Tabel 6 geeft het inkomstenkader weer. De tabel bevat een geclusterd overzicht van alle nieuwe maatregelen en mee- en tegenvallers sinds het hoofdlijnenakkoord. In bijlage 4 wordt het inkomstenkader nader gespecificeerd.
Standen in mln. euro (+ is saldoverbeterend) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | Struc | |
1 | Lastenpad hoofdlijnenakkoord | 0 | ‒ 8.095 | ‒ 3.878 | ‒ 643 | 13 | 24 | ‒ 223 |
Koopkracht en lastenverlichting | ||||||||
2 | Aanpassingen algemene heffingskorting | 0 | 1.096 | 1.099 | 1.041 | 897 | 897 | 897 |
3 | Aanpassen tarieven inkomstenbelasting en introductie extra schijf | 0 | ‒ 4.450 | ‒ 4.966 | ‒ 5.437 | ‒ 5.673 | ‒ 5.819 | ‒ 4.983 |
4 | Dekking uit maatregelen 1, 6c1, 6c2, 47 uit het HLA | 0 | 3.354 | 3.867 | 4.396 | 4.776 | 4.922 | 4.086 |
Dekking derving box 3 en Duitse vastgoedfondsen | ||||||||
5 | Uitspraak Hoge Raad box 3 | ‒ 6.385 | ‒ 1.695 | ‒ 1.751 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 | Uitspraak Hoge Raad Duitse vastgoedfondsen | ‒ 1.053 | ‒ 6 | ‒ 6 | ‒ 6 | ‒ 6 | ‒ 6 | ‒ 6 |
7 | Infaseren koopkrachtenveloppen (maatregel 1 HLA) | 0 | 1.350 | 800 | 350 | 0 | 0 | 0 |
8 | Versnellen verhoging AWf naar 2025 | 0 | 245 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 | Terugdraaien verlaging box 3-tarief | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
10 | Verhogen AOF-premie met ca. 0,03%-punt | 0 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 |
Overige besluitvorming | ||||||||
11 | Zorgpremie-ontwikkeling door Zvw-uitgaven | 0 | ‒ 440 | ‒ 361 | ‒ 379 | ‒ 381 | ‒ 362 | ‒ 362 |
12 | Doorwerking ontwikkeling zorgpremies op zorgtoeslag | 0 | 84 | 70 | 74 | 75 | 71 | 71 |
13 | Compensatie zorgpremies via tarief eerste schijf IB (voor deel burgers) | 0 | 213 | 174 | 181 | 182 | 173 | 173 |
14 | Compensatie zorgpremies via Aof (voor deel bedrijven) | 0 | 143 | 117 | 123 | 124 | 118 | 118 |
15 | Tegenvaller tariefkorting motorrijtuigenbelasting emissievrije auto’s | 0 | ‒ 42 | ‒ 96 | ‒ 165 | ‒ 228 | ‒ 248 | 61 |
16 | Verlaging tariefkorting naar 25% | 0 | 0 | 159 | 182 | 262 | 218 | 23 |
17 | Vertraagd infaseren CO2-heffing glastuinbouw | 0 | ‒ 15 | ‒ 12 | ‒ 8 | ‒ 5 | ‒ 2 | 0 |
18 | Verlaging budget energie-investeringsaftrek | 0 | 10 | 10 | 10 | 10 | 2 | 0 |
19 | Technische invulling stelpost fiscale regelingen | 0 | 0 | ‒ 250 | ‒ 250 | ‒ 250 | ‒ 250 | ‒ 250 |
20 | Dekking voor stelpost fiscale regelingen via beperkt toepassen tabelcorrectiefactor in de in de inkomstenbelasting | 0 | 0 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
21 | 30%-regeling naar forfait van 27% per 2027 | 0 | ‒ 3 | ‒ 43 | 3 | ‒ 40 | ‒ 59 | ‒ 59 |
22 | Salarisnorm 30%-regeling verhogen van 46.107 naar 50.436 euro met overgangsrecht | 0 | 0 | 0 | 17 | 21 | 22 | 22 |
23 | Schrappen van de versobering van de giftenaftrek in de IB | 0 | ‒ 51 | ‒ 51 | ‒ 51 | ‒ 164 | ‒ 189 | ‒ 189 |
24 | Introductie algemeen woningtarief van 8% in de overdrachtsbelasting | 0 | 0 | ‒ 108 | ‒ 108 | ‒ 108 | ‒ 108 | ‒ 108 |
25 | Technische aanpassing: dekking uit middelen woningbouwimpuls | 0 | 30 | 46 | 132 | 130 | 138 | 0 |
26 | Vertraagd invoeren hogere kansspelbelasting | 0 | ‒ 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
27 | Verhogen forfait aftrekbaar bedrag extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit in de inkomstenbelasting | 0 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 |
28 | Doorwerking maatregelen envelop Groepen in de knel op de zorgtoeslag | 0 | ‒ 1 | ‒ 6 | ‒ 6 | ‒ 6 | ‒ 6 | ‒ 6 |
29 | Dekking voor maatregelen uit envelop Groepen in de knel | 0 | 2 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
30 | Saldo overige ontwikkelingen | ‒ 14 | ‒ 61 | ‒ 53 | 274 | 189 | 154 | ‒ 32 |
31 | Saldo herijkingen | 15 | 114 | 266 | 184 | 108 | 96 | 66 |
32 | Saldo technische aanpassingen inkomsten/uitgaven | 0 | 236 | 231 | 231 | 243 | 217 | 494 |
33 | Vaststellen inkomstenkader | ‒ 7.437 | ‒ 7.904 | ‒ 4.307 | 581 | 604 | 439 | 229 |
Toelichting per maatregel
1. Lastenpad hoofdlijnenakkoord
Dit is het lastenpad dat volgt uit de budgettaire afspraken uit het hoofdlijnenakkoord. Een overzicht is te vinden in bijlage 4.
2. Aanpassingen algemene heffingskorting
De algemene heffingskorting (AHK) wordt verlaagd met 335 euro in 2025 en het afbouwpunt van de AHK wordt gekoppeld aan de hoogte van het wettelijk minimumloon.
3. Aanpassen tarieven inkomstenbelasting en introductie extra schijf
De tarieven in de inkomstenbelasting (IB) worden aangepast. Er wordt een extra tarief geïntroduceerd. Het tarief eerste schijf wordt 35,36% in 2028, het tarief tweede schijf wordt 37,44% in 2028 en het tarief derde schijf blijft 49,50%.
4. Dekking uit maatregelen 1, 6c1, 6c2, 47 uit het hoofdlijnenakkoord
Dekking uit de koopkrachtenveloppen uit het hoofdlijnenakkoord.
5. Uitspraak Hoge Raad box 3
Uitspraken van de Hoge Raad maken het noodzakelijk om aanvullend rechtsherstel te bieden in box 3 wanneer het werkelijke rendement lager is dan het forfait. Dit leidt tot een derving over zowel de periode van het oorspronkelijke rechtsherstel (2017-2022) als het overbruggingsstelsel (2023 tot invoering van de Wet werkelijk rendement box 3).
6. Uitspraak Hoge Raad Duitse vastgoedfondsen
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat het Duitse vastgoedfonds Immobilien – Sondervermögen ten onrechte als belastingplichtig binnen de vennootschapsbelasting is beoordeeld voor de periode 1997 en 2009. Dit arrest heeft ook gevolgen voor latere jaren en vergelijkbare situaties met andere Duitse fondsen. Het rechtsherstel vanwege deze uitspraak leidt tot een incidentele derving in 2024.
7. Infaseren van de koopkrachtenveloppen uit het hoofdlijnenakkoord
De lastenverlichting uit de koopkrachtenvelop (maatregel 1 uit de budgettaire bijlage van het hoofdlijnenakkoord) wordt geleidelijk ingefaseerd.
8. Versnellen verhoging AWf naar 2025
De in het hoofdlijnenakkoord afgesproken verhoging van de AWf-premie wordt een jaar naar voren gehaald.
9. Terugdraaien verlaging box 3-tarief
De tariefsverlaging in box 3 uit het hoofdlijnenakkoord wordt teruggedraaid.
10. Verhogen Aof-premie met circa 0,03%-punt
De Aof-premie wordt verhoogd met 0,03%-punt.
11. t/m 14. Zorgpremie-ontwikkeling door Zvw-uitgaven en compensatie
Een deel van de meevaller binnen de Zvw is gebruikt om tegenvallers elders op de VWS-begroting te dekken. Volgens de begrotingsregels moeten de lasten worden verzwaard voor het deel van de Zvw-meevaller dat elders is ingezet aan de uitgavenkant. Het resterende deel van de meevaller wordt gebruikt om de zorgpremies te verlagen. Dit komt ten goede aan de koopkracht. Hiervoor is geen lastenverzwaring nodig.
15. Tegenvaller tariefkorting motorrijtuigenbelasting emissievrije auto’s
In de Voorjaarsnota 2024 is besloten een tijdelijke tariefkorting in te voeren in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor emissievrije personenauto’s voor de periode 2026 tot en met 2030. Uit de nieuwe cijfers blijkt dat de budgettaire derving fors hoger uitvalt dan eerder geraamd.
16. Verlaging tariefkorting naar 25%
De tegenvaller binnen de MRB wordt gedekt door de maatvoering van de tariefkorting te versoberen naar 25% vanaf 2026 en 0% vanaf 2030.
17. Vertraagd infaseren CO2-heffing glastuinbouw
De CO2-heffing glastuinbouw wordt geleidelijker ingefaseerd. Het tarief in 2025 wordt ten opzichte van het basispad iets verlaagd om vervolgens toe te groeien naar het niveau dat voor 2030 wettelijk is vastgelegd (17,70 euro per ton CO2). In het voorjaar van 2025 vindt de eerstvolgende herijking plaats van het tarief van de CO2-heffing glastuinbouw. Daarbij worden ook de laatste inzichten betrokken van de nieuwe Klimaat- en Energieverkenning van het Planbureau voor de Leefomgeving. Daarnaast is het kabinet van plan om in het voorjaar van 2025 een besluit te nemen over uitbreiding (opt-in) van het Europees emissiehandelssysteem (ETS2) naar de glastuinbouwsector. Daarbij kijkt het ook naar de stapeling van de verschillende beprijzingsinstrumenten in de glastuinbouwsector.
18. Verlaging budget energie-investeringsaftrek
De langzamere infasering van de CO2-heffing glastuinbouw wordt gedekt met een verlaging van het budget van de energie-investeringsaftrek (EIA).
19. Technische invulling stelpost fiscale regelingen
In het hoofdlijnenakkoord is een stelpost opgenomen om fiscale regelingen af te bouwen en onbedoelde belastingconstructies aan te pakken. Deze stelpost wordt voorlopig technisch ingevuld conform de afspraak in het hoofdlijnenakkoord. Bij een volgend besluitvormingsmoment kan over concrete invulling worden besloten.
20. Dekking voor de stelpost fiscale regelingen via beperkt toepassen tabelcorrectiefactor in de inkomstenbelasting
Er is in deze Miljoenennota nog geen invulling gegeven aan de taakstelling fiscale regelingen. Wanneer deze taakstelling niet wordt gerealiseerd treedt de noodremafspraak uit het hoofdlijnenakkoord voor de lasten in werking. Dat wil zeggen dat voor het deel van de lastenverzwaring dat niet wordt gerealiseerd binnen de taakstelling fiscale regelingen, de belastingschijven en heffingskortingen in de inkomstenbelasting via de tabelcorrectiefactor worden beperkt om de derving op te vangen.
21. 30%-regeling naar forfait van 27% per 2027
De versobering van de 30%-regeling, conform een amendement bij het Belastingplan 2024, wordt gedeeltelijk teruggedraaid. In plaats van een afbouw van 30%, 20% en 10% wordt er per 2027 een constant forfait van 27% ingevoerd. In 2025 en 2026 blijft het forfait als overgangsregeling voor iedereen 30%.
22. Salarisnorm 30%-regeling verhogen van 46.107 naar 50.436 euro met overgangsrecht
Om het gedeeltelijk terugdraaien van de versobering van de 30%-regeling (gedeeltelijk ) te dekken, wordt de salarisnorm binnen de 30%-regeling verhoogd van 46.107 naar 50.436 euro. De 30%-regeling voor expats jonger dan dertig jaar wordt evenredig aangepast. Dit wordt gedaan met overgangsrecht.
23. Schrappen van de versobering van de giftenaftrek in de inkomstenbelasting
De in het hoofdlijnenakkoord voorgenomen versobering van de giftenaftrek in de inkomstenbelasting wordt teruggedraaid.
24. Introductie algemeen woningtarief van 8% in de overdrachtsbelasting
Het algemene tarief binnen de overdrachtsbelasting voor woningen wordt verlaagd van 10,4% naar 8%.
25. Technische aanpassing: dekking uit middelen woningbouwimpuls
De verlaging van het algemeen tarief binnen de overdrachtsbelasting leidt tot derving. Een deel daarvan wordt gedekt uit de uitgavenmiddelen voor de woningbouwimpuls.
26. Vertraagd invoeren hogere kansspelbelasting
De tariefsverhoging van de kansspelbelasting naar 37,8% uit het hoofdlijnenakkoord wordt stapsgewijs ingevoerd. Met deze nieuwe stap wordt het tarief in 2025 verhoogd van 30,5% naar 34,2% en in 2026 naar 37,8%.
27. Verhogen forfait aftrekbaar bedrag extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit in de inkomstenbelasting
De maatregel verhoogt het budget voor de regeling dat men fiscaal de kosten mag aftrekken van extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit. Deze maatregel wordt tevens vereenvoudigd voor burgers doordat een vast bedrag in aftrek kan worden gebracht in plaats van de werkelijke meerkosten (leefkilometers). Het voorstel is om dit vaste bedrag te verhogen naar 0,60 euro per kilometer.
28. Doorwerking maatregelen envelop Groepen in de knel op de zorgtoeslag
Een aantal maatregelen uit de envelop Groepen in de knel werkt door op de zorgtoeslag.
29. Dekking voor maatregelen uit envelop Groepen in de knel
De doorwerking op de zorgtoeslag van maatregelen voor groepen in de knel op de zorgtoeslag wordt gedekt binnen de envelop.
30. Saldo overige ontwikkelingen
Dit is het saldo van alle overige ontwikkelingen. Een overzicht is te vinden in bijlage 4.
31. Saldo herijkingen
Dit is het saldo van alle herijkingen. Een overzicht is te vinden in bijlage 4.
32. Saldo technische aanpassingen inkomsten/uitgaven
Dit is het saldo van alle technische aanpassingen tussen inkomsten en uitgaven, zoals het grotendeels verschuiven van de envelop Groepen in de knel van de inkomsten- naar de uitgavenkant. Een overzicht is te vinden in bijlage 4.
33. Vaststellen inkomstenkader
Dit is de optelsom van het bij hoofdlijnenakkoord afgesproken lastenpad dat bij het hoofdlijnenakkoord is afgesproken, alle ontwikkelingen sindsdien en de besluitvorming. Dit is het lastenpad waaraan het inkomstenkader deze kabinetsperiode wordt getoetst. Hierbij is het inkomstenkader voor deze kabinetsperiode vastgezet.