In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 14.287 | 14.740 | 15.902 | 15.296 | 14.486 | 14.564 |
Intensiveringen | 4 | 50 | 3 | 1 | 1 | 5 |
Bijdrage Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur 2024 ‒ 2025 | 3 | 6 | ||||
Prijsbijstelling vergroenen reisgedrag | 0 | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 |
NS tarieven | 42 | |||||
Overige intensiveringen | 1 | 3 | 3 | 0 | 4 | |
Ombuigingen | ‒ 31 | ‒ 186 | ‒ 208 | ‒ 219 | ‒ 224 | |
26. Terugdraaien groei apparaat Rijksoverheid | ‒ 7 | ‒ 29 | ‒ 47 | ‒ 66 | ‒ 75 | |
29. SPUK naar GF en PF met 10% budgetkorting | ‒ 124 | ‒ 124 | ‒ 123 | ‒ 123 | ||
35. Verlaging non-ODA-middelen | ‒ 5 | ‒ 3 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | |
40. Generieke taakstelling subsidies rijksbreed | ‒ 19 | ‒ 30 | ‒ 32 | ‒ 25 | ‒ 21 | |
Kasschuiven | ‒ 195 | 32 | ‒ 31 | 90 | 62 | 20 |
Kas- en Verplichtingenschuif NGF - onvoorw. deel Maritiem Masterplan | ‒ 20 | 22 | ‒ 1 | ‒ 1 | 0 | 0 |
Kasschuif Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur | ‒ 41 | ‒ 30 | 41 | 30 | ||
Kas- en Verplichtingenschuif Klimaatfonds - Waterstof Binnenvaart | 18 | 19 | 19 | ‒ 1 | ‒ 18 | |
Overige kasschuiven | ‒ 133 | 22 | ‒ 49 | 31 | 33 | 38 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 36 | ‒ 156 | ‒ 156 | ‒ 130 | ‒ 135 | ‒ 143 |
Bijdrage Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur 2024 ‒ 2025 | 10 | 13 | ||||
Klimaatfonds waterstof binnenvaart | 4 | 8 | 13 | 30 | 43 | |
Motie Bikker | ‒ 142 | ‒ 142 | ‒ 142 | ‒ 142 | ‒ 142 | |
NGF project Maritiem Masterplan | 32 | 39 | 28 | 11 | ||
Verduurzaming zeevaart | 15 | 17 | 10 | |||
Overige overboekingen met andere begrotingen | ‒ 45 | ‒ 31 | ‒ 69 | ‒ 57 | ‒ 61 | ‒ 55 |
Plafondcorrecties | ‒ 9 | 20 | 392 | 756 | 748 | 732 |
Bijdrage Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur 2024 ‒ 2025 | 4 | 6 | ||||
Plafondcorrectie | ‒ 1 | |||||
Vrachtwagenheffing | 379 | 756 | 749 | 735 | ||
Overige plafondcorrecties | ‒ 12 | 14 | 12 | 1 | ‒ 1 | ‒ 3 |
Desalderingen | 2 | |||||
Desalderingen | 2 | |||||
Technisch | 73 | ‒ 545 | ‒ 85 | 56 | 177 | 178 |
Mutaties met Mobiliteitsfonds | 341 | ‒ 183 | 173 | 416 | 489 | 355 |
Mutaties met Deltafonds | 59 | ‒ 25 | 67 | 62 | 63 | 154 |
Overig technisch | ‒ 327 | ‒ 337 | ‒ 325 | ‒ 421 | ‒ 375 | ‒ 331 |
Niet-plafondrelevant | 1 | |||||
Plafondcorrectie | 1 | |||||
Stand Miljoenennota | 14.126 | 14.111 | 15.839 | 15.863 | 15.119 | 15.133 |
In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 78 | 41 | 41 | 30 | 29 | 28 |
Ombuigingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
26. Terugdraaien groei apparaat Rijksoverheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Desalderingen | 2 | |||||
Desalderingen | 2 | |||||
Technisch | ‒ 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technisch | ‒ 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Niet-plafondrelevant | 539 | 1.084 | 1.087 | 1.082 | ||
Vrachtwagenheffing | 539 | 1.084 | 1.087 | 1.082 | ||
Stand Miljoenennota | 78 | 41 | 580 | 1.115 | 1.116 | 1.110 |
Uitgaven
Intensiveringen
Bijdrage Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur 2024 ‒ 2025
Om uitvoering te kunnen geven aan het Actieplan Strategie ter bescherming Noordzee Infrastructuur is met een nota van wijziging op de Voorjaarsnota 2024 besloten om voor de jaren 2024 en 2025 financiële middelen beschikbaar te stellen ter verbetering van de gezamenlijke, publiek-private Situational Awareness (beeldopbouw) en Situational Understanding (duiding) op de Noordzee. Hiervoor is vanuit de Aanvullende Post incidenteel circa 9 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Prijsbijstelling vergroenen reisgedrag
De op de aanvullende post resterende prijsbijstelling voor de coalitieakkoord middelen uit Rutte IV worden overgeheveld naar de begroting van IenW.
NS tarieven
In 2023 heeft de Kamer met het amendement-Bikker (36410A, nr. 10) de tariefsverhoging van de NS tarieven over 2024 (8,7%) eenmalig afgewend. Om te voorkomen dat de tarieven in 2025, naast de reguliere prijsontwikkeling van 2025, alsnog stijgen met deze 8,7% extra, heeft het kabinet besloten de kosten voor 2025 evenredig over de reiziger, NS en IenW te verdelen. De middelen voor deze demping voor 2025 komen uit de generieke investeringsruimte op het Mobiliteitsfonds.
Overige intensiveringen
De overige intensiveringen bestaan uit de stikstofmiddelen opgevraagd vanuit de AP. Er wordt 3,8 miljoen euro opgevraagd in 2029 voor de uitvoeringkosten die de RVO maakt in het kader van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Vrije afschrijving milieu-investeringen (VAMIL). Daarnaast zijn er WAU-middelen opgevraagd vanuit de AP voor het project kansverwachting extreem weer.
Ombuigingen
Er is een aantal ombuigingen die voortkomen uit het Hoofdlijnenakkoord (HLA). De nummers voor de ombuigingen corresponderen met de budgettaire bijlage bij het HLA.
26. Terugdraaien groei aparaat Rijksoverheid
In het HLA is afgesproken dat wordt bezuinigd op het apparaat van de Rijksoverheid. Dit is een budgetaire taakstelling.
29. SPUK naar GF en PF met 10% budgetkorting
In het Hoofdlijnenakkoord (HLA) is afgesproken dat de specifieke uitkeringen worden overgeheveld naar het Gemeente- of Provinciefonds met een budgetkorting van 10 procent. De voornaamste korting zit op de Brede Doeluitkering.
35. Verlaging non-ODA-middelen
In het Hoofdlijnenakkoord (HLA) is afgesproken dat het budget voor non-ODA wordt aangepast op de schuivende verhoudingen in de wereld.
40. Generieke taakstelling subsidies rijksbreed
In het Hoofdlijnenakkoord (HLA) is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Hier is gekeken naar welke subsidies de mogelijkheid bieden om de taakstelling in te passen.
Kasschuiven
Er worden diverse kasschuiven verwerkt op de begroting.
Kasschuif NGF - onvoorwaardelijk deel maritiem
Het betreft de kas en verplichtingenschuif naar aanleiding van de ontvangst van de NGF-middelen voor het onvoorwaardelijke deel van het NGF Maritiem Masterplan. Hiermee wordt het budget in het juiste ritme geplaatst conform planning van diverse opdrachten en subsidies.
Kasschuif subsidieregeling Private Laadinfrastructuur
De middelen voor de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) zijn afkomstig uit het Klimaatfonds. De laatste inschattingen van de uitputting en de gepubliceerde regeling leiden tot een schuif naar achter.
Kasschuif KF waterstof binnenvaart
Vanuit het Klimaatfonds wordt budget ontvangen voor waterstof binnenvaart ten behoeve van een subsidie regeling ter stimulering van emissieloos varen op waterstof in de binnenvaart. Omdat de middelen in het Klimaatfonds in een ander ritme stonden dan de geplande uitvoering wordt er een kasschuif doorgevoerd. Het kabinet heeft bij de voorjaarsbesluitvorming 2024 besloten alle brandstoffen die worden geleverd aan de binnenvaart onder het Europese emissiehandelssysteem ETS2 te brengen. Voor de binnenvaart heeft het kabinet voor de periode tot en met 2030 in totaal 240 miljoen euro beschikbaar gesteld onder het Klimaatfonds.
Overboekingen met andere begrotingen
Bijdrage Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur 2024/2025
Om uitvoering te kunnen geven aan het Actieplan Strategie ter bescherming Noordzee Infrastructuur is met een nota van wijziging op de Voorjaarsnota 2024 besloten om voor de jaren 2024 en 2025 financiële middelen beschikbaar te stellen ter verbetering van de gezamenlijke, publiek-private Situational Awareness (beeldopbouw) en Situational Understanding (duiding) op de Noordzee. Hiervoor is vanuit de Aanvullende Post incidenteel circa 9 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Klimaatfonds waterstof binnenvaart
In het Klimaatfonds waren middelen gereserveerd voor het verduurzamen van de binnenvaart door middel van subsidies voor het gebruik van waterstof als brandstof in de binnenvaart. Aan de overheveling van deze middelen zijn voorwaarden gesteld (opt in ETS2) waaraan nu voldaan is.
Motie Bikker
Dit betreft de overheveling van de motie Bikker middelen voor de provincies naar het Provinciefonds welke bedoeld zijn voor zowel het op peil te houden en verbeteren van het regionaal OV als om prijsstijgingen tegen te gaan.
NGF project Maritiem Masterplan
Dit betreft de overheveling van de NGF middelen voor het voorwaardelijke deel van het NGF project Maritiem Masterplan.
Verduurzaming zeevaart
Voor de verduurzaming van de zeevaart waren in het kader van de stikstofaanpak middelen gereserveerd. Deze middelen worden nu overgeheveld. De middelen worden gebruikt voor drie pilots: batterij-elektrisch varen havengebieden, waterstof bevoorradingsschepen, elektrificatie van havenmaterieel.
Overige overboekingen met andere begrotingen
Hier valt onder andere onder de overboeking van IenW naar het provinciefonds van in totaal 141,8 miljoen euro per jaar ten behoeve van een uitkering voor extra middelen voor het op peil houden en verbeteren van het OV. Daarnaast gaat het om extra middelen voor het regionaal OV-deel ter voorkoming van tariefstijging. Ook betreft dit middelen vanuit het NGF ten behoeve van het maritiem masterplan.
Plafondcorrecties
Bijdrage Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur 2024/2025
Deze overboeking hangt samen met het hierboven beschreven Actieplan Strategie ter bescherming Noordzee Infrastructuur. Hiervoor is ook vanuit het Mobiliteitsfonds circa 10 miljoen euro overgeboekt.
Vrachtwagenheffing
Dit is een nieuw artikel op de IenW begroting. Deze reeks betreft de uitgaven van de vrachtwagenheffing en bestaat uit de exploitatiekosten, de personeelskosten, netto-opbrengsten en invoeringskosten. De uitgaven aan de vrachtwagenheffing belasten het uitgavenkader, maar worden gedekt via de vrachtwagenheffing die valt onder het inkomstenkader.
Overige plafondcorrecties
Hieronder valt onder andere een overboeking van middelen van de begroting van EZK (klimaatfonds) naar de begroting van IenW in het kader van het programma nucleaire veiligheid. Het gaat hier om klimaatfondsmiddelen voor de periode 2024-2030. Tevens betreft dit een incidentele overboeking voor het bijsturingsplan walstroom zeevaart van de begroting van IenW naar het Mobiliteitsfonds.
Desalderingen
Er worden diverse kleine desalderingen doorgevoerd om de niet-belastingontvangsten aan te sluiten met de uitgaven.
Technisch
Mutaties met Mobiliteitsfonds
Conform de Comptabiliteitswet worden de financiële middelen van de beleidsbegroting overgeheveld naar het Mobiliteitsfonds. De aanpassingen van deze middelen worden verder toegelicht in de Verticale Toelichting van het Mobiliteitsfonds.
Mutaties met Deltafonds
Conform de Comptabiliteitswet worden de financiële middelen van de beleidsbegroting overgeheveld naar het Deltafonds. De aanpassingen van deze middelen worden verder toegelicht in de Verticale Toelichting van het Deltafonds.
Overig technisch
Deze post bevat overige herschikkingen. Zoals afboekingen van het investeringsplafond naar plafond rijksbegroting.
Ontvangsten
Desalderingen
Er worden diverse desalderingen doorgevoerd om de uitgaven aan te sluiten met de niet-belastingontvangsten.
Technisch
Deze post bevat overige herschikkingen.