In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 26.001 | 23.751 | 10.552 | 10.175 | 9.732 | 9.776 |
Intensiveringen | 455 | 1.173 | 1.050 | 714 | 26 | 26 |
Extra middelen aanvullende schade Toeslagen Herstel bij NvW | 434 | 1.158 | 734 | 293 | ||
8. Uitvoeringskosten herinvoeren gebruik rode diesel voor landbouw | 5 | 5 | 5 | |||
54. Uitvoeringskosten Invoeren circulaire plastic heffing | 5 | 5 | ||||
67. Extra middelen Invest International | 100 | |||||
67. Extra middelen Invest NL | 200 | 400 | ||||
Vertragingsrente TEM | 20 | |||||
Belangenbehartiger | 6 | 8 | 8 | 8 | 8 | |
Diverse overboekingen Aanvullende Post | 2 | 9 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Overige intensiveringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ombuigingen | ‒ 23 | ‒ 42 | ‒ 155 | ‒ 159 | ‒ 157 | |
26. Terugdraaien groei apparaat Rijksoverheid | ‒ 22 | ‒ 41 | ‒ 61 | ‒ 82 | ‒ 92 | |
34. Gerichte keuzes ontwikkelingssamenwerking | ‒ 93 | ‒ 76 | ‒ 63 | |||
35. Verlaging non-ODA-middelen | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | |
Kasschuiven | ‒ 554 | 154 | 119 | 281 | ||
Kasschuif VSO-route SGH | ‒ 275 | 275 | ||||
Kasschuiven Toeslagen Herstel | ‒ 279 | 154 | 119 | 6 | ||
Overige kasschuiven | 0 | 0 | ||||
Overboekingen met andere begrotingen | 40 | 8 | 7 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 |
Overboekingen met andere begrotingen | 40 | 8 | 7 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 |
Plafondcorrecties | 9 | 1 | ‒ 300 | ‒ 400 | ‒ 3 | ‒ 3 |
Overboekingen met andere begrotingen | 9 | 1 | 0 | 0 | ‒ 3 | ‒ 3 |
Plafondcorrectie middelen Invest NL en Invest International | ‒ 300 | ‒ 400 | ||||
Technisch | ‒ 161 | 83 | 100 | 107 | 154 | 151 |
Bijstelling Btw-compensatiefonds | 96 | 224 | 226 | 233 | 233 | 234 |
Oekraïne budgetten buiten het uitgavenkader plaatsen | ‒ 34 | ‒ 41 | ‒ 41 | ‒ 41 | 0 | |
Belasting- en invorderingsrente overhevelen naar het inkomstenkader | ‒ 224 | ‒ 96 | ‒ 81 | ‒ 82 | ‒ 76 | ‒ 79 |
Overig technisch | 1 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 |
Niet-plafondrelevant | 462 | 2.515 | 17.323 | 324 | 277 | 280 |
Oekraïne budgetten buiten het uitgavenkader plaatsen | 34 | 41 | 41 | 41 | 0 | |
Belasting- en invorderingsrente overhevelen naar het inkomstenkader | 224 | 96 | 81 | 82 | 76 | 79 |
Invorderingsrente Sondervermögen | 203 | |||||
Kasschuif middelen Invest NL | ‒ 200 | ‒ 200 | 200 | 200 | ||
Lening TenneT | 2.300 | 17.100 | ||||
Ophoging kapitaalinleg ESM | 77 | |||||
Plafondcorrectie middelen Invest NL en Invest International | 300 | 400 | ||||
Overig niet-plafondrelevant | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Stand Miljoenennota | 26.252 | 27.662 | 28.809 | 11.046 | 10.026 | 10.073 |
In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 5.734 | 3.621 | 3.965 | 3.953 | 3.872 | 3.852 |
Tegenvallers | ‒ 1.602 | |||||
Tegenvaller TenneT | ‒ 1.602 | |||||
Ombuigingen | ‒ 3 | ‒ 6 | ‒ 9 | ‒ 11 | ‒ 12 | |
26. Terugdraaien groei apparaat Rijksoverheid | ‒ 3 | ‒ 6 | ‒ 9 | ‒ 11 | ‒ 12 | |
Plafondcorrecties | ‒ 259 | ‒ 704 | ‒ 912 | ‒ 912 | ‒ 912 | ‒ 912 |
Plafondcorrectie renteontvangsten TenneT | ‒ 259 | ‒ 704 | ‒ 912 | ‒ 912 | ‒ 912 | ‒ 912 |
Technisch | ‒ 1.039 | ‒ 1.016 | ‒ 980 | ‒ 933 | ‒ 809 | ‒ 806 |
Belasting- en invorderingsrente overhevelen naar het inkomstenkader | ‒ 1.040 | ‒ 1.012 | ‒ 976 | ‒ 930 | ‒ 806 | ‒ 803 |
Overig technisch | 1 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 |
Niet-plafondrelevant | 1.783 | 1.759 | 2.358 | 2.566 | 2.442 | 2.439 |
Belasting- en invorderingsrente overhevelen naar het inkomstenkader | 1.040 | 1.012 | 976 | 930 | 806 | 803 |
Verkoop aandelen ABN AMRO | 444 | |||||
Plafondcorrectie renteontvangsten TenneT | 259 | 704 | 912 | 912 | 912 | 912 |
Renteontvangsten lening TenneT | 18 | 40 | 466 | 721 | 721 | 721 |
Schaderestituties Exportkredietverzekeringen | 13 | |||||
Overig niet-plafondrelevant | 10 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Stand Miljoenennota | 4.618 | 3.658 | 4.426 | 4.665 | 4.582 | 4.561 |
Uitgaven
Intensiveringen
Extra middelen aanvullende schade Toeslagen Herstel bij NvW
In totaal is bij Nota van Wijziging (NvW) op de 1e suppletoire begroting 1,4 miljard euro extra voor aanvullende schaderoutes toegevoegd aan de Financienbegroting (op de Aanvullende Post wordt 0,9 miljard euro gereserveerd). Daarnaast worden de bij Voorjaarsnota 2024 gereserveerde middelen op de Aanvullende Post van 1,2 miljard euro overgeheveld naar de Financiën begroting. In totaal betreffen de overboekingen in de NvW naar de Financiën begroting daardoor 2,6 miljard euro.
8. Uitvoeringskosten herinvoeren gebruik rode diesel voor landbouw
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat de rode diesel met ingang van het jaar 2027 wordt heringevoerd voor de landbouwsector. Aan deze maatregel zitten vanaf 2027 uitvoeringskosten verbonden van 5 miljoen euro structureel.
54. Uitvoeringskosten Invoeren circulaire plastic heffing
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat met ingang van het jaar 2028 een circulaire plastic heffing wordt ingevoerd. Aan deze maatregel zitten vanaf 2028 uitvoeringskosten verbonden van 5 miljoen euro structureel.
67. Extra middelen Invest International
Ter ondersteuning van de financiering van het internationale Nederlandse bedrijfsleven door Invest International wordt een bedrag van 100 miljoen euro in 2026 vrijgemaakt uit de gereserveerde middelen voor Invest-NL vanuit het Hoofdlijnenakkoord. Het kabinet onderzoekt tegelijkertijd hoe de continuïteit van Invest International voor de toekomst kan worden geborgd, onder andere door te bezien of en zo ja onder welke voorwaarden een integratie van beide organisaties mogelijk is, op zodanige wijze dat de beleidsdoelen van beide organisaties worden versterkt (binnen de geldende budgettaire afspraken).
67. Extra middelen Invest-NL
Invest-NL krijgt in totaal 900 miljoen euro tot en met 2029 aan additionele middelen waarmee haar slagkracht wordt vergroot. 600 miljoen euro wordt vanaf de begroting van Financiën gebruikt voor versterking van het kernkapitaal, wat onder meer bijdraagt aan de doorgroei van startups naar scaleups. Met cumulatief 250 miljoen euro krijgt Invest-NL de mogelijkheid Blended Finance uit te breiden om hiermee knelpunten in de bedrijfsfinanciering te kunnen adresseren. Daarmee wordt het innovatief mkb aanvullend geholpen om door te groeien en neemt de maatschappelijke impact van Invest-NL nog meer toe. Tevens wordt cumulatief 50 miljoen euro toegevoegd in het Beschermingsvoorziening Economische Veiligheid (BEV), waarmee als laatste redmiddel een belang kan worden genomen in bedrijven wanneer voorziene investeringen van statelijke actoren onze nationale veiligheid bedreigen. De bijdragen voor Blended Finance en het BEV worden verantwoord op de begroting van Economische Zaken.
Vertragingsrente TEM
Er zijn nabetalingen gedaan over de Traditionele Eigen Middelen (TEM). De Nederlandse douaneautoriteiten voeren een zelfanalyse uit op casussen waarvan de invoerrechten nog niet met zekerheid zijn vastgesteld of nog niet door de lidstaat zijn geïnd. Als gevolg van de zelfanalyses heeft Nederland de aansprakelijkheid op een aantal dossiers geaccepteerd. Dit heeft geleid tot circa 20,5 miljoen euro aan TEM nabetalingen via de begroting van Buitenlandse Zaken. De corresponderende vertragingsrente op de nabetalingen bedraagt circa 20 miljoen euro en wordt door de Douane verantwoord op Artikel 9 van de Financiënbegroting.
Belangenbehartiger
Opvraag van de middelen voor de Belangenbehartiger voor Belastingplichtigen en Toeslaggerechtigden. De Belangenbehartiger moet ondersteuning bieden aan belastingplichtigen en toeslaggerechtigden die zijn vastgelopen in de verschillende processen.
Diverse overboekingen Aanvullende Post
Aantal beperkte overboekingen vanuit de AP waarvan voornamelijk de loon- en prijsbijstelling van de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon.
Overige intensiveringen
Dit betreft een beperkte intensivering voor de uitvoeringskosten bij Toeslagen voor de envelop Groepen in de knel uit het Hoofdlijnenakkoord.
Ombuigingen
26. Terugdraaien groei apparaat Rijksoverheid
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat wordt bezuinigd op het apparaat en externe inhuur van de Rijksoverheid. De budgettaire mutaties raken zowel de uitgaven als de ontvangsten. Het saldo van deze mutaties telt op tot in totaal 80 miljoen euro structureel, waarvan 71 miljoen euro op de apparaatsbudgetten en 9 miljoen euro op de inhuurbudgetten.
34. Gerichte keuzes ontwikkelingssamenwerking
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat het budget voor ontwikkelingssamenwerking wordt aangepast op de schuivende verhoudingen in de wereld.
35. Verlaging non-ODA-middelen
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat het budget voor non-ODA wordt aangepast op de schuivende verhoudingen in de wereld.
Kasschuiven
Kasschuif VSO-route SGH
De uitvoering van de VSO-route start later dan eerder werd verondersteld. Daarnaast is de verwachting dat er in 2024 minder middelen voor de digitale route nodig zijn dan eerder geraamd.
Kasschuiven Toeslagen Herstel
Voor de Hersteloperatie Toeslagen worden voor diverse regelingen middelen doorgeschoven naar latere jaren. Dit betreffen onder andere middelen voor de ex-partnerregeling, de kindregeling, de HZK-regeling en middelen voor het kwijtschelden van private schulden.
Overige kasschuiven
Dit betreft een beperkte technische mutatie binnen Toeslagen.
Overboekingen met andere begrotingen
Dit betreft verschillende overboekingen met andere begrotingen, voornamelijk naar het Btw-compensatiefonds (BCF).
Plafondcorrecties
Overboekingen met andere begrotingen
Dit betreft verschillende overboekingen met andere begrotingen, voornamelijk naar het BCF. De herkomst van deze overboekingen betreft een ander plafond (investeringen en sociale zekerheid).
Plafondcorrectie middelen Invest-NL en Invest International
De middelen voor het kernkapitaal van Invest-NL en Invest International worden door deze mutatie gecorrigeerd naar niet-plafondrelevante middelen.
Technisch
Bijstelling Btw-compensatiefonds
Deze mutatie betreft een bijstelling van de raming van het BCF op basis van de beschikking van het afgelopen jaar, betalingen van het vierde kwartaal van het afgelopen jaar en driemaal het voorschot van het eerste kwartaal uit het lopende jaar.
Oekraïne budgetten buiten het uitgavenkader plaatsen
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat de uitgaven aan militaire en humanitaire steun aan Oekraïne en de binnenlandse opvang van vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland niet onder het uitgavenkader vallen. De uitgaven aan deze onderwerpen worden om die reden niet-plafondrelevant.
Belasting- en invorderingsrente overhevelen naar het inkomstenkader
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken het advies van de 17e Studiegroep Begrotingsruimte over te nemen en hiermee de Belasting- en invorderingsrente (BIR) over te hevelen naar het inkomstenkader. De BIR uitgaven en ontvangsten worden om die reden niet-plafondrelevant.
Overig technisch
Dit betreft een totaal van meerdere beperkte desalderingen en daarnaast enkele technische mutaties die per saldo op nul sluiten.
Niet-plafondrelevant
Oekraïne budgetten buiten het uitgavenkader plaatsen
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat de uitgaven aan militaire en humanitaire steun aan Oekraïne en de binnenlandse opvang van vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland niet onder het uitgavenkader vallen. De uitgaven aan deze onderwerpen worden om die reden niet-plafondrelevant.
Belasting- en invorderingsrente overhevelen naar het inkomstenkader In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken het advies van de 17e Studiegroep Begrotingsruimte over te nemen en hiermee BIR over te hevelen naar het inkomstenkader. De BIR uitgaven en ontvangsten worden om die reden niet-plafondrelevant.
Invorderingsrente Sondervermögen
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een groot Duits vastgoedfonds (Sondervermögen) niet belastingplichtig is in Nederland en daarom geen winstbelasting hoefde te betalen tussen 1997 en 2009. De staat is over deze winstbelasting 203 miljoen euro rente verschuldigd.
Kasschuif middelen Invest-NL
De kapitaalstortingen aan het kernkapitaal van Invest-NL worden door deze kasschuif in het juiste ritme geplaatst.
Lening TenneT
Bij de 1e ISB 2024 op de begroting van Financiën is een leningsfaciliteit van in totaal 25 miljard euro opengesteld voor TenneT. Door het uitblijven van de volledige verkoop van TenneT Duitsland18 heeft TenneT een additionele leningsfaciliteit nodig om haar credit rating te behouden en te voldoen aan marktvereisten. De leningsfaciliteit is opgehoogd met 2,3 miljard euro voor 2025 en uitgebreid met 17,1 miljard euro voor 2026.
Ophoging kapitaalinleg ESM
In de begroting is voor 2025 een reservering opgenomen voor de actualisatie van de kapitaalinleg bij het ESM. Bij de toetreding van Kroatië tot het ESM is afgesproken dat de ESM-bijdragesleutel voor alle leden bijgewerkt zou worden, ofwel ter gelegenheid van de volgende toetreding tot het ESM, ofwel uiterlijk op 1 januari 2026. De ECB heeft op 1 januari 2024 de kapitaalsleutel geactualiseerd. Hieruit volgt dat Nederland een groter aandeel in de Europese economie en bevolking had dan voorheen. Omdat toetreding tot het ESM van een nieuwe lidstaat niet uit te sluiten is voor 2026, is de aanvullende kapitaalinleg opgenomen in de begroting van 2025.
Plafondcorrectie middelen Invest-NL en Invest International
De middelen voor het kernkapitaal van Invest-NL en Invest International worden door deze mutatie gecorrigeerd naar niet-plafondrelevante middelen.
Overig niet-plafondrelevant
Aantal beperkte niet-plafondrelevante mutaties.
Ontvangsten
Tegenvallers
Tegenvaller TenneT
De Duitse staat heeft laten weten dat het op dit moment geen volledige aankoop van TenneT Duitsland kan realiseren.19 De verwachte meevaller van circa 1,6 miljard euro als gevolg van de terugontvangen kapitaalstorting uit 2023, manifesteert zich hierdoor niet. Dit levert een kaderrelevante tegenvaller op in 2024.
Ombuigingen
26. Terugdraaien groei apparaat Rijksoverheid
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat wordt bezuinigd op het apparaats- en inhuurbudgetten van de Rijksoverheid. De budgettaire mutaties raken zowel de uitgaven als de ontvangsten. Het saldo van deze mutaties telt op tot in totaal 80 miljoen euro structureel.
Plafondcorrecties
Plafondcorrectie renteontvangsten TenneT
Het rijk ontvangt een marktconforme rente over de verstrekte lening aan TenneT met additionele vergoedingen. De rentelasten op de staatschuld zijn door het Kabinet buiten het uitgavenkader geplaatst. Omdat de rentekosten van de lening van TenneT meelopen mee via de reguliere schuld, zijn de renteontvangsten op de lening van TenneT gecorrigeerd naar niet-plafondrelevante middelen.
Technisch
Belasting- en invorderingsrente overhevelen naar het inkomstenkader
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken het advies van de 17e Studiegroep Begrotingsruimte over te nemen en hiermee de BIR over te hevelen naar het inkomstenkader. De BIR uitgaven en ontvangsten worden om die reden niet-plafondrelevant.
Overig technisch
Dit betreft een totaal van meerdere beperkte desalderingen en daarnaast enkele technische mutaties die per saldo op nul sluiten.
Niet-plafondrelevant
Belasting- en invorderingsrente overhevelen naar het inkomstenkader
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken het advies van de 17e Studiegroep Begrotingsruimte over te nemen en hiermee BIR over te hevelen naar het inkomstenkader. De BIR uitgaven en ontvangsten worden om die reden niet-plafondrelevant.
Verkoop aandelen ABN AMRO
De Staat bouwt, via NL Financial Investments (NLFI), haar belang in ABN AMRO af. De verwachte ontvangsten nemen met 444 miljoen euro toe als gevolg van de verkoop van aandelen ABN AMRO door de Staat en de inkoop van aandelen door ABN AMRO.
Plafondcorrectie renteontvangsten TenneT
Het rijk ontvangt een marktconforme rente over de verstrekte lening aan TenneT met additionele vergoedingen. De rentelasten op de staatschuld zijn door het Kabinet buiten het uitgavenkader geplaatst. Omdat de rentekosten van de lening van TenneT meelopen mee via de reguliere schuld, zijn de renteontvangsten op de lening van TenneT gecorrigeerd naar niet-plafondrelevante middelen.
Renteontvangsten lening TenneT
Het rijk ontvangt een marktconforme rente over de verstrekte lening aan TenneT met additionele vergoedingen. De rentekosten van de lening lopen mee via de reguliere schuld. Deze mutatie van renteontvangsten houdt verband met de uitbreiding van de lening aan TenneT.
Schaderestituties Exportkredietverzekeringen
Bijstelling van de schaderestituties van de exportkredietverzekeringen van circa 13 miljoen euro.
Overig niet-plafondrelevant
Aantal beperkte niet-plafondrelevante mutaties waaronder een bijstelling van de renteontvangsten voor de Greek Loan Facility (GLF).