Premiegefinancierd Budgettair Kader Zorg | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Totaal uitgaven | 99.244 | 106.611 | 112.582 | 119.816 | 125.985 | 133.408 | |
Totaal ontvangsten | 5.735 | 5.930 | 6.058 | 4.437 | 4.575 | 4.712 | |
11 | Zorgverzekeringswet | ||||||
Uitgaven | 62.561 | 66.762 | 70.504 | 75.152 | 78.274 | 82.468 | |
Ontvangsten | 3.418 | 3.395 | 3.323 | 1.585 | 1.602 | 1.619 | |
12 | Wet langdurige zorg | ||||||
Uitgaven | 36.683 | 39.850 | 42.078 | 44.664 | 47.711 | 50.940 | |
Ontvangsten | 2.317 | 2.535 | 2.735 | 2.852 | 2.973 | 3.093 |
Algemeen
De zorguitgaven groeien jaar-op-jaar door de verwachte loon- en prijsontwikkelingen en volumefactoren. In 2024 bedragen de zorguitgaven ca. 10% van het BBP. Uit een recente raming van het CPB20 komt de verwachting dat de zorguitgaven verder zullen stijgen naar ongeveer 18% van het BBP in 2060. De grootste drijfveren achter de stijgende uitgaven zijn de toenemende vergrijzing, de toenemende ontwikkeling van technologieën, hoger zorggebruik door hogere inkomens en stijgende lonen als gevolg van de krappe arbeidsmarkt en de achterblijvende arbeidsproductiviteit in de zorg. In Nederland is het recht op zorg volgens de stand van wetenschap en praktijk vastgelegd in regelgeving. Nieuwe behandelmethodes worden daarom meestal relatief snel toegepast in de praktijk. Hiervoor is meestal geen afzonderlijk politiek besluit meer nodig. Het positieve gevolg hiervan is dat we steeds meer ziektes kunnen behandelen. Het zorgt er echter ook voor dat de zorguitgaven meegroeien met de toenemende behandelmogelijkheden. Dit leidt op de lange termijn tot een significant hogere groei van de zorguitgaven dan van andere collectieve uitgaven. Nederland besteedt hierdoor een steeds groter deel van het inkomen aan zorg, waardoor een kleiner deel resteert voor andere private en collectieve uitgaven.
Toelichting per artikel
Artikel 11. Zorgverzekeringswet
De raming van de groei van de uitgaven onder de Zorgverzekeringswet (Zvw) in de huidige kabinetspreriode is gebaseerd op de middellangetermijnraming 2025-2028 van het CPB. Deze wordt bepaald door de verwachte loon- en prijsontwikkeling en volumefactoren zoals demografie, economische groei, technologische ontwikkeling. De groei vanaf 2029 betreft een technische extrapolatie op de raming van het CPB. Tot en met 2026 is de groei beperkt doordat VWS het Integraal Zorgakkoord heeft afgesloten met verschillende Zvw-sectoren.
Artikel 12. Wet langdurige zorg
De raming van de groei van de uitgaven onder de Wet langdurige zorg (Wlz) in de huidige kabinetsperiode is gebaseerd op de middellangetermijnraming 2025-2028 van het CPB. Deze wordt bepaald door de loon- en prijsontwikkeling, en volumefactoren zoals demografie, economische groei en technologische ontwikkeling. De groei vanaf 2029 betreft een technische extrapolatie gebaseerd op de raming van het CPB.