In miljoenen euro's | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | ‒ 3.916 | 4.163 | 7.248 | 20.668 | 12.907 | 13.461 |
Besluitvorming | ‒ 950 | ‒ 4.916 | ‒ 1.958 | ‒ 2.178 | ‒ 1.646 | ‒ 1.341 |
Invulling aanvullende onderuitputting | 255 | |||||
Ontwikkelfunctie | 10 | 5 | 3 | 3 | ||
Overheveling coalitieakkoordmiddelen | ‒ 3 | ‒ 675 | ‒ 552 | ‒ 434 | ‒ 362 | ‒ 335 |
Middelen bevorderen opvang | ‒ 34 | ‒ 4 | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 2 | ‒ 2 |
Overheveling Aanvullende Post | ‒ 50 | ‒ 27 | ‒ 37 | ‒ 34 | ‒ 36 | ‒ 43 |
Vrijval Traditioneel Eigen Middelen (TEM) | ‒ 57 | |||||
Militaire en humanitaire ondersteuning en wederopbouw | ‒ 165 | |||||
Overheveling WarmteLinQ | ‒ 427 | |||||
Overheveling klimaatbesluitvorming | ‒ 478 | ‒ 2.086 | ‒ 2.720 | ‒ 1.632 | ‒ 1.203 | ‒ 967 |
Aanvullende onderuitputting | ‒ 1.500 | ‒ 1.000 | ||||
Dekking aanvullend klimaatpakket | 0 | 2.598 | 88 | 88 | 88 | |
Koopkrachtbesluitvorming | ‒ 5 | 15 | 14 | 14 | 13 | |
Overheveling Herstel Toeslagen | ‒ 131 | ‒ 29 | ‒ 35 | |||
Overheveling PEGA | ‒ 255 | ‒ 26 | ‒ 26 | ‒ 21 | ‒ 14 | |
Overheveling Schoon emissieloos bouwen | ‒ 50 | ‒ 55 | ‒ 60 | ‒ 73 | ‒ 55 | |
Overheveling stimuleringsregeling flex II | ‒ 59 | ‒ 82 | ‒ 82 | |||
Reservering gemeentelijke en particuliere opvang | 100 | |||||
Reservering Woningbouwimpuls | 33 | |||||
Wetsvoorstellen Regie en Betaalbare Huur | ‒ 130 | ‒ 104 | ‒ 78 | ‒ 52 | ‒ 26 | |
Kasschuiven | 244 | 1.285 | 461 | 702 | ‒ 607 | ‒ 1.234 |
Kasschuif Klimaatfonds | 463 | 1.065 | 461 | 702 | ‒ 607 | ‒ 1.234 |
Kasschuif Brexit Adjustment Reserve | ‒ 9 | 9 | ||||
Kasschuif Digitale Veiligheid | ‒ 36 | 36 | ||||
Kasschuif reservering spreidingswet | ‒ 175 | 175 | ||||
Stand Miljoenennota | ‒ 4.622 | 532 | 5.752 | 19.193 | 10.654 | 10.887 |
Uitgaven
Besluitvorming
Invulling aanvullende onderuitputting
Bij Voorjaarsnota 2023 is aanvullende onderuitputting ingeboekt. Deze wordt voor 255 miljoen euro ingevuld met gebruik van de onderuitputting op de de departementale begroting van Financiën.
Ontwikkelfunctie
In 2022 is 5 miljoen euro beschikbaar gesteld aan het ministerie van Binnenlandse Zaken en Klimaat om nadere invulling te geven aan de ontwikkelfunctie van het Rijksvastgoedbedrijf. De resterende 20 miljoen euro is abusievelijk niet bij Voorjaarsnota middels de eindejaarsmarge toegevoegd aan de begroting van 2023. Dit wordt nu alsnog gedaan in het gewenste ritme tot en met 2026. Het gaat specifiek om middelen voor versterking en versnelling van de uitvoering van gebiedsontwikkelingen [in de vorm van onderzoekskosten, plankosten en projectteams].
Overheveling coalitieakkoordmiddelen
Na goedkeuring van bestedingsvoorstellen is een gedeelte van de in het coalitieakkoord gereserveerde middelen overgeheveld naar diverse begrotingshoofdstukken. In bijlage 13 is een overzicht opgenomen van de mutaties per maatregel.
Middelen bevorderen opvang
Justitie en Veiligheid heeft middelen beschikbaar gekregen ten laste van de reservering spreidingswet voor het maken van afspraken met gemeenten en provincies om meer reguliere opvang te realiseren. Ook zijn middelen vrijgemaakt voor de versterking van de Provinciale regie tafels (PRT’s) waar over de asielopvang in de provincie wordt overlegd, en zijn middelen vrijgemaakt om de komst van de spreidingswet voor te bereiden.
Overheveling Aanvullende Post
Naar diverse begrotingen worden middelen overgeheveld. Bijvoorbeeld voor het zekerheidsfonds (14,3 miljoen euro structureel), voor de aanpak van problematiek in veenweidegebieden (28,5 miljoen euro tot en met 2028), de Traditioneel Eigen Middelen (17,4 miljoen euro) en de ontwikkelfunctie van het Rijksvastgoedbedrijf (totaal 20 miljoen euro).
Vrijval Traditioneel Eigen Middelen (TEM)
Het Hof van Justitie heeft in de LGO zaak bepaald dat Nederland een bedrag van 17 miljoen verschuldigd is, wat is gedekt vanuit de TEM reservering op de Aanvullende Post. Hiervoor was 34 miljoen euro geraamd, waarvan nu17 miljoen euro vrijvalt. Daarnaast valt 40 miljoen euro op de Aanvullende Post vrij als gevolg van de lager uitgevallen nabetaling over de invoer van Lage Waarde Textiel en Schoenen (LWTS).
Militaire en humanitaire ondersteuning en wederopbouw
Eind december 2022 heeft het kabinet bekend gemaakt 2,5 miljard euro te reserveren voor de verwachte benodigde internationale steun aan Oekraïne via Defensie, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS) en Buitenlandse Zaken (BZ). De reservering stond op de Aanvullende Post (AP) en is reeds overgeheveld naar de departementale begrotingen. Middels verschillende Kamerbrieven en Incidentele Suppletoire Begrotingen is de Kamer over de inzet van deze middelen geïnformeerd.
Overheveling WarmteLinQ
Voor het uitvoeren van de exploitatiesubsidie WarmtelinQ is 427 miljoen euro overgeheveld van de Aanvullende Post naar de EZK begroting. Deze subsidie draagt bij aan de doelstellingen in het Klimaatakkoord en verlaagt de Nederlandse vraag naar gas door het aanleggen van een warmtetransportnet. De middelen zijn op de EZK begroting, door middel van een kasschuif, in het juiste kasritme gezet.
Overheveling Klimaatbesluitvorming
Bij de Voorjaarsnota 2023 is een integraal klimaatpakket gepresenteerd. Deze middelen zijn overheveld van de reservering voor het Klimaatfonds op de Aanvullende Post. Dit wordt nader toegelicht in het Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024 dat gelijktijdig met deze Miljoenennota verschijnt.
Aanvullende onderuitputting
De reguliere in=uittaakstelling is in 2024 met 1,5 miljard euro en in 2025 met 1,0 miljard euro verhoogd. Deze onderuitputting werkt hetzelfde als de in=uittaakstelling. De in=uittaakstelling wordt vanaf Najaarsnota voor het lopende jaar t gevuld vanuit de onderuitputting op de departementale begrotingen. Mocht er onvoldoende onderuitputting optreden, dan wordt het uitgavenplafond overschreden en verslechtert het EMU-saldo. Gezien de krappe arbeidsmarkt is de verwachte onderuit putting waarschijnlijk hoger de komende jaren. Ook het CPB voorziet in zijn ramingen dat er middelen overblijven.
Dekking aanvullend klimaatpakket
Bij de Voorjaarsnota 2023 is een klimaatpakket gepresenteerd met in totaal 28,0 miljard euro aan klimaatuitgaven tot en met 2030. Het pakket bestaat onder andere uit de verduurzaming van de elektriciteitssector, industrie, gebouwde omgeving, landbouw, mobiliteit en sectoroverstijgende maatregelen. Dit wordt gedekt door 24,6 miljard euro uit het Klimaatfonds te onttrekken. Deze reeks presenteert de dekking uit de SDE (2,5 miljard euro in 2025) en de opbrengsten van het mobiliteitspakket (88 miljoen euro van 2025 t/m 2030). De resterende dekking (350 miljoen euro uit de coalitieakkoordmiddelen voor Energieprestatie-eisen nieuwbouw industrie) stond op de Aanvullende post, dus is hier niet zichtbaar.
Koopkrachtbesluitvorming
Tijdens de koopkrachtbesluitvorming is een enveloppe uitgetrokken ter verbetering van de koopkracht voor Caribisch Nederland. Een deel van de enveloppe is gereserveerd op de Aanvullende Post in afwachting van nadere uitwerking van maatregelen.
Overheveling Herstel Toeslagen
Voor de versnelling van het herstel toeslagen is bij nota van wijziging op de eerste suppletoire begroting van Financiën budget van de Aanvullende Post overgeheveld (circa 141 miljoen euro).21 Daarnaast zijn middelen overgeheveld voor schuldhulpverlening aan jongeren (circa 35 miljoen euro) en voor het kwijtschelden van publieke schulden (circa 18 miljoen euro). In de bijlage ‘herstel toeslagen’ worden alle mutaties uitgebreid toegelicht.
Overheveling PEGA
In totaal wordt er ca. 342 miljoen euro overgeheveld van de AP naar de begroting van EZK voor de uitvoering van de maatregelen naar aanleiding van het rapport van de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen (PEGA). Hiermee moet de schadeafhandeling milder, makkelijker en menselijker worden. Ook wordt er naast veiligheid en versterking ook aan de leefbaarheid gewerkt. Deze eerste overheveling betreft voor het grootste deel een reservering in 2023 voor de woningverbeteringssubsidie die door de SNN uitgekeerd zal worden.
Overheveling schoon- en emissieloos bouwen
Het Kabinet heeft aanvullende stikstofmiddelen beschikbaar gesteld voor het Programma Schoon- en Emissieloos bouwen om de verduurzaming van de bouwsector te versnellen. Een deel van deze middelen is na goedkeuring van bestedingsvoorstellen overgeheveld naar de begrotingen van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
Overheveling stimuleringsregeling flex II
Het kabinet heeft bij de Voorjaarsnota 2023 aanvullend circa 300 miljoen euro gereserveerd voor het meerjarig stimuleren van flexwoningen zodat onder andere meer statushouders en Oekraïense ontheemden kunnen worden gehuisvest. Het budget wordt ingezet om een vervolg te geven aan de eerdere stimuleringsregeling flex- en transformatiewoningen. Dit betreft de overheveling van de middelen vanaf de Aanvullende Post naar de BZK-begroting.
Reservering gemeentelijke en particuliere opvang
Op de Aanvullende Post is 100 miljoen euro is 2026 gereserveerd voor het vernieuwen of verlengen van opvanglocaties. Met deze reservering wordt vooruitgelopen op de verwachte verlenging van de Richtlijn Tijdelijke Bescherming tot 4 maart 2025.
Reservering Woningbouwimpuls
In 2022 zijn vanuit de reservering Woningbouwimpuls middelen beschikbaar gesteld voor de transformatie van bestaande gebouwen en de bouw van nieuwe flexwoningen ten behoeve van huisvesting van Oekraïense ontheemden. Omdat deze woningen ook in 2024 nodig zijn voor de huisvesting van Oekraïense ontheemden en niet beschikbaar komen voor de reguliere huisvestingsopgave, wordt 33 miljoen euro weer toegevoegd aan de reservering Woningbouwimpuls.
Wetsvoorstellen Regie en Betaalbare Huur
Tijdens de voorjaarsbesluitvorming 2023 is afgesproken dat de uitvoeringskosten voor de wetsvoorstellen Versterking Regie op de Volkshuisvesting en Betaalbare huur worden gedekt door een ombuiging op de huurtoeslag. Om ervoor te zorgen dat de verhoging van de eigen bijdrage stapsgewijs plaatsvindt, is bij de Voorjaarsnota incidenteel 390 miljoen euro op de Aanvullende Post gereserveerd. De kosten van de wetsvoorstellen zijn inmiddels bekend en de gereserveerde middelen worden overgeboekt naar de begroting van BZK.
Kasschuiven
Kasschuif Klimaatfonds
Om de uitgaven voor de klimaatmaatregelen in de juiste kasritmes over te hevelen van het Klimaatfonds naar departementale begrotingen is een kasschuif benodigd. Dit laat een verschuiving zien van latere jaren naar eerdere jaren; dit sluit aan bij de ambitie om klimaatdoelstellingen in 2030 te halen.
Kasschuif Brexit Adjustment Reserve
Dit betreft een kasschuif voor de verwachte uitvoeringskosten in 2024 voor de regelingen van het Brexit Adjustment Reserve.
Kasschuif Digitale Veiligheid
Dit betreft een kasschuif in verband met verwachte uitgaven in 2024 op het gebied van digitale veiligheid.
Kasschuif reservering spreidingswet
De middelen voor de spreidingswet zijn in afwachting van parlementaire goedkeuring bij de Voorjaarsnota 2023 op de Aanvullende Post gereserveerd. De parlementaire behandeling vond nog niet plaats, daarom zijn de middelen van 2023 voor de bonussen aan gemeenten en de uitvoeringskosten naar 2024 geschoven.