Base description which applies to whole site

Infrastructuur en Waterstaat

XII INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT: UITGAVEN

In miljoenen euro

2024

2025

2026

2027

2028

2029

       

Stand Voorjaarsnota

14.287

14.740

15.902

15.296

14.486

14.564

       

Intensiveringen

4

50

3

1

1

5

Bijdrage Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur 2024 ‒ 2025

3

6

    

Prijsbijstelling vergroenen reisgedrag

0

0

1

1

1

1

NS tarieven

 

42

    

Overige intensiveringen

1

3

3

0

 

4

       

Ombuigingen

 

‒ 31

‒ 186

‒ 208

‒ 219

‒ 224

26. Terugdraaien groei apparaat Rijksoverheid

 

‒ 7

‒ 29

‒ 47

‒ 66

‒ 75

29. SPUK naar GF en PF met 10% budgetkorting

  

‒ 124

‒ 124

‒ 123

‒ 123

35. Verlaging non-ODA-middelen

 

‒ 5

‒ 3

‒ 5

‒ 5

‒ 5

40. Generieke taakstelling subsidies rijksbreed

 

‒ 19

‒ 30

‒ 32

‒ 25

‒ 21

       

Kasschuiven

‒ 195

32

‒ 31

90

62

20

Kas- en Verplichtingenschuif NGF - onvoorw. deel Maritiem Masterplan

‒ 20

22

‒ 1

‒ 1

0

0

Kasschuif Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur

‒ 41

‒ 30

 

41

30

 

Kas- en Verplichtingenschuif Klimaatfonds - Waterstof Binnenvaart

 

18

19

19

‒ 1

‒ 18

Overige kasschuiven

‒ 133

22

‒ 49

31

33

38

       

Overboekingen met andere begrotingen

‒ 36

‒ 156

‒ 156

‒ 130

‒ 135

‒ 143

Bijdrage Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur 2024 ‒ 2025

10

13

    

Klimaatfonds waterstof binnenvaart

 

4

8

13

30

43

Motie Bikker

 

‒ 142

‒ 142

‒ 142

‒ 142

‒ 142

NGF project Maritiem Masterplan

  

32

39

28

11

Verduurzaming zeevaart

  

15

17

10

 

Overige overboekingen met andere begrotingen

‒ 45

‒ 31

‒ 69

‒ 57

‒ 61

‒ 55

       

Plafondcorrecties

‒ 9

20

392

756

748

732

Bijdrage Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur 2024 ‒ 2025

4

6

    

Plafondcorrectie

‒ 1

     

Vrachtwagenheffing

  

379

756

749

735

Overige plafondcorrecties

‒ 12

14

12

1

‒ 1

‒ 3

       

Desalderingen

2

     

Desalderingen

2

     
       

Technisch

73

‒ 545

‒ 85

56

177

178

Mutaties met Mobiliteitsfonds

341

‒ 183

173

416

489

355

Mutaties met Deltafonds

59

‒ 25

67

62

63

154

Overig technisch

‒ 327

‒ 337

‒ 325

‒ 421

‒ 375

‒ 331

       

Niet-plafondrelevant

1

     

Plafondcorrectie

1

     
       

Stand Miljoenennota

14.126

14.111

15.839

15.863

15.119

15.133

XII INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT: ONTVANGSTEN

In miljoenen euro

2024

2025

2026

2027

2028

2029

       

Stand Voorjaarsnota

78

41

41

30

29

28

       

Ombuigingen

 

0

0

0

0

0

26. Terugdraaien groei apparaat Rijksoverheid

 

0

0

0

0

0

       

Desalderingen

2

     

Desalderingen

2

     
       

Technisch

‒ 2

0

0

0

0

0

Technisch

‒ 2

0

0

0

0

0

       

Niet-plafondrelevant

  

539

1.084

1.087

1.082

Vrachtwagenheffing

  

539

1.084

1.087

1.082

       

Stand Miljoenennota

78

41

580

1.115

1.116

1.110

Uitgaven

Intensiveringen

Bijdrage Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur 2024 ‒ 2025

Om uitvoering te kunnen geven aan het Actieplan Strategie ter bescherming Noordzee Infrastructuur is met een nota van wijziging op de Voorjaarsnota 2024 besloten om voor de jaren 2024 en 2025 financiële middelen beschikbaar te stellen ter verbetering van de gezamenlijke, publiek-private Situational Awareness (beeldopbouw) en Situational Understanding (duiding) op de Noordzee. Hiervoor is vanuit de Aanvullende Post incidenteel circa 9 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Prijsbijstelling vergroenen reisgedrag

De op de aanvullende post resterende prijsbijstelling voor de coalitieakkoord middelen uit Rutte IV worden overgeheveld naar de begroting van IenW.

NS tarieven

In 2023 heeft de Kamer met het amendement-Bikker (36410A, nr. 10) de tariefsverhoging van de NS tarieven over 2024 (8,7%) eenmalig afgewend. Om te voorkomen dat de tarieven in 2025, naast de reguliere prijsontwikkeling van 2025, alsnog stijgen met deze 8,7% extra, heeft het kabinet besloten de kosten voor 2025 evenredig over de reiziger, NS en IenW te verdelen. De middelen voor deze demping voor 2025 komen uit de generieke investeringsruimte op het Mobiliteitsfonds.

Overige intensiveringen

De overige intensiveringen bestaan uit de stikstofmiddelen opgevraagd vanuit de AP. Er wordt 3,8 miljoen euro opgevraagd in 2029 voor de uitvoeringkosten die de RVO maakt in het kader van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Vrije afschrijving milieu-investeringen (VAMIL). Daarnaast zijn er WAU-middelen opgevraagd vanuit de AP voor het project kansverwachting extreem weer.

Ombuigingen

Er is een aantal ombuigingen die voortkomen uit het Hoofdlijnenakkoord (HLA). De nummers voor de ombuigingen corresponderen met de budgettaire bijlage bij het HLA.

26. Terugdraaien groei aparaat Rijksoverheid

In het HLA is afgesproken dat wordt bezuinigd op het apparaat van de Rijksoverheid. Dit is een budgetaire taakstelling.

29. SPUK naar GF en PF met 10% budgetkorting

In het Hoofdlijnenakkoord (HLA) is afgesproken dat de specifieke uitkeringen worden overgeheveld naar het Gemeente- of Provinciefonds met een budgetkorting van 10 procent. De voornaamste korting zit op de Brede Doeluitkering.

35. Verlaging non-ODA-middelen

In het Hoofdlijnenakkoord (HLA) is afgesproken dat het budget voor non-ODA wordt aangepast op de schuivende verhoudingen in de wereld.

40. Generieke taakstelling subsidies rijksbreed

In het Hoofdlijnenakkoord (HLA) is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Hier is gekeken naar welke subsidies de mogelijkheid bieden om de taakstelling in te passen.

Kasschuiven

Er worden diverse kasschuiven verwerkt op de begroting.

Kasschuif NGF - onvoorwaardelijk deel maritiem

Het betreft de kas en verplichtingenschuif naar aanleiding van de ontvangst van de NGF-middelen voor het onvoorwaardelijke deel van het NGF Maritiem Masterplan. Hiermee wordt het budget in het juiste ritme geplaatst conform planning van diverse opdrachten en subsidies.

Kasschuif subsidieregeling Private Laadinfrastructuur

De middelen voor de Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven (SPRILA) zijn afkomstig uit het Klimaatfonds. De laatste inschattingen van de uitputting en de gepubliceerde regeling leiden tot een schuif naar achter.

Kasschuif KF waterstof binnenvaart

Vanuit het Klimaatfonds wordt budget ontvangen voor waterstof binnenvaart ten behoeve van een subsidie regeling ter stimulering van emissieloos varen op waterstof in de binnenvaart. Omdat de middelen in het Klimaatfonds in een ander ritme stonden dan de geplande uitvoering wordt er een kasschuif doorgevoerd. Het kabinet heeft bij de voorjaarsbesluitvorming 2024 besloten alle brandstoffen die worden geleverd aan de binnenvaart onder het Europese emissiehandelssysteem ETS2 te brengen. Voor de binnenvaart heeft het kabinet voor de periode tot en met 2030 in totaal 240 miljoen euro beschikbaar gesteld onder het Klimaatfonds.

Overboekingen met andere begrotingen

Bijdrage Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur 2024/2025

Om uitvoering te kunnen geven aan het Actieplan Strategie ter bescherming Noordzee Infrastructuur is met een nota van wijziging op de Voorjaarsnota 2024 besloten om voor de jaren 2024 en 2025 financiële middelen beschikbaar te stellen ter verbetering van de gezamenlijke, publiek-private Situational Awareness (beeldopbouw) en Situational Understanding (duiding) op de Noordzee. Hiervoor is vanuit de Aanvullende Post incidenteel circa 9 miljoen euro beschikbaar gesteld.

Klimaatfonds waterstof binnenvaart

In het Klimaatfonds waren middelen gereserveerd voor het verduurzamen van de binnenvaart door middel van subsidies voor het gebruik van waterstof als brandstof in de binnenvaart. Aan de overheveling van deze middelen zijn voorwaarden gesteld (opt in ETS2) waaraan nu voldaan is.

Motie Bikker

Dit betreft de overheveling van de motie Bikker middelen voor de provincies naar het Provinciefonds welke bedoeld zijn voor zowel het op peil te houden en verbeteren van het regionaal OV als om prijsstijgingen tegen te gaan.

NGF project Maritiem Masterplan

Dit betreft de overheveling van de NGF middelen voor het voorwaardelijke deel van het NGF project Maritiem Masterplan.

Verduurzaming zeevaart

Voor de verduurzaming van de zeevaart waren in het kader van de stikstofaanpak middelen gereserveerd. Deze middelen worden nu overgeheveld. De middelen worden gebruikt voor drie pilots: batterij-elektrisch varen havengebieden, waterstof bevoorradingsschepen, elektrificatie van havenmaterieel.

Overige overboekingen met andere begrotingen

Hier valt onder andere onder de overboeking van IenW naar het provinciefonds van in totaal 141,8 miljoen euro per jaar ten behoeve van een uitkering voor extra middelen voor het op peil houden en verbeteren van het OV. Daarnaast gaat het om extra middelen voor het regionaal OV-deel ter voorkoming van tariefstijging. Ook betreft dit middelen vanuit het NGF ten behoeve van het maritiem masterplan.

Plafondcorrecties

Bijdrage Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur 2024/2025

Deze overboeking hangt samen met het hierboven beschreven Actieplan Strategie ter bescherming Noordzee Infrastructuur. Hiervoor is ook vanuit het Mobiliteitsfonds circa 10 miljoen euro overgeboekt.

Vrachtwagenheffing

Dit is een nieuw artikel op de IenW begroting. Deze reeks betreft de uitgaven van de vrachtwagenheffing en bestaat uit de exploitatiekosten, de personeelskosten, netto-opbrengsten en invoeringskosten. De uitgaven aan de vrachtwagenheffing belasten het uitgavenkader, maar worden gedekt via de vrachtwagenheffing die valt onder het inkomstenkader.

Overige plafondcorrecties

Hieronder valt onder andere een overboeking van middelen van de begroting van EZK (klimaatfonds) naar de begroting van IenW in het kader van het programma nucleaire veiligheid. Het gaat hier om klimaatfondsmiddelen voor de periode 2024-2030. Tevens betreft dit een incidentele overboeking voor het bijsturingsplan walstroom zeevaart van de begroting van IenW naar het Mobiliteitsfonds.

Desalderingen

Er worden diverse kleine desalderingen doorgevoerd om de niet-belastingontvangsten aan te sluiten met de uitgaven.

Technisch

Mutaties met Mobiliteitsfonds

Conform de Comptabiliteitswet worden de financiële middelen van de beleidsbegroting overgeheveld naar het Mobiliteitsfonds. De aanpassingen van deze middelen worden verder toegelicht in de Verticale Toelichting van het Mobiliteitsfonds.

Mutaties met Deltafonds

Conform de Comptabiliteitswet worden de financiële middelen van de beleidsbegroting overgeheveld naar het Deltafonds. De aanpassingen van deze middelen worden verder toegelicht in de Verticale Toelichting van het Deltafonds.

Overig technisch

Deze post bevat overige herschikkingen. Zoals afboekingen van het investeringsplafond naar plafond rijksbegroting.

Ontvangsten

Desalderingen

Er worden diverse desalderingen doorgevoerd om de uitgaven aan te sluiten met de niet-belastingontvangsten.

Technisch

Deze post bevat overige herschikkingen.

Licence