is er in afwachting van de vaststelling van de werkwijze van het Instituut Mijnbouwschade Groningen 350 miljoen euro gereserveerd voor toekomstige uitgaven in het kader van duurzaam herstel.
# | Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Cumulatief |
1 | Totaal additionele middelen overige | 136 | 213 | 154 | 119 | 22 | 26 | 11 | 681 |
2 | Waarvan duurzaam herstel | 10 | 125 | 125 | 90 | 0 | 0 | 0 | 350 |
3 | Uitputting bestaande reserveringen | ‒ 35 | ‒ 50 | ‒ 36 | ‒ 41 | ‒ 14 | ‒ 18 | ‒ 3 | ‒ 196 |
4 | Totaal additionele middelen | 101 | 163 | 119 | 79 | 8 | 8 | 8 | 485 |
Norg Akkoord
Het Norg Akkoord regelt dat in de gasopslag Norg niet langer Groningengas wordt opgeslagen, maar geconverteerd hoogcalorisch gas (pseudo-Groningengas). Hierdoor is het mogelijk de gaswinning in Groningen te verlagen met in totaal maximaal 11,9 miljard m³. Zoals vermeld in de Kamerbrief van 1 april jl. (Kamerstuk 33529 nr. 997) heeft een onafhankelijke arbiter op 22 maart jl. uitspraak gedaan over de berekeningswijze van een marktconforme vergoeding die de Staat zal betalen aan de eigenaar van Norg, de NAM. In deze uitspraak heeft de arbiter de berekeningswijze zoals opgesteld door GasTerra bevestigd.
De vergoeding bestaat uit vier elementen: de extra inkoopkosten van GasTerra voor het pseudo-Groningengas dat opgeslagen wordt in de gasopslag Norg, de extra transportkosten, de extra kosten door het wegvallen van flexibele inzet van Norg en gederfde inkomsten door het wegvallen van optimalisatiemogelijkheden bij de verkoop van gas door GasTerra. Het belangrijkste onderdeel van de vier elementen van de vergoeding bestaat uit de inkoop van in totaal 11,9 miljard Nm³ hoogcalorisch gas. Dit gas wordt geconverteerd naar pseudo-Groningengas als 1-op-1 vervanging (en dus besparing van de winning van) van Groningengas.
Aan de hand van de vastgestelde berekeningswijze wordt na afloop van elk betreffend gasjaar berekend wat de kosten van de gewijzigde inzet van de berging zijn voor dat jaar. Via de reguliere systematiek van het gasgebouw komt reeds 70% van de kosten voor de gewijzigde inzet voor rekening van de Staat en slaat 30% neer bij NAM. Conform afspraken in het Norg Akkoord wordt een vergoeding betaald om NAM’s nadeel te compenseren. Hierdoor zijn de volledige kosten van de gewijzigde inzet van de berging voor rekening van de Staat.
De vergoeding wordt door NAM en EBN verantwoord op hun resultatenrekeningen en komt hierdoor deels terug bij de overheid via niet-belastingontvangsten, vennootschapsbelasting en omzetbelasting. De niet-belastingontvangsten gerelateerd aan het Norg Akkoord bestaan uit ontvangsten op grond van de Mijnbouwwet en ontvangsten uit dividenden van EBN. De vergoeding bedraagt daarom naar verwachting exclusief btw circa 10 miljard euro cumulatief, waarvan circa 7 miljard euro cumulatief terugvloeit naar de Staat. Aangezien de vergoeding, de niet-belastingontvangsten en belastinginkomsten allen afhankelijk zijn van de gasprijs van het betreffende gasjaar is de raming nog met veel onzekerheid omgeven. Ten opzichte van de raming bij de Voorjaarsnota 2022 is de marktconforme vergoeding geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten in de ontwikkeling van de gasprijs. Daarnaast is het de verwachting dat de bijbehorende dividenden niet in het betreffende jaar maar in het jaar daarop worden uitgekeerd, de raming is hierop aangepast.
# | Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Cumulatief | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Marktconforme vergoeding | 7.050 | 2.160 | 780 | 0 | 0 | 0 | 9.990 | |
2 | Btw afdracht vergoeding | 1.481 | 454 | 164 | 0 | 0 | 0 | 2.098 | |
3 | Ontvangsten dividenden | 0 | ‒ 2.090 | ‒ 640 | ‒ 230 | 0 | 0 | ‒ 2.960 | |
`4 | Ontvangsten Mijnbouwwet | ‒ 1.380 | ‒ 420 | ‒ 150 | 0 | 0 | 0 | ‒ 1.950 | |
5 | Belastinginkomsten btw | ‒ 1.481 | ‒ 454 | ‒ 164 | 0 | 0 | 0 | ‒ 2.098 | |
6 | Belastinginkomsten vpb | ‒ 160 | ‒ 1.298 | ‒ 448 | ‒ 162 | 0 | 0 | ‒ 2.068 | |
7 | Saldo vergoeding Norg Akkoord | 5.510 | ‒ 1.648 | ‒ 458 | ‒ 392 | 0 | 0 | 3.012 |