In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 9.839 | 9.612 | 10.461 | 10.189 | 9.829 | 10.347 |
Intensiveringen | ‒ 1 | 0 | ||||
Intensiveringen | ‒ 1 | 0 | ||||
Ombuigingen | 0 | ‒ 55 | ‒ 32 | ‒ 17 | ‒ 20 | ‒ 16 |
NS tarieven | ‒ 42 | |||||
26. Terugdraaien groei apparaat Rijksoverheid | ‒ 13 | ‒ 13 | ‒ 13 | ‒ 13 | ‒ 13 | |
29. SPUK naar GF en PF met 10% budgetkorting | ‒ 19 | ‒ 4 | ‒ 7 | ‒ 3 | ||
Overige ombuigingen | 0 | |||||
Kasschuiven | 42 | ‒ 35 | ‒ 7 | |||
Kasschuif NS | 42 | ‒ 35 | ‒ 7 | |||
Kasschuiven investeringsplafond | ‒ 508 | ‒ 98 | 93 | |||
Kasschuif Mobiliteitsfonds | ‒ 508 | ‒ 98 | 93 | |||
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 14 | 2 | 12 | 9 | 10 | 4 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 14 | 2 | 12 | 9 | 10 | 4 |
Plafondcorrecties | 46 | 3 | 8 | 226 | 187 | 39 |
Correctie omvorming ProRail | 40 | 20 | 20 | 20 | 40 | 40 |
Bijdrage Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur 2024 ‒ 2025 | ‒ 4 | ‒ 6 | ||||
Dekking vrachtwagenheffing | 105 | 75 | ||||
Overige plafondcorrecties | 10 | ‒ 11 | ‒ 12 | 101 | 72 | ‒ 1 |
Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Desalderingen | 322 | 332 | 317 | 309 | 293 | 312 |
Loon- en prijsbijstelling Mobiliteitsfonds | 324 | 332 | 317 | 309 | 293 | 327 |
Overige desalderingen | ‒ 2 | ‒ 15 | ||||
Technisch | ‒ 1 | 0 | 0 | ‒ 105 | ‒ 75 | 0 |
Technisch | ‒ 1 | 0 | 0 | ‒ 105 | ‒ 75 | 0 |
Stand Miljoenennota | 10.190 | 9.429 | 10.634 | 10.605 | 10.318 | 10.686 |
In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 9.839 | 9.612 | 10.461 | 10.189 | 9.829 | 10.347 |
Desalderingen | 352 | ‒ 183 | 173 | 521 | 564 | 340 |
Mutaties met Infrastructuur en Waterstaat | 341 | ‒ 183 | 173 | 521 | 564 | 340 |
Overige desalderingen | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technisch | 0 | 0 | 0 | ‒ 105 | ‒ 75 | 0 |
Mutaties met Infrastructuur en Waterstaat | 0 | 0 | 0 | ‒ 105 | ‒ 75 | 0 |
Overig technisch | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand Miljoenennota | 10.190 | 9.429 | 10.634 | 10.605 | 10.318 | 10.686 |
Uitgaven
Ombuigingen
NS tarieven
In 2023 heeft de Kamer met het amendement-Bikker (36410A, nr. 10) de tariefsverhoging van de NS tarieven over 2024 (8,7%) eenmalig afgewend. Om te voorkomen dat de tarieven in 2025, naast de reguliere prijsontwikkeling van 2025, alsnog stijgen met deze 8,7% extra, heeft het kabinet besloten de kosten voor 2025 evenredig over de reiziger, NS en IenW te verdelen. De middelen voor deze demping voor 2025 komen uit de generieke investeringsruimte op het Mobiliteitsfonds.
26. Terugdraaien groei apparaat Rijksoverheid
In het HLA is afgesproken dat wordt bezuinigd op het apparaat van de Rijksoverheid. Dit is een budgetaire taakstelling.
29. SPUK naar GF en PF met 10% budgetkorting
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat de specifieke uitkeringen worden overgeheveld naar het Gemeente- of Provinciefonds met een budgetkorting van 10 procent. Dit is de reeks van de 10 procent budgetkorting.
Kasschuiven
Kasschuif NS
In 2023 heeft de Kamer met het amendement-Bikker (36410A, nr. 10) de tariefsverhoging van de NS tarieven over 2024 (8,7%) eenmalig afgewend. Om te voorkomen dat de tarieven in 2025, naast de reguliere prijsontwikkeling van 2025, alsnog stijgen met deze 8,7% extra, heeft het kabinet besloten de kosten voor 2025 evenredig over de reiziger, NS en IenW te verdelen. De middelen voor deze demping voor 2025 komen uit de generieke investeringsruimte op het Mobiliteitsfonds, nadat deze middelen in het juiste ritme zijn gezet.
Kasschuiven Investeringsplafond
Kasschuif Mobiliteitsfonds
In het kader van een realistisch begroting is gekozen voor het scenario van een overprogrammering van 22% in het jaar 2025. Op de totale programmering leidt dit tot een schuif van 508 miljoen euro in 2025 en 98 miljoen euro in het jaar 2026. De eenmalig hoge overprogrammering in 2025 is een pilot met het Ministerie van Financiën. Er is afgesproken dat IenW niet remt in productie en dat gedurende 2025 wordt gemonitord of de hogere overprogrammering effectief is om kasvertragingen op te vangen. Deze schuif wordt nu verwerkt op de modaliteiten waar relatief het meeste ruimte zit om de schuif mogelijk te maken. Dat is bij art 12 Wegen, art 13.03.04 en bij ERTMS (alleen 2025).
Overboekingen naar andere begrotingen
Hieronder valt voornamelijk het Maritiem Informatie Service Punt 2 (MIVSP-2), de diensten binnen het programma wind op zee. Hierbij gaat het om sensoren ten behoeve van het functioneren van het windpark en de ecologie (er komt meetapparatuur voor ecologische monitoring in windparken, zoals radars die vogels en vleermuizen detecteren). Van de totale bijdrage komt bijna 42 miljoen euro ten laste van IenW. Dit is een overboeking naar EZK.
Plafondcorrecties
Correctie omvorming ProRail
Dit betreft een correctie om de omvorming ProRail aan te laten sluiten bij de interne administratie van IenW.
Bijdrage Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur 2024/2025
Om uitvoering te kunnen geven aan het Actieplan Strategie ter bescherming Noordzee Infrastructuur is met een nota van wijziging op de Voorjaarsnota 2024 besloten om voor de jaren 2024 en 2025 financiële middelen beschikbaar te stellen ter verbetering van de gezamenlijke, publiek-private Situational Awareness (beeldopbouw) en Situational Understanding (duiding) op de Noordzee. Op het Mobiliteitsfonds is cumulatief circa 10 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Dekking vrachtwagenheffing
In 2024 en 2025 wordt uitvoering gegeven aan het stimuleringspakket vrachtwagenheffing. Dit pakket bevat vijf subsidieregelingen om het vervoer van goederen te verduurzamen en te innoveren. Het stimuleringspakket wordt voorgefinancierd met de verwachte netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing.
Overige plafondcorrecties
Dit betreft voornamelijk overboekingen naar de begroting van Infrastructuur en Waterstaat ten behoeve van onder andere de uitvoeringskosten voor de uitvoering van het programma Schoon en Emissieloos Bouwen van circa 30 miljoen euro totaal. Ook valt de dekkingsopgave van het Mobiliteitsfonds hieronder met 280 miljoen euro totaal.
Desalderingen
Dit wordt grotendeels veroorzaakt door het toevoegen van de LPO voor 2024 dat op de beleidsbegroting stond. Het gaat hier om circa 325 miljoen euro per jaar.
Loon- en prijsbijstelling Mobiliteitsfonds
Dit wordt grotendeels veroorzaakt door het toevoegen van de loon- en prijsbijstelling voor 2024 aan het Mobiliteitsfonds die op de beleidsbegroting stond. Het gaat om gemiddeld 315 miljoen euro.
Technisch
Dit betreft een bijstelling van de ramingen voor de dekkingsopgave op artikel 15 van de begroting van Infrastructuur en Waterstaat voor vrachtwagenheffing.
Ontvangsten
Desalderingen
Mutaties met infrastructuur en Waterstaat
Dit zijn veelal budgetten die verplaatst worden van het Mobiliteitsfonds naar de beleidsbegrotingen. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor verkeersbeleid op zee of voor het programma wind op zee van EZK.