Base description which applies to whole site

Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (inclusief Staten-Generaal, Hoge Colleges van Staat, Koninkrijksrelaties en het BES-fonds)

IIA STATEN-GENERAAL
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

totaal uitgaven

240

239

233

237

230

228

totaal ontvangsten

9

4

4

4

4

4

        

1

Wetgeving en controle Eerste Kamer

      
 

Uitgaven

24

24

22

21

20

20

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

        

2

Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer

      
 

Uitgaven

37

38

40

38

38

38

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

        

3

Wetgeving en controle Tweede Kamer

      
 

Uitgaven

177

176

170

176

171

168

 

Ontvangsten

8

4

4

4

4

4

        

4

Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

      
 

Uitgaven

2

2

2

2

2

2

        

10

Nog onverdeeld

      
 

Uitgaven

      

Algemeen

De uitgaven op de begroting van de Staten-Generaal lopen iets af omdat beide Kamers additionele uitgaven doen aan het eigen apparaat. Dit betreffen naast structurele uitgaven, ook incidentele uitgaven aan onder meer ICT en veiligheid. De uitgaven van de Tweede Kamer lopen in 2026 met circa 6 miljoen euro incidenteel op wegens de geplande terugverhuizing naar het Binnenhof.

IIB OVERIGE HOGE COLLEGES VAN STAAT
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

totaal uitgaven

183

183

178

168

177

168

totaal ontvangsten

7

6

6

6

6

6

        

1

Raad van State

      
 

Uitgaven

85

85

85

79

79

79

 

Ontvangsten

2

2

2

2

2

2

        

2

Algemene Rekenkamer

      
 

Uitgaven

42

44

46

44

53

44

 

Ontvangsten

1

1

1

1

1

1

        

3

De Nationale ombudsman

      
 

Uitgaven

28

29

28

27

27

27

 

Ontvangsten

3

3

3

3

3

3

        

4

Kanselarij der Nederlandse Orden

      
 

Uitgaven

6

6

6

6

6

6

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

        

6

Kabinet van de Gouverneur van Aruba

      
 

Uitgaven

3

2

2

2

2

2

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

        

7

Kabinet van de Gouverneur van Curaçao

      
 

Uitgaven

4

3

3

3

3

3

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

        

8

Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten

      
 

Uitgaven

3

3

2

2

2

2

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

        

9

Kiesraad

      
 

Uitgaven

12

10

6

5

5

5

        

10

Nog onverdeeld

      
 

Uitgaven

      

Algemeen

De begroting van de Hoge Colleges van Staat blijft over de jaren vrij stabiel. In 2023 en 2024 heeft de Kiesraad extra middelen voor de transitie van de Kiesraad, voor de ondersteuning van de verkiezingssoftware en voor de (her)aanbesteding van het digitaal hulpmiddel verkiezingen. Tot en met 2025 heeft de Raad van State circa 5 miljoen euro aan additionele middelen ter beschikking voor de bestuursrechtspraak. In het verleden zijn incidentele middelen vrijgemaakt vanwege een hogere verwachte instroom bij de Vreemdelingenkamer.

IV KONINKRIJKSRELATIES
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

totaal uitgaven

167

223

173

173

193

156

totaal ontvangsten

54

50

187

204

128

219

        

1

Versterken rechtsstaat

      
 

Uitgaven

19

80

68

68

87

87

        

4

Bevorderen sociaaleconomische structuur

      
 

Uitgaven

46

84

50

50

50

13

 

Ontvangsten

0

     
        

5

Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen

      
 

Uitgaven

62

29

29

29

29

29

 

Ontvangsten

53

50

187

204

128

219

        

6

Apparaat

      
 

Uitgaven

35

29

24

24

24

24

 

Ontvangsten

1

     
        

7

Nog onverdeeld

      
 

Uitgaven

0

2

2

2

3

3

        

8

Wederopbouw Bovenwindse Eilanden

      
 

Uitgaven

4

     

Algemeen

Hoofdstuk 4 kent over het algemeen een stabiele ontwikkeling. De afname tussen 2023-2028 wordt met name verklaard door de kosten op artikel 4, bevorderen sociaaleconomische structuur. Deze nemen toe in 2024 door hieronder toegelichte redenen, maar nemen daarna weer af naar het niveau van 2023.

Toelichting per artikel

Artikel 1. Versterken rechtsstaat

De uitgaven in 2023 liggen lager, aangezien een groot deel van dit artikel weliswaar verantwoord wordt op de begroting van Koninkrijksrelaties, maar overgeboekt wordt naar de begrotingen van Justitie en Veiligheid (Recherche en rechterlijke macht), Defensie (Grensbewaking) en Financiën (Douane). De budgetten in aankomende jaren moeten nog worden overgeboekt, zo ook de LPO middelen voor 2027 en 2028. In 2022 was er 20 miljoen euro beschikbaar voor de nieuwbouw van detentie vastgoed op Sint Maarten, hiervan is 16 miljoen euro doorgeschoven naar 2024.

Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur

In 2023 zijn de Landspakketten zoals eind 2020 met de Curaçao, Aruba en Sint Maarten overeengekomen, bekrachtigd met de Onderlinge Regeling. Ter ondersteuning van de Landspakketten heeft de Tijdelijke Werkorganisatie (TWO) 35 miljoen euro beschikbaar, daardoor liggen de uitgaven in 2023-2027 hoger dan in 2028. Een deel van de TWO budgetten is uit 2023 ook verschoven naar latere jaren. Ook heeft er een kasschuif plaatsgevonden van 9,8 miljoen euro van 2023 naar 2024 in het kader van onderhoud aan scholen op Curaçao. Tot slot vinden er in 2024 extra uitgaven plaats voor Caribisch Nederland. Incidenteel is er 19 miljoen euro ter beschikking gesteld voor noodmaatregelen voor de klif op Sint Eustatius, 12,6 miljoen euro hiervan staat begroot voor 2024. Daarnaast is er structureel 1 miljoen euro toegevoegd voor maatregelen ter verbetering van de koopkracht in Caribisch Nederland.

Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen

De uitgaven in 2023 liggen hoger, want Nederland heeft een lening van circa 33,5 miljoen euro aan Sint Maarten verstrekt ter financiering van investeringen. Ook worden de meerjarige aflossings- en rentereeksen van de schuldsandering van de voormalige Nederlandse Antillen verantwoord op de begroting van Koninkrijksrelaties.

Artikel 6. Apparaat

De uitgaven in 2023 en 2024 liggen hoger omdat rekening is gehouden met wisselkoersverschillen. Ook zijn er in 2023 middelen beschikbaar voor de Tijdelijke Werkorganisatie (TWO).

Artikel 7. Nog onverdeeld

Vanaf artikel 7 zijn de eindejaarsmarge en de LPO middelen doorverdeeld. Ook is er in 2023 1,4 miljoen euro overgeboekt naar het BES-fonds voor het versterken van de uitvoeringskracht op Caribisch Nederland. Andere uitgaven in 2023 zijn een overboeking van 1,1 miljoen euro naar artikel 4 ten behoeve van een bijdrage aan Sint Eustatius voor financieel beheer en een reallocatie van circa 1 miljoen euro om uitgaven aan de RVB te voldoen voor onderhoud van diverse panden op Sint Eustatius, zoals Fort Oranje.

Artikel 8. Wederopbouw Bovenwindse eilanden

Bij Tweede Suppletoire begroting 2017 is naar aanleiding van de orkanen Irma en Maria artikel 8 aangemaakt voor Noodhulp en Wederopbouw Bovenwindse Eilanden. In 2023 staan hier nog de resterende middelen van op de begroting.

VII BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

totaal uitgaven

10.435

11.200

10.280

9.439

9.393

9.562

totaal ontvangsten

935

631

523

511

507

500

        

1

Openbaar bestuur en democratie

      
 

Uitgaven

322

558

396

106

96

96

 

Ontvangsten

15

15

15

25

25

25

        

2

Nationale veiligheid

      
 

Uitgaven

445

456

466

462

483

473

 

Ontvangsten

17

17

17

17

17

17

        

3

Woningmarkt

      
 

Uitgaven

6.813

6.797

6.387

6.564

6.713

6.883

 

Ontvangsten

565

460

352

340

338

331

        

4

Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit

      
 

Uitgaven

1.062

1.532

1.390

786

601

517

 

Ontvangsten

1

0

0

0

0

0

        

5

Ruimtelijke ordening en Omgevingswet

      
 

Uitgaven

133

144

113

95

90

88

 

Ontvangsten

12

4

4

4

4

4

        

6

Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving

      
 

Uitgaven

513

536

540

539

534

632

 

Ontvangsten

11

11

11

11

11

11

        

7

Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid

      
 

Uitgaven

100

86

93

100

99

99

 

Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

        

9

Uitvoering Rijksvastgoedbeleid

      
 

Uitgaven

164

162

165

190

192

197

 

Ontvangsten

145

103

103

93

91

91

        

11

Centraal apparaat

      
 

Uitgaven

764

622

582

578

566

558

 

Ontvangsten

152

21

21

21

21

21

        

12

Algemeen

      
 

Uitgaven

116

200

43

13

12

12

 

Ontvangsten

18

     
        

13

Nog onverdeeld

      
 

Uitgaven

      
        

14

Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité

      
 

Uitgaven

3

106

107

8

8

8

Algemeen

De incidenteel hogere uitgaven op de BZK-begroting in 2023 en 2024 kunnen grotendeels worden verklaard door een nieuwe tranche woningbouwimpuls, meer middelen ten behoeve van grootschalige woningbouwgebieden en een politiek besluit om meer middelen in te zetten voor het realiseren van flexwoningen voor o.a. statushouders. Ook doet BZK grote incidentele uitgaven op het gebied van energietransitie en aan Regiodeals. Aan het eind van het meerjarig beeld lopen de uitgaven op de BZK-begroting weer op omdat de huurtoeslaguitgaven jaarlijks gestaag toenemen. Dit komt deels doordat de verwachte prijsontwikkeling al in de begroting van de huurtoeslag is verwerkt.

Toelichting per artikel

Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie

Vanaf 2023 tot en met 2025 draagt BZK zo’n 700 miljoen euro bij aan de vierde, vijfde en zesde tranche van de Regiodeals. In 2023 is dit circa 165 miljoen euro, in 2024 335 miljoen euro en in 2025 192 miljoen euro. Dit verklaart de lagere uitgaven op dit artikel vanaf 2026 grotendeels.

Artikel 2. Nationale veiligheid

Het kabinet heeft besloten in de komende jaren meer geld te besteden aan de AIVD, waardoor de uitgaven op dit artikel oplopen.

Artikel 3. Woningmarkt

De uitgaven op artikel 3 kennen een piek in 2023 en 2024. Dit komt onder meer doordat het kabinet incidentele middelen heeft vrijgemaakt voor de woningbouwimpuls, de startbouwimpuls en het bereikbaar maken van nieuwe grootschalige woningbouwgebieden. Opgeteld geeft BZK hier circa 1 miljard euro aan uit in 2023 en 335 miljoen euro in 2024. Daarnaast stelt BZK in 2023 en 2024 in totaal 572 miljoen euro beschikbaar aan het Volkshuisvestingsfonds. De uitgaven op dit artikel lopen op vanaf 2025. Dit komt doordat de uitgaven aan huurtoeslag vanaf 2023 t/m 2028 met ruim 1,8 miljard euro toenemen. Deze stijging zit voor een groot deel in de verwachte huur- en volumeontwikkeling. Daarnaast is de stijging ten opzichte van 2023 toe te schrijven aan (koopkracht)maatregelen van het kabinet.

Artikel 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit

De uitgaven op dit artikel zien een piek in 2024 en een afname in de latere jaren, vanwege met name incidentele bijdragen aan de energietransitie. Voor 2023 en 2024 stelt het kabinet in totaal ca. 1 miljard euro ter beschikking aan het Nationaal Isolatieprogramma voor gemeenten. Ook stelt het kabinet 186 miljoen euro ter beschikking aan gemeenten voor de aanpak van energiearmoede in 2023. De uitgaven aan de subsidieregeling voor het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed lopen af van circa 385 miljoen euro in 2023 tot 275 miljoen euro in 2028.

Artikel 5. Ruimtelijke ordening en omgevingswet

De uitgaven op artikel 5 lopen na 2024 af. Dit komt onder meer doordat de bijdragen aan het kadaster in zowel 2023 als 2024 incidenteel rond de 20 miljoen euro hoger zijn dan in de jaren daarna. Als tactisch beheerder voor de landelijke voorziening van het Digitaal stelsel Omgevingswet (DSO) maakt het kadaster deze jaren hogere kosten aan beheer. De omgevingswet gaat op 1 januari 2024 in werking.

Artikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving

De uitgaven op dit artikel kennen een piek in 2028 doordat de middelen voor de hoogwaardige dienstverlening één overheid (ruim 100 miljoen euro), in dat jaar nog op de BZK begroting staan. Een groot deel van het budget in eerdere jaren is overgeboekt naar het gemeentefonds. BZK werkt samen met gemeenten toe naar een nieuwe governance structuur met als doel om als overheid een integrale en geïntegreerde dienstverlening aan te kunnen bieden. Ook zou het de dienstverlening begrijpelijker en hoogwaardiger moeten maken.

Artikel 7. Werkgevers-en bedrijfsvoeringsbeleid

In 2023 zijn de uitgaven op dit artikel substantieel hoger dan in latere jaren door incidentele bijdragen aan agentschappen, waaronder voor de doorontwikkeling van een Rijksbrede ICT-voorziening.

Artikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid

De oplopende uitgaven op dit artikel houden verband met hogere uitgaven voor de huisvesting van Hoge Colleges van Staat vanaf 2026.

Artikel 11. Centraal Apparaat

In 2023 zijn de uitgaven aan externe inhuur, Shared Service Organisaties (SSO’s), ICT en overige materiële uitgaven hoger dan eerder geraamd, wat de aflopende reeks verklaart. Ook de inkomsten zijn op dit artikel incidenteel hoger in 2023.

Artikel 12. Algemeen

De incidentele uitgaven op dit artikel zijn voor een groot deel toe te schrijven aan de kwijtschelding van publieke schulden. In 2023 is hier 70 miljoen euro voor gereserveerd, in 2024 175 miljoen euro en in 2025 30 miljoen euro. Daarnaast gaat circa 10 miljoen euro structureel naar de betaling van vennootschapsbelasting (VPB), die BZK moet voldoen over generale en specifieke ontvangsten op artikel 9.

Artikel 14. Slavernijverleden: fonds en herdenkingscomité

In 2023 is het begrotingsartikel 14 voor het slavernijverleden in het leven geroepen. Dit betreft de bijdragen van diverse departementen ter financiering van een pakket maatregelen in het kader van het slavernijverleden. In de begeleidende kabinetsreactie op het rapport van de Dialooggroep slavernijverleden heeft het kabinet incidenteel 200 miljoen euro beschikbaar gemaakt, die in 2024 en 2025 ten goede komt aan verschillende maatregelen en maatschappelijke initiatieven. Voor het jaarlijks herdenken maakt het kabinet 8 miljoen euro structureel vrij.

H BES-FONDS
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

totaal uitgaven

73

71

59

58

57

57

totaal ontvangsten

      
        

1

BES-fonds

      
 

Uitgaven

73

71

59

58

57

57

Algemeen

Het BES-fonds bestaat uit de vrije uitkering en bijstellingen op basis van prijsontwikkelingen en wisselkoers-schommelingen. In 2023 en 2024 liggen de uitgaven hoger omdat er rekening is gehouden met wisselkoersverschillen.

Toelichting per artikel

Artikel 1. BES-fonds

Via het BES-fonds krijgen de eilanden Bonaire, Sint Eustatius en Saba (Caribisch Nederland) met de vrije uitkering middelen toebedeeld om hun publieke taken uit te voeren. Deze middelen worden uitgekeerd in Amerikaanse Dollar, daaruit volgende wisselkoerseffecten zijn verwerkt in 2023 en 2024.

Licence