In miljoenen euro's | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 56.501 | 56.547 | 57.512 | 55.851 | 55.686 | 55.637 |
Besluitvorming | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 | |
Klimaatbesluitvorming | 0 | 3 | 3 | 3 | ||
Schoolmaaltijden | 104 | |||||
Schoolmaaltijden dekking op OCW-begroting | ‒ 103 | |||||
WaU-middelen DUO BSN CN | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
Kasschuiven | 857 | ‒ 1.089 | 61 | 97 | 67 | 7 |
Kasschuif OV-bedrijven | 1.000 | ‒ 1.000 | ||||
Kasschuif maatschappelijke diensttijd | 0 | ‒ 38 | 38 | 0 | 0 | |
Kasschuif aanpassing School en Omgeving | ‒ 1 | ‒ 38 | 20 | 20 | ||
Kasschuif incidentele arbeidsvoorwaardenruimte | ‒ 7 | 7 | ||||
Kasschuif referentieraming Primair Onderwijs | ‒ 115 | ‒ 22 | 7 | 72 | 58 | |
Overige kasschuiven | ‒ 20 | 2 | ‒ 5 | 6 | 9 | 7 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 13 | ‒ 4 | ‒ 36 | 24 | 21 | ‒ 2 |
Overboeking kansrijke wijk | ‒ 28 | ‒ 74 | ‒ 70 | |||
Overboeking NGF Nationale aanpak professionalisering van leraren | 4 | 24 | 23 | 23 | ||
Overboeking onderwijsroute | ‒ 7 | ‒ 7 | ‒ 7 | |||
Overboeking schoolmaaltijden | 63 | |||||
Overige overboekingen met andere begrotingen | 14 | 4 | 10 | 8 | 5 | 5 |
Desalderingen | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | |||
Desalderingen | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | |||
Technisch | ‒ 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Oekraïne vve | ‒ 4 | |||||
Overig technisch | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Niet-plafondrelevant | ‒ 291 | 10 | 3 | ‒ 38 | ‒ 66 | ‒ 98 |
LPO herinvoering basisbeurs NR | 3 | 10 | 3 | ‒ 38 | ‒ 66 | ‒ 98 |
Oekraïne onderwijshuisvesting | ‒ 294 | |||||
Overig niet-plafondrelevant | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand Miljoenennota | 57.050 | 55.467 | 57.542 | 55.937 | 55.712 | 55.547 |
In miljoenen euro's | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 1.869 | 2.038 | 2.221 | 2.294 | 2.370 | 2.447 |
Desalderingen | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | |||
Desalderingen | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | |||
Technisch | 1 | |||||
Technisch | 1 | |||||
Stand Miljoenennota | 1.869 | 2.038 | 2.221 | 2.293 | 2.369 | 2.446 |
Uitgaven
Besluitvorming
Klimaatbesluitvorming
Bij de Voorjaarsnota 2023 is een integraal klimaatpakket gepresenteerd. Dit betreft de overheveling van middelen uit het Klimaatfonds naar de begroting van OCW. In totaal is dit 17 miljoen euro tot en met 2030. Dit zijn middelen voor ondersteuning maatschappelijk vastgoed. Dit wordt nader toegelicht in het Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024 dat gelijktijdig met deze Miljoenennota verschijnt.
Schoolmaaltijden
Ten behoeve van de continuering van het programma schoolmaaltijden is er in 2024, incidenteel, 166 miljoen euro beschikbaar gesteld. Hiervan komt 102,5 miljoen euro van de OCW-begroting, 52,5 miljoen euro van SZW en 10 miljoen euro van VWS. Daarnaast is er 1miljoen euro aanvullend beschikbaar gekomen ten behoeve van schoolmaaltijden op Caribisch Nederland (CN).
Schoolmaaltijden dekking op OCW-begroting
De middelen voor de continuering van het programma schoolmaaltijden in 2024 zijn voor 102,5 miljoen euro afkomstig van de OCW-begroting. Het gaat om een extensivering op het MDT budget in 2024 (25 miljoen euro) en een extensivering op de regeling heterogene brugklassen in 2024 (55,5 miljoen euro). Daarnaast komt de dekking voor 22 miljoen euro uit de bekostiging PO (13,4 miljoen euro) en de bekostiging VO (8,6 miljoen euro). Wanneer er in het voorjaar eindejaarsmarge beschikbaar is, zal bezien worden of de bekostiging PO en VO met 22 miljoen euro kan worden aangevuld. De 1 miljoen euro voor schoolmaaltijden op Caribisch Nederland (CN) wordt gefinancierd uit de middelen die het kabinet in augustus beschikbaar heeft gesteld voor koopkracht en armoedebestrijding in Caribisch Nederland.
WaU-middelen DUO BSN CN
Dit betreft de overheveling van in het Coalitieakkoord vrijgemaakte middelen voor Werk aan Uitvoering (WaU) tot en met 2032, met als doel BSN-nummers te kunnen verstrekken aan studenten uit Caribisch Nederland (CN), voordat zij naar Europees Nederland komen.
Kasschuiven
Kasschuif OV-bedrijven
Er vindt een kasschuif plaats op de reisvoorziening van de studiefinanciering (SF) om het kasritme van de Staat te optimaliseren. Concreet betekent dit dat er 1 miljard euro in het najaar van 2023 wordt betaald aan de vervoerbedrijven als voorlopige vergoeding, in plaats van in januari 2024.
Kasschuif maatschappelijke diensttijd
Omdat er vertraging is ontstaan in het betalingsritme van de subsidietranches 2022 en 2023 van de maatschappelijke diensttijd, wordt er 38 miljoen euro aan kasmiddelen verschoven van 2024 naar 2025.
Kasschuif aanpassing School en Omgeving
Bij Voorjaarsnota 2023 zijn de resterende middelen van de Aanvullende post voor kansengelijkheid overgeheveld naar de OCW-begroting. Deze kasschuif zet de middelen bestemd voor School en Omgeving in een passender ritme.
Kasschuif referentieraming Primair Onderwijs
Deze kasschuif corrigeert de referentieraming 2023 voor het primair onderwijs. Bij Voorjaarsnota 2023 is de referentieraming voor 2023 reeds verwerkt. Hierbij zijn echter leerlingaantallen in het primair onderwijs niet correct overgenomen, waardoor de reeks die weergegeven is voor 2023 en verder, eigenlijk zou moeten starten in 2024. Gevolg is een onjuist kasritme en een te lage begrotingsstand in de laatste jaren. Het kasritme wordt met deze kasschuif gecorrigeerd, waardoor de standen in de jaren tot en met 2026 weer correct zijn. De verdere correctie voor de jaren 2027 en daarna zal worden meegenomen bij Voorjaarsnota 2024, als ook de nieuwe referentieraming wordt verwerkt.
Kasschuif incidentele arbeidsvoorwaardenruimte
De kabinetsbijdrage in de arbeidskostenontwikkeling 2023 is hoger dan eerder geraamd. Daarnaast zijn de premielasten gedaald. Het incidentele verschil t.o.v. CEP 2022 blijft, voor zover nog niet in nieuwe arbeidsvoorwaardelijke afspraken opgenomen, beschikbaar voor arbeidsvoorwaarden door middel van een kasschuif naar 2024.
Overige kasschuiven
Er worden verschillende kasschuiven gedaan, allen met het doel de middelen in het juiste kasritme te zetten. Er wordt onder andere geschoven op de middelen van de Coalitieakkoord-envelop Werk aan Uitvoering om de toegekende middelen voor SBB aan te passen aan de financieringsbehoefte. Daarnaast vindt er onder andere een kasschuif plaats op de middelen voor de subsidieregeling praktijkleren. Deze kasschuif heeft het doel om de vergoedingen per leerwerkplek per jaar zo gelijk mogelijk te maken.
Overboekingen met andere begrotingen
Overboeking kansrijke wijk
Voor de uitvoering van de SPUK Kansrijke Wijk worden middelen overgeboekt naar BZK, die als financieel coördinerend departement fungeert. Het betreft een overboeking vanuit het programma School en Omgeving.
Overboeking NGF Nationale aanpak professionalisering van leraren
Er is een voorstel voor NGF-middelen voor de Nationale aanpak professionalisering van leraren toegekend. Deze middelen worden nu overgeboekt naar de OCW-begroting.
Overboeking onderwijsroute
Deze overboeking betreft middelen die benodigd zijn voor het voortzetten van de onderwijsroute vanuit de SPUK-inburgeringsvoorziening via de begroting van SZW. Voor een groep nieuwkomers sluit de onderwijsroute beter aan op hun leerbehoefte. Hierdoor stromen zij niet (direct) in op een reguliere mbo of ho opleiding. OCW draagt van 2026 tot en met 2029 daarom 7 miljoen euro per jaar bij aan SZW. Van dit bedrag komt 6 miljoen euro van de lumpsum aan mbo instellingen en 1 miljoen euro uit subsidies en de lumpsum van ho en wo.
Overboeking schoolmaaltijden
Dit betreft de overboekingen ten behoeve van de continuering van het programma schoolmaaltijden 2024, waarvoor incidenteel 166 miljoen euro beschikbaar is gesteld. Een deel van deze middelen is afkomstig van SZW (52,5 miljoen euro) en VWS (10 miljoen euro) en wordt met deze overboekingen toegevoegd aan de OCW-begroting.
Overige overboekingen met andere begrotingen
Er worden diverse overboekingen gedaan met begrotingen van andere departementen. Dit betreft onder andere een overboeking aan BZK van 12 miljoen euro in 2023 en 37 miljoen euro in 2024 en 2025 voor de uitvoering van de SPUK Kansrijke Wijk.
Desalderingen
Met de herinvoering van de basisbeurs wordt de bijverdiengrens in het mbo afgeschaft. Hierdoor zijn er minder ontvangsten aan EBS (eigen bijdrage student). Dit wordt verwerkt als een desaldering, omdat deze minder ontvangsten direct leiden tot evenveel minder uitgaven.
Technisch
Oekraïne vve
Er zijn minder aanvragen gedaan door gemeenten voor deze specifieke uitkering voorschoolse educatie dan er budget beschikbaar was. Gemeenten konden aanspraak maken op een eenmalige tegemoetkoming in de kosten voor voorschoolse educatie van Oekraïense kinderen. Deze middelen vloeien volgens afspraak terug naar de schatkist.
Overig technisch
Onder het kopje technisch vallen technische mutaties en interne overboekingen. Deze maatregelen hebben op totaalniveau op de begroting geen effect.
Niet-plafondrelevant
LPO herinvoering basisbeurs NR
Bij Voorjaarsnota is loon- en prijsbijstelling (LPO) toegekend aan de post Maatregelen herinvoering basisbeurs (relevant). In deze post zitten diverse uitgaven verwerkt, waaronder de relevante uitgaven aan omzettingen voor de herinvoering basisbeurs. Er is alleen LPO uitgekeerd over de relevante uitgaven en niet over niet-plafondrelevante (NR) uitgaven. Deze posten moeten met elkaar in balans zijn. Met deze correctie wordt negatieve LPO toegevoegd, waardoor deze posten weer aan elkaar gelijk zijn. In de eerste jaren is de reeks positief, doordat het niet-plafondrelevante deel voor het niet-gebruik van de aanvullende beurs en voor de 1-februariregeling aan de begroting is toegevoegd. Dit was per abuis niet volledig verwerkt bij Voorjaarsnota.
Oekraïne onderwijshuisvesting
Er zijn minder aanvragen gedaan door gemeenten voor de specifieke uitkering voor onderwijshuisvesting dan er budget beschikbaar was. Gemeenten kunnen een vergoeding aanvragen voor de kosten die zij maken voor het organiseren van tijdelijke onderwijshuisvesting voor leerplichtige ontheemde jongeren. Deze middelen vloeien volgens afspraak terug naar de schatkist.
Overig niet-plafondrelevant
Dit betreft een overboeking van de middelen herinvoering basisbeurs (niet-plafondrelevant) naar de reguliere niet-plafondrelevante budgetten, waardoor dit per saldo neutraal is.
Niet- belastingontvangsten
Desalderingen
Met de herinvoering van de basisbeurs wordt de bijverdiengrens in het mbo afgeschaft. Hierdoor zijn er minder ontvangsten aan EBS (eigen bijdrage student). Dit wordt verwerkt als een desaldering, omdat deze minder ontvangsten direct leiden tot evenveel minder uitgaven.
Technisch
De overige technische mutatie bij de niet-belastingontvangsten betreft een terugontvangst op een in 2021-2022 verleende projectsubsidie op het zelftesttraject voor corona van 515.000 euro die niet tot besteding is gekomen.