2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal uitgaven | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | 56 | |
totaal ontvangsten | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
1 | Grondwettelijke uitkering aan de leden van het Koninklijk Huis | ||||||
Uitgaven | 11 | 12 | 12 | 12 | 12 | 12 | |
Ontvangsten | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
2 | Functionele uitgaven van de Koning | ||||||
Uitgaven | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | 37 | |
3 | Doorbelaste uitgaven van andere begrotingen | ||||||
Uitgaven | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Algemeen
De begroting van De Koning blijft stabiel tussen 2023 en 2028.
Toelichting per artikel
Artikel 1. Grondwettelijke uitkering aan de leden van het Koninklijk Huis
Op dit artikel staan de uitkeringen aan de uitkeringsgerechtigde leden van het Koninklijk Huis. De lichte stijging in de uitgaven vanaf 2024 is het gevolg van nominale bijstelling op de grondwettelijke uitkeringen van de leden van het Koninklijk Huis.
Er zijn ontvangsten geraamd omdat de Prinses van Oranje heeft besloten dat zij tot het einde van haar studie de a-component (inkomensdeel) terugstort. De b-component (personele en materiele uitgaven) stort zij ook terug, zolang zij geen hoge kosten maakt in haar functie als Prinses van Oranje. Als de Prinses van Oranje niet meer terugstort, zullen deze ontvangsten wegvallen. De lichte stijging in de ontvangsten vanaf 2024 is ook het gevolg van de nominale bijstelling op de grondwettelijke uitkeringen van de leden van het Koninklijk Huis.
Artikel 2. Functionele uitgaven van de Koning
Op dit artikel staan de functionele uitgaven van de Koning, waaronder de uitgaven aan personeel en materieel en overige specifieke uitgaven, zoals de inzet van luchtvaartuigen. De uitgaven zijn structureel met 2,5 miljoen euro verhoogd vanaf 2023 om in de gestegen kosten van ICT en informatiebeveiliging te kunnen voorzien. Over de jaren heen blijven de uitgaven stabiel.
Artikel 3. Doorbelaste uitgaven van andere begrotingen.
Op dit artikel staan de doorbelaste uitgaven van andere begrotingen, zoals de uitgaven voor voorlichting, het Militaire Huis en het Kabinet van de Koning. De uitgaven zijn hoger in 2023 door de eindafrekening over 2022 voor het Militaire Huis.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal uitgaven | 94 | 97 | 94 | 97 | 97 | 97 | |
totaal ontvangsten | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
1 | Eenheid van het algemeen regeringsbeleid | ||||||
Uitgaven | 86 | 89 | 86 | 89 | 89 | 89 | |
Ontvangsten | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
2 | Kabinet van de Koning | ||||||
Uitgaven | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
Ontvangsten | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | |
3 | Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten | ||||||
Uitgaven | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Algemeen
De begroting van Algemene Zaken blijft redelijk stabiel. De hogere totale begrotingsstand in 2024 komt door een kasschuif op artikel 1 voor de tijdelijke verhuizing van het ministerie van Algemene Zaken die later is dan eerder voorzien.
Toelichting per artikel
Artikel 1. Eenheid van het algemeen regeringsbeleid
Op dit artikel staan onder andere bijdragen voor de Dienst Publiek en Communicatie (DPC), de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR), Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) en de Toetsingscommissie Inzet Bevoegdheden (TIB). De begrotingsstand fluctueert enigszins. Dit komt door technische mutaties, waaronder de kasschuif voor de tijdelijke verhuizing van het ministerie van Algemene Zaken waarvoor middelen van 2023 naar 2024 zijn geschoven en loon- en prijsbijstelling. De ontvangsten zijn stabiel.
Artikel 2. Kabinet van de Koning
Op dit artikel staan uitgaven voor het Kabinet van de Koning. Zij zorgt voor de ambtelijke ondersteuning van de Koning bij de uitoefening van zijn staatsrechtelijke taken en fungeert als schakel tussen Koning en ministers. De begrotingsstand in 2023 is hoger door de toevoeging van de eindejaarsmarge.
Artikel 3. Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten
Op dit artikel staan uitgaven voor de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) en een afdeling klachtenafhandeling. De CTIVD toetst zowel het handelen van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) als de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) aan de juridische kaders voor deze diensten. De afdeling klachtenbehandeling onderzoekt en behandelt klachten en meldingen over het vermoeden van een misstand. De begrotingsstanden zijn stabiel.