2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
totaal uitgaven | 240 | 239 | 233 | 237 | 230 | 228 | |
totaal ontvangsten | 9 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
1 | Wetgeving en controle Eerste Kamer | ||||||
Uitgaven | 24 | 24 | 22 | 21 | 20 | 20 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
2 | Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer | ||||||
Uitgaven | 37 | 38 | 40 | 38 | 38 | 38 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 | Wetgeving en controle Tweede Kamer | ||||||
Uitgaven | 177 | 176 | 170 | 176 | 171 | 168 | |
Ontvangsten | 8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
4 | Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | ||||||
Uitgaven | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
10 | Nog onverdeeld | ||||||
Uitgaven |
Algemeen
De uitgaven op de begroting van de Staten-Generaal lopen iets af omdat beide Kamers additionele uitgaven doen aan het eigen apparaat. Dit betreffen naast structurele uitgaven, ook incidentele uitgaven aan onder meer ICT en veiligheid. De uitgaven van de Tweede Kamer lopen in 2026 met circa 6 miljoen euro incidenteel op wegens de geplande terugverhuizing naar het Binnenhof.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
totaal uitgaven | 183 | 183 | 178 | 168 | 177 | 168 | |
totaal ontvangsten | 7 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
1 | Raad van State | ||||||
Uitgaven | 85 | 85 | 85 | 79 | 79 | 79 | |
Ontvangsten | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
2 | Algemene Rekenkamer | ||||||
Uitgaven | 42 | 44 | 46 | 44 | 53 | 44 | |
Ontvangsten | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
3 | De Nationale ombudsman | ||||||
Uitgaven | 28 | 29 | 28 | 27 | 27 | 27 | |
Ontvangsten | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
4 | Kanselarij der Nederlandse Orden | ||||||
Uitgaven | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | 6 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6 | Kabinet van de Gouverneur van Aruba | ||||||
Uitgaven | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7 | Kabinet van de Gouverneur van Curaçao | ||||||
Uitgaven | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
8 | Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten | ||||||
Uitgaven | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9 | Kiesraad | ||||||
Uitgaven | 12 | 10 | 6 | 5 | 5 | 5 | |
10 | Nog onverdeeld | ||||||
Uitgaven |
Algemeen
De begroting van de Hoge Colleges van Staat blijft over de jaren vrij stabiel. In 2023 en 2024 heeft de Kiesraad extra middelen voor de transitie van de Kiesraad, voor de ondersteuning van de verkiezingssoftware en voor de (her)aanbesteding van het digitaal hulpmiddel verkiezingen. Tot en met 2025 heeft de Raad van State circa 5 miljoen euro aan additionele middelen ter beschikking voor de bestuursrechtspraak. In het verleden zijn incidentele middelen vrijgemaakt vanwege een hogere verwachte instroom bij de Vreemdelingenkamer.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
totaal uitgaven | 167 | 223 | 173 | 173 | 193 | 156 | |
totaal ontvangsten | 54 | 50 | 187 | 204 | 128 | 219 | |
1 | Versterken rechtsstaat | ||||||
Uitgaven | 19 | 80 | 68 | 68 | 87 | 87 | |
4 | Bevorderen sociaaleconomische structuur | ||||||
Uitgaven | 46 | 84 | 50 | 50 | 50 | 13 | |
Ontvangsten | 0 | ||||||
5 | Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen | ||||||
Uitgaven | 62 | 29 | 29 | 29 | 29 | 29 | |
Ontvangsten | 53 | 50 | 187 | 204 | 128 | 219 | |
6 | Apparaat | ||||||
Uitgaven | 35 | 29 | 24 | 24 | 24 | 24 | |
Ontvangsten | 1 | ||||||
7 | Nog onverdeeld | ||||||
Uitgaven | 0 | 2 | 2 | 2 | 3 | 3 | |
8 | Wederopbouw Bovenwindse Eilanden | ||||||
Uitgaven | 4 |
Algemeen
Hoofdstuk 4 kent over het algemeen een stabiele ontwikkeling. De afname tussen 2023-2028 wordt met name verklaard door de kosten op artikel 4, bevorderen sociaaleconomische structuur. Deze nemen toe in 2024 door hieronder toegelichte redenen, maar nemen daarna weer af naar het niveau van 2023.
Toelichting per artikel
Artikel 1. Versterken rechtsstaat
De uitgaven in 2023 liggen lager, aangezien een groot deel van dit artikel weliswaar verantwoord wordt op de begroting van Koninkrijksrelaties, maar overgeboekt wordt naar de begrotingen van Justitie en Veiligheid (Recherche en rechterlijke macht), Defensie (Grensbewaking) en Financiën (Douane). De budgetten in aankomende jaren moeten nog worden overgeboekt, zo ook de LPO middelen voor 2027 en 2028. In 2022 was er 20 miljoen euro beschikbaar voor de nieuwbouw van detentie vastgoed op Sint Maarten, hiervan is 16 miljoen euro doorgeschoven naar 2024.
Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur
In 2023 zijn de Landspakketten zoals eind 2020 met de Curaçao, Aruba en Sint Maarten overeengekomen, bekrachtigd met de Onderlinge Regeling. Ter ondersteuning van de Landspakketten heeft de Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) 35 miljoen euro beschikbaar, daardoor liggen de uitgaven in 2023-2027 hoger dan in 2028. Een deel van de TWO budgetten is uit 2023 ook verschoven naar latere jaren. Ook heeft er een kasschuif plaatsgevonden van 9,8 miljoen euro van 2023 naar 2024 in het kader van onderhoud aan scholen op Curaçao. Tot slot vinden er in 2024 extra uitgaven plaats voor Caribisch Nederland. Incidenteel is er 19 miljoen euro ter beschikking gesteld voor noodmaatregelen voor de klif op Sint Eustatius, 12,6 miljoen euro hiervan staat begroot voor 2024. Daarnaast is er structureel 1 miljoen euro toegevoegd voor maatregelen ter verbetering van de koopkracht in Caribisch Nederland.
Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
De uitgaven in 2023 liggen hoger, want Nederland heeft een lening van circa 33,5 miljoen euro aan Sint Maarten verstrekt ter financiering van investeringen. Ook worden de meerjarige aflossings- en rentereeksen van de schuldsandering van de voormalige Nederlandse Antillen verantwoord op de begroting van Koninkrijksrelaties.
Artikel 6. Apparaat
De uitgaven in 2023 en 2024 liggen hoger omdat rekening is gehouden met wisselkoersverschillen. Ook zijn er in 2023 middelen beschikbaar voor de Tijdelijke Werkorganisatie (TWO).
Artikel 7. Nog onverdeeld
Vanaf artikel 7 zijn de eindejaarsmarge en de LPO middelen doorverdeeld. Ook is er in 2023 1,4 miljoen euro overgeboekt naar het BES-fonds voor het versterken van de uitvoeringskracht op Caribisch Nederland. Andere uitgaven in 2023 zijn een overboeking van 1,1 miljoen euro naar artikel 4 ten behoeve van een bijdrage aan Sint Eustatius voor financieel beheer en een reallocatie van circa 1 miljoen euro om uitgaven aan de RVB te voldoen voor onderhoud van diverse panden op Sint Eustatius, zoals Fort Oranje.
Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse eilanden
Bij Tweede Suppletoire begroting 2017 is naar aanleiding van de orkanen Irma en Maria artikel 8 aangemaakt voor Noodhulp en Wederopbouw Bovenwindse Eilanden. In 2023 staan hier nog de resterende middelen van op de begroting.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
totaal uitgaven | 10.435 | 11.200 | 10.280 | 9.439 | 9.393 | 9.562 | |
totaal ontvangsten | 935 | 631 | 523 | 511 | 507 | 500 | |
1 | Openbaar bestuur en democratie | ||||||
Uitgaven | 322 | 558 | 396 | 106 | 96 | 96 | |
Ontvangsten | 15 | 15 | 15 | 25 | 25 | 25 | |
2 | Nationale veiligheid | ||||||
Uitgaven | 445 | 456 | 466 | 462 | 483 | 473 | |
Ontvangsten | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17 | |
3 | Woningmarkt | ||||||
Uitgaven | 6.813 | 6.797 | 6.387 | 6.564 | 6.713 | 6.883 | |
Ontvangsten | 565 | 460 | 352 | 340 | 338 | 331 | |
4 | Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit | ||||||
Uitgaven | 1.062 | 1.532 | 1.390 | 786 | 601 | 517 | |
Ontvangsten | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Ruimtelijke ordening en Omgevingswet | ||||||
Uitgaven | 133 | 144 | 113 | 95 | 90 | 88 | |
Ontvangsten | 12 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | |
6 | Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving | ||||||
Uitgaven | 513 | 536 | 540 | 539 | 534 | 632 | |
Ontvangsten | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | |
7 | Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid | ||||||
Uitgaven | 100 | 86 | 93 | 100 | 99 | 99 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
9 | Uitvoering Rijksvastgoedbeleid | ||||||
Uitgaven | 164 | 162 | 165 | 190 | 192 | 197 | |
Ontvangsten | 145 | 103 | 103 | 93 | 91 | 91 | |
11 | Centraal apparaat | ||||||
Uitgaven | 764 | 622 | 582 | 578 | 566 | 558 | |
Ontvangsten | 152 | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 | |
12 | Algemeen | ||||||
Uitgaven | 116 | 200 | 43 | 13 | 12 | 12 | |
Ontvangsten | 18 | ||||||
13 | Nog onverdeeld | ||||||
Uitgaven | |||||||
14 | Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité | ||||||
Uitgaven | 3 | 106 | 107 | 8 | 8 | 8 |
Algemeen
De incidenteel hogere uitgaven op de BZK-begroting in 2023 en 2024 kunnen grotendeels worden verklaard door een nieuwe tranche woningbouwimpuls, meer middelen ten behoeve van grootschalige woningbouwgebieden en een politiek besluit om meer middelen in te zetten voor het realiseren van flexwoningen voor o.a. statushouders. Ook doet BZK grote incidentele uitgaven op het gebied van energietransitie en aan Regiodeals. Aan het eind van het meerjarig beeld lopen de uitgaven op de BZK-begroting weer op omdat de huurtoeslaguitgaven jaarlijks gestaag toenemen. Dit komt deels doordat de verwachte prijsontwikkeling al in de begroting van de huurtoeslag is verwerkt.
Toelichting per artikel
Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie
Vanaf 2023 tot en met 2025 draagt BZK zo’n 700 miljoen euro bij aan de vierde, vijfde en zesde tranche van de Regiodeals. In 2023 is dit circa 165 miljoen euro, in 2024 335 miljoen euro en in 2025 192 miljoen euro. Dit verklaart de lagere uitgaven op dit artikel vanaf 2026 grotendeels.
Artikel 2. Nationale veiligheid
Het kabinet heeft besloten in de komende jaren meer geld te besteden aan de AIVD, waardoor de uitgaven op dit artikel oplopen.
Artikel 3. Woningmarkt
De uitgaven op artikel 3 kennen een piek in 2023 en 2024. Dit komt onder meer doordat het kabinet incidentele middelen heeft vrijgemaakt voor de woningbouwimpuls, de startbouwimpuls en het bereikbaar maken van nieuwe grootschalige woningbouwgebieden. Opgeteld geeft BZK hier circa 1 miljard euro aan uit in 2023 en 335 miljoen euro in 2024. Daarnaast stelt BZK in 2023 en 2024 in totaal 572 miljoen euro beschikbaar aan het Volkshuisvestingsfonds. De uitgaven op dit artikel lopen op vanaf 2025. Dit komt doordat de uitgaven aan huurtoeslag vanaf 2023 t/m 2028 met ruim 1,8 miljard euro toenemen. Deze stijging zit voor een groot deel in de verwachte huur- en volumeontwikkeling. Daarnaast is de stijging ten opzichte van 2023 toe te schrijven aan (koopkracht)maatregelen van het kabinet.
Artikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
De uitgaven op dit artikel zien een piek in 2024 en een afname in de latere jaren, vanwege met name incidentele bijdragen aan de energietransitie. Voor 2023 en 2024 stelt het kabinet in totaal ca. 1 miljard euro ter beschikking aan het Nationaal Isolatieprogramma voor gemeenten. Ook stelt het kabinet 186 miljoen euro ter beschikking aan gemeenten voor de aanpak van energiearmoede in 2023. De uitgaven aan de subsidieregeling voor het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed lopen af van circa 385 miljoen euro in 2023 tot 275 miljoen euro in 2028.
Artikel 5. Ruimtelijke ordening en omgevingswet
De uitgaven op artikel 5 lopen na 2024 af. Dit komt onder meer doordat de bijdragen aan het kadaster in zowel 2023 als 2024 incidenteel rond de 20 miljoen euro hoger zijn dan in de jaren daarna. Als tactisch beheerder voor de landelijke voorziening van het Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO) maakt het kadaster deze jaren hogere kosten aan beheer. De omgevingswet gaat op 1 januari 2024 in werking.
Artikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
De uitgaven op dit artikel kennen een piek in 2028 doordat de middelen voor de hoogwaardige dienstverlening één overheid (ruim 100 miljoen euro), in dat jaar nog op de BZK begroting staan. Een groot deel van het budget in eerdere jaren is overgeboekt naar het gemeentefonds. BZK werkt samen met gemeenten toe naar een nieuwe governance structuur met als doel om als overheid een integrale en geïntegreerde dienstverlening aan te kunnen bieden. Ook zou het de dienstverlening begrijpelijker en hoogwaardiger moeten maken.
Artikel 7. Werkgevers-en bedrijfsvoeringsbeleid
In 2023 zijn de uitgaven op dit artikel substantieel hoger dan in latere jaren door incidentele bijdragen aan agentschappen, waaronder voor de doorontwikkeling van een Rijksbrede ICT-voorziening.
Artikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
De oplopende uitgaven op dit artikel houden verband met hogere uitgaven voor de huisvesting van Hoge Colleges van Staat vanaf 2026.
Artikel 11. Centraal Apparaat
In 2023 zijn de uitgaven aan externe inhuur, Shared Service Organisaties (SSO’s), ICT en overige materiële uitgaven hoger dan eerder geraamd, wat de aflopende reeks verklaart. Ook de inkomsten zijn op dit artikel incidenteel hoger in 2023.
Artikel 12. Algemeen
De incidentele uitgaven op dit artikel zijn voor een groot deel toe te schrijven aan de kwijtschelding van publieke schulden. In 2023 is hier 70 miljoen euro voor gereserveerd, in 2024 175 miljoen euro en in 2025 30 miljoen euro. Daarnaast gaat circa 10 miljoen euro structureel naar de betaling van vennootschapsbelasting (VPB), die BZK moet voldoen over generale en specifieke ontvangsten op artikel 9.
Artikel 14. Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité
In 2023 is het begrotingsartikel 14 voor het slavernijverleden in het leven geroepen. Dit betreft de bijdragen van diverse departementen ter financiering van een pakket maatregelen in het kader van het slavernijverleden. In de begeleidende kabinetsreactie op het rapport van de Dialooggroep slavernijverleden heeft het kabinet incidenteel 200 miljoen euro beschikbaar gemaakt, die in 2024 en 2025 ten goede komt aan verschillende maatregelen en maatschappelijke initiatieven. Voor het jaarlijks herdenken maakt het kabinet 8 miljoen euro structureel vrij.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
totaal uitgaven | 73 | 71 | 59 | 58 | 57 | 57 | |
totaal ontvangsten | |||||||
1 | BES-fonds | ||||||
Uitgaven | 73 | 71 | 59 | 58 | 57 | 57 |
Algemeen
Het BES-fonds bestaat uit de vrije uitkering en bijstellingen op basis van prijsontwikkelingen en wisselkoers-schommelingen. In 2023 en 2024 liggen de uitgaven hoger omdat er rekening is gehouden met wisselkoersverschillen.
Toelichting per artikel
Artikel 1. BES-fonds
Via het BES-fonds krijgen de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch Nederland) met de vrije uitkering middelen toebedeeld om hun publieke taken uit te voeren. Deze middelen worden uitgekeerd in Amerikaanse Dollar, daaruit volgende wisselkoerseffecten zijn verwerkt in 2023 en 2024.