De visuele samenvatting bij de Miljoenennota biedt een toegankelijk overzicht van de belangrijkste cijfers voor het Miljoenennotajaar 2023. De presentatie in de visuele samenvatting verschilt echter op een aantal punten van de begrotingssystematiek zoals die wordt gehanteerd in de rest van de Miljoenennota en bijlagen. Deze bijlage behandelt de samenhang tussen de cijfers uit de visuele samenvatting en de rest van de Miljoenennota en geeft deze aansluiting weer in tabel 1.3.
De visuele samenvatting gaat uit van een netto-uitgavenbegrip. Dat wil zeggen, de bruto-uitgaven (tabel 2.2 in bijlage 2) verminderd met de zogenaamde niet-belastingontvangsten (tabel 2.3 in bijlage 2). Dit zijn ontvangsten die tot de uitgavenkant van de begroting worden gerekend, zoals boete-opbrengsten, leges en teruggevorderde toeslagen.
Een ander verschil in presentatie tussen de visuele samenvatting en de Miljoenennota betreft de individuele begrotingsposten. De visuele samenvatting gaat uit van een thematische indeling die niet exact aansluit bij de afzonderlijke begrotingshoofdstukken. Zo wordt het Btw-compensatiefonds in de visuele samenvatting samengevoegd met het Gemeentefonds en het Provinciefonds, terwijl het begrotingstechnisch wordt verantwoord op de begroting van Financiën. Een meer complex voorbeeld is de verwerking van de middelen bestemd voor internationale samenwerking (ook wel Homogene groep internationale samenwerking (HGIS) genoemd). In de visuele samenvatting worden de HGIS-middelen gegroepeerd onder de uitgavenpost ‘Buitenlandse Zaken/Internationale Samenwerking’, omdat het ministerie van Buitenlandse Zaken deze middelen coördineert. In de begrotingssystematiek staan deze middelen echter verspreid op verschillende begrotingshoofdstukken, waaronder die van Justitie en Veiligheid en Defensie. Het overzicht van de toewijzing van deze middelen is terug te vinden in tabel 2.10 in bijlage 2.
(in miljarden euro) | 2024 | Bron |
---|---|---|
Inkomsten | 402,9 | Tabel 4.4.1 |
Uitgaven | ||
Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt | 110,9 | |
Plafond S totaal begrotings- en premiegefinancierd | 108,9 | Tabel 2.2.4 |
Plafond R Sociale Zekerheid en Werkgelegenheid | 2,0 | Tabel 2.2.3 |
Plafond I Sociale Zekerheid en Werkgelegenheid | 0,0 | Tabel 2.2.6 |
af: HGIS Sociale Zekerheid en Werkgelegenheid | 0,0 | Tabel 2.10 bijlagen MN |
Zorg | 111,3 | |
Plafond Z totaal begrotings- en premiegefinancierd | 97,8 | Tabel 2.2.5 |
Plafond R Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 6,5 | Tabel 2.2.3 |
Zorgtoeslag en TSZ | 7,0 | Hoofdstuk 16 artikel 8 |
Plafond I Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 0,1 | Tabel 2.2.6 |
af: HGIS Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 0,0 | Tabel 2.10 bijlagen MN |
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 50,0 | |
Plafond R Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 49,8 | Tabel 2.2.3 |
Plafond I Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 0,3 | Tabel 2.2.6 |
af: HGIS Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 0,1 | Tabel 2.10 bijlagen MN |
Gemeentefonds, Provinciefonds en Btw-compensatiefonds | 47,5 | |
Plafond R Gemeentefonds en accres Gemeentefonds | 40,0 | Tabel 2.2.3 |
Plafond R Provinciefonds en accres Provinciefonds | 3,5 | Tabel 2.2.3 |
Btw-compensatiefonds | 4,0 | Hoofdstuk 9 artikel 6 |
Buitenlandse Zaken en Internationale Samenwerking | 14,4 | |
Plafond R Buitenlandse Zaken | 3,7 | Tabel 2.2.3 |
EU-afdrachten Invoerrechten | 5,0 | Hoofdstuk 5 artikel 3.1.10 |
af: HGIS Buitenlandse Zaken | 2,5 | Tabel 2.10 bijlagen MN |
bij: totale plafondrelevante uitgaven Internationale Samenwerking (HGIS) | 8,2 | Tabel 2.10 bijlagen MN |
Justitie en Veiligheid | 21,3 | |
Plafond R Justitie en Veiligheid | 19,4 | Tabel 2.2.3 |
Oekraïne uitgaven | 3,2 | Tabel 23 bijlagen MN |
af: HGIS Justitie en Veiligheid | 1,3 | Tabel 2.10 bijlagen MN |
Defensie | 19,8 | |
Plafond R Defensie | 9,4 | Tabel 2.2.3 |
Plafond I Defensie | 10,6 | Tabel 2.2.6 |
af: HGIS Defensie | 0,2 | Tabel 2.10 bijlagen MN |
Infrastructuur en Waterstaat | 14,5 | |
Plafond R Infrastructuur en Waterstaat | 2,8 | Tabel 2.2.3 |
Plafond I Infrastructuur en Waterstaat | 11,7 | Tabel 2.2.6 |
af: HGIS Infrastructuur en Waterstaat | 0,0 | Tabel 2.10 bijlagen MN |
Rentelasten | 7,8 | |
Rentelasten staatsschuld | 6,4 | Hoofdstuk 9A artikel 11 |
Rentelasten schatkistbankieren | 1,3 | Hoofdstuk 9A artikel 12 |
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 10,8 | |
Plafond R Binnenlandse Zaken | 9,5 | Tabel 2.2.3 |
Plafond R Koninkrijksrelaties | 0,2 | Tabel 2.2.3 |
Plafond R BES-fonds | 0,1 | Tabel 2.2.3 |
Plafond I Koninkrijksrelaties | 1,1 | Tabel 2.2.6 |
af: HGIS Binnenlandse Zaken | 0,0 | Tabel 2.10 bijlagen MN |
Economische Zaken en Klimaat | 7,9 | |
Plafond R Economische Zaken en Klimaat | 4,0 | Tabel 2.2.3 |
Plafond I Economische Zaken en Klimaat | 3,9 | Tabel 2.2.6 |
af: HGIS EZK | 0,0 | Tabel 2.10 bijlagen MN |
Financiën | 3,1 | |
Plafond R Financiën | 7,4 | Tabel 2.2.3 |
af: Btw-compensatiefonds | 4,0 | Hoofdstuk 9B artikel 6 |
af: HGIS Financiën | 0,3 | Tabel 2.10 bijlagen MN |
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | 2,7 | |
Plafond R Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | 2,3 | Tabel 2.2.3 |
Plafond I Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | 0,5 | Tabel 2.2.6 |
af: HGIS LNV | 0,0 | Tabel 2.10 bijlagen MN |
Overig | 11,6 | |
1. Totaal inkomsten | 402,9 | Budgettaire kerngegevens, poster en visuele samenvatting |
2. Totale netto-uitgaven relevant voor het EMU-saldo | 433,6 | Budgettaire kerngegevens, poster en visuele samenvatting |
3. EMU-saldo centrale overheid (=1-2) | ‒ 30,6 | Tabel 1.1 Budgettaire kerngegevens |